Min Yamaha RD500LC äntligen på “moderna gummin”

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Hej igen!
Här kommer en ny uppdatering. Att jag inte skrivit på ett tag beror på att det vanliga livet kom emellan och inte alltid går som tänkt.:huvet Jag har i varje fall hunnit köra ett par hundra mil och skruvat en hel del sen mitt sista inlägg.
Istället för att köpa VForce3 reed korgar för $158 styck x 4 = 5500 kronor så tog jag saken i egna händer och moddade mina egna med utgångspunkt ifrån Yamahas trim instruktioner TSI.

v3.jpg v1.jpg
v2.jpg

Bilden visar original rd500:a reed korg i mitten.
Höger korg är moddad för de Boysen reeds som ligger framför och som jag har kört med i många år.
Fungerar något bättre än original tycker jag. Bättre gensvar på låg och mellan.
Vänster korg är ifrån mina extra par som sitter i nu. De är helt uppfilade med Yamaha motocross reeds.

v4.jpg v5.jpg v6.jpg

Räknat på varje ”fönster” så filade jag bort ett par mm². :) Svett!
34mm-23mm x 17mm = 3,91 cm²/fönster x 16 fönster = 29,92 cm² större fönster yta mot original även om hela ”nya ytan” inte kan strömma lika mycket luft som ut mot spetsen av reedsen, så är det i alla fall inte till det sämre.
Efter mycket läsande och letande fann jag några som prövat cross reeds med gott resultat.
Jag bestämde mig för att prova och jag kan bara instämma. Jag tycker gasresponsen och känsligheten ökade och att det blev ännu lite bättre på låg och mellan i jämförelse med Boysen reedsen.

Fortsättning följer
 
Last edited:

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Även tändningen fick sig en skopa av ”här ska filas”.
Och är nu moddad enligt Yamahas trim instruktioner TSI och med en -85:ans CDI.:D

v7.jpg v8.jpg

Slut bestyckningen av "fuggarna" börja närma sig. Det återstår nu bara en sista finputs så att stiften visar en ljusare kaffe latte till färgen. Jag började bestycka med de transparenta flottörkopparna för att kunna ställa in alla flottörer (höjder) lika (lätt att se) och för att de kopparna har ingen kanal/genomföring för bensinen till powerjet munstyckena dvs dom fungerar inte med dessa koppar.
Dom har fått sitta på hela tiden, bara för att ”skruva in” bestyckningen på vanligt vis.
I ordningen först tomgång, sen mellanregistret och med ett något magrare huvudmunstycke (en sisådär 2-3 strl mindre) med risk att den kan skära ihop under full gas test.:dummer Men det finns en tanke bakom detta!:va
Jag har nu bytt tillbaka till original kopparna så nu fungerar powerjeten igen och den kompenserar mer än väl för det mindre huvudmunstycket (den går nu för fett) på toppen. Det är här sista finliret kommer in för att få till det. Lite magrare blandning = mer knuff/hk i slutändan. :)

v9.jpg

Vet inte hur många gånger "fuggarna" har åkt av och på men det är fler än 10 ggr, kan jag lugnt säga.
Nu 4-taktar motorn lite och går något fett i låg registret upp till ungefär 3500rpm i dagsläget. Behöver nog bara byta ner 1 strl på tomgångmunstycket och skruva lite på luftskruven så e' den saken biff. I övrigt går motorn "klockrent" ända in på rött, 10000rpm och gärna förbi sista strecket... 12000rpm:yoparty.
 
Last edited:

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Nu äntligen i veckan dök den upp! En (brev-)duva flög i in hallen iklädd bubbelplast ifrån Japan:tummenupp
rzv2.png
Som sen visade sig vara en skön skapelse. Och nu avklädd (lite mc-porr i aluminium).:D
rzv3.jpg
Simsalabim! Det är en Yamaha RZV500 ram. Så nu är det dags å börja kolla och samla ihop alla gamla delar och (kanske) återställa min ”gamla”RD till original utförande eller inte.:va
Plus att leta efter lite nya schyssta bitar till det här bygget. Jag tänker satsa på ett så lätt slutresultat/bygge som möjligt med original ”look” till att börja med.
Bonus nr #1 -Har redan tjänat 4,5kg på ramen jämfört med den i stål! :tummenupp:D:rock
Tanken är att flytta över hela R1:a framvagnen och Aprillia svingen, fast med lättare fälgar och bromsar monterade om det går. Så nu finns det pyssel i vinter att pula med.:kär:tummenupp
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Jag var ute på nätet och fick lite nya influenser och idéer till ”nya” ramen:va. Det finns mycket att läsa och många bilder på fräna byggen med 2T 500:eek:r. Många har bytt sin sving till en lite ”fetare” variant (kraftigare & modernare look) istället för att bara ”bura in” original svingen med några extra bitar aluminium som man gjorde förr i tiden på hojarna på 70–80 talet:tummenupp. (Då gällde det bara att hitta någon som var tillräckligt kunnig och skicklig i alu-svetsning men det gäller ju i och för sig fortfarande än idag.)

-SÅ, man blir ju liksom sugen på att göra något liknande! Sagt och gjort efter en del efterforskningar så visa det sig att yammas R6 svingar är populära efter aprilias RS250 & suzukis RGV250. Det finns många billiga svingar på ebay och mitt val föll nu på en R6:a ifrån 2006 denna gång:yoparty. Och samtidigt hittade jag åxå ett RD500 stötdämparlänkage m. dämpare i Tyskland för billig peng. Relativt komplett med nästan alla bultar.

rzv10.jpg rzv11.jpg

Dämparen får hänga med så länge att jag kan få den på hjul under byggtiden, tills jag hittar en bättre ersättare.
Helst en öhlinare men de är inte gratis.
Men för att få in svingen i ramen och få det att funka så blir det att:
1. Ta bort ett par millimeter på bredden där sving axeln går igenom
2. Ta bort fästet för gamla stötdämparlänkaget
3. Få nya infästningar/bågar tillverkade för stötdämparlänkaget och få de dit svetsade på rätt ställe.
(Använder originalet som mall.)
4. Fixa 2st bussningar som ska sitta på varsin sida mellan lager och en ny sving axeln.
Med andra ord det kommer att bli en hel del jobb framöver.

rzv12.jpg rzv13.jpg

Sen blir säkert hundbenen/”the dog bone” i någon form justerbara som en vantskruv eller med fasta längder/avstånd. Vi får se vad det blir...:va Bilderna är bara ett par exempel på hur man kan justera ”ride highten” på en hoj. Om man inte redan har det som extra option på sin bakre dämpare...

rzv14.jpg rzv15.jpg rzv16.jpgrzv17.jpg
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Just nu upptar letandet framför datorn en hel del ledig tid efter passande delar.
Enligt devisen ”Den som letar skall finna” och jag har haft lite tur :tummenupp när det gäller stötdämperiet där framme. Jultomten kom tidigt i år.
En öhlins gaffel med numrerade styrkronor dök upp ifrån en av (500st) Yamahas R1 jubileumsmodell på ebay.
Jag kunde inte låta bli, så nu står den hemma i hallen.:fyllisar Frakt & tull ifrån amerikat var inte gratis kan jag säga.
Men jag har nu ett dilemma som är ett I-landsproblem.:va Om jag ska använda den på bygget eller byta ut min original R1 gaffel som redan sitter på ”gamla” RD:n så jag får öhlins både fram och bak på den.
Det återstår att se. Nu blir det först att ”modda” undre gaffelkronan så att den passar i nya ramen.
Med andra ord mer jobb!

rzv18.JPG rzv19.JPG rzv20.JPG

En hel kabelstam ramlade åxå in genom brevlådan i veckan, så det kan nog bli något i slut ändan.
Det är en hel del andra små saker och delar saknas i dagsläget men det löser sig nog.
Kåpor, motor i en låda, förgasare mm finns och en bucklig tank som det vore lite ”ballt” att sätta ett eller två ”lite rejsigare” snabb-tanklock och luftningshus på, typ á la endurance racers eller dylikt.:yoparty

rzv21.JPG rzv22.jpg
rzv23.jpg rzv24.jpg

Förresten en fråga till er som följt min tråd:
-Är det någon som har en sving axel som ligger och skräpar till en RD500:a så jag intresserad.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Tack vare en kanon kille här på sporthoj tog kontakt med mig och erbjöd mig att köpa hans begagnade dämp som legat på hyllan i garaget i +10år, så har jag numera en Öhlins bakdämpare till mitt projekt. :) Den behöver dock lite kärlek :hjarta i form av en riktig service. Den läcker en del/något, så ny olja & gas plus alla packningar/tätningar ska bytas när tid hittas för det jobbet.
rzv12.JPG

Även jakten på "lättare delar" är original har gått vidare med hyggligt resultat. En toppkåpa och magkåpa i kolfiber hittades i Tyskland för billig peng. Båda kåporna tillsammans väger 10-talet gram under 1kg. Nu letas det vidare efter fler viktväktar detaljer.
rzv14.JPG rzv13.JPG
 
  • Gilla
Reactions: bg

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Ett par bultar och en kylare finns nu i samlingen av delar.rzv30.jpg
Original bultarna till bromsoken är hålborrade hela vägen upp till skallen men nya bultar har införskaffats i titan. En skillnad på 103gram mot 155gram = ytterligare 52gram lättare. Alla bäckar små…

rzv31.png
En aluminium (ersättnings-) kylare ifrån ebay har åxå hittat hem till mig när jag inte hittat något sjyst original någonstans.
Den väger in på 1,107kg men jag inte haft chansen att kolla vikten mot en org. kylare ännu. Jag ska prov trycka den lite senare innan montering i ramen.

Framgaffeln och bakdämparen är inlämnad för service mm just nu, så jag får ägna mig åt lite annat ”pillefix” och små pyssel så länge i väntan på att grejerna ska bli klara. Under tiden har fjädringslänkaget blivit isärtaget och rengjort. Så nu ska nya bussningar, nållager och packboxarna fettas och pressas tillbaka in på sin plats.

rzv32.jpg

Svingen är nu åxå ”moddad” och ska in i ramen så småningom när bakdämparen är klar.rzv33.pngrzv34.png
Här är svingen bara ”lätt” provmonterad för att få en uppfattning om hur det kommer att se ut. Fortsättning följer.
 
Nyheter
Provkörning: Yamaha MT-09

Yamaha MT-09 var den första...

MC Collection på Tidö Slott öppnar portarna!

Pressrelease, Stockholm 202...

Triumph Scrambler 1200 Steve McQueen Edition

Triumph har släppt en Steve...

Fjädringsskola med Månsson Racing

Som en del i mina förberede...

Förändringar i Endurance-VM – igen

Kalendern för 2021 års Endu...

Provkörning KTM 1290 Super Adventure S, ”Aha Upplevelsen”

Vår provförare var skeptisk...

Vårnytt från Handelsboden.

Segura Lady Jewel Crystal J...

Marquez gör comeback i Portugal

Efter den senaste läkarunde...

12 veckor kvar till Stångebroslaget

Nu är det 12 veckor kvar ti...

Grymma priser på XL Motos depåtält!

Sponsrat inlägg. Just nu...

Top