Mod

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
korvgubbe skrev:
Raketbeskjutningarna är ju ämnade att ha ihjäl folk. Sen kanske det stryker med några fler än beräknat men då kan man ju enkelt urskulda sig med att : lite svinn får man räkna med i kampen mot terrorism.

Hur kommer det sig att du skyller det på Israel? Varför gömmer sig terroristerna bland civilbefolkningen? Eller, är de kanske rentav en del av civilbefolkningen...?

korvgubbe skrev:
Så om palestinierna plötsligt fått resurser att ha en konventionell armé som förde krig mot Israel där effekten blev lika många civila liv så vore det ok?

Det är aldrig ok för mig att människor som dödas, vare sig de är civila eller inte. Det är däremot en realitet i väpnade konflikter. Om två stater krigar och en del civila dör, så kanske man kan säga att det är "bättre - ja, "bättre" än att ha civila som mål i 9 av 10 aktioner.

korvgubbe skrev:
Finns inget som försvarar själmordbombningar på bussar och restauranger.

Det är vi överens om.

korvgubbe skrev:
Men jag kan heller inte hitta någon ursäkt för Israels vedergällningsaktioner som i praktiken har samma effekt när det gäller lemlästning och förstörelse.

Jag har bett dig förr, utan att få svar, och jag ber dig igen: Tala om vad man ska göra istället mot människor som skiter i om de dör. Ge dem "frihet"? De vill inte bara ha frihet, de vill ha ett Judefritt Palestina. Försök i alla fall att inse det.

korvgubbe skrev:
Skillnaden är väl att när de Israeliska soldaterna åker hem på permis sätter de sig i TV-soffan, tar en välkyld öl, kikar på en DVD-film.. surfar lite för att läsa nyheterna och chatta.. Dagen efter skjutsar han barnen till simmhalen och leker med dem där.

Jaha?

korvgubbe skrev:
Den palestinske motståndsmannen återvänder till ett skjul utan el och vatten för att äta av den knappa mat de har för att sedan försöka få några slantar till mat igen.. Kanske bor de t.o.m i ett hus men fönstren är trasiga sedan länge efter israelernas vedergällningar. hans barn har ingen simhall att gå till utan spelar fotboll med en hemmagjord boll i en gränd belamrad med skrot från srpängda bilar och hus..

Det här ska du ha cred för, vilken bra saga! Att det inte har med saken att göra är en annan sak... Hur vore det om de som finansierar terrorismen gav lite pengar till Palestiniernas mat istället? Det är inte så att det saknas pengar i regionen. Fattigdomen kan dessutom till mångt och mycket skyllas på Arafat och hans korrupta styre, men det är väl inte lika tacksamt att sparka på honom...?

Markus skrev:
Hur kommer det sig att du skyller det på Israel? Varför gömmer sig terroristerna bland civilbefolkningen? Eller, är de kanske rentav en del av civilbefolkningen...?

Jag har aldrig hävdat att Israel är ensamt skyldiga till konflikten. Men jag hävdar ändå att deras aktioner knappast kommer minska antalet själmordskandidater. Skulle min familj bli sprängd i bitar för att de bott granne med en terrorist hade jag nog fan anslutit mig till honom...

Markus skrev:
Det är aldrig ok för mig att människor som dödas, vare sig de är civila eller inte. Det är däremot en realitet i väpnade konflikter. Om två stater krigar och en del civila dör, så kanske man kan säga att det är "bättre - ja, "bättre" än att ha civila som mål i 9 av 10 aktioner.

Det är inte två stater. Det är en stark, välutvecklad millitär armé mot motståndsgrupper i ett ockuperat land.. Israel sa väl senast den här veckan att de lagt planerna på en Palestinsk stat på hyllan.

Markus skrev:
Jag har bett dig förr, utan att få svar, och jag ber dig igen: Tala om vad man ska göra istället mot människor som skiter i om de dör. Ge dem "frihet"? De vill inte bara ha frihet, de vill ha ett Judefritt Palestina. Försök i alla fall att inse det.

Ah.. attans.. Jag som trodde de ville ha ett eget land. Drägliga levnadsförhållanden. Leva i frihet..
Så ville de egentligen inget annat än att bara bli av med alla judar.. My Bad.

korvgubbe skrev:
Jag har aldrig hävdat att Israel är ensamt skyldiga till konflikten. Men jag hävdar ändå att deras aktioner knappast kommer minska antalet själmordskandidater. Skulle min familj bli sprängd i bitar för att de bott granne med en terrorist hade jag nog fan anslutit mig till honom...

Har du någon aning om hur många "oskyldiga" som dödats under den senaste Intifadan? Det är väl runt 2000-2500 totalt, hur många av dem var egentligen oskyldiga? Jag tycker det är dags att du talar om det faktiskt. Är det 0,1%? 1%? 5%? 10%? 100% kanske?

korvgubbe skrev:
Det är inte två stater. Det är en stark, välutvecklad millitär armé mot motståndsgrupper i ett ockuperat land.. Israel sa väl senast den här veckan att de lagt planerna på en Palestinsk stat på hyllan.

Lugn nu, du frågade om jag tyckte det var "bättre" om Palestinas fiktiva armé hade ihjäl civila Judar av misstag, och jag svarade.

korvgubbe skrev:
Ah.. attans.. Jag som trodde de ville ha ett eget land. Drägliga levnadsförhållanden. Leva i frihet..
Så ville de egentligen inget annat än att bara bli av med alla judar.. My Bad.

Låt inte din egen okunnighet gå ut över mig. När tog PLO bort kravet i stadgarna att alla Judar måste bort från Israel? Och då pratar vi om det "moderata" PLO, inte Hamas eller Jihad.

Markus skrev:
..hur många av dem var egentligen oskyldiga?
LÄnge sedna jag såg några siffror så där kan jag inte bemöta dig på annat sätt än att fråga vad din deffinition av oskyldig är.. Bara så jag vet vad jag ska titta efter.
Vad är oskyldig:
- De som aldrig deltagit i någon form av strid mot israeler?
- de som aldrig vårdat sårade "terrorister"?
- De som inte hyser agg mot israel?
..bara så jag vet vilka som kan räknas som oskyldiga..

Markus skrev:
Låt inte din egen okunnighet gå ut över mig. När tog PLO bort kravet i stadgarna att alla Judar måste bort från Israel? Och då pratar vi om det "moderata" PLO, inte Hamas eller Jihad.

Och självklart finns inget utrymme från kompromisser?

Har inte läst PLO:s stadgar måste jag erkänna men jag har svårt att tänka mig att de skulle förkasta alla förslag på en palestinsk stat och avveckling av bosättningar om inte detaljen:
"judefritt israel"
..ingick i den planen-..

korvgubbe skrev:
Vad är oskyldig:

"De som aldrig deltagit i någon form av strid mot israeler"

korvgubbe skrev:
Har inte läst PLO:s stadgar

Men ändå vet du vad det Palestinska folket vill? Vad har du läst istället? Känner du några Palestinier? Har du varit där?

korvgubbe skrev:
...har svårt att tänka mig att de skulle förkasta alla förslag på en palestinsk stat och avveckling av bosättningar om inte detaljen:
"judefritt israel"

Nej, de har förstått hur orealistiskt det var (för några år sedan). Men att komma och påstå att konflikten grundar sig i fattigdom är en hårresande förenkling. Varför flydde inte alla araber tiden efter 1948? Hur kom det sig att en del Araber fick/ville stanna i Israel? 20% av Israels befolkning är jämställda Araber.

Markus skrev:
Som verkar rymma ett överväldigande stort intellekt.

Inte dåligt att kunna avgöra det genom ett litet inlägg. Imponerande!

Men som ni säkert förstår så var inlägget menat som en pik mot era "jag-vet-bäst-trådar".
Er törst efter att framstå som smartast/mest påläst är nästan skrämmande, men väldigt underhållande. :tummenupp

Gustav1 skrev:
Inte dåligt att kunna avgöra det genom ett litet inlägg. Imponerande!

Uttrycker man sig som en 14-åring med Asperger så bedöms man utifrån det.

Gustav1 skrev:
Men som ni säkert förstår så var inlägget menat som en pik mot era "jag-vet-bäst-trådar".

Ja, det var ju glasklart.

Gustav1 skrev:
Er törst efter att framstå som smartast/mest påläst är nästan skrämmande, men väldigt underhållande. :tummenupp

Är det så det framstår? Och du sätter "/" tecken mellan "smart" och "påläst", betyder det att du anser det vara samma sak?

Markus skrev:
"De som aldrig deltagit i någon form av strid mot israeler"
Då vet jag vad det är jag ska hålla ögonen öppna för.
Bara en fråga då eftersom du verkar ha bättre koll:
Du nämde 2500 palestinier.. hur många Israeler har dött i terrordåd?

Markus skrev:
Nej, de har förstått hur orealistiskt det var (för några år sedan).

Båda parter har väl insett att deras bergfasta inställning, att inte vika en tumm, uppenbarligen inte håller.

Men om de nu insett att det är orimligt att fördriva alla judar måste de ju ha antagit en annan agenda så att säga!? Då är det ju inte judefördrivning som är den enda drivkraften?

korvgubbe skrev:
Då vet jag vad det är jag ska hålla ögonen öppna för.
Bara en fråga då eftersom du verkar ha bättre koll:
Du nämde 2500 palestinier.. hur många Israeler har dött i terrordåd?

2004-07-10
Enligt nyhetsbyrån AFP:s räkning ska hittills 4.175 liv ha krävts sedan det palestinska upproret mot Israel, intifadan, bröt ut hösten 2000. Bland dödsoffren finns 3.179 palestinier och 925 israeler

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=286007

korvgubbe skrev:
Båda parter har väl insett att deras bergfasta inställning, att inte vika en tumm, uppenbarligen inte håller.

Nja. Frågan är om PLO verkligen är mer representativt för folket än Hamas, som under sommaren lockade ut 100.000-tals demonstranter på gatorna vilket Arafat inte lyckats med.

korvgubbe skrev:
Men om de nu insett att det är orimligt att fördriva alla judar måste de ju ha antagit en annan agenda så att säga!? Då är det ju inte judefördrivning som är den enda drivkraften?

Nej, det är nog inte den enda drivkraften men jag tycker att det verkar ha en bred folklig förankring vilket förmodligen försvårar förhandlingar. Det är kanske svårt att diskutera sakligt med dem som fram tills för ett par år sedan tyckte att den andra partnes folk skulle fördrivas. Dialog mellan Usama och D.Rumsfeld är inte så troligt heller...

Markus skrev:
Den som letar efter sitt barns kroppsdelar har säkerligen vissa idéer om problemet, och lösningen på det, som inte bör anammas av resten av världen. Som "bystander" så är det skillnad. Tycker du verkligen inte att det är skillnad på att avsiktligen och att oavsiktligen döda människor?

Men för helvete! Är du så jäkla naiv att du inte tror att israelerna med berått mod begår krigsförbrytelser och dödar civila? Inte en endaste gång? Du ska kanske springa ner till biblioteket och läsa en bok eller två om krig och läsa om vad människor gör med varann, för att få en riktig "in your face-rapport" läs om Jenin och Nablus 2002.
Du skriver vidare att palestinierna vill ha ett judefritt palestina, och vad är det Sharon vill? Med sina olagliga utvidgningar av bosättningarna vill han få till ett fredligt och harmoniskt Palestina fullt av fredliga araber?
Ditt hårdnackade försvar av israelerna är vämjeligt.

Fast det är klart, i en tidigare tråd försvarade du ryssarnas operationer i Tjetjenien med nån sorts parallellhistoria om småländska nazister, så man ska nog inte ta dig på så jäkla stort allvar ändå.....

Markus --> Jag undrar om du anser att Israel som stat inte har begått några som helst övergrepp i Palestinakonflikten?
Det verkar så när man läser ditt hårdnackade försvar av deras agerande i denna ytterst tragiska historia.

Last edited:
Gustav1 skrev:
Det är snarare synd att så få vågar ge sig in i debatter som kräver ståndpunktstagande kombinerat med lite tankearbete.

Sen om någon skriver med onödigt krångligt språk eller så, så är det väl bara att kommentera just de fallen?

mb skrev:
Det är snarare synd att så få vågar ge sig in i debatter som kräver ståndpunktstagande kombinerat med lite tankearbete.

Sen om någon skriver med onödigt krångligt språk eller så, så är det väl bara att kommentera just de fallen?

Håller med, det är tråkigt att det alltid är samma människor som är med och diskuterar. Man kan ju hitta på sämre saker, många av dessa trådar läses av i alla fall ett par hundra människor. Har man en åsikt är det ju bara att uttrycka den!

Goodstuff skrev:
Markus --> Jag undrar om du anser att Israel som stat inte har begått några som helst övergrepp i Palestinakonflikten?
Det verkar så när man läser ditt hårdnackade försvar av deras agerande i denna ytterst tragiska historia.

Det sorgligaste är att han isåfall inte är ensam, en domstol upprättad av FN för att döma alla israeliska krigsförbrytare kommer garanterat USA att lägga in veto mot. Till och med efter andra världskriget och Vietnamkriget ställde man sina egna medborgare inför rätta för precis samma saker som israeliska trupper gör sig skyldiga till.

En av de i vånda avhoppade israeliska soldaterna uttryckte det ganska skrämmande när han klädde av den israeliska "demokratin" med orden "Realiteten idag är att vi kan skjuta araber hur vi vill utan att bli straffade".

Det jag undrar är hur fan en svensk kan sitta och nästan maniskt stödja israel när inte ens israelerna gör det. Det borde liksom plinga till uppe på loftet då.....

Last edited:
Markus skrev:
Uttrycker man sig som en 14-åring med Asperger så bedöms man utifrån det.

Ja, det var ju glasklart.

Är det så det framstår? Och du sätter "/" tecken mellan "smart" och "påläst", betyder det att du anser det vara samma sak?

Suck.

Markus skrev:
..hur många av dem var egentligen oskyldiga? Jag tycker det är dags att du talar om det faktiskt. Är det 0,1%? 1%? 5%? 10%? 100% kanske?

...kom och tänka på vår diskussion när jag såg nyheterna igår. Enligt dem så har 100 palestinier dödats under den senaste veckans israeliska offensiv.

Enligt denna artikel från den 6/10 i SVD:
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_8246938.asp
..så hade då 80 palestinier dödats och drygt hälften var civila..

Så lite Collateral Damage, eller lite svinn på en sissådär 50% är alltså inga problem i dina ögon..

Du skrev att totalt 3175 palestinier dödats och om 50% av dessa är oskyldiga så har det fortfarande dödats ca 75% fler oskyldiga palestinier än Israeler även om man räknar på att samtliga dödade Israeler är civila.

50% av 3179 = ca 1640
100% av 925 = 925 (låt säga att alla Israeler var oskyldiga)
1640/925 = 77% fler döda oskyldiga Palestinier..

Nu kan det ju iofs vara så att Israel bara haft en svacka denna vecka och råkat döda fler oskyldiga än de brukar...!? :rolleyes:

Eftersom hela skocken är samlad kanske någon kan ta upp den kastade handsken här med, det vore intressant......

Nu sticker jag till studierna, kommer tillbaka ikväll

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...