Mektips - Frågor & Svar - KTM

vill bara tillägga att första ventilkollen e viktig som fan. när jag köpte min 05:a så var en låsmutter lös från fabik.. lika så på MrA's...

Gissar att det är ganska vanligt. Som sagt jag hade ett väldigt skrammel efter två timmar. Jag var även tvungen att justera på min nuvarande -06 efter några timmar... Vet flera som råkat ut för lösa låsmuttrar.
 
jag har också en ktm 525. det har blivit dags för mig att byta kolv på min. någon som vet var man kan hitta en bra steg för steg instruktion på detta på nätet? har aldrig bytt kolv på fyrtakt förut, bara på tvåtakt.
jag ska även packa om dämparna fram på min samt byta drivpaket. jag funderade lite på om kan kanske kunde beställa alla dessa delar från utlandet över nätet för att få det billigare. finns det några pengar att spara på att beställa från tyskland tex eller är det typ samma priser?

RoLLERs Däck har ju Wiseco kolvar och DID-kedjor och drivpaket mm.

Vi säljer inget billigt skräp. :mad:
 
Jag gjorde min första ventiljustering på min 06:a idag. (Efter 2,6 tim)
Inget satt löst. och inga ventiler stod fel, så det var ju bra..

Antar att det kan vara bra att kolla lite oftare i början, nu när cykeln är ny..
//J
 
kolla på soe.se där e ju en tråd om motorrenovering. eller du vil ha mer detaljerat kanske?

den motorrenoveringen som finns där utförs på en två takt. ktm 525 har fyrtaktsmotor.

RoLLERs Däck har ju Wiseco kolvar och DID-kedjor och drivpaket mm.

Vi säljer inget billigt skräp. :mad:

jag tror att jag har letat igenom hela din sida nu men jag hittar inga kolvar eller drivpaket?
 
Last edited:
den motorrenoveringen som finns där utförs på en två takt. ktm 525 har fyrtaktsmotor.



jag tror att jag har letat igenom hela din sida nu men jag hittar inga kolvar eller drivpaket?

Dom grejerna ligger inte i webshopen. Vi har närmare 80000 olika produkter och hinner helt enkelt inte lägga upp allting. Längst ner på sidan länkar jag till olika leverantörer. Det är Allright som är generalagent för Wiseco och D.I.D

He he du har glömt att lägga upp DID sortimentet på din hemsida! :)

Njae... inte glömt. Jag hinner helt enkelt inte :( Slå en pling om du undrar om nån speciell produkt.

Jag gjorde min första ventiljustering på min 06:a idag. (Efter 2,6 tim)
Inget satt löst. och inga ventiler stod fel, så det var ju bra..

Antar att det kan vara bra att kolla lite oftare i början, nu när cykeln är ny..
//J

Jag kommer att låta det gå 15 timmar nu så länge jag inte börjar höra nåt missljud.

Många KTM-ägare har sagt att dom inte behövt göra nåt åt ventilerna först efter 40 timmar. Mer än att bara öppna och kontrollera. så jag tror att det e rätt lugnt.
 
Last edited:



Jag kommer att låta det gå 15 timmar nu så länge jag inte börjar höra nåt missljud.

Många KTM-ägare har sagt att dom inte behövt göra nåt åt ventilerna först efter 40 timmar. Mer än att bara öppna och kontrollera. så jag tror att det e rätt lugnt.

kolla dom efter 1,5 timamr.. o sen kan du nog lugnt dra ut på det på 15 timmar... e bara dumt o inte kolla.. ett för litet spel hör man ju inte..
 
kolla dom efter 1,5 timamr.. o sen kan du nog lugnt dra ut på det på 15 timmar... e bara dumt o inte kolla.. ett för litet spel hör man ju inte..

Nej men det kan bli lite svårstartat! Men Roller ska inte känna sig som att han misshandlar sin hoj om han missar 15h intervallen men nån timme, det är inte så jävla pissnödigt!
 
Nej men det kan bli lite svårstartat! Men Roller ska inte känna sig som att han misshandlar sin hoj om han missar 15h intervallen men nån timme, det är inte så jävla pissnödigt!

nej verkligen inte... jag hade 35 timmar mejjan mina kollar en gång... hade inte rört sej alls..
 
Jag bytte olja + filter efter 1 timme och kollade ventiler samt bytte enbart olja efter 3 timmar. Nu byter jag olja + filter igen vid 10h och kollar ventilerna nästa ggn efter 18h.

Det borde bli bra.
 
Fråga!

Vad är det som sitter bakom det lilla lilla locket till kopplingen (vänster sida av motorn). Jag lossade det idag för att montera en caseguard där och locket trycktes ut hårt vilket gjorde det besvärligt att montera den nya caseguarden. Jag är orolig att jag dragit nån skruv snett när jag brukade våldet för att få tillbaka locket på plats innanför case-guarden.

Allt verkar funka som det ska dock. Nu rör jag nog aldrig det där mer :näsblod
 
Det är inte tänkt att fylla på där, utan man luftar kopplingen med den. Iofs så luftar jag inte hydrualkopplingar utan jag trycker olja igenom den och upp bakvägen!
 
Fråga!

När man ställer in blandningen på en 525'a... skall man då skruva in skruven till tomgången börjar sjunka, och sen skruva ut den till den börjar sjunka och sedan skruva in den till läget mittemellan dessa 2 lägen?

Jag tycker manualen beskriver det lite komplicerat. :confused:
 
Fråga!

När man ställer in blandningen på en 525'a... skall man då skruva in skruven till tomgången börjar sjunka, och sen skruva ut den till den börjar sjunka och sedan skruva in den till läget mittemellan dessa 2 lägen?

Jag tycker manualen beskriver det lite komplicerat. :confused:

Det är ett vedertaget sätt att göra det (inte bara KTM)
 
Faan ska det behöva bli på det här sättet bara för att man sätter på dubbdäcken ?? hur har ni löst det på era EXC ???
 

Bifogat

  • DSCF3379.jpg
    DSCF3379.jpg
    67.6 KB · Visningar: 175
Faan ska det behöva bli på det här sättet bara för att man sätter på dubbdäcken ?? hur har ni löst det på era EXC ???

Det där är grymt deprimerande. Speciellt om man har ett slipon för 5 lax på.

Sätt tjocka brickor, distanser mellan fästet och ljuddämparen för att tvinga ut den ett par centimeter.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top