Modifieringar XT660 X/R

Vet inte så mkt där men det finns lite grusvägar borta vid Arlanda om du vill träna. När hade du tänkt dig köra?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 
Jupp 2-1 system är en fördel ta t.ex prisvärda Dominator, skaffa en hasplåt från gamla XTZ660 den passar bolt on och är billig jämfört med andra alternativ. Bakdämparen är ganska dålig fö seriös grusbus.

Nja skydd för kylaren har jag inte förutom orig skyddet. Värmehandtag?? ;)

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Okej, hur mycket skiljer det i vikt mellan originalsystemet och t.ex. ett OTR 2-1? Och finns det nåt mer enkelt sätt att banta hojen? Vad väger exempelvis ett par Excel-fälgar jmf med orginal?

Alltså, jag tänker inte börja bygga om min fina orginalhoj, men det är kul att tänka sig en lite hårdare sida av 660:n.


Jahapp, så värmehandtag, det är för sittkissare alltså... :glömdet
 
Jupp 2-1 system är en fördel ta t.ex prisvärda Dominator, skaffa en hasplåt från gamla XTZ660 den passar bolt on och är billig jämfört med andra alternativ. Bakdämparen är ganska dålig fö seriös grusbus.

Nja skydd för kylaren har jag inte förutom orig skyddet. Värmehandtag?? ;)

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Just det; vad är det med bakdämparen som inte duger, och är det samma med gaffeln?
 
Rent kass redan orig, men i början kan du köra med den. Ska du sedan köra lite hårdare så är orig inte så bra när det börjar bli gropigt mm.

Min väger in på mellan 160-165kg!


70f229332791f9b5148b02dbd6d237b5.jpg
 
Last edited:
Rent kass redan orig, men i början kan du köra med den. Ska du sedan köra lite hårdare så är orig inte så bra när det börjar bli gropigt mm.

Min väger in på mellan 160-165kg!

Fränt, den ser ju stenhård ut!

Då har du bantat sisådär tjugo kilo, det måste ju märkas rätt mycket? Fast du som har hållit på och bytt ut grejer under flera år kanske inte känner av det lika väl?

Men var (förutom piporna) sitter de flesta kilona?


Och förresten, den här rutan vill jag ha:
http://www.off-the-road.de/en/XT-660R-X/Bodywork/Wind-screen-XT-660.html
 
Last edited:
Nja inte så mkt då WP gaffeln ligger säkert på lika mkt som XT orig. Ljuddämparna orig är rejält tunga då katalysatorn sitter i dem så där har du 14kg tror jag för båda. Har titan system och jämförde med en annan XT660 med MTC slip-on och denne vägde in på ca 180-185kg. Motorn är det som är tyngst och den jäkeln väger nästan 50kg. Jag hade nästan likadan uppsättning på min förra XT660 men där hade jag stålsvingen. Alu svingen tror jag vägde 2.5kg mindre. Kör med orig 17" för offroad idag, den förra körde jag på 18" excel.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 
Vet inte så mkt där men det finns lite grusvägar borta vid Arlanda om du vill träna. När hade du tänkt dig köra?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Tack för tipset! Får åka dit och reka. Inga planerade köringar just nu tyvärr, har för tillfället mest tid på kvällen och nu börjar det ju bli lite mörkt... Och så sitter det Anakee3-däck på sen köpet, och dom verkar ju mest vara gjorda för asfalt :va
 
Nja inte så mkt då WP gaffeln ligger säkert på lika mkt som XT orig. Ljuddämparna orig är rejält tunga då katalysatorn sitter i dem så där har du 14kg tror jag för båda. Har titan system och jämförde med en annan XT660 med MTC slip-on och denne vägde in på ca 180-185kg. Motorn är det som är tyngst och den jäkeln väger nästan 50kg. Jag hade nästan likadan uppsättning på min förra XT660 men där hade jag stålsvingen. Alu svingen tror jag vägde 2.5kg mindre. Kör med orig 17" för offroad idag, den förra körde jag på 18" excel.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Jaha, det skiljer så mycket bara på svingen, och ofjädrad vikt också? Men hur var det nu, X-svingen svalde inte 18 tum? Fast det är klart att 17" måste ju väga mindre än 18", så det är ju bara ett plus! :hihi

Hur mycket mer skulle du vilja ändra på XT:n för att bli perfekt?

Just det, räcker en dämpare till för att hålla ljudet på en anständig nivå?
 
Nja XT660 är redan rejält tung så jaga vikt är ganksa onödig när man kommer till en viss gräns. Jag kommer inte gå vidare så mkt på min XT660 utan är nöjd som det är nu när jag har en helt ok fjädring både fram och bak.

Nu köpte jag tillbaka mitt titan system som jag hade på min första XT så behöver nog packa om dämparen men har faktiskt planer på att montera en GSX1000R dämpare i titan då dessa brukar man montera på DR650SE och den är kortare än OTR titan dämpare.

Jo du får bättre plats med 18" på X svingen dvs Alu svingenän stålsvingen, däremot så har oftast 18" lite högre profil och hamnar nära främre delen på svingen. Anledningen var tidigare att jag hade speciella favoritdäck som jag provade men nu kör jag MITAS C-02 som som gillar skarpt och är billg samt finns i 17". Dock väldigt grovnabbat så inget man pendlar med.
 
Gnutten, har du någon tråd eller mer info om din xt? Ser onekligen ut som ett föredöme, vad har du monterat för dämpare bak & var hittade du wp-gaffeln?

Är bromsarna standard? Hade önskat mer bett fram ibland.
 
Okej, hur mycket skiljer det i vikt mellan originalsystemet och t.ex. ett OTR 2-1? Och finns det nåt mer enkelt sätt att banta hojen? Vad väger exempelvis ett par Excel-fälgar jmf med orginal?

Alltså, jag tänker inte börja bygga om min fina orginalhoj, men det är kul att tänka sig en lite hårdare sida av 660:n.


Jahapp, så värmehandtag, det är för sittkissare alltså... :glömdet

haha sittkissare. då är jag en sittare när det är -20c ute :crash
 
Nja XT660 är redan rejält tung så jaga vikt är ganksa onödig när man kommer till en viss gräns. Jag kommer inte gå vidare så mkt på min XT660 utan är nöjd som det är nu när jag har en helt ok fjädring både fram och bak.

Nu köpte jag tillbaka mitt titan system som jag hade på min första XT så behöver nog packa om dämparen men har faktiskt planer på att montera en GSX1000R dämpare i titan då dessa brukar man montera på DR650SE och den är kortare än OTR titan dämpare.

Jo du får bättre plats med 18" på X svingen dvs Alu svingenän stålsvingen, däremot så har oftast 18" lite högre profil och hamnar nära främre delen på svingen. Anledningen var tidigare att jag hade speciella favoritdäck som jag provade men nu kör jag MITAS C-02 som som gillar skarpt och är billg samt finns i 17". Dock väldigt grovnabbat så inget man pendlar med.
Ja det låter rimligt i mina öron. Om du behöver lätta eller trimma mer så är man utanför hojens användningområde och möjliga potential. Nästa steg är isf att byta hoj, låter rimligt.

Just det; Det är ju 17" original även på XTR:en, jag har XT med kick i huvudet = 18". Jaja, men om du skulle prova två likadana däck, det ena på 17" och det andra på 18", vad är skillnaden då tycker du? På grus alltså, inte i skogen.

haha sittkissare. då är jag en sittare när det är -20c ute :crash

Haha, det var Gnutten som skrev "??" när jag föreslog handtagsvärmare som tillbehör i ett tidigare inlägg. Då förstod jag att man är en syltrygg om man behöver värmare... :hihi
 
Gnutten, har du någon tråd eller mer info om din xt? Ser onekligen ut som ett föredöme, vad har du monterat för dämpare bak & var hittade du wp-gaffeln?

Är bromsarna standard? Hade önskat mer bett fram ibland.

http://www.xt660.com/showthread.php?t=24881
Här finns lite bilder men annars är det detta som sitter på!

*WP 48mm gaffel från KTM525, modifierad för att passa XT600. Är inte så bökigt om man har möjlighet att lämna till en mekanisk verkstad.

* KTM framhjul m 26mm axel samt KTM 2-kolvs ok dock orig pump

* Wilbers bakstötdämpare

* OTR 2-1 titan system

* Rallypegs ifrån polen tror jag köpte dem från, har monterat förlängare

* PC5 m Rally luftfilter samt o2 optimizer

* KTM framlykta kopia från Ebay

* Supermoto handskydd

* XTZ660 hasplåt dvs den äldre, passar perfekt!

* KTM framskärm

* MITAS c-02 ifram och c-21 bak
 
Trevligt, blev mer greppbart med punktlistan. Relativt enkla medel till en mer harmonisk & komplett hoj, som även har utseende med sig.


En fråga till som dök upp om R Vs. X, är det samma bromscylinder fram på dem & ser fästet till bromsok lika ut på de respektive modellerna? Vad jag förstått är det fyrkolvsok på X & inte enbart en större skiva.

Är det någon som bytt till X broms fram på sin R? Bolt-on?
 
Någon här som har satt på ett dekalkit på sin XT? Funderar på att köpa ett men det är ju inte gratis..
 
Har nu i ett halvår gått i tron om att min XTX har ett KN filter, visade sig idag när jag kollade över det lite mer noggrant att det är ett vanligt originalfilter.
Min XTX har PC3, GPR pipor och tydligen ett vanligt filter. Måste jag byta till ett som andas bättre eller bad tror ni? Är det ok att fortsätta åka såhär för det har ju inte varit några problem.. IMG_3361.JPG

Edit: när jag ändå är igång.. vad tror ni om färgen på stiftet?IMG_3362.JPG

Mvh!
 
Last edited:
Kolla runt på nätet efter luftburksmoddar. De är ju väldigt strypta där redan utan pc3 o pipor.
 
Snorkeln är borttagen helt och hållet så det går bara ett rektangulärt hål under sadeln till filtret. Tänkte bara så att originalfiltert inte ger för lite luft till motorn.. :gnissla
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top