Modifieringar XT660 X/R

Enligt spec har ktm 660 910mm sadelhöjd & xt660x har 875 men det är ju inte alltid hela sanningen. Det beror ju oxå på hur brett man sitter med benen och sen vikten. 35-40kg är rätt mycket, därför vore det skönt att provsitta innan.

Nej det är inte den. Den jag hittat är betydligt längre bort än så! :D Därför ännu mer angeläget att det känns bra innan man slänger sig i bilen för en heldagsutflykt.
 
Angående försäkring. Kollade lite snabbt med bla svedea och där skulle det kosta mig runt 1600 helår för en halvförsäkring. Tycker helförsäkring känns lite överkurs för en billig hoj.
 
En som började på ett roligt projekt men han sålde den innan han blev klar! :)

ducati.jpg
 
Hallå!

Jag funderar starkt på att köpa en Xt660x. Har fått rätt bra pris på en 04 med knappt 3000 mil på mätaren. Är dock mycket osäker på om miltalet är för högt?

Måste dessutom passa på att fråga om det finns någon som kan tänka sig låta mig och min fru provsitta sin xt660x i Västerås eller i närheten. Vi är nämligen båda rätt korta, jag är 171 oh hon är 166. Tanken är att hojen ska funka åt oss båda. Vi va o kikade på en ktm 660 och den funkade för oss båda. På pappret är den ett par cm högre men den väger ju betydligt mindre. Kikade oxå på nya Duke 690 och det var inte heller nå problem. Tyvärr verkar inte Yamahastore i v-ås ha nån inne för tillfället :(


Jag kör en XT660R, som ju är lite högre än X pga det större framhjulet. Jag är 163 cm och med hojen sänkt 4 cm bak och 3 cm fram når jag ner tillräckligt bra med tårna. Osänkt är det "hänga i krokigt knä och hasa över sadeln" som gäller... :rolleyes: (Vi bor i Järfälla, om ni inte hittar nåt att provsitta på närmare håll)
Vår hoj har precis passerat 3000 mil och känns fräsch och fin, jag skulle inte tveka att köpa med den mätarställningen. Det är definitivt bra om alla "mods" som bättre luftning och gärna "fuel mod" är monterade/gjorda vid köp, annars är det en kostnad man får ta för att få hojen som goast i gången. :)
 
Last edited:
Jag kör en XT660R, som ju är lite högre än X pga det större framhjulet. Jag är 163 cm och med hojen sänkt 4 cm bak och 3 cm fram når jag ner tillräckligt bra med tårna. Osänkt är det "hänga i krokigt knä och hasa över sadeln" som gäller... :rolleyes: (Vi bor i Järfälla, om ni inte hittar nåt att provsitta på närmare håll)
Vår hoj har precis passerat 3000 mil och känns fräsch och fin, jag skulle inte tveka att köpa med den mätarställningen. Det är definitivt bra om alla "mods" som bättre luftning och gärna "fuel mod" är monterade/gjorda vid köp, annars är det en kostnad man får ta för att få hojen som goast i gången. :)

Det låter kanon! Det sitter slipons på men inget mer vad jag vet. Tänkte kika runt lite och se vad jag hittar för mods och hur mycket det kan tänkas kosta Gissar att en power commander behövs på sikt och ett annat luftfilter. PCn är ju inte vråldyr så det får nog bli en under vintern. Kommer dock vara pappaledig så ekonomin blir lite smått lidande. :)

Järfälla är inte så värst långt men jag har bestämt mig för att det ska funka. Finns sänkningssatser på 30mm för en okej peng sen har jag hittat en tunnare sadel så sänka 50mm verkar inte vara nå större problem. Efter att ha läst runt lite på nätet så tror jag ändå att höjden på hojen funkar åt oss båda. Om jag råkar ha vägarna förbi järfälla så säger jag till! :)
 
Jag har nu sålt min XTR till förmån för nya leksaker.

Det ligger dock kvar lite grejor i garaget som säljes ut.....

Styrlager, nytt i förpackning. 250:-
http://www.off-the-road.de/XT-660/W...ml?force_sid=0c032da63d56af37c4170988cf8729e7

Wilbers progressiva framfjädrar, använda ca 2mån. 500:-
http://www.off-the-road.de/XT-660/Suspension-wheels/Fork-Springs-Wilbers-XT-660.html

Bromsbelägg fram, SV pads. 150:-
http://www.off-the-road.de/XT-660-Z-Tenere/brakes-more/Bremsbelaege-XT-660-R-vorne-SV-pads.html

Sen har jag oxå orginalfjädrar med svarvade distanser för att öka förspänningen.Både 15 & 20mm finns. 150:-

Alla prylar finns att hämta hos mig. Kan skickas med brev/bussgods mot förskottsbetalning.
 
Det låter kanon! Det sitter slipons på men inget mer vad jag vet. Tänkte kika runt lite och se vad jag hittar för mods och hur mycket det kan tänkas kosta Gissar att en power commander behövs på sikt och ett annat luftfilter. PCn är ju inte vråldyr så det får nog bli en under vintern. Kommer dock vara pappaledig så ekonomin blir lite smått lidande. :)

Järfälla är inte så värst långt men jag har bestämt mig för att det ska funka. Finns sänkningssatser på 30mm för en okej peng sen har jag hittat en tunnare sadel så sänka 50mm verkar inte vara nå större problem. Efter att ha läst runt lite på nätet så tror jag ändå att höjden på hojen funkar åt oss båda. Om jag råkar ha vägarna förbi järfälla så säger jag till! :)

Min man tillverkade sänkningssats till vår hoj, som gav 4 cm sänkning - plattstål för en 100-lapp, mäta, borra, lacka och montera = klart på nån timme totalt. :) Upp till 5 cm sänkning i länkaget kan man nog ha utan att hojens markfrigång etc blir lidande. För att bibehålla geometrin ska man också sänka fram, genom att trycka upp gaffelbenen genom styrkronan - och då behövs risers men de köper man billigt på Biltema.
Här hittar du en bra guide till många av de mods som finns och rekommenderas: http://www.xt660.com/showthread.php?t=630
XT:n har ju vissa problem med s.k. "surging" (ungefär "ryckighet") och dessa behöver man åtgärda tycker jag, om man ska få en sympatisk hoj. Jag skippade PC och köpte istället "Kevs fuel mod" för en femhundring, har borrat luftburken och ska montera ett DNA stage2-filter, vilket jag kunde köpa till rabatterat pris via xt660-forumet ovan... Det finns mycket dokumentation och många hjälpsamma människor där, väl värt "medlemsavgiften"! :)
 
Behöver till en X:
-kedjeskydd
-backspeglar
-bakpinnar(komplett)
-framskärm(den lägre) inkl fästen

Nån som har liggande hemma till en billig/rätt kurs.....
 
tror jag har ett kedjeskydd och en framskärm liggandes (nog ingen plåt men den är ju ändå helt värdelös då den är super mjukt)
ska gå och kolla i förrådet
 
skärmen hade jag tydligen såld men kedjeskyddet finns kvar. lätt använd dock har skruvorna dragit till sig lite fukt där den låg.
 
skärmen hade jag tydligen såld men kedjeskyddet finns kvar. lätt använd dock har skruvorna dragit till sig lite fukt där den låg.

Ett kedjeskyd är i rätt riktning iallafall :tummenupp Skickade pm åt dig.

Förresten. Bytte packboxar i gafflarna och konstaterade att det var inte det lättaste(i början):
Första gången jag inte lyckats få lös muttern under gaffeln(för att sära på gaffelbenet). Det snurrade bara runt. Gjorde ett motståndsverktyg av det jag hade hemma, funkade inte det heller.

Upptäckte dock sen att packboxarna inte satt värst hårt åt, så det gick att knacka in en vass skruvmejsel igenom tätningen och sen lirka ut den, dvs utan att sära på gaffeln.
 
Finns ju ett särskild verktyg för det annars.
Men fick du i nya om du inte tar isär? Annars kan du ju köpa mina nästan nya gaffelben billig :)


Ett kedjeskyd är i rätt riktning iallafall :tummenupp Skickade pm åt dig.

Förresten. Bytte packboxar i gafflarna och konstaterade att det var inte det lättaste(i början):
Första gången jag inte lyckats få lös muttern under gaffeln(för att sära på gaffelbenet). Det snurrade bara runt. Gjorde ett motståndsverktyg av det jag hade hemma, funkade inte det heller.

Upptäckte dock sen att packboxarna inte satt värst hårt åt, så det gick att knacka in en vass skruvmejsel igenom tätningen och sen lirka ut den, dvs utan att sära på gaffeln.
 
Finns ju ett särskild verktyg för det annars.
Men fick du i nya om du inte tar isär? Annars kan du ju köpa mina nästan nya gaffelben billig :)

Jodå, packningarna sitter på plats. Försökte kolla in i gaffeln för att se om det fanns nåt skruvspår/insex eller nåt sånt, men såg inte. Verktyget torde då vara nån slags tryckvariant/pressa och hålla emot?

På en en vanlig gaffel funkar det att byta utan att ta isär. På en upponedvänd gör det inte.
 
oj vad trist att läsa :(
gör som mig och låt grejerna står tills tiden och ork finns.
hade varit roligt att ser resultatet.
 
Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

Back
Top