Mjäll vs hjälmbärandet

det var bara en skenmanöver medan jag planerar min nästa tråd. snart. tillbaka till topic - om man nu har mjäll trots allt, kan man börja gilla det? kan jag bli en av de coolare killarna på onsdagskörningarna när 'vi' samlas vid donken?

Jag är cool som fan även om min image är lite "fucked up" för stunden och jag har jättemycket mjäll. Då har vi ju något gemensamt att prata om förutom alla 23-åriga oskulder som vi besudlat och vips så får du tillhöra mitt coola gäng. Det där med körningar får du ta med någon annan för jag har fullt upp med att borsta bort mjället från axeln.

Starta den nya tråden nu!!!!!
Phett!

Jag är cool som fan även om min image är lite "fucked up" för stunden och jag har jättemycket mjäll. Då har vi ju något gemensamt att prata om förutom alla 23-åriga oskulder som vi besudlat och vips så får du tillhöra mitt coola gäng. Det där med körningar får du ta med någon annan för jag har fullt upp med att borsta bort mjället från axeln.

Starta den nya tråden nu!!!!!
Phett!

men eyy kom_piss, jag vet att du är cool men jag vill helst inte att du pratar illa om dig själv, därav min reaktion på förra mejlet. och vem har sagt att det är ditt gäng, sist jag spanade in din sida lste jag att du var i någon slags finnig ålder och du vet att byäldste leder ehh byn.

jajaja den kommer imorgon, jag har några strategier kvar att klura ut. men den som väntar för länge blir oftast lam.

Tack för en fin diskussion. Vi har haft olika åsikter men ändå en seriös debatt utan pajkastning och det visar på oerhörd mognad och besudlingskapacitet.

Tack för en fin diskussion. Vi har haft olika åsikter men ändå en seriös debatt utan pajkastning och det visar på oerhörd mognad och besudlingskapacitet.

med all respekt och vördnad, bugar jag mig inför dig, för att du ej delgivit mig tråkigheter i form av pajkastning av diverse olika smaker utan tagit min fråga av seriös karaktär och försökt komma med konstruktivitism som få behagar äga i detta forum.

jag säger, som vore jag naken på en äng, tack pizzabagarn, tack.

och idag har jag varit ute och hojjat och har en alternativ lösning (fortfarande med hjälmen på dock, lagen kräver ju detta, dessutom har jag inte gått till lämplig myndighet för att be de bortse från hjälmtvånget i mitt fall):

en strumbyxa över min huvudbonad ser till att 1. hålla frisyren på plats, 2. att mjäll INTE uppstår (dock måste fler tester göras) alt. förhindra spridning av redan existerande mjäll till andra områden såsom skägg och mustasch.

däremot kan det känna lite väl tajt emellanåt.

MEN,

nu undrar jag om det finns förare därute som skulle vilja göra sina egna tester så att jag (vi) kan få statistik över det hela och sen skulle tex jag (vi) kunna presentera det för hjälmfabrikanterna SAMT strumpbyxetillverkare och kanske på så sätt skapa ett samarbete dem emellan som på sikt gagnar oss mc-förare?

den som vill hjälpa till kan använda denna tråd för att sajna sig alt. pm'a.

har hojjat även idag med strumpbyxa på och det gick finfint denna gången också. däremot blir ju frippan lite...påverkad för att vara diplomatisk. men jag skulle vilja att kanske flera hojjar på samma sätt så att det finns statistik att gå igenom och viken impact det blir för olika typer av förare. sen när vi har bra underlag, skulle vi kunna kontakta hjälmtillverkare och se hur ett ev. samarbete skulle kunna genomföras.

tack på förhand.

Jag har inga strumpbyxor att tillgå, fungerar det med en sportsocka? Kan nog trolla fram ett par sockiplast om det fungerar bättre.

Jag har inga strumpbyxor att tillgå, fungerar det med en sportsocka? Kan nog trolla fram ett par sockiplast om det fungerar bättre.

hmm sockiplast är ett ursvenskt påfund och kan klassas som ett ondskans redskap i dagens globala (lätt amerikaniserade) samhälle, men om det fungerar för dig så använd det. med vördnad. men det är statistik jag vill ha, så bjud med dina hojvänner och ta en runda eller flera för den delen med sockiplast. jag vill helst se dig komma förbi barkarby en onsdag för vidare diskussioner om huruvida sockiplast skulle vara bättre än strumpbyxa.

jag vill helst se dig komma förbi barkarby en onsdag för vidare diskussioner om huruvida sockiplast skulle vara bättre än strumpbyxa.

Akta er för LTG bara, för de snor allt vad sockiplast heter.
det är nämligen som så att de på torsdagkvällarna tar på sig balettkläder och övar på svansjön.

Inom LTG har de inte något problkem med mjäll, de är så gamla att de knappt har något hår alternativt är håret så 40-talistvitt att det inte syns

Akta er för LTG bara, för de snor allt vad sockiplast heter.
det är nämligen som så att de på torsdagkvällarna tar på sig balettkläder och övar på svansjön.

Inom LTG har de inte något problkem med mjäll, de är så gamla att de knappt har något hår alternativt är håret så 40-talistvitt att det inte syns

jaa för bövelen, LTG är ju ökända med att ha åstadkommit kaos i diverse sammanhang, framförallt i språkets underbara värld.

och för er kära sh-medlemmar som inte känner till vilka och vad LTG är, så kommer här en länk (link):

http://www.ltg.ed.ac.uk/

Ämnet i sig är ju inte så urlöjligt. Men ens idén att köra något större än elmoppe utan hjälm är ju bedrövligt.
Jag har själv mjäll av och ann, beroende på shamppon, stressmoment, otömda pungor etc etc...
Och varför använda strumpbyxa, och inte istället en riktig huva?
Köpte min i sportaffären. Huvan e tajt och sitter bra, menad för vintersportas...

Att tvätta hjälmen med mellanrum också kanske hjälper, läste inget om det?

Och hur sku de vara med att ha vaxet med sig, och vaxa håret när du tar bort hjälmen, då är iaf. frillan i skick. Du har väl speglar på hojjen?

Pizzabagarn: arbetar du, går i skola eller något? Du tycks ha mycket överloppstid när du lyckas hitta alla trådar med ens lite oseriösa inlägg och sabba dom med de mest komiska inlägg man kan komma på.:)

Pizzabagarn: arbetar du, går i skola eller något? Du tycks ha mycket överloppstid när du lyckas hitta alla trådar med ens lite oseriösa inlägg och sabba dom med de mest komiska inlägg man kan komma på.:)

För att stå ut med långa arbetsdagar så besudlar jag internet.
Mindre besudling skulle väl för min del leda till kortare arbetsdagar men ett tråkigare liv och för moderatorerna mindre arbetsuppgifter. :tummenupp

Ps. Tack! :) Ds

Ämnet i sig är ju inte så urlöjligt. Men ens idén att köra något större än elmoppe utan hjälm är ju bedrövligt.
Jag har själv mjäll av och ann, beroende på shamppon, stressmoment, otömda pungor etc etc...
Och varför använda strumpbyxa, och inte istället en riktig huva?
Köpte min i sportaffären. Huvan e tajt och sitter bra, menad för vintersportas...

Att tvätta hjälmen med mellanrum också kanske hjälper, läste inget om det?

Och hur sku de vara med att ha vaxet med sig, och vaxa håret när du tar bort hjälmen, då är iaf. frillan i skick. Du har väl speglar på hojjen?

tack mc-broder, för att du är en av de få som tar min tråd på allvar och här kommer några funderingar kring ditt inlägg:

hjälm på oavsett mc, är ju en självklarhet. jag vill bara ventilera en fråga jag har grunnat på och som kan i det långa loppet, orsaka problem hos vissa människor. om du inte läst från början, så gör gärna det , där jag mer ingående berättar om det 'problemet'.

ang. strumpbyxa vs huva bara för att huvan har en tendens att 'flytta på sig' i hjälmen, dvs den är inte lika tajt som strumpbyxan och därmed blir ju frisyren därefter. strumpbyxan är bättre, men jag upplever efter några timmars hojjande, att det blir lite för tajt helt enkelt. din huva verkar dock vara av en helt annan sort jag använt och bör kanske införskaffas för test.

tvätta hjälmen med mellanrum tror inte jag löser problemet mer än kortsiktigt. dessutom är det inte det jag vill göra alltför ofta utan snarare hojja.

och vax på frissan är en helt annan skola; jag använder inte vax helt enkelt. och tänker inte börja med det. desutom hämmar vax syretillförseln till håret (m.a.o frisyren) och kan på så sätt faktiskt öka på mjällpopulationen alt. uppkomsten av den.

pizzabagarn har och har haft sen tidigare, probem med dyslexi och en del lässvårigheter, men eftersom jag känner honom väldigt väl, så ignorerar jag inte hans inlägg utan läser de med stor respekt och tillförsikt.

tack för DITT inlägg!

För att stå ut med långa arbetsdagar så besudlar jag internet.
Mindre besudling skulle väl för min del leda till kortare arbetsdagar men ett tråkigare liv och för moderatorerna mindre arbetsuppgifter. :tummenupp

Ps. Tack! :) Ds

Hahha, lite samma som för denna herre, men jag har ändå så mycket arbete att jag hinner bara läsa det du skriver, inte skriva knappt något själv! :)
Jag bokför :yoparty

Jo läste nog igenom hela tråden.

Jo huvan jag har/hade (tappade den för några veckor sen, har nu köpt biltemas påse) så var av konstgjort tyg av typ silke och tajt. Flyttade inte på sig, men jätte skön och bekväm för huvvet samt huden, och lätt att andas igenon. Synd att tappa den. :/ och liten öppning för ögonen, fick ner den under näsan om man så ville.

Jag kan nog tänka mig att tvättning av hjälm gör en del, finns skillda tvättmedel ämnade för endast detta ändamål. Jag har en flaska som sprutar nån typ av skum, det drar delvis in, och delvis ska man torka bort det. Räcker typ 3min. Om int annat så leder det till mindre illaluktande hår och mindre löss.:)

Last edited:
Jo läste nog igenom hela tråden.

Jo huvan jag har/hade (tappade den för några veckor sen, har nu köpt biltemas påse) så var av konstgjort tyg av typ silke och tajt. Flyttade inte på sig, men jätte skön och bekväm för huvvet samt huden, och lätt att andas igenon. Synd att tappa den. :/ och liten öppning för ögonen, fick ner den under näsan om man så ville.

Jag kan nog tänka mig att tvättning av hjälm gör en del, finns skillda tvättmedel ämnade för endast detta ändamål. Jag har en flaska som sprutar nån typ av skum, det drar delvis in, och delvis ska man torka bort det. Räcker typ 3min. Om int annat så leder det till mindre illaluktande hår och mindre löss.:)

huvan låter intressant, det skulle vara bra om det fanns några som hade den modellen och sen samlar på sig information för statistikunderlag. detta såklart för att jämföra med strumpbyxan. tillkommer dessutom andra alternativ, är det två steg framåt.

tvättning är ju bra naturligtvis med tanke på hygienen, men det är dock inte orsaken till uppkomsten av mjäll, utan snarare att du luktar någorlunda gott när du hänger vid donken med småtjejerna. en variant kan dock vara att ha mjällschampo man använder sig utav och på så sätt hålla mjället stången alt. hindra dess uppkomst. återigen vore det bra om det fanns några förare som gör detta för statistikunderlag.

pizzabagarn har och har haft sen tidigare, probem med dyslexi och en del lässvårigheter, men eftersom jag känner honom väldigt väl, så ignorerar jag inte hans inlägg utan läser de med stor respekt och tillförsikt.

Fösrråt itne vad du meran :gnissla
Jojagog äror bobäsostot:tummenupp

Fösrråt itne vad du meran :gnissla
Jojagog äror bobäsostot:tummenupp

som tidigare sagt, har jag full förståelse för dina problem kamrat, ehuru jag gärna ser att du söker (professionell) hjälp. jag vill att du känner (starkt) att du har en vän i mig (då menar jag inte att det finns en annan fysisk varelse inom mig utan mer som talessätt) och förstår att du helst vill hålla dina problem för dig själv, men jag liksom många andra här på sh, lyssnar med respekt och andakt.

:näsblod

Back