Modifieringar XT660 X/R

Hasplåtar i all ära men hur man än gör och vilken plåt man än köper/bygger så får man inte så mycket bättre makrfrigång då infästningen för centralstödet är lägsta punkten efter man bytt till ett avgassystem som inte går under motorn.

Centralstödsfästet ska man nog låta sitta då det skyddar stötdämparens nedre infästning så det är bara att acceptera att hojen inte är så hög, vill man ha höjd är det ny gaffel och höjningsplattor bak som gäller.

Jag har MM hasplåt och tycker att den är bra då den skyddar vattenpumpen ordentligt samt är stor och slät så man kan hasa hojen över trädstammar o.s.v.

Den här bilden visar vad jag menar: http://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=67543&d=1349601305
 
Hasplåtar i all ära men hur man än gör och vilken plåt man än köper/bygger så får man inte så mycket bättre makrfrigång då infästningen för centralstödet är lägsta punkten efter man bytt till ett avgassystem som inte går under motorn.

Centralstödsfästet ska man nog låta sitta då det skyddar stötdämparens nedre infästning så det är bara att acceptera att hojen inte är så hög, vill man ha höjd är det ny gaffel och höjningsplattor bak som gäller.

Jag har MM hasplåt och tycker att den är bra då den skyddar vattenpumpen ordentligt samt är stor och slät så man kan hasa hojen över trädstammar o.s.v.

Den här bilden visar vad jag menar: http://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=67543&d=1349601305
HAHA , Jag förstår vad du menar . Det kanske är lite overkill , andra argument kan ju vara att brytkraften i infästningarna i mcn blir mindre ju kortare fästen man har . Ibland ser man inte skogen för alla träd.
Gnutten ; Funderar du på att sälja din så skicka pm.
 
Hej allihopa!!!
Är ny här och ska förmodligen åka och titta denna i helgen http://mobil.blocket.se/orebro/Yamaha_XT_660R_45958705.htm?ca=14&w=2. Är det något speciellt man bör kolla extra noga på? Är priset ok? Vad är det för skillnad på en xtr emot en xtx? Vore tacksam för svar.

Servicehistorik och ägarhistorik.
Hjullager, styrlager, läckande packboxar i gaffel, drivpaketet, ryckutjämnaren.
En provkörning för att se hur mycket den rycker på lägre varv kan vara intressant. Beror lite på ECU-modell, ev justering av CO-värde osv. Vissa verkar gå helt ok, vissa är riktigt jävliga på låga varv pga. för snål bränsleblandning. Går att ordna ibland med högre CO-värde, alternativt med "Kevs fuel mod" eller en Power Commander.

Lycka till med köp!
 
Servicehistorik och ägarhistorik.
Hjullager, styrlager, läckande packboxar i gaffel, drivpaketet, ryckutjämnaren.
En provkörning för att se hur mycket den rycker på lägre varv kan vara intressant. Beror lite på ECU-modell, ev justering av CO-värde osv. Vissa verkar gå helt ok, vissa är riktigt jävliga på låga varv pga. för snål bränsleblandning. Går att ordna ibland med högre CO-värde, alternativt med "Kevs fuel mod" eller en Power Commander.

Lycka till med köp!
Tack så mycket för tipsen:)
 
calamato har PM.
Allt som k1322 nämner i sitt inlägg är nytt/bytt på min XT.
 
Ja kör i typ endurokläder förutom stövlar som är i modell gathoj. Lite smidigare har jag fått för mig än cross stövel. Har endurobyxa från jula å är riktigt bra! Har lindstrands jacka men kan även tänka mig julas jacka. Biltemas ryggskydd klarar slagtesten mycket bättre än många dyra kända skydd. Jag har en salig blandning prylar från olika ställen. Men oftast får man vad man betalar för. Men orkar man leta kan man göra fynd.
 
Kom på att jag måste köpa kläder oxå, vad använder ni när ni är ute och kör?

Går att hitta bra kläder till bra pris om man letar lite. Lelles MC i Uppsala har ständiga utförsäljningar. Billigt att köpa från England och Tyskland året runt.

Själv använder jag dessa när jag kör XTn:

http://www.helmetcity.co.uk/products/Richa-Boomerang-Textile-Jacket-%2d-Black.html

http://www.helmetcity.co.uk/products/Richa-Everest-Textile-Trousers-%2d-Black.html

http://www.helmetcity.co.uk/products/Shoei-Hornet-Gloss-Black.html

http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?products_id=12357

http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=265_941_311&products_id=2314

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=200&cid=1

Samt ett UFO ryggskydd och ett par Alpinestars Tech 7 crosstövlar.

Mycket nöjd med det billiga Richa-stället. Dock tveksamt om jag fortsätter med crosstövlarna, var väldigt krångligt att växla med dem.
 
Last edited:
Jag fick flytta upp pinnen ett snäpp m jag står upp för det mesta när jag kör grus.
 
Jag fick flytta upp pinnen ett snäpp m jag står upp för det mesta när jag kör grus.

Det fick jag göra med Tech7orna också. Det jag ogillar med dem är den dåliga rörligheten i fotled och att man inte känner växelpinnen med tårna. Råkade ofrivilligt växla upp ett par gånger under färd, samtidigt som jag hade svårt att få i växlarna för att växelpinnen inte gick tillbaka helt. Hittade ett par Vector 41or på EBay, men alltid aningen vågat att köpa grejer man inte provat.
 
Inga problem bara du vet storleken. Har 43/44 i storlek är tvungen att köra storlek 10 44, 5 på vectorn. Förbannat sköna kan gå m dem en hel dag.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top