Mektips - Frågor & Svar - KTM

Ventiljustering 525:an

Skall göra första justeringen på min Ktm, och undrar om det finns någon vänlig själ, som har en bra och utförlig förklaring på just ventiljusterig..

Eller kan man gå efter den som finns på Soe.se?

Har sökt i forumet, men hittar inget för 525:an,, hm.

Ett tips är att skita i bladmåttet Lossa låsmuttern och dra justerskruven 12-15 minuter /alt 40-45 grader Tipset har jag fått av en ktm mek! så det är ingen ide att säga emot:arsele :tungan
 
Tips till dig rullarn är att borra hålen i svingen du säkert läste om i en annan tråd. Annars kommer troligen bakhjulsjusteringarna sätta sig fast. beeeeeeen there


Loy; Vi skriver i ot-tråden


Jag har för mig att jag läst nåt liknande.... Vaddådå, för att vatten och grejs ska rinna ut ellers? Baktill/underkant? :va


Mycket användbar! :tummenupp
 
Last edited:
Jag har för mig att jag läst nåt liknande.... Vaddådå, för att vatten och grejs ska rinna ut ellers? Baktill/underkant? :va

Nån som länkade till en soe-tråd i din köpa-motard-tråd, där du läste det

Svingens underkant så långt bak det går, precis framför svetsen som går vid justeringsskruven

Mmm det samlas vatten i svingen och justeringsskruvarna rostar fast
 
Olja

Beställde lite godis till KTM:en från Lelles förra veckan, därbland 4 liter motorolja, tyvärr så fick jag hem en 10W40 istället för en 10W/50. :huvet
Så frågan är: går det att använda denna olja istället eller är det bara att åka tillbaka med den?


/Jakob
 

Japp, den kan nog vara bra.
lite som jag inte fattar, då min tekniska Engelska inte är den bästa.

Hur gör ni när ni skall hitta Öd? Låser ni kolven/kammen som det stod med skruven, eller känner ni efter med lämpligt föremål genom stifthålet?

Måste man ta bort kylarna för att komma åt den främre ventilkåpan?
Eller räcker det att lossa slangen som går mellan de, och isf, finns det vatten i den??
//J
 
Nu ska jag ställa ventilerna för första ggn (with a little help from my friend). Vi får se hur det går. Vill ni att jag fotar och skriver en liten beskrivning på det vi gör?

Jag vill det. Jag älskar att synas på bild!!!
 
Nu ska jag ställa ventilerna för första ggn (with a little help from my friend). Vi får se hur det går. Vill ni att jag fotar och skriver en liten beskrivning på det vi gör?

Jag vill det. Jag älskar att synas på bild!!!

klart!! :tummenupp klämm in lite :tuttar oxå så blir det perfekt
 
Tips!

Om du glödgar en kopparbricka så är det meningen att den skall återgå till sin ursprungliga form.

Men det hände inte ett skit! :mad:

gl0dgar.jpg
 
Tips!

Om du glödgar en kopparbricka så är det meningen att den skall återgå till sin ursprungliga form.

Men det hände inte ett skit! :mad:

gl0dgar.jpg
Den ändrar inte formen av att man värmer (beror iof. hur mycket du värmer :hihi). Varje gång du skruvar åt pluggen så deformationhärdas brickan och till slut så blir den för hård. Därför värmer man brickan för att den ska tappa härdningen och bli mjuk igen. :mattias
 
Jag säger åt honom att inte tappa kopparbrickan ner i spilloljan. Vad gör han? Tappar kopparbrickan i spilloljan.
Jag säger åt honom att inte ställa ifrån sig oljepluggen där han inte minns var han ställt den. Vad gör han?

madmadmad.jpg



JABLIRFÖRBANNAD!!!
 
Nu ska jag ställa ventilerna för första ggn (with a little help from my friend). Vi får se hur det går. Vill ni att jag fotar och skriver en liten beskrivning på det vi gör?

Ja gör det Gärna, då det är helt nytt för mig, och jag har ingen hjälp:huvet
Mvh
jonas
 
Ja gör det Gärna, då det är helt nytt för mig, och jag har ingen hjälp:huvet
Mvh
jonas

Vi håller på för fullt.... jag har inte gått in på hur du dränerar oljan, vilket man gör först. Eller hur du tar bort plasten + tanken osv. Allt sånt basic fixar alla ändå.... väl? Iaf om man har en EXC 525.

Man behöver inte dränera kylarna. Bara lossa dom så man kan trycka dom åt sidan.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top