Modifieringar XT660 X/R

Efter snart 600 mil i år med XT'n så börjar bilden klarna.
Jag kör överallt med den, ostigad skog till nu senast en 300-mils Norgesväng på mestadels asfalt med full packning för att kunna fricampa, laga mat o.s.v.
Det är en mycket allsidig hoj, 60 mil asfalt, inga problem, 60 mil på en dag varav 50 grus, inga problem, att jaga lite grus/stig ihop med grabbarna med lätta hojar går också bra.

Det tog tre timmar att ställa om från touring till bus, plocka av väskorna (hemmasnickrat med gamla grejer köpta på blocket som grund), byta utväxling och däck så nu står den klar för en grusresa i Lettland om 14 dagar.

En trevlig hoj helt enkelt som nog blir kvar nästa år också.
 

Bifogat

  • S6301651.jpg
    S6301651.jpg
    260 KB · Visningar: 330
  • xt_skogen.jpg
    xt_skogen.jpg
    247 KB · Visningar: 269
Är i tankarna att köpa en xt660r, men den jag kollat in har gått 2000mil, är det okej, hur långt kan den gå innan en storservice (lagerbyte i motorn mm)
 
Är i tankarna att köpa en xt660r, men den jag kollat in har gått 2000mil, är det okej, hur långt kan den gå innan en storservice (lagerbyte i motorn mm)

Han jag köpte min av hade kört bud tidigare, han hade en XT660R ståendes som gått över 11000 mil och den verkade fortfarande kry.

Min har gått 1700 mil känns ok, tror inte 2000 mil är något bekymmer att kliva in på.
 
Nu var jag inte ute efter maximalt med Hk men här är iallafall mitt bänkpapper ifrån Andersson Turbo,s bromsbänk. Han gav sig inte tills bränsleblandningen var optimalt, det tror jag inte normala mcbutik lägger ner så mkt tid på. Vi höll på nästan i 2tim. Jag kör med buller plugg i dvs 34mm utblås istället för 50mm då den väsnas för mkt då. Vad sitter då på?
Ett OTR 2-1 system - KN filter - PC5. Kommer köra offroad med XT så inget öppet filter på sidan aktuell. Nu bytte jag tillbaka till 15 drev i fram istället för 14 & den är mkt rolig fortfarande! :)

Nu gjorde Peter mätningen på 4:e växeln om det är någon som undrar över hastigheten på 151km/h eftersom för att undvika vartalsbegränsningar som kan finnas på en del hojar på högsta växeln.

XT.jpg
 
ser ju nästan ut som du trimmad åt fel håll ;)
såg att du ringde förut förresten men var då just ute på havet som vanligt....
 
jag har rätt dåligt koll och siffror har ju alltid diskuterats hit och dit och dess trovärdighet osv. bättre om jag inte ens säger nåt då :)
men typ 45-47 hade jag snarare väntad mig i hästväg.
 
Jo visst, vet ej vad Yamaha anger för Hk på hjulet eller varifrån????? Det konstiga är att den känns skitpigg även m 15 drev i fram så nåt borde den ha gett men det känns inte direkt att man har trimmat ner den. Skall prova mot min väns XT660R som är helt orig om det skiljer sig något!
 
hej. Jag undrar om det finns någon som har framgaffel, motorcykel, bromsok till xtx till salu. I så fall ring 0763937263 eller skicka sms. Pirre
 
hej. Jag undrar om det finns någon som har framgaffel, motorcykel, bromsok till xtx till salu. I så fall ring 0763937263 eller skicka sms. Pirre

jag har en nästan ny 2010 xtx framgaffel komplett med kronor och all plast som sitter på (skärm och skydden)
gaffeln har bara gått 240mil under en månad. hela kittet gå för 3000,- ring/sms:a 0709185032 om det låter intressant
 
Om nu någon kunnig redan svarat på denna fråga i någon av de miljoner tidigare inläggen ber jag om ursäkt, tålamodet var endast 153 sidor långt, även detsamma om det är fel tråd :3freak

Hursomhelst, nyligen fått hem min efterlängtade xt och den har rullat 170 mil.
Eftersom den har powercommander monterad och mappad hade jag förväntat mig något förhöjd bränsleförbrukning, men som det är nu går den ca 20 mil/15 liter ~ 0,75 L/milen när jag kör som mormor i en porslinsbutik.
Utöver detta uppstår även de mest underliga symptom när den blivit varm, kärringstopp vid för snabbt gaspådrag och den blir även relativt trögstartad, något som dock blivit lite bättre efter friskt användande av k-sprit.
Skit i insprutarna låter lite smått otroligt efter någon månads användning, så mina funderingar riktas självklart till PCV-an, någon klok medmänniska här som kanske kan upplysa mig om sina erfarenheter, finns det kanske någon bränslesnål map? Vore att göra en map med alla värden satta till +-0 likvärdigt böket med att koppla loss den och testa utan?

Är tacksam för alla svar :)

Återigen ber jag som novis här om ursäkt ifall det är fel tråd och dylikt, och för den vägg av text jag likt en sopbil dumpar och besudlar tråden med :confused:

Edit: tänkte tillägga att den är strypt till 25 kw, och drar ca 1 liter milen motorväg.
 
Last edited:
Känns som att 25kw & powercommander är inte riktigt bra kombination. Har du provar ta bort strypningen & mäta sen? Min drar ca 0,47 landsväg med PC5/2-1 system & filter men ingen strypning. Dock skall jag byta utväxling till 15/42 istället för 15/45 för att få ner varvet lite.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top