Media fortsätter att motarbeta roadracing

69:an skrev:
Med tillräckligt många öltält, VIP-tält, VVIP-tält, VVVIP-tält, tävlingar med fjantiga mobiltelefonoperatörer, evighetslånga gridshows och marknadsstånd med kulörta t-shirts kan man förhoppningsvis rationalisera bort racingen helt och ägna sig helhjärtat åt att Vinstmaximera.

Då kan man dessutom göra det på andra platser och lämna motorbanorna lediga för motorsport. :)

Man får väl krypa till korset och inse att det kanske behövs lite sånt tramsande också. Även om begreppet kringaktivitet i samband med roadracing är obegripligt för mig.

-"Åh kolla, där står Max Biaggis gamla Aprilia RSW250 med extra allt i magnesium"

-"Äh vi går och försöker vinna en mobiltelefon genom att skjuta luftpistol på flygande delfiner"

Med tillräckligt många öltält, VIP-tält, VVIP-tält, VVVIP-tält, tävlingar med fjantiga mobiltelefonoperatörer, evighetslånga gridshows och marknadsstånd med kulörta t-shirts kan man förhoppningsvis rationalisera bort racingen helt och ägna sig helhjärtat åt att Vinstmaximera.

Då kan man dessutom göra det på andra platser och lämna motorbanorna lediga för motorsport. :)
Hohohohohoho nu blir valmers arg :tungan

Håller med om att det är illa om en tävling slukar större delen av ambulanskapaciteten i ett län.
Det där med fotbollshuliganer är tyvärr meningslöst att dra upp, vi vinner inget på att påpeka andras brister.

Kringaktiviteter behövs, men (enligt mig) först när det börjar bli en publikmängd att tala om.
Hur få folk att komma då?
Marknadsföring skött av bolag/person som tjänar pengar på det, initiela kostnader från våra startavgifter.

Hur få folk att gilla det dom ser?
Tät racing, hur? korta pauser, bärga hojar under lunch och efter tävlingen, låt det inte försena schemat.
Stora startfält,, klasser med reglemente som inte kostar skjortan, då finns en större chans att flertalet är med. (öht mindre klasser)
B-race på lördagar, inte för mycket olika klasser på publikdagen.

eller???

Jag sticker väl ut hakan lite men ser verkligen publiken skillnad på en NSB hoj och en R1000 med lite sponsorer??? Ju större start fält ju tätare racing typ, och då torde ju R klasserna få köra lite tidigare på dagen? Sen tror jag att en R förare drar mer publik en en ss600 förare då han/hon säkerligen förklarat för alla den känner att han ska köra och när. Men det är ju bara mina tankar och jag vill köra tidigare på dagen.

björn

Chris Ash skrev:
Man får väl krypa till korset och inse att det kanske behövs lite sånt tramsande också. Även om begreppet kringaktivitet i samband med roadracing är obegripligt för mig.

-"Åh kolla, där står Max Biaggis gamla Aprilia RSW250 med extra allt i magnesium"

-"Äh vi går och försöker vinna en mobiltelefon genom att skjuta luftpistol på flygande delfiner"
Jag tycker också att mycket av jippona är fjantiga, tro inget annat. Faktum kvarstår dock att den breda publiken måste lockas med kringarrangemang. Det är knappast en tillfällighet att exempelvis STCC på Gelleråsen på måndag kommer att dra storpublik.

ecce skrev:
Jag sticker väl ut hakan lite men ser verkligen publiken skillnad på en NSB hoj och en R1000 med lite sponsorer??? Ju större start fält ju tätare racing typ, och då torde ju R klasserna få köra lite tidigare på dagen? Sen tror jag att en R förare drar mer publik en en ss600 förare då han/hon säkerligen förklarat för alla den känner att han ska köra och när. Men det är ju bara mina tankar och jag vill köra tidigare på dagen.

björn
Ja varför inte köra Rookie först och avsluta med SS600, 250R, SBK.

valmers skrev:
Jag tycker också att mycket av jippona är fjantiga, tro inget annat. Faktum kvarstår dock att den breda publiken måste lockas med kringarrangemang. Det är knappast en tillfällighet att exempelvis STCC på Gelleråsen på måndag kommer att dra storpublik.

Nyss hemkommen från FET rallycross i Arvika så måste jag nog hävda att du har FEL. Det är 5-10 år sen det ordnades riktiga rallycross-tävlingar på Westom och det bara smäller till. Visst, det kunde helt klart varit mer folk men det var MYCKET. Trots regn, blåst och halvfumligt arrangemang.

INGEN mer än jag brydde sig ett piss om supermotarden - ALLA ville se rallycross. Bilfolk är fler och är tack vare det fler när det gäller de riktigt motorsportintresserade. Knuttar är alltför ofta fjantar som inte förstår tjusningen med rejs. Så länge inte RR visas i en stor svensk kanal så kommer det vara en liten sport.

R2 skrev:
Kringaktiviteter behövs, men (enligt mig) först när det börjar bli en publikmängd att tala om. Hur få folk att komma då?

Kringaktiviteter intressanta för hela familjer är ett måste! Tyvär är det lite av en ond cirkel det där att det är svårt att finansiera dessa aktiviteter förrän det finns en ansenlig publikintäkt, men utan aktiviteter tror jag inte vi får mer publik (läs groupies) än vad vi har idag.

Som alltid måste det hela tiden bjudas på underhållning, alternativt glass och korv.

Om vi tar Sviestad som exempel hade det exempelvis varit optimalt att få till ett samarbete med arrangören för den intillliggande gokart-banan (förutsatt att gokart-banan inte upptas av depåtält). Locka med att de yngre i familjerna till självkostnadspris kan få testa på pocket bike, och 80-kubikare. Erbjud sockervadd och varmkorv.. samarbeta med polisen och hör om de kan tänka sig skicka dit två mc-poliser som står där och demonstrerar funktionerna på en bumse, sälj tävlingsprogram, ta dit stuntkillar som kan göra någon form av stunts på banan så fort det är uppehåll. Annonsera, annonsera, annonsera (vilket jag vet att klubbarna faktiskt gör). Samarbeta, utnyttja kontaktnät. Utnyttja allt utrymme på och kring banan, hör med mc-butiker/godisförsäljare/vafan som helst om de vill ha ett stånd och sälja prylar "vid" banan.

Summa summarum, kringaktiviteter är ett MÅSTE om man ska få dit annat folk än redan intresserade bikers och groupies.

R2 skrev:
Marknadsföring skött av bolag/person som tjänar pengar på det, initiela kostnader från våra startavgifter.

Ja, eller åtminstone någon som har ett övergripande kommersiellt ansvar för marknadsföringen av roadracingen i Sverige, och samtidigt har någon form av auktoritet.

Chrille skrev:
Knuttar är alltför ofta fjantar som inte förstår tjusningen med rejs. Så länge inte RR visas i en stor svensk kanal så kommer det vara en liten sport.
Helt riktigt, och det är för mig ofattbart.

Chrille skrev:
Så länge inte RR visas i en stor svensk kanal så kommer det vara en liten sport.
Japp, så är det nog tyvärr.
Kolla bara på STCC, hade det inte varit för Thoréns (stavning) jobb med BTCC i SVT hade nog intresset för en sån klass varit lågt idag.
Man får ju inte glömma bort att de som driver runt racingen på lite högre nivå, dvs sponsorerna, tar till sig av det som skrivs och visas i massmedia.

För övrigt tycker jag att rubriken på den här tråden är rejält fel :3freak
Att rapportera en sak betyder inte att man medvetet motarbetar något annat.

Macho Woman skrev:
- Under sex timmar på söndagen skickade vi sex ambulanser för att föra sju patienter till sjukhus. Vanligt folk blir ju också sjuka och behöver hjälp men då har resurserna gått till sport, säger han.

Enligt Olle Karlsson, informationsansvarig för motortävlingarna, skedde 31 avåkningar. 24 av fallen klarade tävlingens egna läkare och sköterskor att behandla men sju måste till sjukhus.

Enligt Olle Karlsson rör det sig om förhållandevis svåra skador men ingen är dock livshotande skadad. (TT)"

Snacka om att vi som försöker göra något för sporten jobbar i motvind. Vad fan ska man göra? Finns det något sätt att påverka media?

Nu lär man väl röra upp ett getingbo, men jag tar chansen, 31 avåkningar på en tävling? Kom nån i mål överhuvudtaget och vad säger det om kompetensnivån på deltagarna. Nu vet jag ju inte hur många startande det var men 31 avåkningar är en massa avåkningar i en tävling, det är väl mer detta faktum som gör att media skriver negativt om en underbar sport, vilket i sig inte är särskilt konstigt

Jaa.. Westom & rallycross! Fan va mangrannt det var på 70:talet där ute på åkern. Fast de har fått ett uppsving på sistone tycker jag. Arvikingarna ska vara stolta över den fina anläggningen. Fatta vícken håla det skulle va utan Westom o Paradisets "shootingranch" ingestrand & Volvo BM?!
/E

Goose skrev:
Nu lär man väl röra upp ett getingbo, men jag tar chansen, 31 avåkningar på en tävling? Kom nån i mål överhuvudtaget och vad säger det om kompetensnivån på deltagarna. Nu vet jag ju inte hur många startande det var men 31 avåkningar är en massa avåkningar i en tävling, det är väl mer detta faktum som gör att media skriver negativt om en underbar sport, vilket i sig inte är särskilt konstigt

Runt 200 deltagare var det och ja, det var ovanligt mycket avåkningar. Mer än halva startfältet i 125 Racer DNF:ade.

GSXR1100R skrev:
Precis vad jag tänkte på i helgen! Självklart ska man köra de värsta klasserna sist för att hålla kvar publiken och spänningen!

ecce skrev:

björn
Du tror inte att förarna i SBK, SS600 har kompisar som de pratar med, sponsorer som de tar till tävlingarna. Bara för att det är manga Rookies som är här pa SH betyder inte det att de drar mest folk till tavlingarna.
Att SM och NM klasserna har de basta tiderna dvs efter folket kommit och innan de dragit ar val helt naturligt?

Goose skrev:

Ny trång "säker" kurva ställde till med en hel del under rejset. Superbike var det som sagt en dominokvadd med 9st inblandade i den kurvan på första flygande varvet. Dessutom en bana som är väldigt svår att köra om på, krävs mycket guts för att ta någon i de blinda högfartarna, och nu som sagt trångt in i först böj och den enda hårda bromsningen..

sandstream skrev:
För övrigt tycker jag att rubriken på den här tråden är rejält fel :3freak
Att rapportera en sak betyder inte att man medvetet motarbetar något annat.

Som jag skrev innan: de har fått två tt-telegram med resultat. Ingen av dessa togs in i tidningarna. Däremot valde de att ta in det citerade telegrammet. När de gör de valet motarbetar de roadracing som sport.

jP skrev:
Kringaktiviteter intressanta för hela familjer är ett måste! Tyvär är det lite av en ond cirkel det där att det är svårt att finansiera dessa aktiviteter förrän det finns en ansenlig publikintäkt, men utan aktiviteter tror jag inte vi får mer publik (läs groupies) än vad vi har idag.

Summa summarum, kringaktiviteter är ett MÅSTE om man ska få dit annat folk än redan intresserade bikers och groupies.

Jepp, jag kan som familjefarsa intyga att det är viktigt att kunna erbjuda lite olika saker att göra under en dag, förutom att stirra på road racing. Om man ska kunna tvinga/locka med sig en familj en fin söndag till en bullrig rr-bana, kan det krävas en del alternativa saker för att hålla alla glada och nöjda under dagen.

GSXR1100R skrev:

Visst skulle det vara en underbar värld då :D Men om vi nu har folk som verkligen vill se NSB ss600 250R så lär dom väl stanna tills dom kört eller? Då kan man ju kanske lägga in R600 eller R1000 som en lite förrätt på dagen. Sen köra sista R klassen sist. Vet att det igenkligen kanske inte är vi som drar mest folk men bara en liten tanke.

björn

Chris Ash skrev:
Runt 200 deltagare var det och ja, det var ovanligt mycket avåkningar. Mer än halva startfältet i 125 Racer DNF:ade.

Tvitaktarna höll inte. 7 skar, 3 ramlagerhaveri, 2 soppatorsk...
:)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...