Med anledning av tidigare diskussioner

Ska man släppa cannabis fritt?

• Antal röstningar
    0
För ett par år sen testade jag det mesta, E, tjack, kola, svamp, LSD och GHB och enligt mina erfarenheter av detta så har jag förmodligen fått psykoser av LSD, svamp och röka. Vet inte exakt vad som händer vid en psykos men jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Var helt säker på att jag hade dött m.m. ingen trevlig känsla kan jag meddela. Vet inte om man kan kalla det psykos?

Första gången det hände var det på LSD när en f.d "kompis" berätta att han kände en som "fastnade" i en tripp på syra. Detta berättade idioten efter jag hade tagit...tack för den liksom :kocko Det första jag tänkte på när trippen väl satte igång var givetvis detta, blev skiträdd och efter ett tag låg jag på golvet och bara grät för att jag ville att skiten skulle ta slut, vilket det som tur var gjorde efter ett par TIMMAR av läskiga tankar och andra sjuka saker.

Detta satte sina spår i psyket kan jag lova. Andra gången var på svamp, fick samma känsla igen fast inte lika stark som på syran.

Tredje gången det hände var när jag hade rökt super-skunk eller vad det nu hette. Fick samma känsla för 3:e gången och jag var helt övertygad om att jag hade dött igen och kände hur mitt hjärta stannade. Fick för mig att världen var som i Matrix :kocko .... Fick flashbacks av detta i flera veckor efteråt, kunde sitta framför TV:n när jag helt plötsligt fick massa skumma tankar i skallen...

Antagligen så fick jag dessa skumma/läskiga tankar p.g.a den f.d "kompisens" uttalande. Kanske dåligt psyke? Vad vet jag...

Och som rejvis sa händer minnet av för mycket E stämmer, har också pissdåligt minne numera :va

Ville bara dela med mig av mina erfarenheter och vill inte att NÅGON hamnar i samma sits som mig någonsin.

Är f.ö ren nu :) och tänker förbli...

Last edited:
Chris Ash skrev:
Det är alltså därför tex delirium tremens existens är fastställd medan det hela tiden heter "Det finns goda skäl att misstänka...." osv när det handlar om haschpsykoser? Du får gärna visa att jag har fel, visa en källa som inte är en antidrogorganisation eller liknande där det står att haschpsykoser bestämt existerar.

OK, jag orkar inte klippa och klistra, men gå in på PubMed, portalen till Medline, världens mest accepterade medicinska databas, på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/PubMed.

Under search, gör en sökning på "cannabis AND psychosis". Du kommer då att få upp sammandragen (abstracts) av 65 st. vetenskapliga artiklar i ämnet. Läs underrubriken "conclusions".

Den tveksamhet som råder är ffa om hasch kan utlösa psykos hos personer utan bakomliggande psykossjukdom eller inte. Vilket således verkar vara fallet.

Jag har bryr mig inte så mycket om ifall folk väljer att knarka, mot bättre vetande, men det är störande när man försöker använda kvasi-vetenskapliga "bevis" för att det inte skulle vara skadligt att knarka, när så mycket är känt om motsatsen.

Mvh Kjelle

steff skrev:
Vad är flashbacks? Kan man få det av cannabis?
En flashback innebär att man under en kort stund upplever effekter som kan associeras med cannabis. Förklaringen som brukar ges för detta fenomen är att cannabinoider lagras i kroppens fett och orsakar ett rus långt efter intaget. Eftersom det dock till övervägande del inte är aktiva cannabinoider som lagras utan nedbrutna inaktiva restprodukter som avges mycket långsamt är det absurt att tro att dessa skulle kunna orsaka ett rus. Läs mer här.

Det är rena spekulationer och det finns inga bevis för påståendet (1).

(1) WHO - "Cannabis: a health perspective and research agenda" -kapitel 5

jag vill bara fråga er tror ni att WHO, World Healt Organisation sitter och ljuger?

Ett problem med "flashbacks" är att du lämnar positiv drogscreen under många veckor. Nu är det inte så vanligt att gemene man behöver pissa i en mugg, men i teorin betyder det att du får ställa bilen, hojen under två månaders tid efter en holk.

steff skrev:
kan inte alla ni som vet om att alla dessa haschpsykoser och alla dessa skadeverkningar bara visa det med lite fakta? ni sitter ju bara och tror massa saker och saker som ni fått höra nånstans.

Jag har sett och behandlat en jävla massa delirium och några psykoser som varit utlösta av hash.

Silwer skrev:
Helt troligt, det är ju inget vidare att redan vara paranoid innan.
Mycket taskigt gjort.

Nä, är fortfarande riktigt förbannad på honom för detta. Dessutom psykade han ner mig ganska rejält när det var som värst med kommentarer som: "-Vad fan hade du gjort ifall snuten hade kommit in nu!?" och liknande saker...mådde inte direkt prima om man säger så efter den kvällen :död
Det är jävligt farligt att börja psyka ner personer som är höga på syra och svamp.

mb skrev:
Det finns en diagnos för hallucinogen intoxikation, fast vad jag vet är den inte i första hand förknippad med cannabis, utan med de lite tyngre hallucinogenerna.

Varför fastna i hashpsykosens vara eller icke vara. Att det finns psykoser som är drogutlösta, kan ingen förneka. I socialstyrelsens klassifikation av psykiska störningar och syndrom samt beteendestörningar är nr F12 "psykisk störning och beteendestörning orsakad av cannabis.
Varför bara fokus på psykoserna när det finns så många fler dokumenterade verkningar av cannabis
(det sista inte riktat mot mb)

mjukis skrev:
vill att deras egna kids ska sitta o röka på i källaren?

På tv visar dom ju gång på gång debattprogram med föredetta drogmissbrukare som berättar deras livshistorier om hur dom börjat med lätta droger och sen slutat med silen i armen. Dom försöker förgäves, känns de som, att förklara för andra ungdomar att dom ska lägga av blixtsnabbt för annars finns de väldigt stor risk att dom hamnar där själva, med silen i armen.
Tycker man ska lyssna mer på dom med erfarenhet än en massa gubbar o tanter på WHO som sitter o tittar på drogerna med mikroskop istället för att gå ut i verkliga livet. Säger dock inte att WHO har helt fel men att dom bör titta mer på verkligheten.

varför just källaren? var det för att skapa nån pundarstämning?

om vi ska lyssna på dom som har fastnat för självklart finns det folk som har fastnat

"Människor med "missbrukarpersonlighet" kan bli cannabismissbrukare och dessa utgör ca: 5% av dom som regelbundet använder cannabis, dvs dom som röker upp till 28g hasch/vecka. Dessa är psykiskt beroende (2b)."

men om vi ska lyssna på dom(få) som har fastnat vore det inte mer än rätt att också lyssna på dom(många) som inte har fastnat? bör man inte försöka se båda bilderna i sammanhanget?

foppa skrev:
Lalalalala... tråkigt att jobba natt. Speciellt då vi har flera HASCH PSYKOSER inne just nu. Den som säger det inte finns sånna är en :kocko
mvh. Från psyket.

har ni till och med FLERA?!?!?!?! hur vet ni att det är Hasch psykoser?

Jag har personligen alltid haft en ganska negativ inställning till droger överhuvudtaget vilket har ändrats lite nu på "äldre" dagar då många av mina polare rökt på vid fester osv.
Var på besök i Christiania för några veckor sedan. Så satt jag och några polare på en bänk och tog några öl medans en hash-cigg skickades runt.
Jag var den enda vid bordet som inte provade några bloss.
Att jag inte provade berodde inte på att jag var rädd för att det skulle vara farligt eller beroendeframkallande på något sätt uten helt enkelt pga. att det enligt mig är en principsak. Jag använder inte droger, sen spelar det ingen roll om det är lätta eller tunga droger, det är helt enkelt en principsak.
Och till debatten om att alkohol och nikotin skulle vara droger.
Visst, precis som droger påverkar de dig och det kan vara beroende framkallande men jag både dricker,snusar och röker själv. Lite dubbelmoral?
Nej inte egentligen. Tobak och alkohol är inte klassat som illegalt vilket gör att jag kan bruka det med gott samvete, däremot är cannabis och hasch osv. klassat som illegala substanser. Sen om rökning av cannabis nu inte ens är lika farligt som alkohol, varför är då inte dessa substanser olagliga att bruka?

(OBS. Har inte läst hela tråden)

Kjelle skrev:
Ledsen, men nu kan jag inte hålla mig längre.

Läkarvetenskapen är faktiskt inte ett dugg tveksam till haschpsykosernas existens. Det brukar mest vara dom som själva använder droger, och som vill hitta ett sätt att rättfärdiga sitt knarkande, som är tveksamma

hur vet du det?

Kazmur:
Det har med tradition att göra helt enkelt, här dricker vi alkohol.
Jag ogillar själv nikotin, det är en värdelös skitdrog imho, men förbjuda det är inget jag orkar bry mig i.

Det mesta är farligt att missbruka egentligen, alkohol är inte att leka med på nåt sätt.
Trots allt förgiftar man ju kroppen för att få ett rus, vilket ju är rätt skumt att man vill göra:lol

$noop skrev:
Fick flashbacks av detta i flera veckor efteråt, kunde sitta framför TV:n när jag helt plötsligt fick massa skumma tankar i skallen...

flashbacks är ju (påstår dom för det finns inte) att cannabinoider lagras i kroppens fett och orsakar ett rus långt efter intaget. Eftersom det dock till övervägande del inte är aktiva cannabinoider som lagras utan nedbrutna inaktiva restprodukter som avges mycket långsamt är det absurt att tro att dessa skulle kunna orsaka ett rus.

det var säkert hemskt det tvekar jag inte på. men det var inte en flashback....

steff skrev:
hur vet du det?

Hur vet jag vad?
Att läkarvetenskapen inte är tveksam? - se mitt inlägg med referens ovan.
Att dom som använder droger med förkärlek försöker bevisa för omvärlden att det inte alls är farligt att att knarka? - se ett flertal andra inlägg ovan.

Kjelle skrev:
OK, jag orkar inte klippa och klistra, men gå in på PubMed, portalen till Medline, världens mest accepterade medicinska databas, på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/PubMed.

Under search, gör en sökning på "cannabis AND psychosis". Du kommer då att få upp sammandragen (abstracts) av 65 st. vetenskapliga artiklar i ämnet. Läs underrubriken "conclusions".

Den tveksamhet som råder är ffa om hasch kan utlösa psykos hos personer utan bakomliggande psykossjukdom eller inte. Vilket således verkar vara fallet.

Jag har bryr mig inte så mycket om ifall folk väljer att knarka, mot bättre vetande, men det är störande när man försöker använda kvasi-vetenskapliga "bevis" för att det inte skulle vara skadligt att knarka, när så mycket är känt om motsatsen.

Mvh Kjelle

Klart att det är farligt, det jag stör mig på är folks fördomar om just lätta droger som cannabis, och att man kan supa sig full som ett as helg efter helg och ändå racka ner på folk som röker lite då och då som pundarjävlar.

Tack för länken förresten, mycket intressant läsning överhuvudtaget. Finns numera i Bookmarks
:tummenupp

Fast jag måste säga att det inte på något sätt verkar finnas en entydighet i dessa rapporter, att cannbis kan förvärra problemen för folk med psykiska besvär eller svagt psyke varkar vara ganska starkt förankrat. Men att det verkligen orsakar dess problem hos fullt friska människor verkar ingen kunna fastställa. Således bör risken för psykiska besvär vara lika små, om inte mindre hos en helgbrukare av cannabis som hos en helgbrukare av alkohol. Därmed inte sagt att någon av dessa droger är ofarliga, men brukar man dem med förstånd är det ingen fara. Kan du dra någon annan slutsats?

supernaut skrev:
Ett problem med "flashbacks" är att du lämnar positiv drogscreen under många veckor.

Va? är det problemet med flashbacks?!?

supernaut skrev:
Nu är det inte så vanligt att gemene man behöver pissa i en mugg, men i teorin betyder det att du får ställa bilen, hojen under två månaders tid efter en holk.

Du verkar inte veta riktigt vad du pratar om. du menar att man lämnar positivt prov i 2 månader? det gör man inte. och vadå i teorin betyder det att du inte får köra bil i 2 månader? vilken teori?

kaZmur skrev:
Sen om rökning av cannabis nu inte ens är lika farligt som alkohol, varför är då inte dessa substanser olagliga att bruka?

(OBS. Har inte läst hela tråden)

Det är precis det denna tråd har handlat om..... :rolleyes:

Kjelle skrev:
Hur vet jag vad?
Att läkarvetenskapen inte är tveksam? - se mitt inlägg med referens ovan.
Att dom som använder droger med förkärlek försöker bevisa för omvärlden att det inte alls är farligt att att knarka? - se ett flertal andra inlägg ovan.

det är ingen som försöker bevisa att det är ofarligt att knarka. det är farligt att knarka det är hur farligt det är som vi disskuterar om. är det enda du kan göra å säga att vi påstår saker vi inte påstår?

steff skrev:
flashbacks är ju (påstår dom för det finns inte) att cannabinoider lagras i kroppens fett och orsakar ett rus långt efter intaget. Eftersom det dock till övervägande del inte är aktiva cannabinoider som lagras utan nedbrutna inaktiva restprodukter som avges mycket långsamt är det absurt att tro att dessa skulle kunna orsaka ett rus.

det var säkert hemskt det tvekar jag inte på. men det var inte en flashback....

Det var på syra som jag fattade det, inte Cannabis.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back