Mer straffskatter på G? Ingen ska få råd att åka någonstans!

Det blir till att sluta åka helt enkelt.
Tyvärr finns ju inte lika bra alternativ i hela landet, i städerna kan man ju cykla till jobbet eller liknade (ja inte alltid förstås), eller ta tunnelbana eller nåt annat.
Hur gör man ute i obyggden där buss och tåg saknas?

Klart man ska tänka på miljön, men med de enorma skattepengar de får in på bränsleskatter så borde de för fasen kunna ordna det mesta ändå och in te ta ut en skatt till som sedan ändå hamnar till nåt annat i skattkistan, för att sen ta ut en skatt til osv.
Jag nöjeskör inte med bil iaf, kör inte mer än nödvändigt alls.

Miljöpartiet har jag aldrig gillat, att de får nåt alls att säga till om beror väl på att de får igenom vissa krav hos sossarna.

Last edited:
Silwer skrev:
Hur gör man ute i obyggden där buss och tåg saknas?

Om inte jag är helt ute och cyklar så har det väl alltid funnits "bilavdrag" eller vad det kan kallas för alla som inte har något alternativ till bilen!?

Detta för att alla som bor i glesbygden INTE ska bli ruinerade...

Men självklart blir jag lika förbannade som alla andra! Sossepacks-kommunist-bolsjevikerna borde buntas ihop med de trädkramande barkätarna om de är så korkade att de diskuterar extra skatter på fosila bränslen.

Skulle ju bli mycket dyrare varje helg då vi är ute och åker wake bakom båten och förbränner en sissådär 25-60 liter bensin i vår orenade tvåtaktsamotor....

Ska ju vara var och ens förbannade rättighet att få roa sig lite!

Och så länge man måste sitta bredvid nån svettig djävel på bussen tänker iaf inte jag åka kollektivt! Sen vet jag att tågen ibland är försenade! Då måste jag ju få åka i min SUV...

Last edited:
korvgubbe skrev:
Om inte jag är helt ute och cyklar så har det väl alltid funnits "bilavdrag" eller vad det kan kallas för alla som inte har något alternativ till bilen!?

Detta för att alla som bor i glesbygden INTE ska bli ruinerade...

...
jaha jo det kanske det finns, fast jag har ju bara nån halvmil til närmsta busstation så det gäller inte för mig.
Man ska då cykla dit o sen ta bussen helt enkelt, tja omöjligt är det ju inte, men det blir långa dagar.
Busstrafiken är dessutom ganska rutten, bullriga obekväma bussar av billigaste skitmodell och så tar de 600 spänn för att man ska få åka 20ggr.

Silwer skrev:
jaha jo det kanske det finns, fast jag har ju bara nån halvmil til närmsta busstation så det gäller inte för mig.
Man ska då cykla dit o sen ta bussen helt enkelt, tja omöjligt är det ju inte, men det blir långa dagar.

Som jag förstått det så handlar det om att man ska kunna visa att bil sparar X antal minuter i förhållande till kollektivtraffik...
Typ kollektivt, dörr till dörr : 60 min
Bil, dörr till dörr : 20
..så får man göra avdrag..

korvgubbe skrev:
Så oerhört träffande! :Bugar
...och jag är lika säker som du på att författarna till dessa rader kommer göra sitt yttersta för att bli av med detta kommunistpatrask som fördärvar våra liv. De kommer använda all sitt inflytande på den kulturella scenen för att äntligen få en genuint mörkblå regering! :tungan

:rofl

korvgubbe skrev:
Som jag förstått det så handlar det om att man ska kunna visa att bil sparar X antal minuter i förhållande till kollektivtraffik...

Jag hittade:

Bil till och från arbetet

Krav för avdrag:

* Avståndet till arbetet ska vara minst 5 km från bostaden, och du ska tjäna minst två timmar per arbetsdag på att ta bilen i stället för att åka med allmänna kommunikationsmedel.
* Att bilen används minst 160 dagar och körs minst 300 mil per år i tjänsten, oavsett avstånd och tidsvinst. Om bilen används mindre än 160 dagar men minst 60 dagar och körs minst 300 mil per år i tjänsten, medges avdrag för de dagar som bilen används i tjänsten.

Avdrag medges för:

* 16 kr per mil, men endast med den kostnad som överstiger 7 000 kr. Avdrag för bro- färje- eller vägavgift medges förutom de 16 kronorna per mil.
* För den som har bilförmån medges avdrag med 6 kr per mil om drivmedlet är dieselolja och för annat drivmedel (t.ex. bensin) 9 kr per mil.
* För den som även har förmån av fritt eller delvis fritt drivmedel gäller samma belopp, dvs. 6 kr respektive 9 kr.
* Bilresor för handikappade m.fl. se Handikapp.

Inget avdrag medges för:

* Hemresa vid lunchrast eller middagsmål vid t.ex. övertidsarbete.
* Resor till och från sommarstuga (dvs. inte ordinarie bostad) om kostnaderna pga. detta ökar.

ge mig ett jobb som jag kan springa till så slutar jag nog åka bil helt och hållet :fyllisar

korvgubbe skrev:
Jag hittade:

Bil till och från arbetet

Krav för avdrag:

* Avståndet till arbetet ska vara minst 5 km från bostaden, och du ska tjäna minst två timmar per arbetsdag på att ta bilen i stället för att åka med allmänna kommunikationsmedel.
* Att bilen används minst 160 dagar och körs minst 300 mil per år i tjänsten, oavsett avstånd och tidsvinst. Om bilen används mindre än 160 dagar men minst 60 dagar och körs minst 300 mil per år i tjänsten, medges avdrag för de dagar som bilen används i tjänsten.

Avdrag medges för:

* 16 kr per mil, men endast med den kostnad som överstiger 7 000 kr. Avdrag för bro- färje- eller vägavgift medges förutom de 16 kronorna per mil.
* För den som har bilförmån medges avdrag med 6 kr per mil om drivmedlet är dieselolja och för annat drivmedel (t.ex. bensin) 9 kr per mil.
* För den som även har förmån av fritt eller delvis fritt drivmedel gäller samma belopp, dvs. 6 kr respektive 9 kr.
* Bilresor för handikappade m.fl. se Handikapp.

Inget avdrag medges för:

* Hemresa vid lunchrast eller middagsmål vid t.ex. övertidsarbete.
* Resor till och från sommarstuga (dvs. inte ordinarie bostad) om kostnaderna pga. detta ökar.

Aha, nä där åkte jag dit, om jag nu inte menar att jag går långsamt till och från busshållsplatsen.
Det tar väl nån halvtimme totalt med bil till jobbet, men det skulle ju inte ta 1.5 timmar att åka buss.
Ändå illa tycker jag, om det skulle ta 1 timme så förlorar jag ju iaf nån timma per dag på att resa till samma jäkla ställe.

84superbee skrev:
ge mig ett jobb som jag kan springa till så slutar jag nog åka bil helt och hållet :fyllisar

Jag förstår att det funderas på skattehöjningar när jag varje morgon ser köerna på väg till jobbet. Där sitter folk påväg från Farsta till Sthlm eller från Nacka till Sthlm i timslånga köer varje dag.. Och i filen bredvid dem passerar bussar som skulle ta dem till jobben på en tredjedel av tiden.
Varför inte ta bilen halva vägen, till bussen... oftast kan man parkera gratis utanför stan.. då spar de både tid och engar.

Silwer skrev:
men det skulle ju inte ta 1.5 timmar att åka buss.

Vem vet.. det kanske finns någon schablon-hastighet man får räkna med när man avgör tiden att gå till busshållsplatsen.

OM bussarna dessutom går sällan kan man ju räkna med en tidigare buss som gör skillnaden ännu större!

korvgubbe skrev:
Jag förstår att det funderas på skattehöjningar när jag varje morgon ser köerna på väg till jobbet. Där sitter folk påväg från Farsta till Sthlm eller från Nacka till Sthlm i timslånga köer varje dag.. Och i filen bredvid dem passerar bussar som skulle ta dem till jobben på en tredjedel av tiden.
Varför inte ta bilen halva vägen, till bussen... oftast kan man parkera gratis utanför stan.. då spar de både tid och engar.

Där har du sagt ett par sanningens ord!

dags att börja köra i bussfilen :yoparty

skämt åsido...håller med dig i argumenteringen

84superbee skrev:
Där har du sagt ett par sanningens ord!

dags att börja köra i bussfilen :yoparty

skämt åsido...håller med dig i argumenteringen

Anledningen till mitt inlägg var att debatten som vanligt blivit så enkelspårig. Hätska inlägg om hur [prefix]sossenågonting-regeringen är så hemsk..

Försökte bara få in ETT enda inlägg från den andra sidan.

Om jag ska säga vad jag faktiskt tycker så anser jag att vi har redan höga skatter. Så länge som kollektivtrafiken INTE förbättras. Så länge som så lite görs för att påskynda utvecklingen av alternativa bränslen osv så länge kommer jag inte vilja ha skattehöjningar.....

Däremot ser man på många inlägg i denna tråd strålande exempel på varför vår miljö är så körd i botten som den är... Folk genom tiderna är ungefär lika eftertänksamma som många i denna tråd. Man tänker på egennytta och egna pengar istället för framtida generationers fortlevnad...

Olja som exempel finns ju trots allt endast i begränsad mängd och enligt de rapporter jag har hört lär det ta slut om allt mellan 50-100 år vilket är en ganska nära framtid.. iaf för våra barn och barnbarn..

Kan tänka mig att Det Stora Landet Där Borta lär göra vad de kan för att få länderna i mellanöstern att dela med sig av de skvättar som finns kvar.. flåt.. jag menar.. övertala länderna i mellanöstern att de faktisk MÅSTE bli kristna och införa äkta demokrati! hehe

För er som trivs med lite go skatepunk:
Ladda hem
Until It's Gone med No Use For A Name!
:yoparty :yoparty

"take a picture of this place cause extinction is not so far away
our skin will fry like a steak well done
when there's nothing between us and the sun "
...
"all the efforts seem to fail
with cars and cans of aerosol
i feel so guilty, then my pride will die when i see the grey, self-created sky "

När ska folk förstå att vi kommer inte att få bilar som går på något annat än "olja" förrän oljan är slut!!??

Jag menar, det är så enormt stora ekonomiska intressen i det så man kan inte ens tro...

juha01 skrev:
När ska folk förstå att vi kommer inte att få bilar som går på något annat än "olja" förrän oljan är slut!!??

Jag menar, det är så enormt stora ekonomiska intressen i det så man kan inte ens tro...

jodå... de flesta som är någorlunda insatta förstår precis... Bilindustrin köper upp i stort sätt alla patent gällande framdrivning och alternativa bränslen och därefter stannar utvecklingen. varför? för att de delar säng med oljeindustring och dessutom hellre behåller de motorer som betalat av sina utvecklingskostnader... Därför kanske det är på tiden att makthavarna ser till att kräva förändring...

Jag skulle t.ex. kunna se ett krav på att ALLA tjänstebilar fr.o.m. årskiftet måste drivas av annat än enbart bensin.... Tjänstebilar är ju subventionerade så varför inte ställa miljökrav på dessa... Det är en början, då skulle efterfrågan på dessa typer av motorer stiga och utvecklingenmöjligt komma igång lite snabbare.

men korvgubben.

Sålänge det "stora landet i väst" åker omkring med v8 stadsjeepar för enbart "åka till jobbet pendling" så spelar det ju inte speciellt stor roll, globalt sett, vad vi i pluttlandet Sverige gör.

För, Sverige ligger långt fram jämfört med många länder i miljösynpunkt. Visst skulle dom införa en bil eller motorcykel som drevs av ett alternativt drivmedel, med samma prestanda och inköpspris, skatt, försäkring you name it, såklart man skulle köra en sådan. Men straffskattar regeringen bort våra stålar, ja då har vi helt enkelt inte råd att "tjööpa" oss nya miljövänligare bilar o bågar.

God damn Yankees! :mad:

84superbee skrev:
men korvgubben.

Sålänge det "stora landet i väst" åker omkring med v8 stadsjeepar för enbart "åka till jobbet pendling" så spelar det ju inte speciellt stor roll, globalt sett, vad vi i pluttlandet Sverige gör.

. Men straffskattar regeringen bort våra stålar, ja då har vi helt enkelt inte råd att "tjööpa" oss nya miljövänligare bilar o bågar.

God damn Yankees! :mad:

En del delstater har iaf börjat se konsekvenserna av deras miljöpolitik.. LA införde ju stenhårda regler.. En kul grej var att de har "Car Pool-Filer" som är mindre använda än våra bussfiler.. de får man åka i om man är tre eller fler i bilen. Vi körde där när vi var i LA.. kunde ibland köra förfbi kilometerlånga stillastående köer utan att se en enda bil med flera personer i....

Staten ska inte straffskatta oss privatpersoner. Däremot kand e börja med att ställa krav på företagens tjänstebilar som exempel. De är ju redan subventionerade..

Och beträffande nyköp av bil:
Det är alltid en miljöförlust att skrota en gammal bil i förtid för att köpa en ny renare bil. gamla bilar ska gå så länge som det är tänkt, först därefter ska man köpa en ny REN bil..

Däremot är det ett problem att de flesta köper bilar med för stora motorer.. Käns lite chevt när Chrysler nu släpper en personbil med en v8 på 5.7 liter... Coolt? Ja som fan. Vettigt? Inte en chans...

...små turboladdade motorer som är snåla och miljövänliga vid normal körning men som har resurser för säkra omkörningar är min melodi.. Trist, javisst men nån måste ju börja med miljöarbetet..
Blir så vansinnigt djävla less på alla som bara säger:
- "Vaffan ska jag bry mig för när Dom(tm) dumpar olja direkt i vattendragen.."

korvgubbe skrev:
En del delstater har iaf börjat se konsekvenserna av deras miljöpolitik.. LA införde ju stenhårda regler.. En kul grej var att de har "Car Pool-Filer" som är mindre använda än våra bussfiler.. de får man åka i om man är tre eller fler i bilen. Vi körde där när vi var i LA.. kunde ibland köra förfbi kilometerlånga stillastående köer utan att se en enda bil med flera personer i....

Det märkte jag också, det var verkligen ingen som använde de där filerna så frågan är hur nyttiga de är. Hörde om en tant som åkte där med en skyltdocka som "passagerare" :gnissla

En annan grej de hade var att på vissa påfarter till motorvägen så fanns det rödljus som bara gällde de som körde ensamma i bilen. De förstod jag aldrig... :va

Markus skrev:
Det märkte jag också, det var verkligen ingen som använde de där filerna så frågan är hur nyttiga de är. Hörde om en tant som åkte där med en skyltdocka som "passagerare" :gnissla

En annan grej de hade var att på vissa påfarter till motorvägen så fanns det rödljus som bara gällde de som körde ensamma i bilen. De förstod jag aldrig... :va

De rödljusen såg jag aldrig, inte vad jag minns iaf...
Vet inte hur stort genomslag filerna har men det är iaf ett lovvärt initiativ.. lite synd att det är detsamma som politiskt självmord att förespråka hårdare miljöregler för bilar i USA... Eller miljöregler över huvud taget..

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back