Missljud frambroms efter bandag

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Spenderat större delen av dagen på Sturup Raceway, allt gott så långt. Upplevde inga problem med bromsar under dagen, vare sig prestanda eller missljud, men väl tillbaka inne i Malmös stadstrafik noterade jag ett kraftig missljud vid inbromsning. Inte det metalliska som kan uppstå när beläggen är för slitna (har kontrollerat beläggen och de har flera mm tillgodo) utan ett dovare gnisslande, lite vibrerande. Det låter verkligen riktigt illa och hörs bara i lägre hastigheter när man bromsar till stopp. Ev. även i högre men i så fall har det dränkts av annat buller. Bromsarna är inte varma så rimligen inget som fastnat.

Förslag på vad det kan vara och förslag på felsökning?

Spenderat större delen av dagen på Sturup Raceway, allt gott så långt. Upplevde inga problem med bromsar under dagen, vare sig prestanda eller missljud, men väl tillbaka inne i Malmös stadstrafik noterade jag ett kraftig missljud vid inbromsning. Inte det metalliska som kan uppstå när beläggen är för slitna (har kontrollerat beläggen och de har flera mm tillgodo) utan ett dovare gnisslande, lite vibrerande. Det låter verkligen riktigt illa och hörs bara i lägre hastigheter när man bromsar till stopp. Ev. även i högre men i så fall har det dränkts av annat buller. Bromsarna är inte varma så rimligen inget som fastnat.

Förslag på vad det kan vara och förslag på felsökning?
Börja med å tvätta av skivorna och så mycket du kommer åt av beläggen med bromsrengöring.

Eller ta av oken och gör rent med beläggen i.

Ofta är det bara smuts när det låter.

Ibland har jag tagit loss beläggen och dragit några drag med en fil på dess kanter.

Brukar ta bort skrapljud.

Kolla så skivorna verkligen kan röra sig i nitarna mot rotorerna.
Man behöver ibland ge dem rejält med brakecleaner medan man tvångssnurrar varje nit några varv.

Börja med å tvätta av skivorna och så mycket du kommer åt av beläggen med bromsrengöring.

Eller ta av oken och gör rent med beläggen i.

Ofta är det bara smuts när det låter.
Bra förslag. Tänker att det är lättare att ta loss beläggen och tvätta dem separat kanske? Bara en skruv och ett clips jämfört med att lossa båda oken.

Obs, upplevde vibrationer på hemvägen men det tänkte jag nog var från däcken med gummirester från banan som vulkat fast sig. Kan det haft någon påverkan?

Kolla så skivorna verkligen kan röra sig i nitarna mot rotorerna.
Man behöver ibland ge dem rejält med brakecleaner medan man tvångssnurrar varje nit några varv.
Också bra förslag. Ska göra detta. Det verkar iaf finns lite spel i rotationsriktningen, kan höra att det klickar till en gång om jag håller inne bromsen och rullar hojen bakåt respektive framåt.

Last edited:
Liten uppdatering. Sen jag startade tråden har jag kört två ytterligare två bankörningar på Sturup Raceway. Inför den första så hade jag inte tid att gå igenom bromsarna ordentligt så sprayade bara lite bromsspray mot beläggen, vilket minskade gnisslet men tog inte bort det helt. Nu inför den andra (igår söndag) så passade jag på att lossa klossarna (EBC FA-HH sintrade) och rengöra dem mer grundligt. De hade en del uppbyggnad av partiklar men fick bort det mesta. Var dock lite fundersam kring groparna och fårorna som bildats i beläggen (se bild). Kan inte minnas att mina använda belägg sett ut så förut? Efter rengöring så var dock gnisslet borta så allt gott så långt. Körde den genom stad och lite landsväg på väg till banan,

Väl där tyckte jag att känslan i beläggen försämrats märkbart. Sämre initialt bett och kanske att jag fick ta i hårdare. Dessa beläggen har alltså funkat felfritt sen jag bytte vintras, inkl tre bankörningar på Ring Knutstorp tidigare i år, men detta uppstod efter första av tre körningar på Sturup.

Nån klok som har nån kommentar?

Bifogat

• IMG_3103.jpeg
    IMG_3103.jpeg
    3.9 MB · Visningar: 47
Liten uppdatering. Sen jag startade tråden har jag kört två ytterligare två bankörningar på Sturup Raceway. Inför den första så hade jag inte tid att gå igenom bromsarna ordentligt så sprayade bara lite bromsspray mot beläggen, vilket minskade gnisslet men tog inte bort det helt. Nu inför den andra (igår söndag) så passade jag på att lossa klossarna (EBC FA-HH sintrade) och rengöra dem mer grundligt. De hade en del uppbyggnad av partiklar men fick bort det mesta. Var dock lite fundersam kring groparna och fårorna som bildats i beläggen (se bild). Kan inte minnas att mina använda belägg sett ut så förut? Efter rengöring så var dock gnisslet borta så allt gott så långt. Körde den genom stad och lite landsväg på väg till banan,

Väl där tyckte jag att känslan i beläggen försämrats märkbart. Sämre initialt bett och kanske att jag fick ta i hårdare. Dessa beläggen har alltså funkat felfritt sen jag bytte vintras, inkl tre bankörningar på Ring Knutstorp tidigare i år, men detta uppstod efter första av tre körningar på Sturup.

Nån klok som har nån kommentar?
De har väl bara blivit lite glacerade av din Rossi-körstil. Bra jobbat alltså.

Samma sak som händer i en koppling med fiberlamellerna

Putsa av ytskiktet med något rivigt.
Eller byt belägg.

De har väl bara blivit lite glacerade av din Rossi-körstil. Bra jobbat alltså.

Samma sak som händer i en koppling med fiberlamellerna

Putsa av ytskiktet med något rivigt.
Eller byt belägg.
Rivigt som i grovt sandpapper? Scotch-brite? Antar att man bör gå igenom inkörningsprocessen för beläggen igen då efter en sån procedur?

Känns ju lite overkill att byta belägg efter några hundra mil bara, de gamla beläggen räckte ju strax över 1100 mil.

Lite gnissel påverkar inte bromsförmågan vad jag vet. Tunt lager med kopparpasta på baksidan av beläggen brukar tysta.
Alternativt köp nya belägg, förslagsvis sådana du inte behöver ”köra in” utan som kan användas fullt direkt.

Lite gnissel påverkar inte bromsförmågan vad jag vet. Tunt lager med kopparpasta på baksidan av beläggen brukar tysta.
Alternativt köp nya belägg, förslagsvis sådana du inte behöver ”köra in” utan som kan användas fullt direkt.
Sant, det gör det inte men känns jäkligt tattigt när man kör runt med en fin hoj (relativt isf) och så låter den som en gammal rostig Opel varje gång man bromsar.

Att köra in beläggen är bör man göra oavsett om det är Brembo original eller EBC sintrade (som jag nu kör), vill jag påstå men du har en annan åsikt alltså?

Liten uppdatering.
Gnisslet uppstod igen när jag var ute och körde gata idag (noterade det ej efter årets sista bankörning på Sturup för en vecka sen dock).

Jag tror kanske att problemet åtminstone delvis beror på för mesigt bromsande. Hade inga problem efter normal gatkörning i x antal hundra mil samt tre bandagar på Knutstorp, utan uppstod efter första bandagen på Sturup. För er som inte varit på Sturup så består banan nästan uteslutande av kurvor och i banans snabbaste parti så bromsar man knappt alls. Dvs mycket trailbraking med bara delvis bromstryck i de flesta kurvorna.

Knudan har däremot en hård inbromsning i slutet av rakan, i mitt fall från närmare 210-215 km/h till typ 60 km/h. Tror dessa hårda inbromsningar rensar beläggen, för när jag idag hittade några långa raksträckor fria från övriga trafikanter där jag kunde bromsa hårt från ca 200 km/h till sisådär 50-60 km/h verkar missljudet ha försvunnit (på inhägnat område givetvis 😶). Och det tyder också på att något kopparfett på beläggen inte hade löst problemet.

Summa summarum ska jag helt enkelt bromsa hårdare i slutet av kortrakan inför dammkurvan nästa gång på Sturup så uppstår förhoppningsvis inte problemet igen.

En tanke bara, glider dom alltid helt fritt i oken? Ett belägg som sitter lite på sniskan kan orsaka skumma ljud, och småkärvar det lite så kanske dom glider på plats när du klämmer det du har under en längre bromsning, men inte under mindre temposänkningar.

En tanke bara, glider dom alltid helt fritt i oken? Ett belägg som sitter lite på sniskan kan orsaka skumma ljud, och småkärvar det lite så kanske dom glider på plats när du klämmer det du har under en längre bromsning, men inte under mindre temposänkningar.
Beläggen hålls på plats av en ”fjäder”/plåtbit som pressar in dem i oket. Du kan ev. vara något på spåren här, för upplevde att den i högra oket knappt spände mot beläggen alls, och en av mina åtgärder sist var att bocka till den för lite mer tryck. Och efter det upphörde ju missljudet. Får ta en koll igen och se hur det ligger till.

Har inte upplevt några egentliga problem att få i/ur beläggen ur oket, om det är det du menar med ”glider fritt”?

Beläggen hålls på plats av en ”fjäder”/plåtbit som pressar in dem i oket. Du kan ev. vara något på spåren här, för upplevde att den i högra oket knappt spände mot beläggen alls, och en av mina åtgärder sist var att bocka till den för lite mer tryck. Och efter det upphörde ju missljudet. Får ta en koll igen och se hur det ligger till.

Har inte upplevt några egentliga problem att få i/ur beläggen ur oket, om det är det du menar med ”glider fritt”?
Att det är lätt att få ut dom behöver inte betyda att dom rör sig fritt i alla lägen när du bromsar, då blir det ju andra krafter i andra riktningar. Bara att grada av kanterna på dom kan tex underlätta rörelsen.

Att det är lätt att få ut dom behöver inte betyda att dom rör sig fritt i alla lägen när du bromsar, då blir det ju andra krafter i andra riktningar. Bara att grada av kanterna på dom kan tex underlätta rörelsen.
Ok, got it. Grada kanterna har jag gjort, efter tips tidigare i tråden. Gav iaf kortvarig förbättring.

Sant, det gör det inte men känns jäkligt tattigt när man kör runt med en fin hoj (relativt isf) och så låter den som en gammal rostig Opel varje gång man bromsar.

Att köra in beläggen är bör man göra oavsett om det är Brembo original eller EBC sintrade (som jag nu kör), vill jag påstå men du har en annan åsikt alltså?
Har aldrig medvetet ”kört in” nya belägg när jag kört bana. Bara pangat på för fullt med nya belägg utan problem.
CL Brakes behövs inte köras in är min uppfattning.

Däremot har jag råkat ut för att belägg från Ferodo överhettat och separerat vid inspirerad gatkörning när de var nya… Undviker Ferodo sedan dess. (Var visserligen på 90-talet men minns det som igår)

Så enligt min uppfattning finns det kvalitetsbelägg som inte kräver ”inkörning” och så finns det sämre belägg som man av någon outgrundlig anledning skall bromsa försiktigt med när de är nya…

Rivigt som i grovt sandpapper? Scotch-brite? Antar att man bör gå igenom inkörningsprocessen för beläggen igen då efter en sån procedur?

Känns ju lite overkill att byta belägg efter några hundra mil bara, de gamla beläggen räckte ju strax över 1100 mil.
Jag brukar plocka ut mina belägg typ efter ett par tre bandagar, spreja med bräkleen, borsta med styv nylonborste, spreja och torka rent. Sen ruggar jag med smärgelduk för att få bort ytan, spreja och torka igen. På oken trycker jag ut kolvarna lite grann så man ser den blanka delen, bräkleen och tandborste för rengöring och tryck in kolvarna i botten. Sen pumpar jag ut kolvarna och trycker in dem några gångar till för att motionera dem. Kolla att alla kolvarna kommer ut hyfsat jämt.
Montera beläggen igen och bromsa ut dem.
Bak gör jag samma procedur förutom att oket oftast går på glidpinnar som då rengörs och fettas in.
Har aldrig haft problem med bromsar efter att jag började med detta.
Typiskt terapijobb där man sitter garaget och filosoferar :)

Allt detta går på några minuter när man är van så jag gör det några gånger per säsong och definitivt alltid när jag har tagit lös ett hjul av någon anledning.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!