korvgubbe skrev:Raketbeskjutningarna är ju ämnade att ha ihjäl folk. Sen kanske det stryker med några fler än beräknat men då kan man ju enkelt urskulda sig med att : lite svinn får man räkna med i kampen mot terrorism.
Hur kommer det sig att du skyller det på Israel? Varför gömmer sig terroristerna bland civilbefolkningen? Eller, är de kanske rentav en del av civilbefolkningen...?
korvgubbe skrev:Så om palestinierna plötsligt fått resurser att ha en konventionell armé som förde krig mot Israel där effekten blev lika många civila liv så vore det ok?
Det är aldrig ok för mig att människor som dödas, vare sig de är civila eller inte. Det är däremot en realitet i väpnade konflikter. Om två stater krigar och en del civila dör, så kanske man kan säga att det är "bättre - ja, "bättre" än att ha civila som mål i 9 av 10 aktioner.
korvgubbe skrev:Finns inget som försvarar själmordbombningar på bussar och restauranger.
Det är vi överens om.
korvgubbe skrev:Men jag kan heller inte hitta någon ursäkt för Israels vedergällningsaktioner som i praktiken har samma effekt när det gäller lemlästning och förstörelse.
Jag har bett dig förr, utan att få svar, och jag ber dig igen: Tala om vad man ska göra istället mot människor som skiter i om de dör. Ge dem "frihet"? De vill inte bara ha frihet, de vill ha ett Judefritt Palestina. Försök i alla fall att inse det.
korvgubbe skrev:Skillnaden är väl att när de Israeliska soldaterna åker hem på permis sätter de sig i TV-soffan, tar en välkyld öl, kikar på en DVD-film.. surfar lite för att läsa nyheterna och chatta.. Dagen efter skjutsar han barnen till simmhalen och leker med dem där.
Jaha?
korvgubbe skrev:Den palestinske motståndsmannen återvänder till ett skjul utan el och vatten för att äta av den knappa mat de har för att sedan försöka få några slantar till mat igen.. Kanske bor de t.o.m i ett hus men fönstren är trasiga sedan länge efter israelernas vedergällningar. hans barn har ingen simhall att gå till utan spelar fotboll med en hemmagjord boll i en gränd belamrad med skrot från srpängda bilar och hus..
Det här ska du ha cred för, vilken bra saga! Att det inte har med saken att göra är en annan sak... Hur vore det om de som finansierar terrorismen gav lite pengar till Palestiniernas mat istället? Det är inte så att det saknas pengar i regionen. Fattigdomen kan dessutom till mångt och mycket skyllas på Arafat och hans korrupta styre, men det är väl inte lika tacksamt att sparka på honom...?