Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag undrar hur mupparna kom fram till att det hjälper miljön. Eller hur dom kommer fram till att en telefon sparad i en byrålåda skulle vara ett miljöskadlig?

Nu när jag precis tog fram cykeln åt dottern så grävde jag även fram just en sån där telefon som låg sparad i en låda och gav henne så att vi skulle kunna ringa hem henne.

Om telefonen hade varit inlämnad för pant hade vi istället fått köpa en ny telefon som hon snart har satt sönder eller slarvat bort.

Och det skulle alltså vara bättre för miljön?

Eller om min egen telefon går sönder gäller ju samma sak, jag rusar iväg och köper billigaste jag hittar för att ha en tillfällig lösning.

Det positiva är väl att mp allt mer visar vilka stollar dom är.

Telefonen i byrålådan är väl ungefär samma sak som plastkassen...Jag har fortfarande väldigt svårt att förstå hur min Domus-påse - som jag bär hem mjölken med, viker ihop, sparar i en låda och sedan återanvänder många gånger om innan den slutligen hamnar på den lokala återvinningen - hamnar i havet utanför Afrikas kust...Åker lastbilen som tömmer återvinningen ändå till Afrika för att tippa sin last...? Ja, då förstår man ju att det behövs ett litet bränsletillägg på varje påse...

Nej, MP i ett nötskal - symbolpolitik är mycket viktigare än att miljön faktiskt blir bättre.

Se bara på debatten om den nystartade tåglinjen i våra trakter. Folk ska vara glada att man nu kan åka kollektivt till närmaste större stad (vilket i och försig fungerat med buss i sådär åttio år) och inte hålla på och tjata om att miljöbelastningen faktiskt blir större då nästan samtliga tilltänkta passagerare först måste göra en lång bilresa till det extrema fåtal påstigningsstationer man orkade bygga...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Telefonen i byrålådan är väl ungefär samma sak som plastkassen...Jag har fortfarande väldigt svårt att förstå hur min Domus-påse - som jag bär hem mjölken med, viker ihop, sparar i en låda och sedan återanvänder många gånger om innan den slutligen hamnar på den lokala återvinningen - hamnar i havet utanför Afrikas kust...Åker lastbilen som tömmer återvinningen ändå till Afrika för att tippa sin last...? Ja, då förstår man ju att det behövs ett litet bränsletillägg på varje påse...

Nej, MP i ett nötskal - symbolpolitik är mycket viktigare än att miljön faktiskt blir bättre.

Se bara på debatten om den nystartade tåglinjen i våra trakter. Folk ska vara glada att man nu kan åka kollektivt till närmaste större stad (vilket i och försig fungerat med buss i sådär åttio år) och inte hålla på och tjata om att miljöbelastningen faktiskt blir större då nästan samtliga tilltänkta passagerare först måste göra en lång bilresa till det extrema fåtal påstigningsstationer man orkade bygga...

Ja de där plastpåsarna ser man ju nu hur det blivit. Istället för plastpåsarna man tidigare använde i genomsnitt kanske 2-3 gånger för att handla innan de blev soppåsar så köper man nu engångspåsar till soporna. Så redan där är det ju tveksam miljövinst. På det tillkommer att man köper kraftigare vävpåsar som håller för ganska många av veckohandlingar men för att producera dessa går det åt avsevärt mer plast och dom blir också fort dåliga.

Men det kommer knappast någonsin göras någon utvärdering av det miljömässiga resultatet som i värsta fall blivit negativt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ja de där plastpåsarna ser man ju nu hur det blivit. Istället för plastpåsarna man tidigare använde i genomsnitt kanske 2-3 gånger för att handla innan de blev soppåsar så köper man nu engångspåsar till soporna. Så redan där är det ju tveksam miljövinst. På det tillkommer att man köper kraftigare vävpåsar som håller för ganska många av veckohandlingar men för att producera dessa går det åt avsevärt mer plast och dom blir också fort dåliga.

Men det kommer knappast någonsin göras någon utvärdering av det miljömässiga resultatet som i värsta fall blivit negativt.
Och vävpåsarna är värdelösa, OCH kostar av någon märklig anledning samma som plastpåsen, 6:50. Eftersom den inte är av plast, så bör den kosta mindre (ingen punktskatt, sämre användningsområde) än gamla plastpåsen. Skillnaden är ju att jag inte kan använda vävpåsen till soporna. Alltså köper jag plastpåsar på rulle istället, eller hur är det tänkt att jag ska göra med mina hushållssopor? Kanske jag ska köra på det gamla sättet och helt sonika tippa ut min hink med sopor i rännstenen.

Oavsett - mindre plastpåsar blir det ju inte, för i princip alla använder väl en soppåse för sitt avfall? Eller har jag missat något?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och vävpåsarna är värdelösa, OCH kostar av någon märklig anledning samma som plastpåsen, 6:50. Eftersom den inte är av plast, så bör den kosta mindre (ingen punktskatt, sämre användningsområde) än gamla plastpåsen. Skillnaden är ju att jag inte kan använda vävpåsen till soporna. Alltså köper jag plastpåsar på rulle istället, eller hur är det tänkt att jag ska göra med mina hushållssopor? Kanske jag ska köra på det gamla sättet och helt sonika tippa ut min hink med sopor i rännstenen.

Oavsett - mindre plastpåsar blir det ju inte, för i princip alla använder väl en soppåse för sitt avfall? Eller har jag missat något?
Och vanliga plastpåsar är ju till stor del gjorda av tex majsstärkelse, i synnerhet dom tunna för kylvaror och frukt. Jag har svårt att se att dom skulle vara sämre för miljön än papperspåsarna dom införde istället, eller dom petroliumbaserade soppåsarna på rulle.

Eller som i det här fallet: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/arvikaforetagets-barkasse-nobbas-av-skatterattsnamnden

DN skriver lite utförligare om motiveringen: https://www.dn.se/ekonomi/tjock-plastkasse-slipper-inte-omdiskuterad-skatt/
Nämnden ifrågasätter inte testresultatet som visar att kassen kan användas 50 gånger, men skriver också att det inte spelar någon roll hur påsen används. Det avgörande är att den är allt för lik en vanlig bärkasse i plast, som att den har handtag och butikslogotyp tryckt på utsidan. ”Avgörande vid bedömningen ska vara påsens faktiska egenskaper såsom konstruktion, storlek, utformning och materialval mm.”
Fritt översatt, dom insåg att en firma har varit kreativa och uppfunnit en miljövänlig påse, som inte är beskattningsbar, och då förlorar ju staten pengar, och det går inte, oavsett miljöpåverkan :huvet
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det, plus att MP’s sanna ideologi där symbolhandling är viktigare än att faktiskt vara miljövänlig får alltmer fäste i det politiskt korrekta etablissemanget.

För det du postar ovan visar ju att det inte är lönt att försöka vara miljövänlig medelst tekniska kunskaper och kreativitet eller att följa de lagar och regler som sätts upp. I slutändan är det ju ändå ett personligt tyckande som får avgöra.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
För att huvudstaden ska nå målet om ”ett fossilfritt och klimatpositivt Stockholm 2040” med ”frisk luft och god ljudmiljö” ska man fördubbla bränslepris.

Stockholm har satt som mål att bli en internationell förebild i det globala miljö- och klimatarbetet. För att klara målen kommer stora förändringar att krävas – framför allt i transportsektorn där Trafikverket pekar ut tre specifika punkter:


60 procent laddbara personbilar i nyförsäljning 2030 och 90 procent 2040, alla drivmedelsleverantör måste varje år minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel med en viss procentsats samt ett fördubblat bränslepris till 2040 för att dämpa trafikökningen.

LÄS ÄVEN: Trafikverket vill ha bensinpriser på 50 kronor per liter – för att ”uppnå klimatmålen”

Enligt Jonas Eliasson, måldirektör på Trafikverket, behövs detta dels får de egna klimatmålen, dels för att visa resten av världen att det är en möjlig väg.

– Det är en jättestor utmaning. Inte minst för att vi behöver mycket, mycket mer el för att klara av den här ekvationen, säger Sven-Erik Österberg, landshövding i Stockholm.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
50:- litern ?
Vart tycker ni gränsen går innan det är lönsamt att börja smuggla bensin?
4 fat från Polen och sen en vinst på 20-30kr litern drygar ju ut månadslönen/pensionen ganska bra.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Överfarten kostar t/r 70 Euro så vinsten blir isf 15,000 per resa, lågt räknat.
Jag börjar skissa på en skåpbil reggad med större tank. Typ 800 liter extra. Jag vill ju kunna kunna köra Ystad-Kiruna t/r utan tankstopp liksom. Sen att jag ibland tar färjan över till kontinenten är ju inget konstigt. Sen vilket land jag tankar i har ju staten inte med att göra...
Sen är pensionen säkrad ?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Stockholm har satt som mål att bli en internationell förebild...
...
60 procent laddbara personbilar i nyförsäljning 2030 och 90 procent 2040, alla drivmedelsleverantör måste varje år minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel med en viss procentsats samt ett fördubblat bränslepris till 2040 för att dämpa trafikökningen.
Enligt Jonas Eliasson, måldirektör på Trafikverket, behövs detta dels får de egna klimatmålen, dels för att visa resten av världen att det är en möjlig väg.

Det handlar ju inte alls bara om stockholm som inledningen antyder. De "egna" klimatmålen är de nationella rimligtvis. Så alla kommer drabbas oavsett Stockholmspolitruckernas lokala mål.

Hur vore det om de som vill betala dubbelt bränslepris 2040 tillåts göra det och de som vill slipper. Får polituckerna bestämma huxflux att äpplena på ICA ska kosta dubbelst så mycket 2040 också?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hur vore det om de som vill betala dubbelt bränslepris 2040 tillåts göra det och de som vill slipper. Får polituckerna bestämma huxflux att äpplena på ICA ska kosta dubbelst så mycket 2040 också?
Om samhället bestämmer att just äpplen är farliga, ohälsosamma, omoraliska eller på annat sätt icke önskvärda kan politikerna självfallet bestämma om skatter, tull, avgifter och andra åtgärder som gör de dyrare. Precis som man gjort för cigg, snus, sprit, bensin och en massa andra produkter.

Fast äpplena blir även dyrare på Coop och Willys, det är sällan lagar bara berör ICA.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Det låter ju som ett aprilskämt, men min dator säger sjunde april...Tur att man inte bor i Stockholm...


Så vi ska återinrätta tullstationer som stoppar alla svenskar för att kolla hur mycket bensin de bär med sig från utlandet, samtidigt som långtradare från allehanda östeuropeiska stater vinkar glatt när de passerar gränsen skattefritt...?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
vinkar glatt när de passerar gränsen skattefritt...?
Vill man vara helt laglig verkar 4 stycken 60 liters behållare vara gränsen för ett fordon. Då blir vinsten ca 6,500 per resa.

 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det låter ju som ett aprilskämt, men min dator säger sjunde april...Tur att man inte bor i Stockholm...
Samnytt är ju lite som en ding ding värld. Men det finns korn av sanning, ökningar kommer att komma och ju friare tyglar miljöpartiet får desto mer. Bensinen kommer säkert bli betydligt dyrare, men 50 spänn litern blir det knappast till 2030. 20-25 spänn skulle nog vara tillräckligt för att få många att svettas och påverka ganska rejält om man kör 3-5000 mil om året. Åtminstone om man kör bensin, dieselägare klarar sig längre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kör man 3000-5000 mil årligen lär en elbil redan idag vara det klokare alternativet....
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Man får väl se hur det utvecklar sig under den närmaste tiden. Jag tror att slaget redan är förlorat vad gäller "vanlig" tranport med personbilar. Det politiskt korrekta etablissemanget har ju redan bestämt att elektrifieringen inte får ifrågasättas. Det är förbränningsmotorn som är ond och det är den som måste dödas. Punkt slut. Vi hamnar alla i karaktärslösa elbilar förr eller senare och i vanlig orning är det människor i glesbygd som får ta de största ekonomiska smällarna, med eller utan MP.

Jag är desto mer orolig för mina leksaker och det finns all anledning att redan nu börja planera framtida drivmedelsleveranser. Oavsett om artikeln ovan är överdriven eller inte så finns det ju starka krafter i samhället som uppenbarligen vill att bensinanvändning ska klassificeras som onormalt enligt alla normer, oavsett vad syftet är. Jag är inte ett dugg sugen på att elmotorkonvertera min samling av veteransnöskotrar, det tar ju liksom bort en stor del av deras karaktärer. Och en elektrifiering av mina mer frekvent använda snöskotrar lär inte inträffa under min livstid. Produktområdet är för litet för att vara kommersiellt intressant och att ens komma i närheten av dagens motoreffekt, vikt och räckvidd finns inte på kartan. Inte ens nära kartan...
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top