Mer straffskatter på G? Ingen ska få råd att åka någonstans!

Bingo skrev:
Fast nu slår det mig att tyskarna syntetiserade bensin ur kol redan under kriget. Kol finns det jävligt mycket av.

Har jag inte alltid sagt att Tyskarna är ett jäkligt bra folk.. Snygga bilar och nu det där!? ...
Ska ner å gapa å skrika lite där så de sätter igång igen:
- Jaja, Germans Raus! Wir sollen some petrolium machen aus Kohl, bayern München!

Markus skrev:
Pengar så klart. Pengar går att äta.

Ta mynten du så kör jag på sedlarna.. hellre bommulsfibrer i kistan än guldpengar!

korvgubbe skrev:
Vad händer med de sittande Amerikanska(och andra regeringar) som tillåter dessa extrema prisstegringar?

Då blir det plötsligt dags att befria Norge eftersom de är ett avd e länder som hållit hårdast i oljan de senaste åren innan priset tok-sköt i höjden... :hihi
Tillåter? Ja, vaffan ska de göra. Oljan kostar vad den kostar.

Den norska oljan är väl redan på upphällningen. Eller har jag fattat det fel?

korvgubbe skrev:
Har jag inte alltid sagt att Tyskarna är ett jäkligt bra folk.. Snygga bilar och nu det där!? ...
Tyskarna är ena jävla sopprötter. Absolut överflödiga :fakta :lol

Bingo skrev:
Tillåter? Ja, vaffan ska de göra. Oljan kostar vad den kostar.

Den norska oljan är väl redan på upphällningen. Eller har jag fattat det fel?

Min poäng var nog att regeringar avsatts trots att de bara gjort det som de måstat göra. Även om det är OPEC som skulle sätta priserna tror jag vissa befolkningar skulle kräva åtgärder när bilparken blir stående och därefter maskiner som krävs för sammhällets välmående..

Har inte en susning om vilka som har mycket resp. lite olja..

Bingo skrev:
Tyskarna är ena jävla sopprötter. Absolut överflödiga :fakta :lol

Kul skämt. Hets mot folkgrupp. Byt ordet "Tyskarna" mot "Namibian" så ska vi se på bullar och annat smaskigt.

korvgubbe skrev:
Min poäng var nog att regeringar avsatts trots att de bara gjort det som de måstat göra. Även om det är OPEC som skulle sätta priserna tror jag vissa befolkningar skulle kräva åtgärder när bilparken blir stående och därefter maskiner som krävs för sammhällets välmående...
Alltså, priset kommer att stiga allteftersom. Till slut kommer det att nå nivåer som omöjliggör konsumtion av den, för vanliga inkomsttagare. Men det kommer inte att ske över en natt. Jag kan inte se varför folk skulle resa sig mot sin regering för att oljan blir en bristvara. Så svårt är det inte att fatta att något håller på att ta slut.

transporter och maskiner för samhällets välmående (vad det nu är) kommer naturligtvis att finnas. Om de sedan kommer att gå på gengas, kolbensin, raketdrift eller något annat är svårt att sia om.

Markus skrev:
Kul skämt. Hets mot folkgrupp. Byt ordet "Tyskarna" mot "Namibian" så ska vi se på bullar och annat smaskigt.
Namibianer är ena jävla sopprötter. Absolut överflödiga :fakta :lol

Bingo skrev:
Alltså, priset kommer att stiga allteftersom. Till slut kommer det att nå nivåer som omöjliggör konsumtion av den, för vanliga inkomsttagare. Men det kommer inte att ske över en natt. Jag kan inte se varför folk skulle resa sig mot sin regering för att oljan blir en bristvara. Så svårt är det inte att fatta att något håller på att ta slut.

transporter och maskiner för samhällets välmående (vad det nu är) kommer naturligtvis att finnas. Om de sedan kommer att gå på gengas, kolbensin, raketdrift eller något annat är svårt att sia om.

Jo, jag hoppas väl på en sådan utveckling jag med.. Men samtidigt så utöver ju USA en hel del påtryckningar mot de oljeproducerande länderna som håller priset nere.. en dag kommer det inte funka med någon form av påtryckningar och då börjar prisstegringen.. Jag är inte så säker på att det kommer ske under så oerhört lång tid..

Men som sagt, kan ju bara spekulera. framtiden får utvisa hur det blir. Hoppas bara vi(de) ska tänka efter innan det är allt försent...

korvgubbe skrev:
Men samtidigt så utöver ju USA en hel del påtryckningar mot de oljeproducerande länderna som håller priset nere...
Jo, tjena :lol

Last edited:
Bingo skrev:

Har iofs inte datum och klockslag men det är ju inte bara en gång senaste månaderna som man hört:
"- OPEC-länderna sänkte efter ett möte priset på oljan efter påtryckningar från USA.."

Är ganska övertygad om att de har ett ganska stabilt beroendeförhållande de två parterna... Lär ju däremot bli annorlunda då nivåerna sjunker och priset ökar drastiskt..
Frågan är ju hur USA kommer bete sig:
1. Glatt acceptera prishöjningarna
2. Stå med mössan i hand och be dem försöka hålla ner priserna
3. PÅ annat sätt se till att de kan få tag på tillräckligt med olja...

korvgubbe skrev:
3. PÅ annat sätt se till att de kan få tag på tillräckligt med olja...
Premissen är att oljan börjar ta slut. Det finns alltså inte nog med olja att få tag på.

I Ryssland finns det största oljebältet, lika så gas. Men maskinerna som oljan tas upp med är sedan hedenhös och spillet uppges vara ca 30% vid upptagning. Det finns hela halva sjöar med olja som spillts. Ingen bryr sig? Varför jo för Jänkarna vågar inte ge sig på Ryssen igen och ryssen vill inte ha hjälp av jänkaren. Så där står dom alla nöjda alla glada utom vi konsumenter som behöver vår olja. Priset på plast är tex svindyrt idag allt pga oljan är dyr och att kineserna köper upp allt. Samma sak gäller koppar och andra råvaruämnen, varför jo samma sak igen kinserna köper och köper och trissar upp priserna. Så att priset idag är högt på olja beror ganska så mycket på att Kina växer och försöker utveckla sig.

Vårt problem i sverige är all denna enorma smygskatt som drabbar oss. Olja är det enda vi betalar skatt på momsen?? Och vår regering kommer aldrig sänka skatten på bensin för det är en för stor inkomstkälla.

Bingo skrev:
Premissen är att oljan börjar ta slut. Det finns alltså inte nog med olja att få tag på.

Njae, så långt är vi nog överens och alla andra oxå.
Frågan är ju då vem som kommer att "behöva oljan mest" och således se till att det får så mycket som möjligt av den otillräckliga oljan.
Vi här uppe i norr kan ju iaf känna oss säkra på att bli utan.

korvgubbe skrev:
Frågan är ju då vem som kommer att "behöva oljan mest" och således se till att det får så mycket som möjligt av den otillräckliga oljan.
Den som kan betala vad den kostar. Att anta att USA kommer att röva till sig den med vapenmakt är rätt starkt. Om man säger... :rolleyes:

Ananrs ligger ryssarna rätt bra till. Det är bara att svinga sig över Kaukasus ner till Iran, Irak och Arabiska halvön så har de det som finns kvar.

Bingo skrev:
Den som kan betala vad den kostar. Att anta att USA kommer att röva till sig den med vapenmakt är rätt starkt. Om man säger... :rolleyes:

Ananrs ligger ryssarna rätt bra till. Det är bara att svinga sig över Kaukasus ner till Iran, Irak och Arabiska halvön så har de det som finns kvar.

Jag säger inte att de kommer göra det.. Så illa tror jag inte om ens Herr Buske... Menar just att det skulle se illa ut med ännu ett "frihets-krig"

Markus skrev:
En namibian, två namibianer. :rolleyes:
Det är fel. Det skall vara: en namibier, flera namibier; ungefär som en libyer, flera libyer. Det finns ingen libyan och ingen namibian. Det finns heller inga libyaner och inga namibianer. Hajjar du nu?

:lol

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back