Media fortsätter att motarbeta roadracing

Macho Woman skrev:
Som jag skrev innan: de har fått två tt-telegram med resultat. Ingen av dessa togs in i tidningarna. Däremot valde de att ta in det citerade telegrammet. När de gör de valet motarbetar de roadracing som sport.
Nej, de motarbetar inte roadracing som sport. De skriver om det som de tror deras läsare är intresserade av. RR är en sport som INTE intresserar särskilt många. Fan, inte ens de som kör motorcykel bryr sig särskilt. Tidningarna är inga serviceinstitutioner för idioter som tror att alla vill läsa om det som intresserar just dem.

Snacket om hur roligt det är, gemenskapen osv kan lika gärna komma från Bridgeklubben i Vislanda. Och den skrivs det heller inte särskilt mycket om.

Bingo skrev:
Nej, de motarbetar inte roadracing som sport. De skriver om det som de tror deras läsare är intresserade av. RR är en sport som INTE intresserar särskilt många. Fan, inte ens de som kör motorcykel bryr sig särskilt. Tidningarna är inga serviceinstitutioner för idioter som tror att alla vill läsa om det som intresserar just dem.

Snacket om hur roligt det är, gemenskapen osv kan lika gärna komma från Bridgeklubben i Vislanda. Och den skrivs det heller inte särskilt mycket om.
Nu fick du till det :tummenupp

Bingo skrev:

Och hur fan vet de det? Frågar de sina läsare någon gång? Nej. Det är precis samma problem som med tv, folk tittar på det som går. Möjligen väljer folk mellan en kanal och en annan. Det gör däremot få när det gäller lokaltidningar. Man prenumerar på den som finns. När det gäller kvällstidningar finns det två att välja på, fast i praktiken inte ens det, eftersom de är precis likadana. Inte så mycket valfrihet där. Om tidningarna skulle skriva om roadracing, som Hallandsposten gjorde om Jorpes, så nog fan är det en hel del som läser det och tycker det är okej. Redaktionerna har all makt i världen.

Macho Woman skrev:
Och hur fan vet de det? Frågar de sina läsare någon gång? Nej. Det är precis samma problem som med tv, folk tittar på det som går. Möjligen väljer folk mellan en kanal och en annan. Det gör däremot få när det gäller lokaltidningar. Man prenumerar på den som finns. När det gäller kvällstidningar finns det två att välja på, fast i praktiken inte ens det, eftersom de är precis likadana. Inte så mycket valfrihet där. Om tidningarna skulle skriva om roadracing, som Hallandsposten gjorde om Jorpes, så nog fan är det en hel del som läser det och tycker det är okej. Redaktionerna har all makt i världen.

Sitter inte vi samma sits som damfotboll. Efter mycket tjöt fick dom sin tv tid men ingen är intresserad. TV4:as tittarsiffror dalade väl rätt skapilgt när dom skulle visa damallsvenskan??? Den kalla saningen kanske är att ingen vi se oss fara runt runt på en bana??? Spedway har väl också haft det trögt i år trots att svt sänder?? Tv kanske inte är lösningen på alla problem :va

björn

Macho Woman skrev:
Om tidningarna skulle skriva om roadracing, som Hallandsposten gjorde om Jorpes, så nog fan är det en hel del som läser det och tycker det är okej.
Ja, och skulle de skriva om Brideklubben i Vislanda så skulle nog fan en hel del läsa det också och tycka att det är okej. Frågan är då varför de skall välja RR före Bridge. För att du tycker det?

Och du, det är ingen sekt det här. De är inte mot oss bara för att de inte är med oss.

Bingo skrev:
Ja, och skulle de skriva om Brideklubben i Vislanda så skulle nog fan en hel del läsa det också och tycka att det är okej. Frågan är då varför de skall välja RR före Bridge. För att du tycker det?

Finns det en bridgeklubb i Vislanda? Schysst! :tummenupp

Macho Woman skrev:
Och hur fan vet de det? Frågar de sina läsare någon gång? Nej. Det är precis samma problem som med tv, folk tittar på det som går. Möjligen väljer folk mellan en kanal och en annan. Det gör däremot få när det gäller lokaltidningar. Man prenumerar på den som finns.

All typ av media frågar sina läsare/tittare vad de tycker. Det kallas marknadsundersökning och görs ofta. Att du inte har fått frågan innebär inte att den inte ställs. Likaså märker tidningarna och TV-kanalerna av ett minskat intresse om de inte publicerar det som allmänheten tycker är intressant.

Macho Woman skrev:
När det gäller kvällstidningar finns det två att välja på, fast i praktiken inte ens det, eftersom de är precis likadana. Inte så mycket valfrihet där.

Tror du verkligen att kvällstidningarna skulle fortsätta på sin nu inslagna bana som skvallerblaskor om de märkte att folk slutar köpa dem? Tidningar, liksom TV-kanaler, är vinstdrivande företag. De är beroende av att människor köper deras produkt. Man köper inte en produkt som inte är intressant.

Macho Woman skrev:
Om tidningarna skulle skriva om roadracing, som Hallandsposten gjorde om Jorpes, så nog fan är det en hel del som läser det och tycker det är okej. Redaktionerna har all makt i världen.

Ja, många skulle läsa det. Många skulle nog säga att Jorpes verkar vara en schysst snubbe och önska honom lycka till, men något mer skulle inte hända. Ännu fler skulle läsa rubriken och sedan hoppa över artikeln för att aldrig minnas den. Det är den bistra sanningen, och endast en grundling förändring i antingen folks medvetande eller (kanske) det sätt på vilket sporten presenteras och framförs inför allmänheten kan ändra på det. Vad är enklast, tror du?

Det roliga i första inlägget är väl citat:
"Vi och ambulanspersonalen är måttligt roade, eller vi är snarare rätt förbannade, sade Sören Ljungek på SOS Alarm i Halmstad till TT"
"- Under sex timmar på söndagen skickade vi sex ambulanser för att föra sju patienter till sjukhus. Vanligt folk blir ju också sjuka och behöver hjälp men då har resurserna gått till sport, säger han."

Kul att det är personal på SOS som skiljer på folk o folk eller är roadracingstjärnor inte folk?, det är väl knappast hans jobb att avgöra vem som skall ha hjälp, men är troligen är han en genuin motorsporthatare ut i fingerspetsarna(min egen reflektion). Han ska köra skadade o sjuka till sjukhus och inget annat, eller har jag missat att han är SOS/landstingets officiella talesman?

Tycker även att man skall kunna kräva av tidningarna att de skriver om motorsport så länge de får pressstöd av staten vilket de flesta dagstidningar får idag. Men eftersom även tidningar kör först in sist ut principen på redaktionerna så är troligen den medarbetare som är avdelad till motorsport av tvång idag endast intresserad av speedway. Att det blev just speedway är för att det var den sporten man skrev om i rekordmagasinet som var publikationen för sportfånar på 50-talet. Annars har han(troligen en han) ingen större aning om det finns fler motorsporter(möjligtvis F1) än speedway.

Jag tror bestämt att jag har läst att det evengemang som dragit mest folk på en och samma plats i Sverige någonsin är en roadracingtävling på 30-talet som då drog cirka 135.000människor till skarpnäckfältet(förort till STHLM), så det finns hopp även för roadracingen bara vi får en bana till Stockholm:-)

ecce skrev:
Sitter inte vi samma sits som damfotboll. Efter mycket tjöt fick dom sin tv tid men ingen är intresserad. TV4:as tittarsiffror dalade väl rätt skapilgt när dom skulle visa damallsvenskan??? Den kalla saningen kanske är att ingen vi se oss fara runt runt på en bana??? Spedway har väl också haft det trögt i år trots att svt sänder?? Tv kanske inte är lösningen på alla problem :va

björn

Vi får la se helt enkelt, blir det bra produktioner kan det nog bli bra tittarsiffror.
Den genomslagskraft som RACE hade var enorm, men om det går att upprepa vetifanken, men en bit på vägen är det iaf.
Det var faktiskt ganska gott om folk på falkenberg, och om man jämför med en vanlig allsvensk fotbollsmatch är publiksiffrorna inte särskilt dåliga för RR. Enda är väl att rr-publiken är med väderkänslig, fotbollsidioterna kollar ju seg fotboll även i snöstorm...

McB skrev:
Det är den bistra sanningen, och endast en grundling förändring i antingen folks medvetande eller (kanske) det sätt på vilket sporten presenteras och framförs inför allmänheten kan ändra på det. Vad är enklast, tror du?

Det andra av de där två är precis det jag efterfrågar. Hur ska man göra rent konkret för att göra det intressant för tidningarna att ta in det? Enligt din tidigare argumentation spelar det ju ingen roll hur vi marknadsför det, det enda som räknas är antalet besökare. Alltså, kan jag av ditt resonemang dra slutsatsen att det är helt meningslöst att promota rr i media. Det blir alltså riktigt svårt att få folk att gå på roadracing. Hur ändrar man på folks syn på motorsport utan att gå genom media? Knacka dörr? Då blir vi sekt på riktigt... Och du och övriga har kanske rätt. Varför bry sig? Det är ju bara ett intresse. De som vill köra får väl se till att betala själva för att hålla banorna igång. Som det ser ut nu riskerar två banor i Sverige nedläggning. Tråkigt, men sant. Kanske är dags att acceptera att roadracingen försvinner i Sverige.

Macho Woman skrev:
Det andra av de där två är precis det jag efterfrågar. Hur ska man göra rent konkret för att göra det intressant för tidningarna att ta in det? Enligt din tidigare argumentation spelar det ju ingen roll hur vi marknadsför det, det enda som räknas är antalet besökare. Alltså, kan jag av ditt resonemang dra slutsatsen att det är helt meningslöst att promota rr i media. Det blir alltså riktigt svårt att få folk att gå på roadracing. Hur ändrar man på folks syn på motorsport utan att gå genom media? Knacka dörr? Då blir vi sekt på riktigt... Och du och övriga har kanske rätt. Varför bry sig? Det är ju bara ett intresse. De som vill köra får väl se till att betala själva för att hålla banorna igång. Som det ser ut nu riskerar två banor i Sverige nedläggning. Tråkigt, men sant. Kanske är dags att acceptera att roadracingen försvinner i Sverige.

Men sluta med pillerna nu för fanken, som RR'en frodats de senaste åren har fanken inte hänt på evigheter. Allt är långt från perfekt, och det är ingen f1-status. Snacka inte ner sporten, för det gör mer än ni tror.
De flesta som kommer ut till en sm-depå trivs, och många kommer tillbaka.
Man vill mycket, och självklart vill jag ha 15000 på läktarna, men vi får ta det steg för steg..

oFFkeFF skrev:
Men sluta med pillerna nu för fanken, som RR'en frodats de senaste åren har fanken inte hänt på evigheter. Allt är långt från perfekt, och det är ingen f1-status. Snacka inte ner sporten, för det gör mer än ni tror.
De flesta som kommer ut till en sm-depå trivs, och många kommer tillbaka.
Man vill mycket, och självklart vill jag ha 15000 på läktarna, men vi får ta det steg för steg..

Exakt, jag tror inte MW var i SM-depåerna på 90-talet, då kunde man snacka om något som såg ut att vara på väg att dö ut.

oFFkeFF skrev:

Så kanske det är. Det kanske går av sig självt. (Citera inte mig när du skriver om att snacka ned sporten förresten, det inte jag som kallar den ointressant för allmänheten.) I vilket fall som helst verkar det meningslöst att skriva pressreleaser. Förarnas intresse för att ta dit tv var ju också minimalt. För i år är det redan bestämt vad som ska göras, men det verkar vara läge att omförhandla vår satsning på media inför nästa år.

Chris Ash skrev:
Exakt, jag tror inte MW var i SM-depåerna på 90-talet, då kunde man snacka om något som såg ut att vara på väg att dö ut.

Jag snackar inte om feststämning i depån nu, utan om hur föreningarna ska klara sin ekonomi. Möjligen klarar de den på bilevenemang, men då är det ju också meningslöst för dem att ha rr-tävlingar och träningar.

Macho Woman skrev:
Det andra av de där två är precis det jag efterfrågar. Hur ska man göra rent konkret för att göra det intressant för tidningarna att ta in det? Enligt din tidigare argumentation spelar det ju ingen roll hur vi marknadsför det, det enda som räknas är antalet besökare. Alltså, kan jag av ditt resonemang dra slutsatsen att det är helt meningslöst att promota rr i media.

Man lockar inte folk till ett motorsportevenemang genom media, man gör det genom att arrangera bra evenemang gång efter gång efter gång. Så småningom sprids ryktet om att roadracingtävlingar i Sverige, det är något det! Först då kan media ägna verkligt intresse åt sporten och den riktiga marknadsföringen kan starta.

Den genomsnittlige svensken är lat, snål och rädd för att prova nya saker. Den genomsnittlige svensken kommer inte att gå på en roadracingtävling för att det skrivs om det i media, om han eller hon inte redan har ett intresse för det. Rannsaka dig själv och din bekantskapskrets och det sätt på vilket ni har kommit i kontakt med roadracing och börjat frekventera tävlingarna, så kommer du till samma slutsats. Jag kan garantera att de allra flesta, utan att ha sett roadracing tidigare, inte hade bemödat sig med att åka 20-30 mil för att "prova på" att titta på det även om det helt plötsligt var förstasidesstoff i Sveriges största dagstidningar samtidigt.

Macho Woman skrev:
Jag snackar inte om feststämning i depån nu, utan om hur föreningarna ska klara sin ekonomi. Möjligen klarar de den på bilevenemang, men då är det ju också meningslöst för dem att ha rr-tävlingar och träningar.

Inte jag heller, jag festar inte i depåerna, utan skruvar och kör racing. Jag pratar om antalet förare, finns det mycket förare så klarar det sig, det är liksom grundförutsättningen. Det är även betydligt mer publik idag.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT