Med anledning av tidigare diskussioner

Ska man släppa cannabis fritt?

• Antal röstningar
    0
Chris Ash skrev:
Låter som en väldigt djuplodande analys.......

Det är ingen analys utan en iaktagelse.

Jag sitter på mitt sommarjobb (Biomedicinsk analytiker :hihi ) så jag har inte tid att dra den djuplodande analysen.

sandstream71 skrev:
Och kokain och heroin och amfetamin osv :rolleyes:
Staten ska väl inte bestämma vart gränsen går :va

ÄNTLIGEN, just detta är problemet. Sverige är ett av dom få länder i världen som inte klassificerar droger (lätta/tunga). Cannabis och alkohol är exempel på lätta droger. Tunga droger som du nämner skall vara förbjudna.

Flamma77 skrev:
Det är ingen analys utan en iaktagelse.

Jag sitter på mitt sommarjobb (Biomedicinsk analytiker :hihi ) så jag har inte tid att dra den djuplodande analysen.

Ok, det är en iakttagelse. Som analytiker borde du veta att det är dumt och naivt att generalisera och dra förhastade slutsatser utifrån enskilda iakttagelser och händelser.

Visst, släpp haschet fritt. Men låt förfan inte skattebetalarna betala psykvården för de med haschpsykoser sedan.

robbah99 skrev:
ÄNTLIGEN, just detta är problemet. Sverige är ett av dom få länder i världen som inte klassificerar droger (lätta/tunga). Cannabis och alkohol är exempel på lätta droger. Tunga droger som du nämner skall vara förbjudna.

Folk sätter för mycket likhetstecken mellan olika former av droger. Centralstimulerande och centraldämpande droger av denna typen leder till våld,beroende och passivitet/apati samt är direkt dödande vid höga doser. Inget av detta är något man kan tillskriva THC.

Därmed inte sagt att hallucinogenerna är ofarliga, men man måste liksom se skillnaden.

Blip skrev:
Visst, släpp haschet fritt. Men låt förfan inte skattebetalarna betala psykvården för de med haschpsykoser sedan.

Nä för det lär bli gigantiska summor.... :rolleyes:

Btw vad tyckte du om rapporten jag länkade till?

Varför är det ingen som uppmärksammar kaffemissbruket? Det är många som kör omkring med koffein i kroppen.

Jag har, eller snarare hade, flera alkoholister på nära håll i min släkt.
Trots att jag vet vad det kan göra med en familj dricker jag alkohol, om än måttligt,
men jag tycker ändå det finns en viss skillnad mellan alkohol/nikotin och andra droger.

Jag kan inte se något vettigt skäl till varför man skulle legalisera ytterligare droger,
hårklyverier om vilka droger som är mindre farliga än andra känns ointressant.
Nej till allt.

/A

Rundningsmärke skrev:
Jag har, eller snarare hade, flera alkoholister på nära håll i min släkt.
Trots att jag vet vad det kan göra med en familj dricker jag alkohol, om än måttligt,
men jag tycker ändå det finns en viss skillnad mellan alkohol/nikotin och andra droger.

Jag kan inte se något vettigt skäl till varför man skulle legalisera ytterligare droger,
hårklyverier om vilka droger som är mindre farliga än andra känns ointressant.
Nej till allt.

/A

Nej till allt, förbud osv har jag aldrig trott på.

Dessutom har det provats i praktiken, förbudsåren i USA.

Eftersom det finns en väldigt utbredd uppfattning om "knark som knark" så tycker jag hårklyverierna är intressanta. Det är ok att se ner på "helgpundarna" medan man själv dricker sprit? Varför?

Chris Ash skrev:
...

Eftersom det finns en väldigt utbredd uppfattning om "knark som knark" så tycker jag hårklyverierna är intressanta. Det är ok att se ner på "helgpundarna" medan man själv dricker sprit? Varför?

Det där är ganska enkelt. Söndersöpen brukar man se ut i ifrån 40 o uppåt. Folk som ränner omkring och är snöiga dyker upp i ung ålder och det är mycket mer stötande.

Chrille skrev:
Det där är ganska enkelt. Söndersöpen brukar man se ut i ifrån 40 o uppåt. Folk som ränner omkring och är snöiga dyker upp i ung ålder och det är mycket mer stötande.

Och det är cannabisanvändare du pratar om? Jag tycker mig se en hel del alkoholiserade ungdomar, har det undgått dig? Har du verkligen klart för dig vad cannabis gör med folk och vad alkohol gör?

robbah99 skrev:
Personlig frihet ? Skall vi förbjuda R-hojar ? Det borde duga med 250cc... :va
Anledningen till att den "personliga friheten" är inskränkt är just att många inte kan hantera den.
Enligt samma resonemang borde förstås även alkohol vara förbjudet, men det är mer komplicerat.

/A

Rundningsmärke skrev:
Anledningen till att den "personliga friheten" är inskränkt är just att många inte kan hantera den.
Enligt samma resonemang borde förstås även alkohol vara förbjudet, men det är mer komplicerat.

/A

På vilket sätt är det mer komplicerat? Att det är förankrat i folkets medvetande att "Sprit är ok men knark är det inte"?

Chris Ash skrev:
På vilket sätt är det mer komplicerat? Att det är förankrat i folkets medvetande att "Sprit är ok men knark är det inte"?
Ja, ungefär så. Ett rätt kasst argument men du förstår säkert vad jag menar.

/A

Chris Ash skrev:
Och det är cannabisanvändare du pratar om? Jag tycker mig se en hel del alkoholiserade ungdomar, har det undgått dig? Har du verkligen klart för dig vad cannabis gör med folk och vad alkohol gör?

Alkoholister måste jämföras med riktiga pundare - ingen vacker syn någon av dem.

Att man däremot ofta ser cannabis-förespråkare som är snöiga i sitt framtoning talar ju sitt tydliga språk för oss som är skeptiska. Nackdelen med dessa är ju ofta att de tar annan skit också.

Har aldrig träffat en människa över 25 som förespråkat cannabis och efteråt tänkt - "Ofan, det kunde man inte tro...." Det är en viss typ av personlighet och ibland en viss typ av personlighetsdrag som dominerar...

Rundningsmärke skrev:
Precis!

Anarkister brukar komma dragandes med snacket om att alla ska ha en obegränsad frihet så länge de inte inskränker på någon annans lika stora frihet. Frågar man dem vem som ska besluta om överträdelser så ser de ut som fågelholkar (de är så naiva att man har svårt att ta dem på allvar).

Chrille skrev:
Har aldrig träffat en människa över 25 som förespråkat cannabis och efteråt tänkt - "Ofan, det kunde man inte tro...." Det är en viss typ av personlighet och ibland en viss typ av personlighetsdrag som dominerar...
Exakt! De är inte de vassaste knivarna i lådan precis :tummenupp

*/ ?>
Back