chukabowa
Håårdcåår
Ja gör det Gärna, då det är helt nytt för mig, och jag har ingen hjälp![]()
Mvh
jonas
spännande med andra ord

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja gör det Gärna, då det är helt nytt för mig, och jag har ingen hjälp![]()
Mvh
jonas
Tips till dig rullarn är att borra hålen i svingen du säkert läste om i en annan tråd. Annars kommer troligen bakhjulsjusteringarna sätta sig fast. beeeeeeen there
Vi håller på för fullt.... jag har inte gått in på hur du dränerar oljan, vilket man gör först. Eller hur du tar bort plasten + tanken osv. Allt sånt basic fixar alla ändå.... väl? Iaf om man har en EXC 525.
Man behöver inte dränera kylarna. Bara lossa dom så man kan trycka dom åt sidan.
spännande med andra ord![]()
Till ventilerna hittar jag![]()
Det är det där med att hitta Öd, som man kan göra på olika sätt, och sen själva justeringen som jag undrar över.
//J
Ok, vi är DÄR!
/QUOTE]
Hur har det gått?
//J
SÅ ställer man in ventilerna själv!
Blev ju inte så mycket klokare av det där, tyvär..
Kan man inte hitta Öd, på något annat sätt??
//J
Du behöver inte lossa kylare eller motorlock.
Av med sadeln och tanken sedan tar du av ventilkåporna, så ser du ventilerna. För att få kolven i ÖD så kan du ex ta ut tändstiftet och känna med ett buntband när kolven är på väg upp, luta benet lite mot kicken. Nu skall båda ventilerna vara lösa dvs kolven är i ÖD. Sedan är det bara att lossa låsmuttern, skruva ner och backa ut skruven 1/6 varv (en sida av muttern) håll emot med en mejsel när du drar åt låsmuttern återigen... och på med ventillocken och tank/sadel
Klart, frågor på det?
Du behöver inte lossa kylare eller motorlock.
Av med sadeln och tanken sedan tar du av ventilkåporna, så ser du ventilerna. För att få kolven i ÖD så kan du ex ta ut tändstiftet och känna med ett buntband när kolven är på väg upp, luta benet lite mot kicken. Nu skall båda ventilerna vara lösa dvs kolven är i ÖD. Sedan är det bara att lossa låsmuttern, skruva ner och backa ut skruven 1/6 varv (en sida av muttern) håll emot med en mejsel när du drar åt låsmuttern återigen... och på med ventillocken och tank/sadel
Klart, frågor på det?
Däremot så kommer aldrig jag att skruva ur skruven 1/6-dels varv på måfå utan att mäta med bladmått. Det e ändå enkelt att göra det. Speciellt när man ber Matti fixa allt.
Haha, humor![]()
Stod de mycket fel då?
Är det 0,12mm, på alla ventiler?
//J
Det ska vara mellan 10-15 mm vad jag förstår. Så 12mm måttet blir bra att mäta med. Osså dubbelkollar man att man inte får in varken 10 eller 15mm måttet.
Fast dela måtten med hundra, det klapprar så jävligt annars.2722914Japp, bra, nu har jag den info som jag behöver![]()
Thanks..
//J
Det ska vara mellan 10-15 mm vad jag förstår.
jag har också en ktm 525. det har blivit dags för mig att byta kolv på min. någon som vet var man kan hitta en bra steg för steg instruktion på detta på nätet? har aldrig bytt kolv på fyrtakt förut, bara på tvåtakt.
jag ska även packa om dämparna fram på min samt byta drivpaket. jag funderade lite på om kan kanske kunde beställa alla dessa delar från utlandet över nätet för att få det billigare. finns det några pengar att spara på att beställa från tyskland tex eller är det typ samma priser?
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |