Mer straffskatter på G? Ingen ska få råd att åka någonstans!

Chris Ash skrev:
Japp en riktig gobit för idioter med kronisk "gnäll substanslöst på de som har makten"-sjuka.
Jag tycker det var ganska träffande. Jag brukar iofs gnälla substanslöst så kanske har du rätt :lol

Chris Ash skrev:
Det tycker jag är fel, bara de som tycker som jag får säga vad de vill, alla andra får nakcskått.

Ja det är ju förstås det ultimata, men en del säger att det är omänskligt och sånt trams. :kocko

Nä, ett nakcskåt om dagen gör bra för...demokratidagen. :confused:

Jag vet inte vad ni tycker men jag kommer fan inte köra mindre för att de höjjer skatterna, kommer dra in på sprit öl och ja leva ett allmänt fattigare liv...

Trist, men så är det att leva i en "skendemokrati".

jag gillar inte något parti speciellt mkt men däremot så kommer jag inte lägga en röst på MP eller S nästa val det är helt klart.

personligen så tycker jag att det är bättre att de beskattar, sprit och andra varor som bidrar till ett samhälles förfall, iomed att transport är en del av grundstommen i infrastrukturen, är väl inte så bra om t.ex. budfirmor blir dyrare och dyrare, taxi blir dyrare osv osv

Vill avsluta med en härlig textrad från en fin visa.

"Ja herrarna blir hjältar, men folket det blir dömt"

:huvet

Äh. Lika bra inse det Sverige går åt helvete å så är det!:(
Å vi Kan/orkar/vågar inte göra nåt åt det! (?)

mb skrev:
Slå ut totalkostnaden per mil för bilinnehav och jämför bilåka längs några givna sträckor med exempelvis student- eller ungdomspris på tåg. Bil är dyrare än vad man kan tro.

Men det gäller bara om man köper bilen enkom för den resan. Har man ändå bil (vilket de flesta har, av en massa goda skäl) så faller det resonemanget platt.

Och ja, jag har räknat med slitage... SJ förlorar ändå stort överallt inom Sverige söder om Gävle. Kunde man köra till Bornholm så skulle man kanske hitta break even. Gammal billig bil, javisst, men ändå.

Nejvbie: T1 :tummenupp Som sagt, mitt i. Stolpis här. Men nog fan blir det bil till Tannefors för många dagar i veckan ändå... :kocko

Last edited:
Kör diesel så slipper en stor del av utsäppen...
Givetvis med partikelfilter!!

Fö. så tar sj 143:- mellan sthlm-gbg. DET är billigt.

mb skrev:
Slå ut totalkostnaden per mil för bilinnehav och jämför bilåka längs några givna sträckor med exempelvis student- eller ungdomspris på tåg. Bil är dyrare än vad man kan tro.

Jag åker tåg för 300 spänn till Göteborg, men på hoj ryker 700 bara i ren bensin (och som alla vet så står bensinen oftast inte för största delen av totalkostnaderna).

Du ja, pga att du är student. Jag kommer väl fan knappt till Sundsvall med buss för 300 :- :D

Vid sånna här tillfällen känns det skönt att köra utlandsregistrerad bil. Dock skulle man få sin beskära del genom skatten på bensinen. Men vadå, dyrt för en jude men billigt för en smålänning :)

84superbee skrev:
Vill avsluta med en härlig textrad från en fin visa.

"Ja herrarna blir hjältar, men folket det blir dömt"

:huvet

Nästa rad är ännu mer talande tycker jag...

"och vi som ser hur allt går till får veta att vi drömt"

Sverige i ett nötskal.

Ankan skrev:
Nästa rad är ännu mer talande tycker jag...

"och vi som ser hur allt går till får veta att vi drömt"

Sverige i ett nötskal.

Så oerhört träffande! :Bugar
...och jag är lika säker som du på att författarna till dessa rader kommer göra sitt yttersta för att bli av med detta kommunistpatrask som fördärvar våra liv. De kommer använda all sitt inflytande på den kulturella scenen för att äntligen få en genuint mörkblå regering! :tungan

Last edited:
mb skrev:
Skatter är ruskigt effektiva styrmedel i de här sammanhanget (sen hur skatterna hanteras är en annan femma, men faktum kvarstår). Har ni några annat förlag på hur vi skulle kunna minska utsläppen utan höjd skatt, så låt höra.

Skärp lagarna på utsläpp för lastbilar/bussar och sjöfarten. Den låga svavelhalten på inhemsk bensin och disel gör att många fartyg tankar restprodukterna => att vi ändå får en massa svavelutsläpp i luften, från båtarna istället ifrån biltrafiken. :gnissla

Last edited:
korvgubbe skrev:
...OM han hade kunnat så hade väl BA självklart spelat på högerblockets partistämmor eller hur var det nu!?

Jajamensan, eller åtminstone snurrat i sin grav.

gladh

Fan vad töntigt. Speciellt det dära miljöpartiets alltid så ogenomtänkta, orealistiska förslag. Varför ska de ha sån makt? Ska man behöva vara miljonär för att äga en "vanlig" Svenssonbil nu också?!

Hur ska vi ha råd att betala alla skatter?

Om de kunde lägga det på dom som har råd istället: Företagen med sina jetplan som sprutar ut avgaser, lastbilar, båtar. De kanske kan ställa högre krav ifrån transportföretagen till tillverkarna.

Miljöpartiet tenderar att angripa miljöproblemen från ett håll som retar folk och som egentligen inte är speciellt effektivt. Det är synd, för egentligen har de nog en del vettigt att komma med.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back