Mera tips om att köra i grupp

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
I onsdags hände det igen, halva snabbgruppen kör om en lastbil och sen viker dom av vid en trevägskorsning utan att vänta in resten av gruppen, den som är sist förbi lastbilen MÅSTE stanna i korsningen och vänta in näste man, hur ska man annars kunna veta var resan går, extra tråkigt är det när man har släpat med kamera och kamerafäste för att kunna filma hela gänget.

Sen va det några som inte hängde på i det höga tempot på 70 sträckorna, detta kompenserade dom med att köra för fort genom 30/50 sträckor, gör inte så, vi som kommer sist blir stenade av dom som bor där, håll nere tempot när det står 30/50 på skyltarna.

I övrigt flöt det på bra och alla höll sin plats i ledet :tummenupp
 
GSXR1100R skrev:
I onsdags hände det igen, halva snabbgruppen kör om en lastbil och sen viker dom av vid en trevägskorsning utan att vänta in resten av gruppen, den som är sist förbi lastbilen MÅSTE stanna i korsningen och vänta in näste man, hur ska man annars kunna veta var resan går, extra tråkigt är det när man har släpat med kamera och kamerafäste för att kunna filma hela gänget.

Sen va det några som inte hängde på i det höga tempot på 70 sträckorna, detta kompenserade dom med att köra för fort genom 30/50 sträckor, gör inte så, vi som kommer sist blir stenade av dom som bor där, håll nere tempot när det står 30/50 på skyltarna.

I övrigt flöt det på bra och alla höll sin plats i ledet :tummenupp

mycket bra sagt:)
kan hålla med.. även i de långsammare grupperna..
men det där med att håla platsen.. hmm ja det finns ju folk i långsammare grupperna som visst inte vet om det..
än går det ju bra.. när det är en så liten grupp..
men gör inte så sen.. snälla.. kan ju sluta mycket illa..
 
Det jag tycker är intressant är att (ursäkta jag glider ur ämnet) Många av dem som kör på bana kör mycket lugnare på gatan.
Nä jag menar inte att de ligger i långsammagruppen utan, snarare så att de hela är mycket mer "kontrollerat"

Men sen att de har kapacitet att köra om "dig" på yttern.... det stannar på banan.. undrar varför???

En sak till.. behöver du rakan för att gasa ifatt "gänget".. lägg dig då i en lägre grupp....
De e när det svänger som man ska gasa inte när det blir rakt..... Men inte över din egna begränsning--- :4skrika
 
Några små saker ja har registrerat.

Jag blir ruggigt nervös i bland när man ser folk framför bakom som genar i skymda kurvor bara för att kunna hålla det höga tempot. Man kan inte lita på att det inte kommer nån i kurvan bara för att ingen varning getts. Gör inte så byt hellre till en söligare grupp.

Vi e ju ute efter att kör fort på kurviga vägar och gillar att svänga varför genar vi då i kurvorna då det blir ännu kurvigare om man håller sig i sin egen fil och även mindre faligt.

Samt sluta använda bromsen blir ett ruggigt ojämt tempo i kurvorna(HAr me gasa igen på rakorna att göra).

/R
 
Last edited:
AleX skrev:
En sak till.. behöver du rakan för att gasa ifatt "gänget".. lägg dig då i en lägre grupp....
Eller glid längre bak i gruppen.
Märker du att dom framför kör ifrån. Fortsätt kör DITT tempo och märker du att du får en lång kö bakom dig, vinka förbi dem. Det ligger ingen status i att ligga längst fram...

Det är helt omöjligt att få flyt i körningen om man gasar som en tok på alla små rakor som finns o sen parkerar in i kurvan... Bara ett tips.
 
Visst kan det vara nevöst att se människors spårval ibland... jag håller med... men det som finns att göra då är ju att ge framförvarande ett litet tips när man kommer fram till slutdestination. Vet inte vem det var som låg framför mig i mellangruppen igår, men denna person kom i alla fall fram och frågade mig lite om sin körning, om det såg bra ut, och jag hade några tips osv. Ofta ser man ju bättre bakifrån vad personen framför gör för fel också... man ska inte vara rädd för lite kritik... alla har varit ute och "rest" mer än En gång. Jag är själv grön i många aspekter, men egentligen så är det ju bara sunt förnuft som ska råda.... handling, risk och konsekvens, för varje meter man rullar.

Ovan exempel är dock jävligt klassiska... att folk går över backkrön på mittlinjen, att folk skär skymda kurvor, eller ligger för nära mittlinjen i en vänstersväng, så huvudet är Mer än väl över i motsatta körbanan... man kan bli lite halvt mörkrädd ibland... men alla lär sig nog i sinnom tid. Den muntliga, Eller hårda vägen...
 
Om man i möjligaste mån vill undvika omkörning kan man ju passa på att diskutera vid de väntstopp som blir längs vägen om man skall byta plats inom gruppen. Så kan de lite snabbare åka längre fram och de lite mindre snabba längre bak.
 
Kurt skrev:
Om man i möjligaste mån vill undvika omkörning kan man ju passa på att diskutera vid de väntstopp som blir längs vägen om man skall byta plats inom gruppen. Så kan de lite snabbare åka längre fram och de lite mindre snabba längre bak.

:tummenupp
 
Kurt skrev:
Om man i möjligaste mån vill undvika omkörning kan man ju passa på att diskutera vid de väntstopp som blir längs vägen om man skall byta plats inom gruppen. Så kan de lite snabbare åka längre fram och de lite mindre snabba längre bak.

Det är ju inte så svårt att vinka fram heller. Då är båda beredda på att en omkörning kommer att ske. Enkelt o lätt...
Ju mer homogen gruppen blir, ju bättre blir också körningen...
 
eftersom jag känner mig minst duktig efter gårdagens gazz så tänker inte jag komma med tips o trix.

jag hade nämligen en ruggigt dålig dag igår...
inte ngt som funka,förutom korv ätningen och poseringen.
 
CorbenDallas skrev:
Det är ju inte så svårt att vinka fram heller. Då är båda beredda på att en omkörning kommer att ske. Enkelt o lätt...
Ju mer homogen gruppen blir, ju bättre blir också körningen...

Jag håller med dig till 100%

...men det är mest för att jag vill ha vänner! :fyllisar
 
Kurt skrev:
Om man i möjligaste mån vill undvika omkörning kan man ju passa på att diskutera vid de väntstopp som blir längs vägen om man skall byta plats inom gruppen. Så kan de lite snabbare åka längre fram och de lite mindre snabba längre bak.
Ibland funkar inte ens det, dom snabba kör lätt ikapp dom långsamma tex när gruppen ska passera en lastbil eller liknande, men vänder man på det så blir dom långsamma långt efter och dom snabba får vänta länge ibland.

Om dom osäkra/långsamma kör först och dom snabba kör sist så blir tempot oftast ganska tråkigt för snabbisarna, moment 22...

Bäst vore kanske att ha många grupper med max 10 st i som håller likvärdigt tempo.
 
I lumpen fick jag lära mig att i kolonnkörning har man alltid ansvaret för att fordonet BAKOM hänger med! Så varje gång man byter riktning i en korsning t.ex. skall man se till att bakomvarande ser vart man tar vägen. Då gör det inte så mycket om man stundtals tappar visuell kontakt mellan fordonen. Har man en långsammare förare bakom sig får man alltså finna sig i att behöva dröja några sekunder vid en del korsningar, men då slipper man ju garanterat bromsa för framförvarande i några kilometer! :) Självklart kanske?

Äh, jag vet inte...
 
Kurt skrev:
I lumpen fick jag lära mig att i kolonnkörning har man alltid ansvaret för att fordonet BAKOM hänger med! Så varje gång man byter riktning i en korsning t.ex. skall man se till att bakomvarande ser vart man tar vägen. Då gör det inte så mycket om man stundtals tappar visuell kontakt mellan fordonen. Har man en långsammare förare bakom sig får man alltså finna sig i att behöva dröja några sekunder vid en del korsningar, men då slipper man ju garanterat bromsa för framförvarande i några kilometer! :) Självklart kanske?

Äh, jag vet inte...

ja jag tycker oxå det är självklart.. men tyvärr e det många som inte har fått läsa eller höra just den biten hur man ska göra.. det e lite tråkigt.
 
Appropå det här med att gena i skymda kurvor.

Jag/vi i 0,48 gruppen möte igår ett gäng på 6-7 sporthojar som kom från Svaneholms-hållet mot Häckeberga. Mötte dom precis efter Häckeberga. Vet inte vem dom var/är men hade jag varit en bil hade jag haft en R1:a och antagligen en gixxer som kylarprydnad. Hade tur som tog det lugnt och kunde gå lite närmre kanten så det klarade sig. Hade jag sträckt ut handen och hälsat hade jag fått med backspegeln på R1:an.
Kan säga att pulsen gick upp lite efter det. Så kör fort men ge f*n i att gena i skymda kurvor. Vi är långt ifrån ensamma där ute.
 
hojbrud skrev:
ja jag tycker oxå det är självklart.. men tyvärr e det många som inte har fått läsa eller höra just den biten hur man ska göra.. det e lite tråkigt.

Titta på Corbens inlägg och tänk efter noga på din egen körning.
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top