Med risk för upprepning "val av hoj"!

Glidargrabb

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2009
Ort
Norrahammar
Hoj
2006, Triumph Sprint ST
Tjenare alla hojåkare!

Nu är det snart dax för mig att bli en av er! Efter många års tankar på att komma ut på vägarna tillsammans med mina bröder så ska det nästa år bli dax.

Nu till frågan som säkert stälts 1000 gånger här på forumet, vad ska jag välja för hoj?

Jag har kommit ner till två alternativ, två äldra hojar som verkar sjysta!

Honda VFR 750 88-90 och Yamaha FZR 1000 88-90.

Valet är gjort framför allt pga att försäkringen är så låg på dessa hojar (1644 kr/hel/helår), classica försäkring.

Jag är 32 år och bor i centrala Jönköping så försäkringen blir inte jättebillig om jag väljer en nyare maskin.

Tanken är den att jag o min sambo ska köpa hojen i höst o övningsköra med vänner kommande år (självklart övningskör jag ensam först innan jag börjar skjutsa), bäst o skriva det innan man får kommentarer om det.

Tacksam för allas kommentarer o tankar om mina båda förslag!
 
Honda Superblackbird 97-98 är hyffsade i försäkring. Också en mycket bra hoj att skjutsa på.
Annars är Yamaha FJ1100 också en billig försäkringshoj.

Superblackbirden var riktigt fin men tyvärr lite över vår hojbudget. FJ1100an är lite för gammal i modell. Ska kolla upp vad Hondan kostar i försäkring så får vi fundera på det!

Tack för tanken!
 
Om du skall använda den till att övning köra med så skulle jag köpa en naken hoj typ någe sådant .
http://www.blocket.se/stockholm/Mkt_fin_Suzuki_GSX_750_22309216.htm?ca=11&w=1
Risken att du tappar hojen när du övningkör är ganska stor när man gör div övningar & köra en hoj med kåpor är mkt dyrare att laga när man tappar den . Sedan är en hoj som man sitter mer upprätt på mkt lättare att köra . Se själv vilka hojar körskolorna använder .
När du väl har tagit kortet så köp den hoj du vill ha .
 
Om du skall använda den till att övning köra med så skulle jag köpa en naken hoj typ någe sådant .
http://www.blocket.se/stockholm/Mkt_fin_Suzuki_GSX_750_22309216.htm?ca=11&w=1
Risken att du tappar hojen när du övningkör är ganska stor när man gör div övningar & köra en hoj med kåpor är mkt dyrare att laga när man tappar den . Sedan är en hoj som man sitter mer upprätt på mkt lättare att köra . Se själv vilka hojar körskolorna använder .
När du väl har tagit kortet så köp den hoj du vill ha .

Tack!

Helt klart något som man inte tänker på, lätt att fastna vid utseende.
Vet inte hur det funkar att plocka bort kåporna från en hoj i början av övningskörandet och sedan sätta dit dem när man blivit mer varm i käderna om man säger så!

Några förslag på bra och hyfsat billiga hojar som passar för övningskörning (bra om d är från åren 88-90, grymt billigt med försäkringen då).

Tack!
 
1. Som Cosmoz säger, köp nåt naket tills du har kortet, billigare om du råkar tappa den och enklare att öva manöver med.

2. Ska du ha en FZR skulle jag satsa på 91-
Har haft båda varianterna och den nyare är betydligt trevligare och inte mycket dyrare nu för tiden.
 
Finna massor med gamla 750 för billig peng . Försök hitta en i vettigt skick så du slipper skruva . Har för mig att man måste ha minst 750ccm när kman kör upp
Minst 700cc.

Även jag skulle satsa på något naket eller med halvkåpa med upprätt körställning om det är till övningskörning.
 
Får man skjutsa, annat än handledaren, när man övningskör? Jag har ingen aning men tycker det låter konstigt att man skulle få.

Hur som helst, lycka till med hojval och mc-kort! :)
 
Nope du får bara skjutsa din handledare

snicksnack, man får skjutsa vid övningskörning,
Har fått svar av både trafikpolis och detta mail fick jag vidarebefodrat av en annan här på forumet

Hej
>
> Visst får eleven skjutsa, det finns dessutom som ett moment i kursplanen.
>
>
> Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.
>
> Med vänlig hälsning
>
> Eric Schulze
>
> Vägverket
> 25452 Helsingborg
> Rundgången 32
> www.vv.se
> 0771-119 119

Ingenstans i lagen står det att det endast skulle vara övningskörningsledaren som får sitta bakpå.
 
Får man skjutsa, annat än handledaren, när man övningskör? Jag har ingen aning men tycker det låter konstigt att man skulle få.

Hur som helst, lycka till med hojval och mc-kort! :)

Efter mycke letande och mailande så fick jag grön ljus för skjutsning under övningskörning, mailet med det glasklara meddelandet kom från trafikstyrelsen eller vad det nu heter. Min sambo blev grymt glad! Hon är som jag skrev i början inte med på hojen i början av övningskörandet utan hoppar på när jag blivit van vid hojen!

Nope du får bara skjutsa din handledare

Tyvärr, där har du fel! Läs mitt förra inlägg!

snicksnack, man får skjutsa vid övningskörning,
Har fått svar av både trafikpolis och detta mail fick jag vidarebefodrat av en annan här på forumet



Ingenstans i lagen står det att det endast skulle vara övningskörningsledaren som får sitta bakpå.

Helt riktigt, har också fått svar via mail på denna fråga!

Du får skjutsa,varför skulle du inte?

Tips,fixa hennes lämp samtidigt så delar ni körningen och tar kort båda 2,sen köper ni en av varje så slipper du fundera på vilken. :)

Henrik

Hon är inte så sugen på att köra, kommer kanske om några år men hon åker jättegärna med där bak!
 
Last edited:
hondas "sevenfifty" är en ok hoj, både att övningsköra på och skjutsa, du får dessutom köra upp på den (700ccm+), inte svindyr på något sätt heller.
 
Vad anser du att d finns för likheter o framför allt skillnader, bra o dåligt om man säger så?

Kört båda, så för ditt behov så är det VFR som gäller.
VFR: betydligt smidigare, bättre chassi, kortare mått samt en V4 motor som är mycket förlåtande för nybörjare. Sen har vi ju kvaliten som är prisad.
Ta du 90:an så har du ju även en snygg enkelsving samt en massa andra uppdateringar.

FZR'n är sämre i allt när det gäller hanterbarhet, vilket innebär jobba, jobba, jobba i kurvor o dyl vilket kräver sin man. Hoppar man på en modern sporthoj efter att ha kört FZR'n så är skillnaden minst sagt dramatisk. Dock är det kul med pulvret i motorn.

Ang, mer upprätt körställning så går det sätta raisers på VFR'n, Personligen så tycker jag att VFR har en väl avvägd körställning
 
Last edited:
Kört båda, så för ditt behov så är det VFR som gäller.
VFR: betydligt smidigare, bättre chassi, kortare mått samt en V4 motor som är mycket förlåtande för nybörjare. Sen har vi ju kvaliten som är prisad.
Ta du 90:an så har du ju även en snygg enkelsving samt en massa andra uppdateringar.

FZR'n är sämre i allt när det gäller hanterbarhet, vilket innebär jobba, jobba, jobba i kurvor o dyl vilket kräver sin man. Hoppar man på en modern sporthoj efter att ha kört FZR'n så är skillnaden minst sagt dramatisk. Dock kul med pulvret i motorn.

Ang, mer upprätt körställning så går det sätta raisers på VFR'n, Personligen så tycker jag att VFR har en väl avvägd körställning

Fint, då har jag inga problem med d valet, sen kommer bara frågan om man ska köpa en billig hoj utan kåpor o övningsköra med, som andra skrivit, billigare om man lägger ner den!

Hänger tyvärr inte med i vad du menar med att "sätta raisers", menar du att höja hojen eller vad, grymt ny med hojsnacket!

Tack för inlägget!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top