Modifieringar XT660 X/R

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
... den ca 20 mil/15 liter ~ 0,75 L/milen när jag kör som mormor i en porslinsbutik...
.

När jag grusbusar så drar min 0.5 L/milen och när jag tourade i Norge för två veckor sedan så drog den under 0.4 L/milen.

Det är en 2004 utan PC men med Metal Mule helsystem, 15/45 utväxling.

Ska till Lettland v.34 och köra grusbus, då blir det riktigt grova däck och 14/45 utväxling, ska bli kul att se vad den tar då.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
TLS: Känns lite jobbigt att pendla m 15:45 även när vi körde upp till vemdalen. Tog bort pluggen för att prova, 50mm rakt ut visst blev det lättare att lyfta framhjulet men är det värt merljudet nja inte riktigt så det blir plugg tillbaka. Vad kör du med för däck i bak då det är 17"?
 

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Ort
På vischan
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98
/.../
Hursomhelst, nyligen fått hem min efterlängtade xt och den har rullat 170 mil.
Eftersom den har powercommander monterad och mappad hade jag förväntat mig något förhöjd bränsleförbrukning, men som det är nu går den ca 20 mil/15 liter ~ 0,75 L/milen när jag kör som mormor i en porslinsbutik.
Utöver detta uppstår även de mest underliga symptom när den blivit varm, kärringstopp vid för snabbt gaspådrag och den blir även relativt trögstartad, något som dock blivit lite bättre efter friskt användande av k-sprit.
Skit i insprutarna låter lite smått otroligt efter någon månads användning, så mina funderingar riktas självklart till PCV-an, någon klok medmänniska här som kanske kan upplysa mig om sina erfarenheter, finns det kanske någon bränslesnål map? Vore att göra en map med alla värden satta till +-0 likvärdigt böket med att koppla loss den och testa utan?
/.../
Edit: tänkte tillägga att den är strypt till 25 kw, och drar ca 1 liter milen motorväg.

Den där bränsleförbrukningen känns orimligt hög, och de andra problemen tyder ju på att något är fel. Jag tycker du ska söka svar på xt660.com, och kosta på dig att bli medlem där. En defekt TPS är en av många möjliga felkällor. Men jag skulle nog prova utan PC också, bara för att utesluta den/mappningen som felkälla.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
TLS: Känns lite jobbigt att pendla m 15:45 även när vi körde upp till vemdalen. Tog bort pluggen för att prova, 50mm rakt ut visst blev det lättare att lyfta framhjulet men är det värt merljudet nja inte riktigt så det blir plugg tillbaka. Vad kör du med för däck i bak då det är 17"?

Jag kör sällan över 110 km/h och då funkar 15/45 bra, däremot tycker jag att 1'an blir för hög med 15/45, jag kör ofta stig som liknar endurospår och då tror jag det blir bättre med 14/45. Blir det på bekostnad av att jag måste sänka farten på asfalt med 5% så gör jag det gärna, helre bra hoj till skojåka än till tråkåka.

Norgeresan körde jag med Metzler tourance fram och K60 Scout bak, K60 fungerade över förväntan på asfalt, blöt som torr, efter 300 mil så är ca hälften kvar. K60 funkar skapligt på grus också, driver bra men bromsar dåligt, man får tänka på det in i böj där jag oftast använder bakbromsen för att stabilisera hojen.

Lettland/Litauen ska jag nog köra med MT21 80/90-21 fram (80/90-21 har mindre klackar än 90/90-21) och bak väljer jag mellan ett halvslut Mitas CO2 eller ett nytt Michelin T63, tror jag får kränga på T63 då det blir närmare 300 mil grus, tror inte det finns så mycket liv kvar i C02.

Metal Mule låter högt men jag har ingen vettig db-killer så det får gå denna gång, ska ordna något till nästa sommar om inte annat.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Om nu någon kunnig redan svarat på denna fråga i någon av de miljoner tidigare inläggen ber jag om ursäkt, tålamodet var endast 153 sidor långt, även detsamma om det är fel tråd :3freak

Hursomhelst, nyligen fått hem min efterlängtade xt och den har rullat 170 mil.
Eftersom den har powercommander monterad och mappad hade jag förväntat mig något förhöjd bränsleförbrukning, men som det är nu går den ca 20 mil/15 liter ~ 0,75 L/milen när jag kör som mormor i en porslinsbutik.
Utöver detta uppstår även de mest underliga symptom när den blivit varm, kärringstopp vid för snabbt gaspådrag och den blir även relativt trögstartad, något som dock blivit lite bättre efter friskt användande av k-sprit.
Skit i insprutarna låter lite smått otroligt efter någon månads användning, så mina funderingar riktas självklart till PCV-an, någon klok medmänniska här som kanske kan upplysa mig om sina erfarenheter, finns det kanske någon bränslesnål map? Vore att göra en map med alla värden satta till +-0 likvärdigt böket med att koppla loss den och testa utan?

Är tacksam för alla svar :)

Återigen ber jag som novis här om ursäkt ifall det är fel tråd och dylikt, och för den vägg av text jag likt en sopbil dumpar och besudlar tråden med :confused:

Edit: tänkte tillägga att den är strypt till 25 kw, och drar ca 1 liter milen motorväg.

som alla andra skriver så är det nånting som är helt fel och förbrukningen bör vara typ hälften av det du beskriver.
har den bara PC monterad eller andra trim? ifall det bara är PC finns det inte så mkt anledning för att ha den och då vore det enklast att bara ta bort den och testa om det bli bättre = i så fall är det mappningen som spöka.

annars tycker jag också att det låter som tex Trottle Position Sensorn (tps) inte är inställd som den ska eller trasigt.
 

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Någon som vill köpa ett par Mivv Slipons? Har kört ca 10 mil med dessa.
Db killers ingår. Självklart som nytt. Vill ha 4000:- för dessa.bild 1.jpgbild 2.jpg
 

VRIL

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Hemma
Hoj
En svart
Viskositeten avgörs av hur du kör. Desto lägre tal desto tjockare olja och tvärsom. Kolla sin sagt i instruktionsboken.
 
Last edited:

Undanvind

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2012
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X, Z400LTD, Dax ST70, Ciao
Tjena
Har en extra, ouppackad uppsättning plastkåpor i blått till min xt660x men är sugen på svart.
Någon som har samma önskan men vill byta svart till blått?

Om inte...var köper man bäst detta? Har letat på Ebay men kan inte hitta något? Är det bara Yamahaåterförs. som har?
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
jag bytte mitt blåa mot svart, och köpte det på yamahacenter..kostade ca 2200:- om jag minns rätt. Finns säkert tyska/brittiska återförsäljare, bara googla så finner man.

Tjena
Har en extra, ouppackad uppsättning plastkåpor i blått till min xt660x men är sugen på svart.
Någon som har samma önskan men vill byta svart till blått?

Om inte...var köper man bäst detta? Har letat på Ebay men kan inte hitta något? Är det bara Yamahaåterförs. som har?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Hur är xtx:n för långa personer? Jag är 197 cm...

Inget bra. Jag är 188 cm och har höjt min sadel 80 mm och sänkt fotpinnarna 25mm. Funkar bra nu, men skulle nog vara jobbigt med 9 cm kroppslängd till...
 

Jo.h.an

Medlem
Gick med
13 Sep 2009
Ort
Solna
Hoj
KTM 690 smc r
Har lyckats med att bränna upp två stycken fram lampor :va på kort tid

det som jag har ändrat på hojen är:
*bytt bak lampan till en sån som Fuchs har (LED)
*bytt blinkers till LED

En kompis sa att det kan bero på att baklampan tar mindre el och där med får fram lampan mera och går då sönder, är det så och isåfall vart hittar jag ett relä (?) som fixar problemet?
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top