Modifieringar XT660 X/R

Sidan här är ju så omfattande och sökfunktionen är ju inte myckat att hurra för, så........

Kan nån berätta vad ventilspelen är på xt660x -04

Övre dödpunkt. Ser att det finns två märkningar. En som ser ut som en säng med gavel, eller ett brett H. Finns en centimeter efter H:et ett sträck också. Vilken av dom är den man ska ställa in efter?

Edit:
hittade ju: http://www.xt660-club.hu/Media/Yamaha%20XT660_2004%20Service%20Manual.pdf
 
Last edited:
Sari, du vet väll att XT:n är en YAMAHA va?:tungan
(det ensamma sträcket är för att ställa ventilerna, H:t är för tändningen om jag inte missminner mig -om nu någon inte kan få hem manualen)
 
Någon som lagt in någon mapp i en PC5?
Monterade en pc5 på min xt igår och går man in på powercommander.com så finns det bara 2 mappar att ladda ner. Bägge för original avgas. Har nu bytt till öppet system från mivv och har ingen mapp för detta. Finns däremot en anpassad mapp för detta system men till en pc3. Kan man köra in den mappen i min pc5:a?
Någon som har koll på detta?
 
det borde finnas rätt många mappar där på deras hemsida. har sett rätt många själv förut i alla fall. annars finns det en hel del på xt660 forum tror dock att man ska medlem för att få ladda ned de.
 
Pratade med Anderssons Turbo & vi skulle boka in en tid när jag har fått mina saker. Men nu är frågan!
Va fan håller Off the Road.de på med. De har fortfarande inte skickat mina saker, snart gått 2veckor & Thorsten har inte svarat på mitt mail idag. Nu känns det bara som att jag hade nog kunnat stå ut med ett MM, vill banne mig bänka min XT nu! :mad:
 
Står på sidan 3-14 och H markeringen gäller annars blir den tröttare..QUOTE=VS;5595756]Sidan här är ju så omfattande och sökfunktionen är ju inte myckat att hurra för, så........

Kan nån berätta vad ventilspelen är på xt660x -04

Övre dödpunkt. Ser att det finns två märkningar. En som ser ut som en säng med gavel, eller ett brett H. Finns en centimeter efter H:et ett sträck också. Vilken av dom är den man ska ställa in efter?

Edit:
hittade ju: http://www.xt660-club.hu/Media/Yamaha%20XT660_2004%20Service%20Manual.pdf[/QUOTE]
 
skärmen hade jag tydligen såld men kedjeskyddet finns kvar. lätt använd dock har skruvorna dragit till sig lite fukt där den låg.

Kedjeskyddet var inte riktigt samma på den nyare och äldre XT:n. Fick borra ett nytt hål för bulten längst fram och nu sitter den där. Perfa :tummenupp
 
Står på sidan 3-14 och H markeringen gäller annars blir den tröttare..QUOTE=VS;5595756]Sidan här är ju så omfattande och sökfunktionen är ju inte myckat att hurra för, så........

Kan nån berätta vad ventilspelen är på xt660x -04

Övre dödpunkt. Ser att det finns två märkningar. En som ser ut som en säng med gavel, eller ett brett H. Finns en centimeter efter H:et ett sträck också. Vilken av dom är den man ska ställa in efter?

Edit:
hittade ju: http://www.xt660-club.hu/Media/Yamaha%20XT660_2004%20Service%20Manual.pdf
[/QUOTE]

Nu hänger jag inte riktigt med?
Enligt 3-14 så ska man ställa den på "I".
Jag ställde in efter den punkten och konstaterade att alla ventiler låg inom intervallen.
Fick berättat för mig(den har gått 2300 mil) att den var nog servad, men...
- luftfiltret var som om den återanvänts på alla jordens Yamahan
- oljan var kolsvart och dessutom så tror jag att nån missat det där med hur man kollar olja på en torrsumpare, var närmare en liter för mycket.
 
- oljan var kolsvart och dessutom så tror jag att nån missat det där med hur man kollar olja på en torrsumpare, var närmare en liter för mycket. [/QUOTE]

Hoppas jag inte stör med en OT-fråga!

Känner mig rätt korkad, men jag är rädd att jag glömt hur man kollar nivån!
Har ju en XT 550, och vad jag minns så skulle man stänga av motorn, och snabbt som f*n skruva upp stickan bakom styrhuvudet. Rätt eller fel?

Jag hade en 550 för tjugo år sen, och har nu köpt en för nostalgins skull.
 
- oljan var kolsvart och dessutom så tror jag att nån missat det där med hur man kollar olja på en torrsumpare, var närmare en liter för mycket.
Hoppas jag inte stör med en OT-fråga!

Känner mig rätt korkad, men jag är rädd att jag glömt hur man kollar nivån!
Har ju en XT 550, och vad jag minns så skulle man stänga av motorn, och snabbt som f*n skruva upp stickan bakom styrhuvudet. Rätt eller fel?

Jag hade en 550 för tjugo år sen, och har nu köpt en för nostalgins skull.

Det är längesedan jag hade en torrsumpare också och det var ingen yamaha, men förmodar att alla funkar likadant.....
- fyller exakt mängd vid oljebytena
- varmkör ordentligt(kör hojen)
- kollar oljan nästan direkt.

Vet inte det där med blixtsnabbt. Är det inte mer om nån backventil inte är i skick så måste man ha lite bråttom?

Kanske nån av Yammisarna här kan svara på det...


sorry, tänkte inte så långt. vilken årsmodell hade du?

De e lugnt. Vad jag förstår så finns det väl bara två svingar sen den kom 2004.
Visste att du hade en nyare och jag har sett att fästet bak ser likadan ut. Lite långsökt att dom skulle börja tillverka ett nytt fäste, dvs.....det är väl förmodligen lättare att bara punkta dit på samma plats fästpunkten på svingen.

Att sen skruvhålet skiljde en centimeter fram gör inget. Ett nytt borrhål i plasten bara och.....ingen som ser det där bakom.

Tack för snabb leverans.....:)
 
Det är längesedan jag hade en torrsumpare också och det var ingen yamaha, men förmodar att alla funkar likadant.....
- fyller exakt mängd vid oljebytena
- varmkör ordentligt(kör hojen)
- kollar oljan nästan direkt.

Vet inte det där med blixtsnabbt. Är det inte mer om nån backventil inte är i skick så måste man ha lite bråttom?

Kanske nån av Yammisarna här kan svara på det...

Okej, tack så länge!
 
Hej! Hoppas jag kan få svar på denna frågan.
Xt660x kommer med vad jag vet 35kw i effekt från fabrik. Är det med någonslags strypning eller är det den "riktiga" effekten? T.ex KTM 625/660 och Husaberg 650 är ju strypta från fabrik...
 
Hej! Hoppas jag kan få svar på denna frågan.
Xt660x kommer med vad jag vet 35kw i effekt från fabrik. Är det med någonslags strypning eller är det den "riktiga" effekten? T.ex KTM 625/660 och Husaberg 650 är ju strypta från fabrik...
Dessa knappa 50 hästar är, mig veterligen, originaleffekten. Det går dock att plocka ut upp till 10 hästar till med modifieringar av luft, bränsle och avgas.
 
Nån som har några bra erfarenheter av et större bakdrev på motard vers.? lättare att få upp på bakhjulet?
I såna fall hur många kuggar ska man öka till?
 
Nu har man monterat på OTR 2-1 system på min XT660R -07. Lite knepigt att justera in det men passformen var mkt bra. Dock så valde jag att montera bort filtret som går ifrån vevhuset då röret gick lite väl nära. Drog vevhusslangen till anslutningen som går in i vanligtvis ifrån AIS ventilen som jag har kopplat ur. Förbannat lätt var systemet då jag valde ett i titan. Det som var riktigt irriterande var att det var stort sett omöjligt att komma åt & dra åt ena muttern till ena flänsen på det vänstra utblåset på cylindern, men tror jag fick det tätt. :mad:

Kände direkt skillnad med KN filtret & PC5 men skall mappa förhoppningsvis imorgon så får jag komma med siffror då. Här kommer lite bilder.
xt.jpgxt1.jpgxt2.jpgxt3.jpgxt4.jpgxt5.jpgxt6.jpg
 
fint ser det ut. förutom dämparen som ser ut att vara hämtad från nån tysk stridsvagn :3freak
 
Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Back
Top