Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det finns 369 bilar per 1000 invånare i Stockholm och det är drygt 2 personer per hushåll i Stockholm så det är alltså runt 70% av hushållen i Stockholm som har bil. Men det är väl kanske inte dom som röstar MP.
Ganska många av dom invånarna är väl också under 18 och har inte ens körkort? Många familjer, 2 vuxna + 2 barn, har ju 2 bilar och en bostad, så redan där sjunker snittet per person till 50% men ökar till 200% per bostad. Och Helldén vill ha 0,1 p-plats per lägenhet, max. Snart kommer han vilja införa det för villor också :mad:
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Man undrar ju hur många gånger den där Hellden-muppen tillåts bajsa i det blå skåpet innan väljarna sviker...? Vid det här laget borde ju de flesta inse att han driver någon slags personlig vendetta mot bilägare, mycket mer än han kämpar för en bättre miljö. Eller är Stockholmare så jävla punschiga att man faktiskt tycker om honom och hans påhitt...?

För övrigt är det ett lustigt sammanträffande att jag tänkte på honom i eftermiddag...precis när jag drog igång VMax-4’an, fyrcylindrig tvåtaktare med jättehög bensinförbrukning, treprocentig oljeblandning och quadpipes med öppna stingers.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Ganska många av dom invånarna är väl också under 18 och har inte ens körkort? Många familjer, 2 vuxna + 2 barn, har ju 2 bilar och en bostad, så redan där sjunker snittet per person till 50% men ökar till 200% per bostad. Och Helldén vill ha 0,1 p-plats per lägenhet, max. Snart kommer han vilja införa det för villor också :mad:
Jag kan tycka att marknaden får lösa frågan om det ska finnas parkeringsplatser hörande till nya bostäder eller ej. Är folk beredda på att betala vad det kostar att ha parkeringsplats så kommer dessa att byggas.
Min familj har i regel 4-5 motorfordon så vi valde en bostad med tomt där dessa får plats.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kan tycka att marknaden får lösa frågan om det ska finnas parkeringsplatser hörande till nya bostäder eller ej. Är folk beredda på att betala vad det kostar att ha parkeringsplats så kommer dessa att byggas.
Min familj har i regel 4-5 motorfordon så vi valde en bostad med tomt där dessa får plats.

Egentligen håller jag med dig men jag tror folk är så jävla dumma att dom kommer betala precis lika mycket för lägenheter utan parkering och sen står dom där utan parkering samtidigt som det är fullt på gatan.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Egentligen håller jag med dig men jag tror folk är så jävla dumma att dom kommer betala precis lika mycket för lägenheter utan parkering och sen står dom där utan parkering samtidigt som det är fullt på gatan.
Det är därför reglerna har funnits. Parkeringsplatser skapar bara extra kostnader för de som bygger husen, slipper man bygga så gör man det. Sedan blir det problem för de som bor där.

I närheten av min syster så har de byggt ett hus. Där löste man det genom att reservera gatuparkering till de nybyggda huset, varpå de som redan bodde där inte får parkera där längre. så de som redan bodde har nu ingenstans att parkera om det blir fullt på övriga gatuparkeringen. Idiotbeslut från byggnadsnämnden, eller vilka det nu var som godkände lösningen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är därför reglerna har funnits. Parkeringsplatser skapar bara extra kostnader för de som bygger husen, slipper man bygga så gör man det. Sedan blir det problem för de som bor där.

I närheten av min syster så har de byggt ett hus. Där löste man det genom att reservera gatuparkering till de nybyggda huset, varpå de som redan bodde där inte får parkera där längre. så de som redan bodde har nu ingenstans att parkera om det blir fullt på övriga gatuparkeringen. Idiotbeslut från byggnadsnämnden, eller vilka det nu var som godkände lösningen.
Säkert miljöpartister som godkände den gatuparkeringen.


Ja, för hyresrätter skulle det säkert fungera med att låta marknaden styra för ägarna till såna inser nog möjligheterna till hyresintäkter för parkeringsplatserna men för bostadsrätter som huvudsakligen byggs idag tror jag fårket är för dumma och dumgiriga för sitt eget bästa.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är därför reglerna har funnits. Parkeringsplatser skapar bara extra kostnader för de som bygger husen, slipper man bygga så gör man det. Sedan blir det problem för de som bor där.
Har du något som referens som styrker detta?
Jag fattar inte. Är det inte tillåtet att ta betalt för de kostnader man har för just parkeringsplatser på fastigheten man bygger? Att ta extra betalt för kakel/klinker i badrummet går bra men inte för p-platser? Man få ta betalt för huset men inte parkeringen sas?

Hur hjälper det de som bygger att få betalt för parkeringsplatserna om de genom tvång tvingas bygga parkeringsplatser(iom att man inte får betalt för dom)? Då tvingas de bygga men får inte betalt för kostnaderna de har?

Det är ju ingen som tvingar någon att köpa boende där parkering inte finns ordnad.
Om det bara skapar extrakostnader så är det väl där problemet ligger och det problemet som behöver lösas?

Vad är poängen med att det sitter en byråkrat i Sthlm och beslutar hur parkeringen i Karesuando ska ordnas öht?
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Har du något som referens som styrker detta?
Jag fattar inte. Är det inte tillåtet att ta betalt för de kostnader man har för just parkeringsplatser på fastigheten man bygger? Att ta extra betalt för kakel/klinker i badrummet går bra men inte för p-platser? Man få ta betalt för huset men inte parkeringen sas?

Hur hjälper det de som bygger att få betalt för parkeringsplatserna om de genom tvång tvingas bygga parkeringsplatser(iom att man inte får betalt för dom)? Då tvingas de bygga men får inte betalt för kostnaderna de har?

Det är ju ingen som tvingar någon att köpa boende där parkering inte finns ordnad.
Om det bara skapar extrakostnader så är det väl där problemet ligger och det problemet som behöver lösas?

Vad är poängen med att det sitter en byråkrat i Sthlm och beslutar hur parkeringen i Karesuando ska ordnas öht?
Där det är ont om plats använder man hellre ytan till att bygga fler bostäder eftersom det ger större intäkter än parkeringsplatser. I Stockholm bygger man nya lägenheter med p-garage för att undvika att behöva ge bort byggbar mark till p-platser, frågan är om det hade varit lönsamt utan krav.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du något som referens som styrker detta?
Jag fattar inte. Är det inte tillåtet att ta betalt för de kostnader man har för just parkeringsplatser på fastigheten man bygger? Att ta extra betalt för kakel/klinker i badrummet går bra men inte för p-platser? Man få ta betalt för huset men inte parkeringen sas?

Hur hjälper det de som bygger att få betalt för parkeringsplatserna om de genom tvång tvingas bygga parkeringsplatser(iom att man inte får betalt för dom)? Då tvingas de bygga men får inte betalt för kostnaderna de har?

Det är ju ingen som tvingar någon att köpa boende där parkering inte finns ordnad.
Om det bara skapar extrakostnader så är det väl där problemet ligger och det problemet som behöver lösas?

Vad är poängen med att det sitter en byråkrat i Sthlm och beslutar hur parkeringen i Karesuando ska ordnas öht?

Den som äger en hyresfastighet vill nog gärna bygga parkeringar. Dom ger rimligtvis bra hyresintäkter relativt byggkostnaden. Men hyresfastigheter byggs ju knappt längre i storstäderna.

Problemet är med bostadsrätterna. Folk är för dumma för sitt eget bästa och kommer i princip bara bjuda per kvadratmeter bostadsyta. Så den som bygger bostadsrätter saknar incitament för att bygga parkeringar som han tvingas skicka med på köpet utan att få betalt för dom. Och om inga parkeringar byggs blir gatorna fulla av parkerade bilar.

Möjligen kunde man kanske tänka sig att det blir bra om någon annan än bostadsföreningen äger parkeringshuset längst ner. Då kommer bostadsrättsinnehavarna antagligen få hyra dyrt när de upptäcker att de behöver parkeringsplats men då kan dom ju helt enkelt få skylla sig själva och det drabbar inte trafiken utanför huset.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Den som äger en hyresfastighet vill nog gärna bygga parkeringar. Dom ger rimligtvis bra hyresintäkter relativt byggkostnaden. Men hyresfastigheter byggs ju knappt längre i storstäderna.

Problemet är med bostadsrätterna. Folk är för dumma för sitt eget bästa och kommer i princip bara bjuda per kvadratmeter bostadsyta. Så den som bygger bostadsrätter saknar incitament för att bygga parkeringar som han tvingas skicka med på köpet utan att få betalt för dom. Och om inga parkeringar byggs blir gatorna fulla av parkerade bilar.

Möjligen kunde man kanske tänka sig att det blir bra om någon annan än bostadsföreningen äger parkeringshuset längst ner. Då kommer bostadsrättsinnehavarna antagligen få hyra dyrt när de upptäcker att de behöver parkeringsplats men då kan dom ju helt enkelt få skylla sig själva och det drabbar inte trafiken utanför huset.
Vi är på jakt efter BR eller hus. Alla objekt utan garage (eget eller delat) ratas. Det blir att titta på äldre fastigheter som byggdes när parkeringsnormen var vettig. Jag inser också att en BR/villa med garageplats kommer att värdeöka än mer framöver då Malmö gör allt för att radera p-normen helt. Börjar bli ett rejält problem i Limhamn och värre kommer det att bli om alla ska köra batteribil och ska ladda hemma.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Miljöpartiets plan för Stockholm: bilar ska inte få köra fortare än cyklar​

  • Inrikes
  • 17 april 2021

  • feministisk snöröjning och andra uppmärksammade beslut lanserar Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén nu ytterligare ett trafikpolitiskt förslag av annorlunda snitt. Idén går ut på att stadens bilister hädanefter ska tvingas anpassa sin hastighet till cyklisternas, cirka 18 km/tim.
Poserande i trendriktig cykelhjälm presenterade Helldén på torsdagen för media sin nya djärva idé om trafiklösning för innerstaden. Nyligen kom beskedet att bensinbilar och bensinmackar ska förbjudas i innerstaden och möjlighet till boendeparkering fasas ut. Nu meddelar trafikborgarrådet att hastigheten för bilar också ska sänkas till cykelnivå.

Cyklar ska köra mitt i gatan – bilarna bakom

På morgondagens huvudstadsgator är inte cyklister separerade från bilister som idag eller hänvisade till att cykla utmed kanten för att bilarna ska kunna passera förbi. I stället ska cyklisterna släppas ut mitt i gatan så att bilisterna tvingas sänka hastigheten och krypköra bakom cyklisterna.
– Vi arbetar kraftfullt med åtgärder för cyklister. Vi behöver det för att klara klimatmålen och få en bättre stad, förklarar Helldén för DN:s nyfikna journalist Mia Tottmar som inte ställer några kritiska följdfrågor.

Bilar tvingas krypköra i 18 km/tim

Formellt ska en högsta hastighet på 30 km/tim gälla på gatorna men i realiteten kommer enligt trafikborgarråden hastigheten att ligga på ungefär hälften av det.
– Bilisterna får anpassa sig, om cyklisten kör i 18 kilometer i timmen får bilarna inte köra om, berättar Helldén.
Generellt gäller att bilister måste köra på cyklisternas villkor, förutom att begränsa hastigheten till de fottrampade tvåhjulingarna kommer nya trafikregler beträffande väjningsplikt också att införas där cyklar alltid har företräde.

Även utanför tullarna

Den nya trafikplanen med cykeln i centrum ska enligt Helldén inte heller begränsas till innerstaden, utan implementeras över ett större geografiskt område.
– Utanför tullarna finns det ett stort antal av gator som kan passa som cykelgator, resonerar trafikborgarrådet.
Som cykel ska även de idag populära men kontroversiella elsparkcyklarna räknas. Andra typer av cyklar som drivs med el kan också tilldelas samma status.

Helldén: Viktigt att staden ”är på rätt väg”

Helldén motiverar sin nya trafikplan för innerstaden med att ”mycket har hänt” sedan den nuvarande planen spikades 2012. Det är viktigt att staden ”är på rätt väg” menar han.
Trafikväxlingen ska ske gradvis och vara helt genomförd till 2040, det år då Helldéns partikollegor i regeringen tänker sig att Sverige ska vara helt fossilfritt och ”klimatpositivt”. För att komma dit vill Miljöpartiet bland annat dubbla bensinpriset. All utveckling av Stockholms infrastruktur och nybyggnation ska enligt trafikborgarrådet anpassas till den nya cykelplanen.

Alla sorters resor på cykel

Helldén ser framför sig en situation liknande den i Kina tidigare, där alla cyklar till och från jobbet, med barnen till och från skola och fritidsaktiviteter, när man storhandlar och besöker vänner och bekanta, till vardags såväl som när man ska ut och göra stan på helgerna.
Anpassningen av staden till cykeln på MP:s initiativ har de senaste tio åren kostat stockholmarna ett par miljarder kronor. Kostnaden för den plan Helldén nu presenterar framgår inte.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Helldén ser framför sig en situation liknande den i Kina tidigare, där alla cyklar till och från jobbet
Cykelanarki som i Kina, eftersträvansvärt? Kanton, Nanjing, Peking, Shanghai en vardagsmorgon, totalkaos. 2040, finns det då människor som ens behöver åka till Stockholm centrum för att jobba? Framtidens städer kan nog komma att se ut som i "I Am Legend" iom sars-cov-666.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag tycker det där är en lysande idé! Att folk tar bilen till gymmet som ligger typ inom en kilometer är efterblivet. Sen vem fan vill bo i en miljonstad anyways
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sedan kör väll mer o mer mäniskor i Kina bil det säljs väll typ 22 miljoner bilar om året i Kina.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Intressant att en MP-politiker tycker att en kommunistdiktaturs sätt att kuva och kontrollera sin befolkning är eftersträvansvärt. På den gamla ”goda” cykeltiden i Kina skulle bara den yttersta eliten ha frihet och ha det bra, som vanligt i kommunismens experiment, bevisat om och om igen. Magstarkt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag tycker det där är en lysande idé! Att folk tar bilen till gymmet som ligger typ inom en kilometer är efterblivet. Sen vem fan vill bo i en miljonstad anyways
Ja alltså det är ju svårt att inte hålla med om. Samtidigt, vill vi ha ett samhälle där vi förbjuder folk att vara lata och dumma? Eller att bilen till gymmet innebär att personen i fråga hinner handla och hämta ungarna efter träningen?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Helldén (MP) tar regelvidriga cyklister i försvar: "Inte så konstigt"

Trafikborgarrådet Daniel Helldén har förståelse för cyklister som trotsar vissa trafikregler.

Cyklister är den trafikantgrupp som irriterar flest – inklusive andra cyklister, visar en ny attitydundersökning som trafikkontoret gjort.

– Kör en cykel runt 20 kilometer i timmen så ska bilarna egentligen inte köra om den på en sån här gata trots att det är 30. Vid korsningar, där högerregeln annars gäller, gäller här att den som cyklar på gatan har förtur oavsett om en bil kommer från vänster eller höger, säger Daniel Helldén.

Tanken är att cykelgatorna ska underlätta för städer att prioritera cyklister på smala gator med blandtrafik där det inte finns plats för nya cykelbanor. Den som bryter mot reglerna kan dömas till böter.


Den som bryter mot reglerna kan dömas till böter. Men inte cyklister naturligtvis. :huvet
Undrar varför cyklister är den trafikantgrupp som irriterar flest? :va
Har han gjort något för att få de som mest kör som idioter, elcyklister och de iklädda lycra, förbättra både ryktet, anpassa hastighet efter omgivning eller bara följa grundläggande trafikregler?
Nix, det har han tydligen ingen förståelse för... Tror inte han har förståelse när vi som inte gillar hans regler bryter mot dessa heller... :hihi

Stella Fare, kom tillbaka! Dina idéer var vettiga i jämförelse! :crash
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Alltså är detta ett skämt?

Ja men det är ju bara att vrida klocka tillbaka 70-80 år då cyklade väl många även i Sverige, min farsa berättade om hur dom cyklade på dans 5 mil enkel väg och sen hem på natten, förmodligen hade dom väl jobbat halva lördagen innan dom gav sig ut på 10 mil cykeltur för nöjes skull och danserna slutade säker också tidigare än vad korgarna stänger idag så dom hann hem i rimlig tid.

Varför cyklade dom för att dom inte hade råd att köpa bil eller MC, efter ett tag fick dom det lite bättre och hade råd att köpa MC, tror farsan och han bror köpte en 175 cc NV (osäker på cc men det får en NV) tidigt 50-tal vilket öppnade upp möjligheten att enklare kunna färdas somnar som vinter, på första halvan av 60-talet köptes första bilen vilket vidare underlättade att färdas.

Hur fan tänker man vända tillbaka samhället till som efter kriget? Detta kommer nog att kräva att städerna töms till stor del då och att vi går tillbaka till nån form av jordbrukssamhälle där var och en i väldigt hög grad blir självförsörjande och producerar sin egen mat osv. Tror inte så många frivilligt är intresserade detta.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
“Hur fan tänker man vända tillbaka samhället till som efter kriget? Detta kommer nog att kräva att städerna töms till stor del då och att vi går tillbaka till nån form av jordbrukssamhälle där var och en i väldigt hög grad blir självförsörjande och producerar sin egen mat osv.”

Tja, stäng in alla miljöpartister i städerna, ta bort bidragen de drar från fordonsparken, och ta fram popcornen och titta på när de försöker lösa transporter inom städerna.
Vem skall betala för vägar, asfaltering etc i städerna?
Hur skall nyttofordon kunna köra här, som lastbilar, poliser, ambulanser, brandkår etc?
Hur skall man kunna hantera byggnader etc när gator i princip är lamslagna, eller bortrationaliserade?

Hur skall de få med sig stora saker som möbler etc?
Säckakärra från stadsgränsen?
Lycka till!

Förmodligen tänker miljöpartister att ”någon annan skall betala deras opraktiska och omöjliggjorda infrastruktur, samt underhållet av det”.
Altså att elaka bilister på landsbygden skall stå för notan att lösa de havererade städernas interna transporter.
För att inte tala om hur man skall försörja dem med el, vatten, soptömning etc.
De förväntar väl sig som vanligt att någon annan skall göra det till dem...
Mot straffavgifter så klart, det är ju ”förbjudet” med stora praktiska fordon i städerna. ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top