Utbildningen är kul, det krävs att du har kännsla i fingertopparna och kan göra många saker samtidigt och att du ska kunna tänka dej ett färdigt resultat innan du ens börjat på ett jobb.
Mycket millimeter arbete krävs för du kan banne mej inte få en markjobbare att gå ut och göra finliret med spade och raka vid tillex. ett husbygge.
Problemet som jag såg det var ju att man efter utbildningen får en lärlingsbok som ska fyllas i för att få "körkortet" i den boken ska minst 5000 timmar fyllas i och timmarna i utbildningen inräknas i det plus att du kan beroende på hur duktig du är få lite bonustimmar av utb.företaget, jag fick 3500 timmar i min bok när jag var klar med min utb. men att hitta ett jobb var en annan femma.
Det kan vara svårt att hitta ett företag som anställer en maskinist som bara har utb.bok, alla företag vill ju ha en färdigutbildad maskinist på 23 år som jobbar "gratis"....
Jag gick arbetslös i 6 månader med bara lite ströjobb som maskinist, då fick jag för mej att ta CE kort det tog mej 6 veckor dagen efter jag klarat CE kortet fick jag jobb, har bytt ett par gånger för att hitta det rätta för mej men jag har aldrig gått arbetslös den dess.
Mitt tips gå maskinförarutbildning och komplitera med CE för då kan du bli helt självgående på ditt yrke, du kan flytta din maskin själv och utföra ditt arbete.
Det är ett skitroligt jobb med stora variationer så vida du inte vill sitta i en grusgrop och bara gräva en grop..
Lycka till