Mc verkstan i Eskilstuna stänger

Tydligen ska det inte finnas någon svensk importör utan alla som vill vara åf måste ansöka i Nederländerna och ta delar och sånt därifrån. Tydligen är kraven ganska hårda, precis som för Triumph och BMW, där det krävs att man har ett visst antal modeller i utställning och lager, vilket omöjliggör för mindre firmor att jobba med bland annat Aprilia.
Speciellt utanför tätorterna...
Det är inte en kartell väl, eller?

Det är inte en kartell väl, eller?
Nä, det kallas bara: "Vi har högt ställda krav på att våra kunder får maximal service och tillgänglighet vilket då också ger synergieffekter på våran egen ROI för att maximera lönsamheten vilket även våra kunder får tillgodo..."

Översatt till vanlig svenska: Vi är giriga och ska krama ut varenda krona från våra kunder...

OBS! Citatet ovan är mitt eget påhitt och kan innehålla spår av sarkasm...

När alla börjar lista ut det där kommer våra kära beg priser sticka iväg som raketer, och miggen kommer inte kunna köpa på sig massa 20 år gamla sporthojar för 50k som klarar 300 blåst utan problem
300 blås utan problem, mätarfart då eller? Finns väl inga 20 år gamla sporthojar (literklubbor) som fixar 300 på GPS?

Last edited:
Nä, det kallas bara: "Vi har högt ställda krav på att våra kunder får maximal service och tillgänglighet vilket då också ger synergieffekter på våran egen ROI för att maximera lönsamheten vilket även våra kunder får tillgodo..."

Översatt till vanlig svenska: Vi är giriga och ska krama ut varenda krona från våra kunder...

Spara i all ära, men tjänar ändå inte några pengar på att göra det krångligt för kunder att köpa det man säljer.

Spara i all ära, men tjänar ändå inte några pengar på att göra det krångligt för kunder att köpa det man säljer.
Det finns många mindre företag som faktiskt sätter kunden först, de brukar gå så bra att de blir föremål för något konglomerat som köper upp dem och försöker införliva dem i sitt "stall".
Sen ska det effektiviseras och rationaliseras för att öka lönsamheten ännu mer på det nyinskaffade företaget och missar hela poängen med att göra det enkelt för kunden, och att ge kunden personlig service... Tänk om de hade förmågan att se VARFÖR det här lilla företaget är så lönsamt och framgångsrikt och försöka skala upp det konceptet istället för att att försöka göra snabba vinster?

Jag har jobbat på flera små företag som har köpts upp av stora företag. Det första de gör är att centralisera kundmottagningen till Belgien eller liknande, och införa knappval när man ringer...vilket gör att alla gamla kunder slutar ringa och lönsamheten försvann som genom ett trollslag.
Är det så svårt att fatta att folk vill bli sedda, de vill ha en "kompis" som de ringer till för att de behöver hjälp, och då blir kostnaden för jobbet inte lika viktigt.

300 blås utan problem, mätarfart då eller? Finns väl inga 20 år gamla sporthojar (literklubbor) som fixar 300 på GPS?
2010 klockade MCN en ny S1000RR med GPS mellan 302-309 km/h,
okej, det är ju inte 20 år sen men nästan :)

Last edited:
Det finns många mindre företag som faktiskt sätter kunden först, de brukar gå så bra att de blir föremål för något konglomerat som köper upp dem och försöker införliva dem i sitt "stall".
Sen ska det effektiviseras och rationaliseras för att öka lönsamheten ännu mer på det nyinskaffade företaget och missar hela poängen med att göra det enkelt för kunden, och att ge kunden personlig service... Tänk om de hade förmågan att se VARFÖR det här lilla företaget är så lönsamt och framgångsrikt och försöka skala upp det konceptet istället för att att försöka göra snabba vinster?

Jag har jobbat på flera små företag som har köpts upp av stora företag. Det första de gör är att centralisera kundmottagningen till Belgien eller liknande, och införa knappval när man ringer...vilket gör att alla gamla kunder slutar ringa och lönsamheten försvann som genom ett trollslag.
Är det så svårt att fatta att folk vill bli sedda, de vill ha en "kompis" som de ringer till för att de behöver hjälp, och då blir kostnaden för jobbet inte lika viktigt.
Det är alla mellanchefer som pluggat business på högskola och alla använder samma kortsiktiga formel för att maximera vinst för nästa kvartal utan långsiktiga planer.

Det låter väldigt mycket som ett slags kollektivt mygel. Kolla...

Vad menas med en kartell?
En kartell är ett olagligt samarbete mellan två eller flera konkurrerande företag som samarbetar för att minska konkurrensen på marknaden. Karteller leder till högre priser och sämre produktutbud till skada för konkurrensen, konsumenterna och samhällsekonomin.

Men om jag som "konsument" åker och skaffar reservdelar själv till hojar och säljer vidare här, vad kan dom då göra åt saken? Jag kommer ihåg på 90-talet som jobbig snoris, jag beställde både spelhårdvara och delar av återförsäljare i Japan och ute i europa, och sålde vidare här i sverige till utställare och privatpersoner. Agenten för SEGA då blev skitarga på mig och skällde ut mig. Dom kunde inte göra nåt annat för att jag inte hade nån "firma" utan gjorde allt med mammas faxapparat och telefon :LOL: Vad dom borde kollat är hur deras importörer i europa höll sina avtal, men alla ville ju tjäna pengar.

Man kan nog spränga en sån liten härva ändå, så länge man är lite envis och köper för tillräckligt så att man blir poppis.

exakt så går det till, o det därför världen går åt helvete
hagalen kallas det

Det är ofta som Rory Sutherland brukar påstå; i ett familjeföretag är kunden viktigast, i ett större bolag är aktieägaren viktigast. Ironiskt nog så tappar bolaget lönsamhet när man prioriterar ner långsiktiga kundrelationer för kortsiktiga spel ämnade att imponera på aktieägarna.
Hoppsan.

Last edited:
om de hade förmågan att se VARFÖR det här lilla företaget är så lönsamt och framgångsrikt och försöka skala upp det konceptet
Jag ser framför mig en liten lokal verkstad som har en välkänd logga, typ som Starbucks eller mcHarleys, dom finns överallt och kan därför hålla låga priser. Bolaget skulle i princip kunna vara hur stort som helst, fast med lokala små handlare & verkstäder. Då kan dom nå fler potentiella kunder, få högre omsättning, bli mer populära.

Befintliga affärsiden liknar mest ett klumpigt försök att tjäna snabba pengar, ett slags tänk som vi ofta ser hos kriminella. Och sånt håller ju inte i längden.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage