Maskinförare, är det ett bra jobb?

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kortfattat, jag funderar på omskolning.
Nån här som spakar grävmaskin och kan dela med sig av erfaranheter,
framtida arbetsmarknad, lön, slitsamt, vettig utbildningslängd (4mån för maskin eller 6 inkl lastbil), eller annat värt att veta.

kan vara lite halvsvårt att komma in på något företag utan någon kunskap sedan tidigare, far har ett par olika maskiner så som bandtraktorer och grävmaskiner i lite olika storlekar, har några få anställda och rent praktiskt sett så kan jag nog säga på direkten att han inte skulle ha råd med en "ny" förare som man egentligen behöver hålla koll på helatiden.

däremot så finns det ju endel halvstora maskin företag runt om i landet, är nog lättare att komma in på ett sådant företag som ny då dom säkert haft in en och annan ny tidigare.

på ort ser jag att det står skvde = skövde? då kanske du känner till schakt och kanal i falköping? ett par stycken både nya och gamla förare där, vad jag känner till så har dom tagit in i alla fall 2-3 stycken under åren som kommit direkt ifrån dinkedonk skolan i lidköping.

ang lön så kan jag ju inte ge något exakt svar då ja inte har koll på det men någonstans emellan tummen och pekfingret så kan jag nog säga 25-35 beroende på vilket företag och hur duktig du är.

maskin jobb kommer förmodligen finnas så det räcker och blir över ett tag till.. det enda kan ju vara att du kanske kommer behöva jobba på annan ort och ligga ute i några veckor/månader.

annars så skulle jag rekomendera att ringa direkt till exempel schakt och kanal och be att få prata med någon av de nya killarna.

förresten, vad vill du köra för maskiner? minigrävare eller vill du köra sånadäringa JÄTTE STORA maskiner på 60ton och uppåt eller lite mer normal stora på 13-20 ton?:P

Tack Vicke
Skövde ja, och jag vill köra vad som helst i början, bara jag får jobb.
Ligga borta är ok i början, finns barn vid horisonten och då vill jag nog jobba hemmavid.

Jag ska ringa och kolla med dom, även sticka in näsan på en firma i stan och kolla läget.

Jag gissar att man tjänar mer om man ligger borta på "motorvägsbygge",
men roterar dom även på tid, en vecka jobb en vecka ledigt då?

Last edited:
Var inte du modellbyggare/formgivare av något slag? Dålig arbetsmarknad?

Tyvärr inget konkret att komma med i din frågeställning.

Edit: I tillägg till nedanstående, kör man maskin måste man tänka på vad man äter, när man äter det och att hålla igång kroppen. Vet inte hur många hjullastarkuskar jag råkat på som är överviktiga och har problem med ryggen.

Last edited:
Jag jobbade som maskinförare i 5år, dock inte grävmaskin men hjullastare på gaffel och skopa. Har även jobbat en del som handledare och lärt upp nya.
Det är ett kul jobb, men det är slitsamt för kroppen att sitta i maskin hela dagarna, ryggen mår sådär och det är ALLTID långa dagar. Maskinkillarna är dom som är först på plats och sist att gå hem, ska någon annan jobba måste maskin jobba för att förse dem. så 13timmars pass många dagar i rad är vardag. Pengar finns att hämta och jobb finns hur mycket som helst om man är skicklig. Med anställning har man ju allt tryggat, men jag hade ändå satsat på nått mindre skala och eget, egen maskin och gräva tomter,avlopp osv.
Har kört en del grävare och och grävt lite avlopp. Skulle kunna tänka mig en framtid inom det istället för storbyggen som lätt blir lite tjatigt efter ett tag.

Nu har jag dock sadlat om till ett hantverkaryrke som är bättre betalt och färre timmar som har gjort mig mycket mer välmående än tiden som maskinförare.

Utbildningen är kul, det krävs att du har kännsla i fingertopparna och kan göra många saker samtidigt och att du ska kunna tänka dej ett färdigt resultat innan du ens börjat på ett jobb.
Mycket millimeter arbete krävs för du kan banne mej inte få en markjobbare att gå ut och göra finliret med spade och raka vid tillex. ett husbygge.

Problemet som jag såg det var ju att man efter utbildningen får en lärlingsbok som ska fyllas i för att få "körkortet" i den boken ska minst 5000 timmar fyllas i och timmarna i utbildningen inräknas i det plus att du kan beroende på hur duktig du är få lite bonustimmar av utb.företaget, jag fick 3500 timmar i min bok när jag var klar med min utb. men att hitta ett jobb var en annan femma.
Det kan vara svårt att hitta ett företag som anställer en maskinist som bara har utb.bok, alla företag vill ju ha en färdigutbildad maskinist på 23 år som jobbar "gratis".... :död

Jag gick arbetslös i 6 månader med bara lite ströjobb som maskinist, då fick jag för mej att ta CE kort det tog mej 6 veckor dagen efter jag klarat CE kortet fick jag jobb, har bytt ett par gånger för att hitta det rätta för mej men jag har aldrig gått arbetslös den dess.

Mitt tips gå maskinförarutbildning och komplitera med CE för då kan du bli helt självgående på ditt yrke, du kan flytta din maskin själv och utföra ditt arbete.
Det är ett skitroligt jobb med stora variationer så vida du inte vill sitta i en grusgrop och bara gräva en grop..

Lycka till :)

Var inte du modellbyggare/formgivare av något slag? Dålig arbetsmarknad?

Tyvärr inget konkret att komma med i din frågeställning.

Jo det är jag, men alla jobb är låååångt borta och jag tänker inte sitta på halvårskontrakt i tyskland när jag har nyfött hemma (när nu det blir), sen kan jag fortsätta med det i egen verkstad också.

det är kul men blir rätt enformigt efter ett tag.

Jag jobbade som maskinförare i 5år, dock inte grävmaskin men hjullastare på gaffel och skopa. Har även jobbat en del som handledare och lärt upp nya.
e.

Utbildningen är kul, det krävs att du har kännsla i fingertopparna och kan göra många saker samtidigt och att du ska kunna tänka dej ett färdigt resultat innan du ens börjat på ett jobb.

Kanonsvar, tackar.

Maskinförar branschen är väl typ en dödsdömd bransch, svårt å komma in på, och lite med jobb, satsa på lastbils branschen i stället, där finns det gott om jobb, sen att båda branscher är som att välja mellan pest eller kolera är väl en annan femma.. "Har själv kört lastbil i 12 år, och har en bror med eget företag inom maskinförar branschen"

lastbilsbranchen är väl si så där eller har jag fel.
hur många som klagar att mer och mer åkerier väljer utlänsk arbetskraft för att dumpa lönerna:mad:

Problemet är inte att det inte finns jobb, jag hade fått jobbat dygnet runt om jag hade velat. Problemet är att hitta folk av " rätta virket " precis som hudik skriver måste man ha fingertoppkänsla annars är det kört.
Då jag som sagt jobbat som handledare så har jag sett så mycket människor velat prova på maskin som inte varit dugliga, t.om de som kört maskin i många år har inte platsat p.ga för dåligt tempo och noll stressförmåga.

Det i sig har lett till att det är svårt att komma in i branchen för ingen vill egentligen ta in en ny oerfaren eller sätta någon man inte känner i en 3miljoners maskin. Men får man bara in foten och visar sig duktig så har man jobb livet ut

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra