Modifieringar XT660 X/R

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Tänk på när du beställer att den kommer i två modeller, en med hel slitbana och en med delad.

Klargör skillnaderna på www.mynetmoto.de

Jo, om jag förstod det rätt skulle 140-versionen vara bättre än 130-versionen? :)

Hittade en bild på revzilla som visar hur de olika storlekarna ser ut:
heidenau_k60_scout_rear_tire_rollover.jpg
 
Last edited:

Krutgunnar

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Hallsberg
Hoj
FZ6S2 -08 Xt 660R -11*SÅLD
Har precis köpt mig en 2011 XTR och kört ca 30 mil. Älskar denna hoj då den verkligen passar mig som handsken.

Har dock 2 problem, den går riktigt ryckigt på låga varv och nästan hackar fram. Detta har säkert tagits upp tidigare i tråden men hittade inget via sökfunktionen som handlar om nyare modeller.

Det andra problemet är att i mellan 40 och 70 km/h så känns det som att man rullar fram över vågor på sjön.

Värt att veta är att hojen har körts 240 mil av tidigare ägare (70 åring som söndagsåkt med den).

Tackar på förhand och ursäktar mig för eventuell repost.:tummenupp
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Har dock 2 problem, den går riktigt ryckigt på låga varv och nästan hackar fram. Detta har säkert tagits upp tidigare i tråden men hittade inget via sökfunktionen som handlar om nyare modeller.

Som jag upplever det så är XTRen högt utväxlad, om inte min hoj är omdrevad..
Jag kan t.ex. inte ligga i 75-80 utan att den hackar och låter ansträngd..


Det andra problemet är att i mellan 40 och 70 km/h så känns det som att man rullar fram över vågor på sjön.

Jag har ändrat förspänningen på fjädern bak, har dock inte varit ute och provat om det blev nån skillnad än..
Kanske kan vara värt att prova? Tror det står i Handboken hur man gör annars finns det en servicemanual här:
http://bit.ly/13Fo23X
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Har precis köpt mig en 2011 XTR och kört ca 30 mil. Älskar denna hoj då den verkligen passar mig som handsken.

Har dock 2 problem, den går riktigt ryckigt på låga varv och nästan hackar fram. Detta har säkert tagits upp tidigare i tråden men hittade inget via sökfunktionen som handlar om nyare modeller.

Det andra problemet är att i mellan 40 och 70 km/h så känns det som att man rullar fram över vågor på sjön.

1. Byt till 14 drev fram och öka sprutet 5-8 steg (instruktioner för detta hittar du om du söker på display)

2. Jag väger 95 kg och drog upp förspänningen på fjädern till max med original haknyckel som ligger i verktygssatsen vilket löser problemet.
 

Krutgunnar

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Hallsberg
Hoj
FZ6S2 -08 Xt 660R -11*SÅLD
2. Jag väger 95 kg och drog upp förspänningen på fjädern till max med original haknyckel som ligger i verktygssatsen vilket löser problemet.

Vet inte om jag förklarade mig rätt men det känns alltså som om det är transmissionen det rycker i. Känns helskumt. Det känns både när jag kopplar ur och när jag kör i jämn hastiget. Trycker jag på så försvinner alla symptomen.:confused:
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kolla ryckutjämnaren om gummi är slitna. Sen finns det en mod där du moddar gasrullen där ena gasvajern ligger. Dvs man borrar ett spår så vajern ligger stadigt vilket den inte gör nu vilket kan påverka ryckigheten. Prova när du kör jämnt rycker den så vrider du bara lite lite på gasen utan att gasa så kommer du märka att när vajern är lite spänd så avtar rycket.
 

Krutgunnar

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Hallsberg
Hoj
FZ6S2 -08 Xt 660R -11*SÅLD
Kolla ryckutjämnaren om gummi är slitna. Sen finns det en mod där du moddar gasrullen där ena gasvajern ligger. Dvs man borrar ett spår så vajern ligger stadigt vilket den inte gör nu vilket kan påverka ryckigheten. Prova när du kör jämnt rycker den så vrider du bara lite lite på gasen utan att gasa så kommer du märka att när vajern är lite spänd så avtar rycket.

Ryckutjämnarna borde endå inte vara slita efter 270 mil landsväg?

Har ju garanti på hojen fortfarande hoppas jag. Det står i handboken att hojen skall in på årlig service för garantins skull. Denna har dock inte varit inne 2012 då den stod i garage hela året. Brukar handlarna kunna "se förbi" detta ifall man lämnar in den? Dom får ju betalt av yamaha för garantiåtgärder.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Jo, om jag förstod det rätt skulle 140-versionen vara bättre än 130-versionen? :)

Hittade en bild på revzilla som visar hur de olika storlekarna ser ut:
heidenau_k60_scout_rear_tire_rollover.jpg

Japp 140 versionen håller dubbelt så långt men ska du ut i periferin så har du bättre fäste med 130 versionen men på grus funkar det super.
Min är ju en X original så jag kör med 150 bredd och det förra höll 1800 mil och då var det kanske 20 % grus men bättre allround har jag aldrig haft.
Det finns bättre däck för grus och bättre däck för asfalt bak men för blandad körning är det ingenting som slår K60 Scout.
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Japp 140 versionen håller dubbelt så långt men ska du ut i periferin så har du bättre fäste med 130 versionen men på grus funkar det super.
Min är ju en X original så jag kör med 150 bredd och det förra höll 1800 mil och då var det kanske 20 % grus men bättre allround har jag aldrig haft.
Det finns bättre däck för grus och bättre däck för asfalt bak men för blandad körning är det ingenting som slår K60 Scout.

Jag övningskör ju med hojen så det kommer väl bli 50/50 ungefär..
Men 140bredden kommer funka OK på grus iaf?
Sitter ett slitet tkc80 bak nu, så det lär väl inte bli sämre iaf :)
 

Krutgunnar

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Hallsberg
Hoj
FZ6S2 -08 Xt 660R -11*SÅLD
Ska kolla ryckutjämnarna när jag kommer hem. Eller ska jag ta in den till verkstan? Är dom slitna så får dom byta det i allafall.:fakta
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Jag övningskör ju med hojen så det kommer väl bli 50/50 ungefär..
Men 140bredden kommer funka OK på grus iaf?
Sitter ett slitet tkc80 bak nu, så det lär väl inte bli sämre iaf :)

Japp inga problem, det är bra driv och du har det drivet du behöver i kurvorna då det blir mer mönster så att säga. Fördelarna med detta däcket för 50/50 körning är många. Kör man mest grus så har man ju inte heller behovet av ett smalare däck som gräver ner sig bättre.

Jag kör ju Motard med Knobbies och har nog mest kul per krona!
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Japp inga problem, det är bra driv och du har det drivet du behöver i kurvorna då det blir mer mönster så att säga. Fördelarna med detta däcket för 50/50 körning är många. Kör man mest grus så har man ju inte heller behovet av ett smalare däck som gräver ner sig bättre.

Jag kör ju Motard med Knobbies och har nog mest kul per krona!

Låter bra! :) har du koll på hur 90/90-21 funkar också? :)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Hej, ska kolla en xtx idag och undrar om det finns några specifika grejer att vara noga att kolla?

Hjullager, styrlager, läckande packboxar i gaffel, drivpaketet, ryckutjämnaren. I övrigt övrigt finns det inte så mycket.

En provkörning för att se hur mycket den rycker på lägre varv kan vara intressant. Beror lite på ECU-modell, ev justering av CO-värde osv. Vissa verkar gå helt ok, vissa är riktigt jävliga på låga varv pga. för snål bränsleblandning. Går att ordna ibland med högre CO-värde, alternativt med "Kevs fuel mod" eller en Power Commander.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ok, det blev en 2008 XT660X idag, med helsystem, sportluftfilter och power commander. Inte mappad, och det märks rätt tydligt då hon går ryckigt på lågvarv.

Men otroligt lättkörd och trygg hoj. Instant like. :tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top