Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Bergnäsarn sparar mest…igen…

Jo tjena, elbilen kostar en förmögenhet, men det struntar man i.
På tar om onyanserad diskussion...:hihi

Läs dessa båda citat
"För en normalbilist är det billigast att köra på el om man bara ser till drivmedelskostnaden"
"
– Det är lätt att dra felaktiga slutsatser, säger han.

Tror du att allt prat om höga elpriser kan avskräcka folk från att skaffa elbil?

– Det kan det göra, särskilt om det blir en onyanserad diskussion."
 
Det är absolut så att vi med elbil enligt exemplet i artikeln har en drivmedelskostnad på 2:60 kr/mil istället för 13 eller 12 kr. Sedan tillkommer förstås andra kostnader och totalen kokar ner till hur många mil per år man kör.

För min egen del så är totalkostnaden med elbil lägre än vad bara bränslekostnaden var tidigare. Då kostade dieseln ca 15-16kr/litern.

Enklaste sättet att minska kostnaderna är som alltid att köra mindre och/eller sänka hastigheten. Även min sedan länge betalda bensinbil kostar mer per mil än vad elbilen gör på sista raden, eftersom skatt, service och bensin drar upp milkostnaden rejält. Eventuella reparationer tillkommer (men det är Toyota så det brukar inte gå så mycket).

Så det är ekonomi det handlar om. Även om räntorna gått upp sista året så har bensin/diesel och service gått upp ännu mer. Räntan kommer att gå ned, så icke bensin/diesel.
 
Ja elbil kan man räkna hem. Själv har jag svårt att svårt att lägga upp 500k utan att oroa mig för räntans utveckling och ev värdeminskning
 
Många nya mackar kommer det poppa upp här i landet. Speciellt norröver.

"Det ska vara möjligt att ladda en elbil var sjätte mil längs de större vägarna i Europa. Och var tionde mil ska det finnas en finnas en vätgasstation. Det kräver EU-parlamentets transportutskott"

 
Exempel på att elbilen blir billigare hur man än räknar, om man ska köpa en ny eller nyare begagnad bil...

 
Exempel på att elbilen blir billigare hur man än räknar, om man ska köpa en ny eller nyare begagnad bil...

"El, hemmaladdning: 500 kronor per månad"
Ja, de har ju inte laddat den i elområde 4 i alla fall... :rolleyes:
 
I elområde 4 med rörligt pris?
Nope, fastpris i elområde 4, 96 öre per kWh inkl skatter och avgifter. (46 öre på avtalet, i 2,5 år till)

Jag kan ju bara räkna på min verklighet, inte någon annans. Det är jag som ska köpa en bil som passar just mina behov.
Nu blev det en laddhybrid som går ca 7 mil på el och eftersom jag då klarar 90% av min körning på det så passade det som handen i handsken. Skulle jag sälja den i dag så får jag dessutom igen pengarna vilket ju är kul för andrahandsvärdet men det hjälper ju inte om jag måste hosta upp för en annan bil.

Jämfört med min förra bil, en Golf bensinare från 2016, så sparar jag 1500 spänn per månad, inräknat allt, och att då kunna köra en ny bil jämfört med en 5 år gammal bil så var det en "no brainer"...

Ja, elen blir dyrare, men det blir bensin och diesel också, och dessutom ännu dyrare. Ja skatten kommer såsmåningom att bli dyrare för el/hybrid, men det blir det för fossila bilar också, till och med ännu dyrare...

Vi kan käfta hur mycket vi vill om el kontra diesel men fossila bränslebilar kommer att försvinna så småningom, det är bara en tidsfråga. Sen om det är el eller vätgas eller fluxkondensator som driver fordonen får vi väl se. Det är ju inte ens säkert att vi kommer att ha privata fordon i framtiden, det kanske blir för dyrt för normala människor?
 
Men jag TROR att du bor i elområde 1, Niklas... Hade det varit elområde 4 rörligt hade det kostat säkert en tusenlapp till i månaden. Fortfarande billigare än en beg Golf men ändå.
 
Nope, fastpris i elområde 4, 96 öre per kWh inkl skatter och avgifter. (46 öre på avtalet, i 2,5 år till)

Jag kan ju bara räkna på min verklighet, inte någon annans. Det är jag som ska köpa en bil som passar just mina behov.
Nu blev det en laddhybrid som går ca 7 mil på el och eftersom jag då klarar 90% av min körning på det så passade det som handen i handsken. Skulle jag sälja den i dag så får jag dessutom igen pengarna vilket ju är kul för andrahandsvärdet men det hjälper ju inte om jag måste hosta upp för en annan bil.

Jämfört med min förra bil, en Golf bensinare från 2016, så sparar jag 1500 spänn per månad, inräknat allt, och att då kunna köra en ny bil jämfört med en 5 år gammal bil så var det en "no brainer"...

Ja, elen blir dyrare, men det blir bensin och diesel också, och dessutom ännu dyrare. Ja skatten kommer såsmåningom att bli dyrare för el/hybrid, men det blir det för fossila bilar också, till och med ännu dyrare...

Vi kan käfta hur mycket vi vill om el kontra diesel men fossila bränslebilar kommer att försvinna så småningom, det är bara en tidsfråga. Sen om det är el eller vätgas eller fluxkondensator som driver fordonen får vi väl se. Det är ju inte ens säkert att vi kommer att ha privata fordon i framtiden, det kanske blir för dyrt för normala människor?
Jag tror också elen kommer ta över och vara billigare, men att argumentera för den med oriktiga uppgifter gör den ingen nytta.

Har du lyckas teckna ett 3-årigt elavtal med 96 öre kWh i elområde 4 för ett halvår sen ställer jag mig väldigt tveksam till. Det absolut billigaste som fanns i elområde 4 för 6 månader sen var dryga 170-180 öre/kWh. Jag kollade faktiskt då. Så du får gärna berätta hur du gjorde i så fall.

Absolut billigaste fasta avtalet du kan få just nu i elområde 4.
1 års avtal:
elpri_2.jpg

Billigaste 3-års avtal
elpri_1.jpg
 
Hur är elpriserna nattetid i område 4?
Jag har timpris i område 3 och har sällan anledning att ladda dagtid.
 
Går att raljera över uttalanden som ”För en normalbilist är det billigast att köra på el om man bara ser till drivmedelskostnaden” dagen lång. Det är ett självklart ett rent löjeväckande uttalande. Men samtidigt, visst tenderar diskussionen ofta att hamna något snett även när det kommer till denna faktiska kostnad för laddning. I synnerhet just nu vad jag märkt.

Chansar, förhoppningsvis inte allt för vilt, på att de allra flesta med elfordon har spotavtal (om inte annat borde de se till att skaffa det). De värsta månaderna här i område 3 har snittpriset för totalförbrukningen legat kring 290 öre/kWh för egen del, men oftast snarare kring 120-140 öre/kWh under det senaste året totalt sett. Just bilen laddas i princip uteslutande nattetid till en kostnad av uppskattningsvis hälften av de priserna. (Känslan är iofs att det närapå alltid kostar betydligt mindre än så, men det kan säkert vara en fråga om ytterst selektivt minne).

Rent konkret innebär detta en drivmedelskostnad som uppgår till en femma per mil under årets tuffaste månad. I normalfallet snarare någon krona.

Det är onödigt att skönmåla elfordon och försöka bortförklara dess brister, men samtidigt så är just nyanser i debatten önskvärda och något som jag ofta tycker saknas inom ämnet.
 
Kom ihåg att elnätstariffen kan ha en kWh-beroende del också.
Har du enkeltariff E4 hos vattenfall så tar de 30,5 öre/kWh i överföringsavgift tex.
 
Vet inte om min kulram måste kalibreras men jag får inte ihop det för min del.
Jag kör 400 mil per år. Bilen drar 0,8. Soppan kostar runt 20 kr litern.
Soppakostnaden blir runt 6400.

400 mil elbil a 4 kr milen blir 1600 per år.

Besparingen 4800 per år.

Man kan lägga till fordonsskatten, motorolja men jag kan inte förutse höjningar av bensinpris, etanolinblandning, skatter mm.
Bilen är betald, saknar värde så ingen värdeminskning.

Elbil kostar exempelvis 500 000. Batteribyte pratas det inte om längre.

Om jag räknar med att kunna köra i 30 år till, är det en bra affär?
Min bensinbil har då gått 29 000 mil.

SVT får inte svara.
 
Många nya mackar kommer det poppa upp här i landet. Speciellt norröver.

"Det ska vara möjligt att ladda en elbil var sjätte mil längs de större vägarna i Europa. Och var tionde mil ska det finnas en finnas en vätgasstation. Det kräver EU-parlamentets transportutskott"


Det beror ju på vad man räknar som "större väg", E4 är ju en byväg norrut, det är ju 80km/h på långa delar av den, det är inte säkert att ens den räknas som "större väg", men låt säga att den räknas, det blir väl bra med laddpunkter mitt emellan Umeå och Skellefteå (14 mil) och kanske mellan Skellefteå och Piteå (8 mil).

Jag har inte kollat laddkartan med det skulle förvåna mig om det inte finns redan.
Så det kommer nog inte att poppa upp speciellt många nya laddstationer.

Sen kanske det tillkommer någon väg från kust till inland, typ 363 eller 353 i västerbotten och någon i norrbotten, men redan nu finns det ju laddare på några ställen efter dom vägarna.

Resten av vägarna behöver ju inte räknas som "större väg" om man inte vill...
 
Jag tror också elen kommer ta över och vara billigare, men att argumentera för den med oriktiga uppgifter gör den ingen nytta.

Har du lyckas teckna ett 3-årigt elavtal med 96 öre kWh i elområde 4 för ett halvår sen ställer jag mig väldigt tveksam till. Det absolut billigaste som fanns i elområde 4 för 6 månader sen var dryga 170-180 öre/kWh. Jag kollade faktiskt då. Så du får gärna berätta hur du gjorde i så fall.
Det var nog ren tur. Vi hade ett avtal på 43 öre och Luleå Energi tjatade om att vi skulle skriva om det. Vi kollade på omvärlden och insåg att det nog kommer att hända saker så vi skrev på ett nytt avtal, på 46 öre. Jag minns inte riktigt när det var men typ mars nånting.
Det var bara några dagar senare som det small och priserna steg som en raket. Hade jag väntat 2-3 veckor till så hade det sett helt annorlunda ut... :)
 
Det var nog ren tur. Vi hade ett avtal på 43 öre och Luleå Energi tjatade om att vi skulle skriva om det. Vi kollade på omvärlden och insåg att det nog kommer att hända saker så vi skrev på ett nytt avtal, på 46 öre. Jag minns inte riktigt när det var men typ mars nånting.
Det var bara några dagar senare som det small och priserna steg som en raket. Hade jag väntat 2-3 veckor till så hade det sett helt annorlunda ut... :)
Men som BrooklynS påpekade och som jag såg efter mitt inlägg, så bor du väl i elområde 1 (norr) och inte elområde 4 (söder)?
Det är ju viss skillnad och jag kan garantera att du inte har tecknat ett elavtal på 96 öre kWh i mars 2022 i elområde 4. För har du gjort det så har du magiskt lyckats övertala någon att halvera kostnaden för 1 kWh och då får du gärna berätta hur du gjorde.
 
Jag tror att Niklas skrev fel. Men man vet ju aldrig, söder om fjärden kanske är elområde 4...?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top