Media fortsätter att motarbeta roadracing

McB skrev:
Jag kan garantera att de allra flesta, utan att ha sett roadracing tidigare, inte hade bemödat sig med att åka 20-30 mil för att "prova på" att titta på det även om det helt plötsligt var förstasidesstoff i Sveriges största dagstidningar samtidigt.

Sant. Bra. Då lägger jag ned min medverkan i det mediala från och med nästa säsong.

Macho Woman skrev:
Så kanske det är. Det kanske går av sig självt. (Citera inte mig när du skriver om att snacka ned sporten förresten, det inte jag som kallar den ointressant för allmänheten.) I vilket fall som helst verkar det meningslöst att skriva pressreleaser. Förarnas intresse för att ta dit tv var ju också minimalt. För i år är det redan bestämt vad som ska göras, men det verkar vara läge att omförhandla vår satsning på media inför nästa år.

Knappast minimalt intresse att få dit tv, däremot mindre intresse att betala för kalaset. Men, jag är väldigt säker på att den lilla insats som tv-sändningarna av sm kostar förarna kommer tillabaka i form av större publik och sponsorintäkter.
Till och med jag som är världens sämsta säljare har lyckats kränga en banderoll..
Givetvis går det inte av sig själv, det är tokviktigt att såna som du skriver pressreleaser, att Jorpes m.fl är med i hallandstidningen och lokaldelen etc. Sen får man inte sura ner sig varje gång man inte får den uppmärksamheten man skulle vilja ha.

Ambulanshistorian är nog tråkigt nog positiv för uppmärksamheten kring sporten, bad news is good news..

Macho Woman skrev:
Sant. Bra. Då lägger jag ned min medverkan i det mediala från och med nästa säsong.

Nej, gör inte det. Eldsjälar behövs alltid, oavsett arbetsuppgift. Det är inte min ensak att lägga mig i ditt arbete, men om du nu håller med mig i det jag sa, rikta då ditt arbete mot den mest självklara målgruppen, de som ligger närmast till hands att besöka en roadracingtävling, nämligen motorcyklisterna själva. Se bara vad sporthoj.com har gjort för roadracing som sport. Både deltagar- och åskådarantalet är högre än på många år, och det är inte tack vare Expressen eller Nerrikes Allehanda.

Svenskar har lätt för att göra det svårt för sig. Vi vill inte ta ett steg i taget för att närma oss målet, vi vill ta alla steg på en gång.

oFFkeFF skrev:
Givetvis går det inte av sig själv, det är tokviktigt att såna som du skriver pressreleaser, att Jorpes m.fl är med i hallandstidningen och lokaldelen etc. Sen får man inte sura ner sig varje gång man inte får den uppmärksamheten man skulle vilja ha.

Det handlar inte om att sura. Det handlar om att inte lägga energin på fel saker. Vår mediasatsning har har hittills inga bevisliga resultat.

Det är ändå bara en droppe i havet om man jämnför med hur många ambulanser som rycker ut per dygn ang misshandel fylleslgsmål och andra saker som inte borde finnas :fakta

Macho Woman skrev:
Skicka ut info och affischer till MC-klubbar i 15 mils radie från tävlingen, fixa 25% rabatt till dessa klubbar, skicka med två fribiljetter med affischen. Få en lokal handlare att erbjuda provkörning av hojar under dagen (på vägar, inte på banan).

Jag kan hjälpa till med adresser till både SMC-anslutna och icke SMC-anslutna klubbar.

RedBaron skrev:
Skicka ut info och affischer till MC-klubbar i 15 mils radie från tävlingen, fixa 25% rabatt till dessa klubbar, skicka med två fribiljetter med affischen. Få en lokal handlare att erbjuda provkörning av hojar under dagen (på vägar, inte på banan).

Mycket bra förslag, det är precis sådant som behövs! :tummenupp

Macho Woman skrev:
Det handlar inte om att sura. Det handlar om att inte lägga energin på fel saker. Vår mediasatsning har har hittills inga bevisliga resultat.

Vilkas? Just din eller andras? Jag har sett Alex lind i stockholm city, jorpes i bromma, galna älgen i någon obskyr lokalblaska m.fl.
Internet är media, sh.se, bp.se, bike.se och givetvis RR.se får genomslag om de konternueligt uppdateras och ser proffsigt ut.
Att få en daglig rapportering om roadracing i sverige ter sig ganska otroligt, men att få in lite notiser här och var är bra, en halvsida här och var helt enkelt.

Lite andra supportklasser skulle oxå kunna locka fler än de som bara gillar sporthojar. Enhetsklasser som Sportster Cup, Triumph Truxton Cup har testats med framgång utomlands. Sådana klasser med likvärdigt material brukar ge tät och spännande racing även om de inte är snabbast runt banan.

En Classic-klass skulle kanske locka fler återfallsknuttar och nostalgiker.

För att få ihop detta så får man kanske flytta t.ex 125 Jr och Rookie-klasserna till lördagen. Men med två race-dagar så kommer kanske ännu fler ?

oFFkeFF skrev:
Vilkas? Just din eller andras? Jag har sett Alex lind i stockholm city, jorpes i bromma, galna älgen i någon obskyr lokalblaska m.fl.
Internet är media, sh.se, bp.se, bike.se och givetvis RR.se får genomslag om de konternueligt uppdateras och ser proffsigt ut.
Att få en daglig rapportering om roadracing i sverige ter sig ganska otroligt, men att få in lite notiser här och var är bra, en halvsida här och var helt enkelt.

När det gäller rr.se är det tid och dåligt samarbete med SVEMO som är problemet. Jag tycker det är super att grabbarna varit i tidningen, frågan är som sagt om det ökar intresset för roadracing, eller om vi anstränger oss i onödan. Jag skulle önska att det inte var så, men samtidigt är det ju frågan hur många extra besökare vi egentligen får på det där. Kanske kan det mjuka upp folks inställning till roadracing lite, på väldigt lång sikt om riktigt många av förarna orkar kontakta sina lokaltidningar.

Macho Woman skrev:
När det gäller rr.se är det tid och dåligt samarbete med SVEMO som är problemet. Jag tycker det är super att grabbarna varit i tidningen, frågan är som sagt om det ökar intresset för roadracing, eller om vi anstränger oss i onödan. Jag skulle önska att det inte var så, men samtidigt är det ju frågan hur många extra besökare vi egentligen får på det där. Kanske kan det mjuka upp folks inställning till roadracing lite, på väldigt lång sikt om riktigt många av förarna orkar kontakta sina lokaltidningar.

Långt och hårt arbete brukar ge belöning. Men det kommer inte gå fort. Tycker inte någon ska ge upp. Dte går inte att omvända alla, men att visa att vi finns för dem som är nyfikna är väldigt viktigt. Pratar man med någon så säg åt dem att titta förbi, stick till dem en biljett osv..

Macho Woman skrev:
Jag kollade idag igenom ett antal dagstidningar. Varken SVEMO:s officiella pressrelease eller Falkenberg Motorklubbs sådan fanns med i någon. Däremot har många med följande TT-telegram:
....
Snacka om att vi som försöker göra något för sporten jobbar i motvind. Vad fan ska man göra? Finns det något sätt att påverka media?
Hade det varit fotboll eller hockey hade de skickat helikopter också! Och det hade inte varit några problem alls att tiotalet bilar och helikoptrar kommer. men RR.. nä nä, där utsätter man ju sig för 'livsfara' som = DÖDEN! :skrämd Och då kan man lika gärna sätta resurser på bollspelarna.

Trist att det bara kommer ut negativa vibbar från RR

RedBaron skrev:
Lite andra supportklasser skulle oxå kunna locka fler än de som bara gillar sporthojar. Enhetsklasser som Sportster Cup, Triumph Truxton Cup har testats med framgång utomlands. Sådana klasser med likvärdigt material brukar ge tät och spännande racing även om de inte är snabbast runt banan.

En Classic-klass skulle kanske locka fler återfallsknuttar och nostalgiker.

För att få ihop detta så får man kanske flytta t.ex 125 Jr och Rookie-klasserna till lördagen. Men med två race-dagar så kommer kanske ännu fler ?

Bantid är redan nu ett problem och de flesta upplever nog schemat som späckat, att flytta till lördagen är ingen lösning då det körs kval då.

Classic körs ju redan ihop med Supermono cup och så lär det förbli.

Chris Ash skrev:
Bantid är redan nu ett problem och de flesta upplever nog schemat som späckat, att flytta till lördagen är ingen lösning då det körs kval då.

Classic körs ju redan ihop med Supermono cup och så lär det förbli.
Så sant. Men lite bredd på hojtyperna skulle nog locka fler hojåkare att komma och titta.

Macho Woman skrev:
När det gäller rr.se är det tid och dåligt samarbete med SVEMO som är problemet.

För att slippa skapa en ny tråd vill jag passa på och tacka jP och hans lakej(-er) vid banan för att de gav oss resultaten så snabbt. Supersnyggt jobbat. rr.se är "våran" oas i öknen och den är kanske lite.. svårsurfad? lite feedback där och den är något att hänvisa till om nån frågar vad man pysslar med.

McB skrev:
Se bara vad sporthoj.com har gjort för roadracing som sport. Både deltagar- och åskådarantalet är högre än på många år, och det är inte tack vare Expressen eller Nerrikes Allehanda.

Att antalet förare på banorna har ökat, framförallt i b-klasser, beror snarare på att motorcyklismen har gått på en otrolig trendkick de senaste åren och antalet aktiva motorcyklister har ökat kraftigt, samtidigt som att försäkringspremierna ökat så kraftigt ha folk beslutat att det är mer lönsamt att köra hoj på bana. Finns det något område när det gäller motorcyklar, tillbehör och kringaktiviteter som inte ökat de senaste åren?

Goose skrev:
Nu lär man väl röra upp ett getingbo, men jag tar chansen, 31 avåkningar på en tävling? Kom nån i mål överhuvudtaget och vad säger det om kompetensnivån på deltagarna. Nu vet jag ju inte hur många startande det var men 31 avåkningar är en massa avåkningar i en tävling, det är väl mer detta faktum som gör att media skriver negativt om en underbar sport, vilket i sig inte är särskilt konstigt

Den här tråden började som en diskussion om huruvida det var relevant eller inte med rubriken "Ambulanser i skytteltrafik"...

I min lokaltidning Hallands Nyheter fick tävlingarna en helsida. Halva sidan handlade om Superbike, en kvarts sida om std 600 och de lokala räserhjältarna Michael Larsson och Mozzberck samt en kvarts sida om "Ambulanser i skytteltrafik". Ett helt OK upplägg enligt mig. Ambulansartikeln var saklig och bra. Tävlingansvarige Börje Blomen citeras "Men sju transporter i ett så stort arrangemang som detta är inte mycket statistiskt sett". Hur tänker han då? Jag tycker att det är alldeles för mycket!! 3% av de tävlande fick köras till sjukhus för "frakturer, skador på kotor och höfter". Vad fan håller vi på med? Såklart att det skrivs och skall så göras.
Jag har alltid tyckt att sen jag blev A-förare så har det körts med omdöme och respekt. Vid ett par tillfällen har jag fått en tryckare men det har varit lindrigt och de som klantat sig har bett om ursäkt efteråt. Gott. Men i Std/SS-racet i söndags blev jag påkörd rätt i sidan två gånger i ingången till nya kurvan efter att någon gjort stora felbedömningar. Stod på hjulen båda gångerna men var nästan av banan. Ingen kom och bad om ursäkt efteråt. Oscar berättar om folk som kör om på gulflagg och SOM BLIR ARGA när dom får straff för det!!! Jag såg en i mitt heat som bromsade sig om en annan under gulflagg. Vad är det för respekt?

Jag tycker att media är vinklade, ja, men sju ambulanstransporter på en tävling ÄR mycket och ibland så är jag förvånad att det sker så få olyckor...
Även vi måste skärpa oss

Macho Woman skrev:

Ett förslag som inte helt är inriktad på media, men vad sägs om att slå påsarna inhop med SMC? Vanliga bikerträffar drar ju mängder med folk, även utan race, så varför inte ha en MC-träff samtidigt som en tävlingshelg? Ge dem en timme på lördagen så de kan köra tre varv var på banan, ha livemusik och tältcamping, burnouttävlingar och, som nämnts tidigare, stuntshower medans vi väntar på skamvagnen. Pris för snyggast replica kan delas ut mellan två klasser osv.......

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT