Mektips - Frågor & Svar - KTM

Vi håller på för fullt.... jag har inte gått in på hur du dränerar oljan, vilket man gör först. Eller hur du tar bort plasten + tanken osv. Allt sånt basic fixar alla ändå.... väl? Iaf om man har en EXC 525.

Man behöver inte dränera kylarna. Bara lossa dom så man kan trycka dom åt sidan.

Till ventilerna hittar jag:D

Det är det där med att hitta Öd, som man kan göra på olika sätt, och sen själva justeringen som jag undrar över.
//J

spännande med andra ord :tungan

Hm, Jag är mest orolig att det skall bli fel
..:D
Men det löser sig säkert med RoLLers "handbok" :tummenupp
Annars fixar nog min käre far det som inte jag fixar..
//J
 
Last edited:
Till ventilerna hittar jag:D

Det är det där med att hitta Öd, som man kan göra på olika sätt, och sen själva justeringen som jag undrar över.
//J

Ok, vi är DÄR!

Flickan är naken och vi skall börja arbeta henne som bara jag och Mattias kan arbeta en naken flicka.

Dvs "fuck her up" :näsblod
flickan.jpg
 

RoLLER och Mattias river hoj!
01mekar.jpg



Sådär! Nu har vi jobbat oss fram till ventilerna!
02ventilerna.jpg



Jaha? Så vad gör man nu...?
03vadg0ranu.jpg



Snilleblixt! Man ringer Matti Tepsa! :fattartil
04mattiastanker.jpg



Matti tänker... va FAN har dom GJORT?!
05mattitepsa.jpg


Bladmåttet pajja och delar trillade ner i ventilhuset.
Det tyckte Mattias va skitkul! :mad:
06tappardelar.jpg



Matti gängar och jag letar efter framstjärten.
07mattiskruvar.jpg



Jag och Mattias har dragit. Matti får sätta ihop skiten själv.
08mattimonterarihop.jpg



SÅ ställer man in ventilerna själv!

Nu vet ni det! / Mattias & RoLLER
 
Blev ju inte så mycket klokare av det där, tyvär..
Kan man inte hitta Öd, på något annat sätt??
//J

Du behöver inte lossa kylare eller motorlock.

Av med sadeln och tanken sedan tar du av ventilkåporna, så ser du ventilerna. För att få kolven i ÖD så kan du ex ta ut tändstiftet och känna med ett buntband när kolven är på väg upp, luta benet lite mot kicken. Nu skall båda ventilerna vara lösa dvs kolven är i ÖD. Sedan är det bara att lossa låsmuttern, skruva ner och backa ut skruven 1/6 varv (en sida av muttern) håll emot med en mejsel när du drar åt låsmuttern återigen... och på med ventillocken och tank/sadel

Klart, frågor på det?
 
Du behöver inte lossa kylare eller motorlock.

Av med sadeln och tanken sedan tar du av ventilkåporna, så ser du ventilerna. För att få kolven i ÖD så kan du ex ta ut tändstiftet och känna med ett buntband när kolven är på väg upp, luta benet lite mot kicken. Nu skall båda ventilerna vara lösa dvs kolven är i ÖD. Sedan är det bara att lossa låsmuttern, skruva ner och backa ut skruven 1/6 varv (en sida av muttern) håll emot med en mejsel när du drar åt låsmuttern återigen... och på med ventillocken och tank/sadel

Klart, frågor på det?

Det där var en utförlig och bra beskrivning, som jag frågade efter!!
Tack så mycket..:tummenupp
//J

(1/6 varv motsvarar 0,12mm??)
 
Du behöver inte lossa kylare eller motorlock.

Av med sadeln och tanken sedan tar du av ventilkåporna, så ser du ventilerna. För att få kolven i ÖD så kan du ex ta ut tändstiftet och känna med ett buntband när kolven är på väg upp, luta benet lite mot kicken. Nu skall båda ventilerna vara lösa dvs kolven är i ÖD. Sedan är det bara att lossa låsmuttern, skruva ner och backa ut skruven 1/6 varv (en sida av muttern) håll emot med en mejsel när du drar åt låsmuttern återigen... och på med ventillocken och tank/sadel

Klart, frågor på det?

Mjoo.... Matti sa det också men jag tyckte det va så knepigt att komma åt 1 av skruvarna till locket för ventilerna när dom satt på. Men nästa ggn låter jag dom va kvar.

Att ta bort svänghjulslocket e också överflöd, det går att göra som du säger. Att ta bort skruven som sitter undertill/framtill motorn för att låsa motorn va också överflöd vad jag förstår. Det va bara att dra runt kolven med kicken som du beskriver en takt i taget tills man kände att alla ventiler va lösa.

Däremot så kommer aldrig jag att skruva ur skruven 1/6-dels varv på måfå utan att mäta med bladmått. Det e ändå enkelt att göra det. Speciellt när man ber Matti fixa allt.
 
Däremot så kommer aldrig jag att skruva ur skruven 1/6-dels varv på måfå utan att mäta med bladmått. Det e ändå enkelt att göra det. Speciellt när man ber Matti fixa allt.

Haha, humor:D

Stod de mycket fel då?
Är det 0,12mm, på alla ventiler?
//J
 
Haha, humor:D

Stod de mycket fel då?
Är det 0,12mm, på alla ventiler?
//J

Näe... det va bara 1 ventil vi sjysstade till bara. Men det känns skönt att man har kollat dom.

Det ska vara mellan 10-15 mm vad jag förstår. Så 12mm måttet blir bra att mäta med. Osså dubbelkollar man att man inte får in varken 10 eller 15mm måttet.

Edit: 10'an får man såkalrt in... men alldeles för lätt.
 
vill bara tillägga att första ventilkollen e viktig som fan. när jag köpte min 05:a så var en låsmutter lös från fabik.. lika så på MrA's...
 
jag har också en ktm 525. det har blivit dags för mig att byta kolv på min. någon som vet var man kan hitta en bra steg för steg instruktion på detta på nätet? har aldrig bytt kolv på fyrtakt förut, bara på tvåtakt.
jag ska även packa om dämparna fram på min samt byta drivpaket. jag funderade lite på om kan kanske kunde beställa alla dessa delar från utlandet över nätet för att få det billigare. finns det några pengar att spara på att beställa från tyskland tex eller är det typ samma priser?
 
jag har också en ktm 525. det har blivit dags för mig att byta kolv på min. någon som vet var man kan hitta en bra steg för steg instruktion på detta på nätet? har aldrig bytt kolv på fyrtakt förut, bara på tvåtakt.
jag ska även packa om dämparna fram på min samt byta drivpaket. jag funderade lite på om kan kanske kunde beställa alla dessa delar från utlandet över nätet för att få det billigare. finns det några pengar att spara på att beställa från tyskland tex eller är det typ samma priser?

kolla på soe.se där e ju en tråd om motorrenovering. eller du vil ha mer detaljerat kanske?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top