Mera tips om att köra i grupp

Precis. Mycket viktigt att man även släpper om folk om man märker att man agerar bromskloss. Antingen vinka förbi på raksträckor eller se till att köra om vid stopp.
Så blir det bättre flyt, tycker iaf jag. :tummenupp

hojbrud skrev:
mycket bra sagt:)
kan hålla med.. även i de långsammare grupperna..
men det där med att håla platsen.. hmm ja det finns ju folk i långsammare grupperna som visst inte vet om det..
än går det ju bra.. när det är en så liten grupp..
men gör inte så sen.. snälla.. kan ju sluta mycket illa..

Känner mig lite träffad, men efter att legat bakom dig från Staffanstorp
till Skurup så kändes det som jag stressade dig och du hade inget flyt i
körningen, därför körde jag om dig på en fri rakstäcka så du skulle kunna
åka i ditt tempo, hoppas det inte kändes äckligt. Hade kanske varit
bättre att vänta till ett stop som MBGIRL gjorde.

För övrigt jämnt och skönt tempo av Gula faran som reseledare men tror jag återgår till Mr Ks grupp nästa gazz...

Last edited:
MBGIRL skrev:
Titta på Corbens inlägg och tänk efter noga på din egen körning.

jasså så efter en körning så vet du hur jag kör.. så bra för dig då.. men missat mycket har du gjort...

jo tack du..
jag vet
jag brukar göra så..
alltid.. hmm eller ja förutom igår då..
pga. att vi var en sådan liten grupp..

men jag tänkte mer på dit och killens körsätt..
köra om under körning utan att bli omvinkad ska man inte i sånna fall kör man om vid stopp :tummenupp

och kör man i grupp så e det väldigt bra om man ligger lite siksak... för annars blir släpet ännu längre.. (på större vägar)

En sak som faktiskt är viktig...

Som står längre bak i tråden...
Låt bli bromsen...

o då menar jag inte kommer du i 90 mot en bil som kör i 50 låt då bli o bromsa... :kocko

Utan anpassa hastigheten så att du inte behöver bromsa in inför en kurva...

Om du nu tänker: Ja men e du helt bäng eller då kör de andra ifrån mig.
Då säger jag byt ner dig en grupp...

Jag vet inte vem som har sagt det till mig men jag vet att jag hört det minst 3 gånger...
Ditt bakljus e nog lite paj.. de funkar bara ibland...
Tro mig det funkar men hemligheten är att inte bromsa...
Motorbromsen är fulltillräcklig i säkert 95% av alla kurvor.

För dem som inte tror mig så kan jag säga att köra i mellangruppen med 125cc så hade jag inte några problem med att bara köra på motorbroms i de flesta kurvor(eller rättare sagt in i kurvan)

Känner du att du nu måste bromsa, bromsa då men behöver du bromsa inför varje kurva så byt ner dig en grupp.
Då kommer tempot vara lite lägre och det kommer bli mer naturligt att inte bromsa (eftersom du då redan har den hastighet som du innan hade efter du bromsat)
Det finns mycket att lära och det är inget att skämmas för, ingen kommer skratta åt dig om du säger att jag klara inte av o ta den kurvan.
Däremot kommer du få tips på vad du ska tänka på....

Jag bits inte så när jag e med fråga, o de bästa av allt där finns många fler o fråga :tummenupp

hojbrud skrev:
jasså så efter en körning så vet du hur jag kör.. så bra för dig då.. men missat mycket har du gjort...

jo tack du..
jag vet
jag brukar göra så..
alltid.. hmm eller ja förutom igår då..
pga. att vi var en sådan liten grupp..

men jag tänkte mer på dit och killens körsätt..
köra om under körning utan att bli omvinkad ska man inte i sånna fall kör man om vid stopp :tummenupp

och kör man i grupp så e det väldigt bra om man ligger lite siksak... för annars blir släpet ännu längre.. (på större vägar)

Säger inte att jag vet hur du kör men förstår inte varför du skulle ändra hela din körstil på ett gass :va

Har inte kört i grupp innan och det var inte planerat för onsdagen iheller men
vi hade inget bättre för oss så vi hängde med och det är jag glad för, mycket
trevlig runda av Gula faran som sagt.
Hade inte koll på det där med siksak utan körde som jag brukar vanligtvis men
nästa gång kör jag i siksak. Du däremot får nog komma till allvarlig självinsikt
med din körning, vill du få tips eller veta mer varför min inställning är som den
är kan du ta det med mig på nästa onsdagsgass.

Om man känner sig säker på att framföra sitt fordon får man mer glädje ut av körningen! :)

PS: Såg inte att du vinkade förbi någon alls och du hängde inte med gruppen
framför så därför rullade jag om dig efter gruppens snackepaus vid stoppet.
Ser inget fel med det...

Ägna du 100% åt din egen körning så får du bättre flyt.

hojbrud skrev:
Man ser väldigt mkt när man ligger bakom och man märker rytmen med en gång. Ta det inte personligt, utan fundera lite på det istället o lär dig/er av det. Vi har alla varit nybörjare. Jag har lärt mig mkt på Onsdagsgazzen och än mer på banan. Det är inte helt enkelt/självklart att få flyt i körningen och att köra i grupp. Sånt lär man sig inte på trafikskolan precis...

Det tar lång tid att bli "bra" på att köra hoj, dra nytta av den stora samlade erfarenheten som finns...

Bara ett tips till alla nya... :tummenupp

CorbenDallas skrev:
Man ser väldigt mkt när man ligger bakom och man märker rytmen med en gång. Ta det inte personligt, utan fundera lite på det istället o lär dig/er av det. Vi har alla varit nybörjare. Jag har lärt mig mkt på Onsdagsgazzen och än mer på banan. Det är inte helt enkelt/självklart att få flyt i körningen och att köra i grupp. Sånt lär man sig inte på trafikskolan precis...

Det tar lång tid att bli "bra" på att köra hoj, dra nytta av den stora samlade erfarenheten som finns...

Bara ett tips till alla nya... :tummenupp
Jag håller oxo med, detta är skitskumt juh, kan vi ha fel eller....

yoohan skrev:
Visst kan det vara nevöst att se människors spårval ibland... jag håller med... men det som finns att göra då är ju att ge framförvarande ett litet tips när man kommer fram till slutdestination. Vet inte vem det var som låg framför mig i mellangruppen igår, men denna person kom i alla fall fram och frågade mig lite om sin körning, om det såg bra ut, och jag hade några tips osv. Ofta ser man ju bättre bakifrån vad personen framför gör för fel också... man ska inte vara rädd för lite kritik... alla har varit ute och "rest" mer än En gång. Jag är själv grön i många aspekter, men egentligen så är det ju bara sunt förnuft som ska råda.... handling, risk och konsekvens, för varje meter man rullar.

Ovan exempel är dock jävligt klassiska... att folk går över backkrön på mittlinjen, att folk skär skymda kurvor, eller ligger för nära mittlinjen i en vänstersväng, så huvudet är Mer än väl över i motsatta körbanan... man kan bli lite halvt mörkrädd ibland... men alla lär sig nog i sinnom tid. Den muntliga, Eller hårda vägen...
Det var jag som kom fram å frågade.. aldrig fel med tips....

Håller med om allt, utom bromsinläggen...
Bromsa när det behövs!! I tid!! Vill ej ha någon i rövven bara för att denne "undviker" bromsen efter denna tråd! Ligger man direkt efter framförvarande hela tiden, BÖR man bromsa mer än denne för att säkerställa avstånd och med säkerhet undvika att köra in i framförvarande.
Dessutom kan en anläggning av bromsen = tändning av b-ljuset fungera nästan lika bra som en hand i vädret, när elektroniken fungerar.
Om man behöver bromsa i sväng efter sväng pga framförvarande är det en tydlig signal till att passera bromsklossen vid nästa stopp. (Gäller ej om das(s) reiseleiter K är bromskloss :7peta )

@Anol - om du kör i annan grupp än 0,956 så kör du Grön i SSEMSE hädanefter :fatta! :D

Robz skrev:
Håller med om allt, utom bromsinläggen...
Bromsa när det behövs!! I tid!! Vill ej ha någon i rövven bara för att denne "undviker" bromsen efter denna tråd! Ligger man direkt efter framförvarande hela tiden, BÖR man bromsa mer än denne för att säkerställa avstånd och med säkerhet undvika att köra in i framförvarande.
Dessutom kan en anläggning av bromsen = tändning av b-ljuset fungera nästan lika bra som en hand i vädret, när elektroniken fungerar.
Om man behöver bromsa i sväng efter sväng pga framförvarande är det en tydlig signal till att passera bromsklossen vid nästa stopp. (Gäller ej om das(s) reiseleiter K är bromskloss :7peta )

@Anol - om du kör i annan grupp än 0,956 så kör du Grön i SSEMSE hädanefter :fatta! :D

Du personen som ligger bakom kommer ikapp så har vi problem nr 2... någon passar inte in i gruppen...
Är det personen som kör in i personen framför inför varje kurva eller är det personen som åker med i rytmen..

Så det är personen som ligger bakom som då ska byta till en högre grupp..

AleX skrev:
Du personen som ligger bakom kommer ikapp så har vi problem nr 2... någon passar inte in i gruppen...
Är det personen som kör in i personen framför inför varje kurva eller är det personen som åker med i rytmen..

Så det är personen som ligger bakom som då ska byta till en högre grupp..

Men om personen bromsar och personen bakom personen tror att personen .. :va

Om personen bakom Alex dator slutade med kvällsgroggar skulle inläggen bli läsliga för fler här på forumet :öl :lol

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien