Missljud frambroms efter bandag

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Spenderat större delen av dagen på Sturup Raceway, allt gott så långt. Upplevde inga problem med bromsar under dagen, vare sig prestanda eller missljud, men väl tillbaka inne i Malmös stadstrafik noterade jag ett kraftig missljud vid inbromsning. Inte det metalliska som kan uppstå när beläggen är för slitna (har kontrollerat beläggen och de har flera mm tillgodo) utan ett dovare gnisslande, lite vibrerande. Det låter verkligen riktigt illa och hörs bara i lägre hastigheter när man bromsar till stopp. Ev. även i högre men i så fall har det dränkts av annat buller. Bromsarna är inte varma så rimligen inget som fastnat.

Förslag på vad det kan vara och förslag på felsökning?

Spenderat större delen av dagen på Sturup Raceway, allt gott så långt. Upplevde inga problem med bromsar under dagen, vare sig prestanda eller missljud, men väl tillbaka inne i Malmös stadstrafik noterade jag ett kraftig missljud vid inbromsning. Inte det metalliska som kan uppstå när beläggen är för slitna (har kontrollerat beläggen och de har flera mm tillgodo) utan ett dovare gnisslande, lite vibrerande. Det låter verkligen riktigt illa och hörs bara i lägre hastigheter när man bromsar till stopp. Ev. även i högre men i så fall har det dränkts av annat buller. Bromsarna är inte varma så rimligen inget som fastnat.

Förslag på vad det kan vara och förslag på felsökning?
Börja med å tvätta av skivorna och så mycket du kommer åt av beläggen med bromsrengöring.

Eller ta av oken och gör rent med beläggen i.

Ofta är det bara smuts när det låter.

Ibland har jag tagit loss beläggen och dragit några drag med en fil på dess kanter.

Brukar ta bort skrapljud.

Kolla så skivorna verkligen kan röra sig i nitarna mot rotorerna.
Man behöver ibland ge dem rejält med brakecleaner medan man tvångssnurrar varje nit några varv.

Börja med å tvätta av skivorna och så mycket du kommer åt av beläggen med bromsrengöring.

Eller ta av oken och gör rent med beläggen i.

Ofta är det bara smuts när det låter.
Bra förslag. Tänker att det är lättare att ta loss beläggen och tvätta dem separat kanske? Bara en skruv och ett clips jämfört med att lossa båda oken.

Obs, upplevde vibrationer på hemvägen men det tänkte jag nog var från däcken med gummirester från banan som vulkat fast sig. Kan det haft någon påverkan?

Kolla så skivorna verkligen kan röra sig i nitarna mot rotorerna.
Man behöver ibland ge dem rejält med brakecleaner medan man tvångssnurrar varje nit några varv.
Också bra förslag. Ska göra detta. Det verkar iaf finns lite spel i rotationsriktningen, kan höra att det klickar till en gång om jag håller inne bromsen och rullar hojen bakåt respektive framåt.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...