Modifieringar XT660 X/R

Efter första ordentliga grusturen vågar jag nog påstå att fjädringen var åt helvete för svampig!
Skulle jag bli gladare av att montera ett "Hyperpro spring set" från OTR? Med både gaffelfjädrar och bakfjäder..

Eller är det bara att byta till Öhlinare bak direkt?

Går det att justera originalfjädring på nåt sätt?

Förspänning i bak m nyckel annars inget i fram om du inte stoppar i distanser.
 
Fjärding är svårt. Överväger själv mellan progressiva Wilbers/Hyperpro eller linjära Öhlins.

http://www.xt660.com/showthread.php?t=19823 är bra läsning.

Jag är så pass lätt att det lutar lite åt Öhlinarna. Fast de andra är ju billigare, och allt annat än originalfjädrarna är ju ett ordentlig uppgradering oavsett. :va
 
Passar de min 09? står att det är upp till 08 :)

Fjärding är svårt. Överväger själv mellan progressiva Wilbers/Hyperpro eller linjära Öhlins.

http://www.xt660.com/showthread.php?t=19823 är bra läsning.

Jag är så pass lätt att det lutar lite åt Öhlinarna. Fast de andra är ju billigare, och allt annat än originalfjädrarna är ju ett ordentlig uppgradering oavsett. :va

Jag ligger ju lite i den tyngre viktklassen, men på väg neråt..

Det verkade ju nästan som att de progressiva inte var mycket att ha?
Tyckte jag läste nått om att de slits fort..
 
Passar de min 09? står att det är upp till 08 :)



Jag ligger ju lite i den tyngre viktklassen, men på väg neråt..

Det verkade ju nästan som att de progressiva inte var mycket att ha?
Tyckte jag läste nått om att de slits fort..

Fjädring är väldigt individuellt och en anpassningsfråga. Progressiva fjädrar i XTns gaffel är en ganska grov kompromiss och blir rent teoretiskt svår att anpassa. Betyder dock inte alls att linjära fjädrar är bättre, för en fjädring ska ha progressivitet.

För att citera den gode Boris JR på forumet:
"1 Linjära fjädrar är bäst om man med gaffelns övriga inställningsmöjligheter kan nå önskad progressivitet
2. Progressiva fjädrar är att föredra då man av kostnad/konstruktionsskäl inte lägger all progressivitet i gaffelns övriga delar."


Vad som är bäst för mig, med min förhållandevis låga vikt samt utan att ändra andra fjädringskomponenter, är fortfarande väldigt oklart. Vad man än väljer så är det iaf bättre än originalfjädrarna med 5 år gammal olja. :va
 
Vad man än väljer så är det iaf bättre än originalfjädrarna med 5 år gammal olja. :va

Det är sant!

Det känns lite som ett lotto vad man ska välja, kan ju ha tur att välja rätt direkt..
Nya fjädrar är iofs ingen jättekostnad heller..
Men skulle progressiva vara det bättre alternativet för en 110-plusare?

Vad kör ni andra tungviktare med?
 
Okey.. Vart hittar jag distanser? hittade inga på otr.. :)

Krångla inte till det, finns vanliga brickor som är 3 mm tjocka och som passar perfekt i gaffelröret, jag petade i några såna för att få lite fjäderförspänning, tror jag har 6-7 stycken i varje ben (började med 10) samt en halv deciliter olja mer än det som är rekommenderat i manualen, det har gett en lite styvare gaffel.
Det funkar för mig men jag är tung, så prova dig fram till vad som funkar för dig.

Bak har jag bara klickat på förspänningen några snäpp.

Fjädringen är inte bra, men hojen är billig så man får ta det för vad det är.
 
Som sagt, om någon skriver på ett forum att progressiva inte är nåt att ha, så får man ta det med en nypa salt. Jag slängde in progressiva Wilbers i min gaffel förra våren, och är hur nöjd som helst. Började med att dra upp till Dalarna, och upptäckte till min förvåning att 120 på traktorväg med nya fjädrarna kändes som 70 med originalfjädrarna. Vägde runt 95 kg förra våren (och 10 kg mindre nu :D). Tror man får prova sig fram helt enkelt. Jag upplevde förändringen av bytet som natt och dag, både on- och offroad.
 
Krångla inte till det, finns vanliga brickor som är 3 mm tjocka och som passar perfekt i gaffelröret, jag petade i några såna för att få lite fjäderförspänning, tror jag har 6-7 stycken i varje ben (började med 10) samt en halv deciliter olja mer än det som är rekommenderat i manualen, det har gett en lite styvare gaffel.
Det funkar för mig men jag är tung, så prova dig fram till vad som funkar för dig.

Bak har jag bara klickat på förspänningen några snäpp.

Fjädringen är inte bra, men hojen är billig så man får ta det för vad det är.

Kommer du ihåg vad för brickor du använde? :) Kan ju vara värt att börja med..
Antar att du bytte all olja när du ändå höll på? Kör du med rekommenderad olja eller kör du med lägre viskositet? typ Biltema 5w?


Absolut! En kombo av nya fjädrar + ställbar förspänning vore nog inte dumt!

Som sagt, om någon skriver på ett forum att progressiva inte är nåt att ha, så får man ta det med en nypa salt. Jag slängde in progressiva Wilbers i min gaffel förra våren, och är hur nöjd som helst. Började med att dra upp till Dalarna, och upptäckte till min förvåning att 120 på traktorväg med nya fjädrarna kändes som 70 med originalfjädrarna. Vägde runt 95 kg förra våren (och 10 kg mindre nu :D). Tror man får prova sig fram helt enkelt. Jag upplevde förändringen av bytet som natt och dag, både on- och offroad.

Att man aldrig lär sig att ta allt som skrivs på nätet med en nypa salt! ;)
Kanske får bli ett par Wilbers i framtiden..
Har tappat snart 15kg sen efter nyår, och jag hade nog tänkt tappa 15 till, då är jag nere
på nästan 95kg :)
Har du gjort nåt åt fjädringen bak?



Ang. oljebyte i gaffeln.. Går det att tömma den helt utan att plocka ner den?
 
Om allt går vägen så kanske min XT står klar i helgen. Det blir tyvärr inte så mkt provkörning m ska se om det kan lite bilder & kanske på de svarta excel fälgarna ;)
 
Tugge:
Jag bytte packboxar samtidigt så all olja byttes, blev det jag hade i hyllan, en liter 10W olja samt sista skvätten 10W-20 Castrol.

Brickorna hittades i garagehyllan, säkert M16 eller något sånt, bara att mäta innerdiametern på gaffelbenet och innerdiametern på fjädern, sen köper du det du behöver från järnhandeln eller svarvar om du har tillgång till sånt.
 
Tugge:
Jag bytte packboxar samtidigt så all olja byttes, blev det jag hade i hyllan, en liter 10W olja samt sista skvätten 10W-20 Castrol.

Brickorna hittades i garagehyllan, säkert M16 eller något sånt, bara att mäta innerdiametern på gaffelbenet och innerdiametern på fjädern, sen köper du det du behöver från järnhandeln eller svarvar om du har tillgång till sånt.

Okey, verkar som mina packboxar håller tätt än så länge iaf, hade vart fint och bara bytt olja :)


Jodå, jag hittade dem, men som sagt står det att de passar fram till 08, men de kanske passar min 09 också?




Skulle de här fotpinnarna passa?

http://pages.ebay.com/motors/link/?nav=item.view&id=251237912023
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top