Mer straffskatter på G? Ingen ska få råd att åka någonstans!

korvgubbe skrev:
Däremot är det ett problem att de flesta köper bilar med för stora motorer.. Käns lite chevt när Chrysler nu släpper en personbil med en v8 på 5.7 liter... Coolt? Ja som fan. Vettigt? Inte en chans...

I ett större fordon är en insprutad 350" en vettig motor. Min -94'ans 5.7L drar 0.80/mil i 90 (farsans gamla SAAB 900 drar 1.20/mil), varvar då bara 1200 rpm, men i en pendlarbil har 5.7'an inget att göra.

korvgubbe skrev:
En del delstater har iaf börjat se konsekvenserna av deras miljöpolitik.. LA införde ju stenhårda regler.. En kul grej var......

.......Blir så vansinnigt djävla less på alla som bara säger:
- "Vaffan ska jag bry mig för när Dom(tm) dumpar olja direkt i vattendragen.."

Håller med dig, nånstans måste man ju börja. Samma mentalitet finns på väldigt många håll, tex djurtransporter och hur man ehandlar djur.
Folk tycker så synd om grisarna när det är en dokumentär på tv.
Dagen efter åker dom till Lidl och köper tysk fläskfile. (och om dom hinner så gnäller dom lite över att våra svenska bondgårdar håller på att försvinna)

Åter till ämnet. Att göra en stor förändring som kommer att minska oljeförbrukningen kommer förmodligen inte ske förrän oljan som sagt, tar slut.
Vi har ju trots allt ett intresse i stora motorer och hästkrafter...
Om 100 år så kommer vi att ha motsvarande dagens motorer gå på nåt som inte är farligt men med bibehållen prestanda.

andersbrink skrev:
I ett större fordon är en insprutad 350" en vettig motor. Min -94'ans 5.7L drar 0.80/mil i 90 (farsans gamla SAAB 900 drar 1.20/mil), varvar då bara 1200 rpm, men i en pendlarbil har 5.7'an inget att göra.

Självklart inser jag att en bil ska ha en motor som är avsedd för dess storlek. En liten motor som man får köra skiten ur för att komma framåt blir ju ofta smutsigare än en större motor i samma bil..

Min poäng är att alla motorer blivit så mycket större trots att de blivit så mycket effektivare... Jämnför volvo och saabs bilar från -88 resp -00... NU är 2.4 liter snarare regel än undantag, då låg motorerna runt knappt 2 liter... och en 2.0:a idag lär ju vara betydligt bättre än på den tiden så det borde väl räcka!?

...och 2.4-2.5 liters motorer är ju ändå små i sammanhanget... SUV:arna är ju ett ypperligt exempel på när vårat ha-begär väger tyngre än miljöhänsyn...

juha01 skrev:
Håller med dig, nånstans måste man ju börja. Samma mentalitet finns på väldigt många håll, tex djurtransporter och hur man ehandlar djur.
Folk tycker så synd om grisarna när det är en dokumentär på tv.
Dagen efter åker dom till Lidl och köper tysk fläskfile. (och om dom hinner så gnäller dom lite över att våra svenska bondgårdar håller på att försvinna)

Korrektomundo. Kan vi dra igång en djurrättsdebatt eller inte? Jag är så trött på de gamla vanliga ämnena.

Danska grisar behandlas betydligt sämre än svenska, köp därför inte Tulip bacon t.ex. (Trots att den är bäst).

Men... Vilka jävla ägg ska man ha?
Alla kommer ju från "frigående" eller är "ekologiska" nuförtiden.

juha01 skrev:
Åter till ämnet. Att göra en stor förändring som kommer att minska oljeförbrukningen kommer förmodligen inte ske förrän oljan som sagt, tar slut.

jo, tyvär lutar det väl åt det. Det intressanta är ju vad som händer när man ser att man bara har något års förbrukning kvar i reserverna.. Det lär inte gå över en natt och byta ut hela västvärldens fordonspark.....
Gissar att landet i väst inte kommer vara de första att byta till alternativa bräsnlen.. Tror däremot att de komemr bege sig ut på lite fler "befrielse och demokratiserings"-uppdrag till mellanöstern!

:tungan

korvgubbe skrev:
...och 2.4-2.5 liters motorer är ju ändå små i sammanhanget... SUV:arna är ju ett ypperligt exempel på när vårat ha-begär väger tyngre än miljöhänsyn...

För vi har babylonsjukan, tralalalala. :yoparty

Om det var riktat mot mig det där med att du är så jävla less på folk som säger "ja men dom dumpar ju olja i sjön" så kan jag ju bara hänvisa till att du googlar dig till visdom o jämför hur mkt skillnad på utsläpp det är USA vs Sverige.

Såklart man ska eftersträva en god miljö, men detta är inget som ett såpass litet land som Sverige kan påverka märkbart, alla måste vara med, det är DET jag menar!!!

Jag personligen tycker att det är riktigt trist, att länder som USA, kan starta heliga krig för att stilla sin oljetörst, för det kan väl inte undgått nån att förstå att det är en av alla bakomliggande anledningar?
därför, borde en såpass stor och slagkraftig union som EU faktist är, tillsammans med världens andra länder, försöka sätta stopp för USA:s dårskap och konstant flexande av militära muskler.

edit: angående motorer, ja det är konstigt att det strävas efter större, bra 2 liters fyror har det funnits ganska länge som räcker till de flesta bilarna, men om vi säger såhär, skulle folk börja pendla med motorcyklar till jobbet istället för sin v70 så skulle ju utsläppen minskas markant, behovet av parkeringsplatser skulle minska, osv, tyvärr så motarbetar ju staten även motorcyklismen.

Last edited:
korvgubbe skrev:
Bilindustrin köper upp i stort sätt alla patent gällande framdrivning och alternativa bränslen och därefter stannar utvecklingen. varför? för att de delar säng med oljeindustring och dessutom hellre behåller de motorer som betalat av sina utvecklingskostnader...
Jo, tjena :lol

korvgubbe skrev:
jo, tyvär lutar det väl åt det. Det intressanta är ju vad som händer när man ser att man bara har något års förbrukning kvar i reserverna.. Det lär inte gå över en natt och byta ut hela västvärldens fordonspark.....
Gissar att landet i väst inte kommer vara de första att byta till alternativa bräsnlen.. Tror däremot att de komemr bege sig ut på lite fler "befrielse och demokratiserings"-uppdrag till mellanöstern!

:tungan

Rätta mig om jag har fel, men har man inte sagt att oljan ska vara slut om sextio år, i femtio års tid....

Vad det gäller maten: Köp i första hand från ett lokalt slakteri, annars rikta dig på KRAV märkningen. Jag vet, den märkningen är konstig ibland.
Tex. "vanlig" senap med svenska senapsfrön är inte kravmärkt,
men den senap där senapsfröna kommer ifrån en kravmärkt gård i brasilien, den blir kravmärkt...
Kan ju slå lite fel ibland men för det mesta är det bra.

Men för bövelen. Köp kött från våra svenska gårdar!!

Bara som exempel. En vanlig bonnkyckling tar 25 veckor på sig att bli stor nog att ätas.
För en "produktionskyckling" tar det sex veckor!!!! Nåt som är fel eller??!!

84superbee skrev:
Om det var riktat mot mig ...
.... alla måste vara med, det är DET jag menar!!!

.......försöka sätta stopp för USA:s dårskap och konstant flexande av militära muskler.

... pendla med motorcyklar till jobbet istället för sin v70 så

...var inte riktat mot någon. Bästa sättet att få med andra länder är att själv börja. Vi kan inte själva skita i miljön i väntan på att andra länder ska bli lika långt framme..

hysch! Du vill väl inte ha markus på dig!?
USA är inga dårar.. de sprider ju bara lite gammal hedlig frihet och demokrati åt de mest behövande.. Civila offer är en liten kostnad när man sedan kan se de leende barnlösa änkorna när de går till vallokalerna!

Tror iofs två-tre personer i en V70 med katalyt blir renare än 3 sporthojar på samma sträcka..
En nissan micra drar mindre än min ducce och monstret har ingen rening värd namnet...

korvgubbe skrev:
Inte mycket för Svensk Hip Hop eller någon Hip Hop för den delen men för en gångs skull fastnade jag för en träffande text...

För helvete. Det där är ju inte Hip Hop, det är Reggae :7peta .
Texten har faktiskt en ganska intressant innebörd. Att Timbuktu suger kan vi enas om hoppas jag (som solo dårå). Köp inte skivan med Babylonsjukan är mitt tips, resten av låtarna är inget vidare.

Ang svensk hip hop - Promoe säger jag bara. (Men hans texter, de är radikala :zpy )

korvgubbe skrev:
Det intressanta är ju vad som händer när man ser att man bara har något års förbrukning kvar i reserverna.. Det lär inte gå över en natt och byta ut hela västvärldens fordonspark...
När oljan börjar sina kommer priset att stiga till nivåer som gör det omöjligt för allmänheten att köra bensindrivna fordon på det sätt som sker idag. Vilket fö kommer att ske långt innan det finns ett års förbrukning kvar i öljefälten. Oljan kommer aldrig att ta helt slut, prismekanismen förhindrar det.

juha01 skrev:
Bara som exempel. En vanlig bonnkyckling tar 25 veckor på sig att bli stor nog att ätas.
För en "produktionskyckling" tar det sex veckor!!!! Nåt som är fel eller??!!

De där kycklingarna lurar man med att slå på/av ljuset flera ggr per dag så de tror att det är dags att käka frukost tre ggr om dagen. Osmakligt? Ja. Lite, lite kul att de är så blåsta? Ja. :lol

Men vad menar du med svensk kyckling? Ska man köpa kronfågel då? De vinner väl pris för djurplågeri varje år?

Om ni gnäller så mycket på bensinpriset, varför inte göra som jag och köpa en bil som både går på gas och bensin?.

korvgubbe skrev:
hysch! Du vill väl inte ha markus på dig!?
USA är inga dårar..

Just det. Akta er. Speciellt om ni skaq ut iu trafiken inom kort för jag ska ut och köra in mina bromsar inom kort.

juha01 skrev:
Rätta mig om jag har fel, men har man inte sagt att oljan ska vara slut om sextio år, i femtio års tid....

Antalet år går bara att spekulera i... Däremot är ju alla rörande överens om att vi pratar decenier snarare än sekler..
60 eller 100 år spelar ingen roll... det är ändå nog så allvarligt med tanke på att vi bara haft förbränningsmotorer i knappt 150 år.

Och vad gör vi utan olja sen? Att hojen får stå kan jag leva med. Men resten då?
Titta runt omkring dig och fundera kring hur mycket som är tillverkat av plast/syntet material... Datorn, skärmen, det okrossbara ölglaset, pennorna, skosulorna, visiret på hjälmen, hela ditt ställ om du kör textil, det mesta i tv:n, telefonen... Vad ska vi tillverka allt av sen?

korvgubbe skrev:
Antalet år går bara att spekulera i... Däremot är ju alla rörande överens om att vi pratar decenier snarare än sekler..
60 eller 100 år spelar ingen roll... det är ändå nog så allvarligt med tanke på att vi bara haft förbränningsmotorer i knappt 150 år.

Och vad gör vi utan olja sen? Att hojen får stå kan jag leva med. Men resten då?
Titta runt omkring dig och fundera kring hur mycket som är tillverkat av plast/syntet material... Datorn, skärmen, det okrossbara ölglaset, pennorna, skosulorna, visiret på hjälmen, hela ditt ställ om du kör textil, det mesta i tv:n, telefonen... Vad ska vi tillverka allt av sen?
Fast nu slår det mig att tyskarna syntetiserade bensin ur kol redan under kriget. Kol finns det jävligt mycket av.

Bingo skrev:
När oljan börjar sina kommer priset att stiga till nivåer som gör det omöjligt för allmänheten att köra bensindrivna fordon på det sätt som sker idag. Vilket fö kommer att ske långt innan det finns ett års förbrukning kvar i öljefälten. Oljan kommer aldrig att ta helt slut, prismekanismen förhindrar det.

Vad händer med de sittande Amerikanska(och andra regeringar) som tillåter dessa extrema prisstegringar?
När USA:s befolkning plötsligt inte längre kan köra sina bilar lär de bli lite små-snea.. men de startar inga krig för detta. Därefter ransoneras elen eftersom mycket är olje-el vilket gör att många tvingas minska på AirCondition... så nu är de varma och sura... Därefter stannar jordbruket eftersom alla maskiner går på bensin/diesel... nu är de plötsligt sura, varma och hungriga.....

Då blir det plötsligt dags att befria Norge eftersom de är ett avd e länder som hållit hårdast i oljan de senaste åren innan priset tok-sköt i höjden... :hihi

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back