Modifieringar XT660 X/R

Original delen kosta väl max 600kr eller vad det var. Det bli alltså inte så dyr om du vill bygga tillbaka ngn gång.
 
Yamaha Center Haninge kollade mina ventiler samt bytte mitt styrlager för 1200 kr förrförra sommaren. Helt ok tycker jag.

Ett mycket bra alternativ att själv speca vad man vill ha gjort i stället för att beställa en dyr helservice.
Snart dags för 2000 mila service i mitt fall och jag tror att jag skall följa din modell och bara beställa ventiljustering och eventuell styrlager kontroll. Har bara varit in på första servicen men sen byter man ju olja, filter och tändstift själv. Bromvätska kan jag också köra byte på själv. Dessa cyklar är ju så lättmekade så att det nästan inte kan gå fel bara man tar det lugnt och läser i stora manualen där all info finns med instruktioner och skisser. Sen finns det ju tips på nätet inklusive detta forum så än en gång kan man konstatera att få hojar är så billiga att äga som en XT660 :yoparty
 
Fick hjälp av en kompis att kolla ventilerna igen i somras. Var betydligt enklare än vad jag trodde det skulle vara. Själv skulle jag nog skippa att kolla styrlager om jag inte tänkte byta. Är det slut så känner man det. Annars är det väl ok ;-). Fast om man ändå river ner ock kollar kan man lika gärna byta för säkerhets skull. Går att beställa för 300 spänn från tyskland...
 
Hej

Är det någon som vet om hojen (-04) går igenom en besiktningen med GPR slipon utan pluggar eller om man ska slänga på orginal?

Sen undrar jag vad ni har för erfarenhet av off-the-road.de? Jag har beställt saker vid ett tillfälle nu under vintern men blev lite besviken. Beställde bl.a. ett nytt drivpaket (fram+bak+kedja) men fick ett framdrev som inte passade med kedjan. Beställde även ny oljepugg som inte heller passade. Har inte orkat skicka tillbaka eller ta kontakt eftersom det är små summor men tänkte ändå höra vad era erfarenhet är av dem.

MVH
 
Har beställt säkert 7-8 ggr från dom. Alltid (nästan) snabb och bra leverans. Alltid bra och snabb respons via mail. En gång skickade dom fel framdrev. Ville ha 14 tänder men fick 15. Väntar nu på en ny Wilbers bakdämpare. Den kom till Sverige på under ett dygn. Men sen slarvade svenska posten bort den (suck...). OTR har dock postat ny till mig utan knot eller tjafs.

Gällande besiktning så besiktigade jag min hoj i somras med LeoVince X3. Inga problem eller kommentarer om det. Var i Högdalen. Besiktningsmannen hade just köpt sig en egen XT660, så han var tacksam för alla tips han kunde få :)...

EDIT: hade dock tystaste insatserna i på LeoVince-burkarna...

Hej

Är det någon som vet om hojen (-04) går igenom en besiktningen med GPR slipon utan pluggar eller om man ska slänga på orginal?

Sen undrar jag vad ni har för erfarenhet av off-the-road.de? Jag har beställt saker vid ett tillfälle nu under vintern men blev lite besviken. Beställde bl.a. ett nytt drivpaket (fram+bak+kedja) men fick ett framdrev som inte passade med kedjan. Beställde även ny oljepugg som inte heller passade. Har inte orkat skicka tillbaka eller ta kontakt eftersom det är små summor men tänkte ändå höra vad era erfarenhet är av dem.

MVH
 
Last edited:
Har bara gott att säga om OTR. Kontakta dem, Thorsten har varit kanon att ha och göra med och rättar garanterat till om något blev knas.
 
Instämmer OTR har varit mkt hjälpsamma kan rekommendera dem. Sen att du beställer ett drivpaket var det orig drevning eller egen du beställde?
 
Ok, kanske var någon praktikant som packade fel varor hos OTR. Får väl ger dom en chans till. Det var inte orginal drevning jag beställde men likväl ett helt paket där kedja och två drev ingick.
 
I dag provade jag att starta hojen för första gången sedan jag ställde undan den i höstas. Som synes är min vinterförvaring cool, så jag hade inga större förhoppningar om framgång, eller ens kräm i batteriet. Dock kom förväntningarna på skam, då det räckte med att jag nuddade startknappen för att hojen skulle trilla igång omedelbums. Hoppas kunna köra hem den nästa helg. Yamaha rocks! Eller i alla fall dess originalbatteri :tummenupp ...

1.jpg

2.jpg
 
Sådär, då var hemkörningen av hojen från dess vintervila i norrort avklarad. Därmed är säsongen officiellt i gång för min del. Och väglaget var glatt och fint. Åtminstone dom första 30 metrarna :-)...

hoj.jpg

1024.jpg
 
Härliga bilder! Urk, min står fortfarande nedskruvad i delar. Imorgon ska det bytas olja/filter, bromsslang fram, bromsvätska, kylarvätska och rengöra luftfilter :4skrika

Edit:
Tydligen inget byte av kylarvätska, hade ingen ny bricka :död
 
Last edited:
Tydligen inget byte av kylarvätska, hade ingen ny bricka

Jag är nog lite tveksam över vitsen med byte av kylarvätska.
Finns det som en service punkt vid något visst service intervall?
 
Jag är nog lite tveksam över vitsen med byte av kylarvätska.
Finns det som en service punkt vid något visst service intervall?

Ja. Tre år. Ganska lätt att tömma ut via bottenpluggen vid pumpen. det befintliga i behållaren häller man ut genom att demontera behållaren och hälla. Blir en liten skvätt kvar i slang, men det är av mindre relevans. Tydligt beskrivet både i verkstadshandboken samt i Haynes. Att spola hela systemet är dock att överdriva, speciellt på en så pass ny hoj.

Behöver ändå fylla på, kan lika gärna tömma ut allt så man med säkerhet vet att man inte blandar typer av kylarvätska. Min vätska är nu nära 5 år gammal.

Ämnet avhandlas just nu bland annat på http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?261214-Varf%F6r-byta-kylarv%E4tska
 
Äntligen!

Det tog OTR och den tyska distributören 12 timmar att få paketet till Malmö. Svenska Posten behövde sedan 35 dagar för att få upp paketet till utlämningsstället i Årsta. Pinsamt...

2013-03-13 18.02.02.jpg
 
Grattis :)
Har också följt det där med att det tar så satans lång tid från skåne till sthlm ibland. känns väldigt jobbigt när man väntar på ngt viktig och man vill ibland bara kasta sig i bilen och hämta upp skiten själv :D

få du in den i hojen? för du hade ingen garage just nu? nog trist att meckar ute i kylan. säg till om du behöver hjälp/en varm plats :)
 
Tack! Nu är den i Årsta i alla fall. Ska tillsammans med en polare (i hans garage) försöka få dit den på hojen efter helgen. Men vi kanske blir tvungna att ringa dig i panik ;-)...

Uppskattar verkligen erbjudandet om hjälp. Många tack! Du vet ju att jag är en klåpare på att mecka..
Nåväl, får se hur det går :-). Är du igång med ditt byggande igen?

Grattis :)
Har också följt det där med att det tar så satans lång tid från skåne till sthlm ibland. känns väldigt jobbigt när man väntar på ngt viktig och man vill ibland bara kasta sig i bilen och hämta upp skiten själv :D

få du in den i hojen? för du hade ingen garage just nu? nog trist att meckar ute i kylan. säg till om du behöver hjälp/en varm plats :)
 
Vad bra, då verkar det ordnar sig.

Nja mitt pojekt bara samlar damm. Har för mkt annat helt enkelt och MC´n få väntar lite till.
 
Dessa priser fick jag när jag kollade upp 1000-milaservice:
MC-proffsen:
3150 kr -10% vintertid
550 kr för bromsvätskebyte

MC-varuhuset:
Ca 3000 kr
600 kr för bromsvätskebyte

Yamaha Center Haninge:
3 300 kr
700 kr för bromsvätskebyte
Lät dyrt tror jag betalade 1800 för 1000-mila på yamaha center luleå det enda dom inte bytte var luft filter har ett K&N luftfilter
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top