Modifieringar XT660 X/R

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Bra m nytt stift att börja m men är det inställd på för fet så kommer även nya stiftet bli sotigt så det är sak samma. Nu vet jag inte om du redan hade kev fuel mod eller? Vart bodde du, känner till en kille i Stockholm som fixade sin egna fuel mod & till sin kompis btw det var hans hoj som hade gått över 6000mil.
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Lite dumma frågor från mig :p (Ha överseende)

Om jag ligger och puttrar lite inne i stan, d.v.s. hastigheter på runt 40-50-60 km/h så tycker jag den går lite småryckigt.. Inte jättemycket, men det finns där.. Om jag ligger och kör i 80km/h och uppåt så är den hur jämn som helst i gången.. Jag har bara kört min xt660x och aldrig kört och testat någon annan. Inte ens en annan encylindrig hoj, så jag har absolut inget att jämföra med. Hade en kawa er6-n förut, men den är ju tvåcylindrig.. Klart att den gick lite mer smooth än en encylindrig..
Min xt660x har bsm-slipon samt power commander III.. Mätaren visade ca 163km/h när jag testade, men den skulle nog gå några km/h till tror jag.. Ville inte dra på mer. (originaldrevad vad jag vet..)

</slut på dumma frågor>
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Lite dumma frågor från mig :p (Ha överseende)

;) )

Finns inga dumma frågor!

Är absolut ingen expert på wheelie men XT är tung förbannat framtung så gäller att få till en bra vinkel utan att behöva gasa för mkt för att behålla höjden. Väger 90+ så behöver inte luta mig så mkt tillbaka för att den ska gå upp på enbart på gas på 1:an. Men det är inget jag rekommenderar om man ska börja träna för det blir hetsigt. Det du kan göra är att känna lite hur det känns att enbart få upp hjulet på 1:an lite men inte för mkt för att du ska bli skraj. OBS!!! Ha en fot alltid på bromsen oavsett!

Det jag skulle rekommendera är att prova på 2:an, kör själv m 15/45 så jag rycker till lite med kopplingen inget ryck i styret eller så kan du gasa & släpp så kommer gaffeln tryckas ihop varpå du kan antingen gasa eller köra lite med kopplingen när gaffeln återfjädrar dvs retur dämpning. Din borde det inte vara några helst problem att få upp enbart med gas. Eftersom du enbart kommer köra asfalt så kan du skaffa DNA filter på som ordinarie & även det på sidan för att få maximalt med luft.

Ang ryckigheten så är det likadant för mig förbannat störande men få se till att bänka den helt å hållet till hösten.
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Fick känna på avgasrören lite igår.. :tungan
Tog en korttur med hojen för att värma upp den lite, för att kolla oljan i den så den var ok mängd.
Körde bara i shorts eftersom jag bara skulle värma upp den, men det var ju lite dumt.. :tungan
Steg av hojen och kom lite för nära ett av rören.. Luktade bacon ganska fort :D
(Min vad som syns på bilden..)
DSC_0152.jpg
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
15/45 är originalkugg, det finns ner till 13 drev fram och upp till 48 bak.
1 kugg fram upp eller ner motsvarar 3,5 kugg bak.

Går du ner till ex 14 fram försvinner mycket av ryckigheten.

kontentan är att om du vill få han rappare i botten drevar du ner fram ELLER upp bak men tappar då i toppfart och han kommer att varva mer vid motorvägsfart. Tänk bara på att kolla så att drevningen funkar med kedjan!

www.off-the-road.de har en bra tabell för det ibland sina drivpaket.
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Tack manneman!
Då är min originaldrevad med andra ord.. Hmm kanske skulle man ge sig på lite drevning nu då ;)

Har läst att om man drevar om fram så kommer hastighetsmätaren visa fel, eftersom hojen mäter på utgående axel.. Men är det ok att byta bak? Den kommer väl visa samma fel ändå eller? Eller tänker jag fel nu?
Jag är nog mer sugen på att byta drev bak.. Kanske inte så mycket som 3-4 kugg men kanske 2 kugg? Det borde ju vara något mellanting.. Ganska rapp, skapligt snabb?


En annan sak;
Min hoj var ganska rensad på plast när jag köpte den.. Fick med allt i kartong dock. Jag har satt på plastkåpan som sitter på framgaffeln igen, då jag tycker det ser schystare ut med den samt att den säkert skyddar gaffeln lite mot skit som annars gärna åker ner.. Har fått fast kåpan på alla ställen förutom ett där jag inte vet hur den ska fästas..
Hur ser det ut på era hojar enligt bilden nedan? Hos mig är det ju ingenting på baksidan som en skruv kan fästas i, men kanske ska till något?

DSC_0153.jpg
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag funderar på 47 i bak så det blir som 14/45 ungefär vill inte byta i fram. Mindre drev i fram starkare, mindre dre bak snabbare
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har kört både 14/45, original 15/45, och nu 15/46. Måste säga att jag gillar nuvarande drevning bäst. En ynka kugge bak känns faktiskt som rejäl skillnad. Med nuvarande setup har jag dessutom 112-kedja, vilket känns helt ok det med.
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Har kört både 14/45, original 15/45, och nu 15/46. Måste säga att jag gillar nuvarande drevning bäst. En ynka kugge bak känns faktiskt som rejäl skillnad. Med nuvarande setup har jag dessutom 112-kedja, vilket känns helt ok det med.

15/46 låter ju vettigt. Får nog bli det på min med när det är dags att byta drivlinan..
Kan man köpa något kit någonstans med 15-drev (fram), 46-drev (bak) samt passande kedja som är vettigt? Har noll koll på vad man bör köpa o.s.v.?
Vad menas med 112-kedja? :)
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Har byggt om bakdelen på min hoj, måste säga att jag är riktigt nöjd.

Köpte regplåtshållare på biltema för 200 kr (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/LED-bakljus-med-skarm-82553/) och en regplåtslampa för 100kr, även den på biltema (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Belysning/Belysning/Nummerplatslampa-LED-42218/).

Ser ju bra ut! :) Jag har också rensad bakdel. Jag saknar dock skyltbelysning på min, vilket jag kanske bör sätta dit.. Har du lust att ta någon mer bild hur du monterat och dragit kablarna för skyltbelysningen?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Har byggt om bakdelen på min hoj, måste säga att jag är riktigt nöjd.

Köpte regplåtshållare på biltema för 200 kr (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/LED-bakljus-med-skarm-82553/) och en regplåtslampa för 100kr, även den på biltema (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Belysning/Belysning/Nummerplatslampa-LED-42218/).

View attachment 388849
View attachment 388847

Mer bilder tack. Gärna så man ser montering mm.

Har du mätt avstånd mellan blinkers? Ser aningen tight ut.
 

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
ljungby
Hoj
grussprättare
Har läst att om man drevar om fram så kommer hastighetsmätaren visa fel, eftersom hojen mäter på utgående axel.. Men är det ok att byta bak? Den kommer väl visa samma fel ändå eller? Eller tänker jag fel nu?
Jag är nog mer sugen på att byta drev bak.. Kanske inte så mycket som 3-4 kugg men kanske 2 kugg? Det borde ju vara något mellanting.. Ganska rapp, skapligt snabb?

Lösningen på XTns Hastighetsproblem heter speedohealer o kostar ca en tusenlapp. Det räcker att man lägger på ett grusdäck bak så visar den helt åt skogen för hög hastighet. Lätt att intstallera , ca 4-8 veckors leveranstid . Jag köpte min på bikersneed .
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
15/46 låter ju vettigt. Får nog bli det på min med när det är dags att byta drivlinan..
Kan man köpa något kit någonstans med 15-drev (fram), 46-drev (bak) samt passande kedja som är vettigt? Har noll koll på vad man bör köpa o.s.v.?
Vad menas med 112-kedja? :)

Nej det finns inget färdigt kit men kolla på ebay där kan man köpa ett kit å ev byta drev. 112 menas med antal länkar på kedjan. Köpte DID kedja på 24mx.se
 

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Ort
På vischan
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98
Nej det finns inget färdigt kit men kolla på ebay där kan man köpa ett kit å ev byta drev. 112 menas med antal länkar på kedjan. Köpte DID kedja på 24mx.se

Lelles har bra pris på drivpaket, och där kan du fritt välja storlek på både fram- och bakdrev utan extra kostnad.
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Lelles har bra pris på drivpaket, och där kan du fritt välja storlek på både fram- och bakdrev utan extra kostnad.


Tack så mycket!

Ska kolla in speedhealern som rfroffe tipsade om också.. Iofs om jag drevar med 44 istället för 45 bak så lär det ju inte bli jättefel på mätaren? Är inte så noga :)
 

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Hej på er!

Nu har polarn också köpt en XT660X -04. Hans är dock strypt. Orkar inte leta igenom hela tråden, så skulle vara tacksam om nån av er kunde förklara vart dom sitter?

Jag antar ju att dom sitter i förgasaren? Men VART? Förklara gärna extra tydligt, då vi båda är rätt kassa på att skruva :gnissla

Tack :Bugar
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Hej på er!

Nu har polarn också köpt en XT660X -04. Hans är dock strypt. Orkar inte leta igenom hela tråden, så skulle vara tacksam om nån av er kunde förklara vart dom sitter?

Jag antar ju att dom sitter i förgasaren? Men VART? Förklara gärna extra tydligt, då vi båda är rätt kassa på att skruva :gnissla

Tack :Bugar

Nja nu sitter det ju insprutning på XT 660n från -04 och jag misstänker att stypningen sitter i spjällhuset men det är bara spekulationer.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top