Modifieringar XT660 X/R

Skulle man klara sig med en co-justering och en fuel mod om man öppnar upp luft och avgas? Eller är pcv ett krav?

Man kan testa att bara ställa upp CO ett par snäpp. Kevs fuel mod är bara en billig lösning istället för en PC. Den lurar insprutningen genom att manipulera värdet från CO-sensorn. Effektivt och ganska billigt enligt alla på xt660.com. Med en PC kan du mappa insprutningen på riktigt. Dock dyrare i inköp.
 
Velar fortfarande kring val av nya fjädrar i framgaffel.
Linjära Öhlins eller progressiva Wilbers? Priset skiljer knappa 400 kr med olja.

I XTns primitiva gaffel är ju möjligheten till progressivitet begränsad. Jag avser inte göra mer än fjäderbytet i samband med att gaffeln renoveras. Det talar för att gå på de progressiva fjädrarna. Däremot är jag lätt, knappa 70 kg med utrustning. Det talar för Öhlinarnas mer linjära egenskap. Vad hade ni valt?
 
Jaha nypremiär m allt nytt men måste fixa mer innan ja kan ge en utvärdering. Så här ser den ut nu.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1367424849336.jpg
    uploadfromtaptalk1367424849336.jpg
    115.9 KB · Visningar: 158
  • uploadfromtaptalk1367424864291.jpg
    uploadfromtaptalk1367424864291.jpg
    117.9 KB · Visningar: 155
  • uploadfromtaptalk1367424882575.jpg
    uploadfromtaptalk1367424882575.jpg
    90.3 KB · Visningar: 159
Fick ett tevligt paket från OTR idag , innehållandes hyperpro-fjädrar , touratech????väska samt några oljefilter o iridiumstift. Kan bli en hyfsad fredagkväll trots allt . :D
 
Hej! Ny här, har försökt att ställa upp CO, men inte lyckats trots den fina beskrivningen i denna fantastiska långa tråd.Det är en -09. Allt funkar ända fram till att ändra CO värdet, det står på 0 och jag kan inte ändra vare sig upp eller ner, fortfarande 0:( Vad gör jag för fel:4skrika eller är det låst på nåt sätt på -09.
 
Hej! Ny här, har försökt att ställa upp CO, men inte lyckats trots den fina beskrivningen i denna fantastiska långa tråd.Det är en -09. Allt funkar ända fram till att ändra CO värdet, det står på 0 och jag kan inte ändra vare sig upp eller ner, fortfarande 0:( Vad gör jag för fel:4skrika eller är det låst på nåt sätt på -09.

Leta upp tråden på www.xt660.com jag har också en -09 men motor och elsystem ska vara samma från -04-13
 
Jaha nypremiär m allt nytt men måste fixa mer innan ja kan ge en utvärdering. Så här ser den ut nu.

System, hasplåt, WP-gaffel, är bakfälgen 18"?
Måste vara en av de mer genomarbetade XT som vi har här, den vill jag inte prova för då kör jag väl aldrig min egen igen...
 
Ha ha ha tackar nja förutom en annan XT660X är mer moddad här. ;)

Synd att det inte går att sätta motorn i ett ktm chassi. Motorn har ett riktigt trevligt vrid som jag gillar jämfört m flickvännens ktm625. Nopp har inte satt på grushjulen som sitter på svarta excel fälgar. Premiär turen började m att blinkers reglaget pajade & gasreglaget krånglade så det blev semestergas pga den nöp till på styret så efter lite moddande så klämmer den inte åt styret längre :((((( så fick tag i båda delarna beg så 850:- inkl frakt som kunde ha gått till annat :(.

Ang höjningssatsen i bak + 35mm gjorde eb jäkla skillnad dock är mindre bra m XT breda sadel som gör det svårare att sätta sig jämfört m min förra ktm690 mfl ktm jag har haft som varit högre.
 
Tack för snabbt svar. :) Ska försöka igen, men förstår inte vad jag gör fel.Hojen en -09 har precis varit på 2000 mil service.Tycker att den går sämre efter det, bad mek att justera upp bränsle något. Tycker att den rycker mer nu.:( Allt oirginal, förutom Denso iridum tändstift. Har bra erfarenhet av dom från BMW hojar som oxå haft problem med magerryckningar.:krama
 
Tack för snabbt svar. :) Ska försöka igen, men förstår inte vad jag gör fel.Hojen en -09 har precis varit på 2000 mil service.Tycker att den går sämre efter det, bad mek att justera upp bränsle något. Tycker att den rycker mer nu.:( Allt oirginal, förutom Denso iridum tändstift. Har bra erfarenhet av dom från BMW hojar som oxå haft problem med magerryckningar.:krama

Min erfarenhet av servicen var densamma och jag skyller lite på oljan (yamalube) som de slänger i då jag märkte radikala förändringar på hojens gång efter servicen. Därom tvistar de lärde i all oändlighet men efter en återgång till Biltemas MC olja så kändes det iaf mer rätt.
 
Ok, :tummenupp. Tack för tips, ska försöka med lite olika alternativ för att komma tillrätta med motorgången, är tydligen mycket känslig av sig:)
 
...Synd att det inte går att sätta motorn i ett ktm chassi. Motorn har ett riktigt trevligt vrid som jag gillar jämfört m flickvännens ktm625....

Ang höjningssatsen i bak + 35mm gjorde eb jäkla skillnad dock är mindre bra m XT breda sadel som gör det svårare att sätta sig jämfört m min förra ktm690 mfl ktm jag har haft som varit högre.

Jag var ute 12 mil idag, Ribboda MC's grusdag, kan bara hålla med om motorn, mysig grussoffa att rulla runt med, helt klart.

Har du C-C måttet på hundbenen som höjer 35mm?
 
Kollar senare idag.

EDIT: hann inte kolla idag men skall dit imorgon & pilla m grabbens cross så kan jag mäta!
 
Last edited:
På vilket sätt blir det bättre med en höjning bak?
Behöver man höja fram med för att behålla balansen i hojen?
:va


I mitt fall är det för att kompensera m mitt gaffelbyte som har längre fjädringväg än orig. Skulle du höja i bak utan att antingen förspänna fjäder i fram eller sänka gaffeln så kommer den ha en något framlutande vinkel. Chassit blir något snabbare men det är inte bra att inte kompensera i båda ändarna!
 
Höjer man bak utan att ändra fronten så får man negativ caster vilket gör hojen mer nervös i framänden. Sätt på ett par styrhöjare så blir det bättre men inte helt optimalt. Med 21 tummare funkar det hyfsat men på 17 tummare fram känns det som självmord.
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top