Enkel säker investering?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Kan du inte bygga ett garage med inredd övervåning som du hyr ut eller så bygger du om/till huset med en separat lägenhet. Det finns väl inga gränser på hur många toaletter och kök man får ha i sitt hus och hyra ut en del av huset får du. Då passa du in i kommunens mall.

Det är olagligt och som sagt, anmäler en granne är jag rökt och får byggsanktionsavgift. Vill göra detta rätt från början till slut, om jag nu skulle välja den rutten. Men kommunen har i princip sagt nej.

Men kan såklart skit i allt och hyra ut svart, men till slut åker man dit på det. Och personen som hyr kan absolut inte skriva sig på adressen, får då syns det. Om någon skulle luska i det.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det är olagligt och som sagt, anmäler en granne är jag rökt och får byggsanktionsavgift. Vill göra detta rätt från början till slut, om jag nu skulle välja den rutten. Men kommunen har i princip sagt nej.

Men kan såklart skit i allt och hyra ut svart, men till slut åker man dit på det. Och personen som hyr kan absolut inte skriva sig på adressen, får då syns det. Om någon skulle luska i det.

Så hyra ut halva huset är inte tillåtet? Det låter konstigt när det pratas om att en del har onödigt stor bostad vilket är dåligt för miljön och andra har ingen bostad. Det är klart du skall följa reglerna, det gäller bara att man ser till att passa in i reglerna.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Finns ju inga enkla genvägar till bra investeringar. Börsen har ju vart på tillväxt i många år nu så det är ju inte precis köpläge heller. Billig indexfond med breda placeringar torde vara det mest riskfria, men alla placeringar innebär risk och bör ha en relativt lång placeringshorisont.

Hade jag vart i ditt läge hade jag snarare tittat på möjligheterna att minska kostnader. Att spendera kapital för att minska löpande kostnader är i sig en investering om det görs med gott omdöme.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Så hyra ut halva huset är inte tillåtet? Det låter konstigt när det pratas om att en del har onödigt stor bostad vilket är dåligt för miljön och andra har ingen bostad. Det är klart du skall följa reglerna, det gäller bara att man ser till att passa in i reglerna.

Hahaha vi pratar faktiskt om Sverige nu kompis! Det är inte alls konstigt utan fullständigt normalt att politikerna och staten säger en sak men menar en annan och vill något bra men gör massor samtidigt för att motarbeta sig själv.

Vill man prata om dugligheten inom stat och politik idag så räcker det med att googla transportstyrelseskandalen. Då snackar vi kompetens på högsta nivå! :glömdet

Roliga är att Ygeman återkom och är idag digitaliseringsminister hahahaha klockrent! :brinnerup
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kan du inte bygga ett garage med inredd övervåning som du hyr ut eller så bygger du om/till huset med en separat lägenhet. Det finns väl inga gränser på hur många toaletter och kök man får ha i sitt hus och hyra ut en del av huset får du. Då passa du in i kommunens mall.

Flytta in i garaget och hyr ut huset.
Eller ännu hellre - hyr ut som flyktingboende och ta rygg på Jan Emanuel.

Muchos dinares!
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Kan rekommendera Avanza varmt. Där finns mycket bra att läsa och det är smidigt att göra sina investeringar där.
Både Avanza och Nordnet har en binge gratis indexfonder som kan vara bra investeringsalternativ att börja med.

Lite klyschigt namn på siten men han har mycket bra skrivet om investeringar: https://rikatillsammans.se/tjana-pengar-spara-pengar-bli-rik/

Håller med föregående talare. Lyssna på podden med samma namn, bra och grundläggande samtalsämnen vad gäller ekonomi och sparande.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Inte så mycket fuckyoubörnout över denna SH-tråden.
Medelåldern klättrar uppåt... :hej

Även om jag känner mig träffad så är problemet att dagens söndercurlade latteungar lägger mer tid på att prata reflexväst och gott föredöme i trafiken än burnouts. let's face it, det är 40+ som stoppar trådarna om gummiklädda fotpinnar och respektera fartkamerorna.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur ser ditt hus ut? Kanske går att montera solpaneler. Har själv funderat på det som investering (men inte kollat vad det kostar och hur mycket bidrag som går att få)

Bara en tanke att kunna få 5-10 % avkastning på investerade pengar utan att behöva göra något när det väl är klart
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En sådan där amerikansk husvagn som liknar en fet byggbarack på hjul då?
Det är ju inget permanent hus, utan en husvagn och dem får man ju ha ståendes hemma hos sig...
Borde ju gå att hyra ut, bara standarden är bra.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Idiotsäkert men kanske inget sätt att snabbt bli miljardär är Swedbanks spaxfonder. Man får igen 100% vid ev förlust, men i gengäld får man "betala" en del id ev vinst. Som jag förstått det alltså.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
En sådan där amerikansk husvagn som liknar en fet byggbarack på hjul då?
Det är ju inget permanent hus, utan en husvagn och dem får man ju ha ståendes hemma hos sig...
Borde ju gå att hyra ut, bara standarden är bra.

Man måste faktiskt ha tillstånd för husvagn också så det är inte så enkelt
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Exempel den här:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/951763/jpm-us-technology-a-acc-usd

Om jag sätter in pengar där. Och den dyker, måste jag väl aktivt gå in när jag råkar höra en nyhet om så?

Just nu har jag två st Swedbank Robur Access / Teknik USA. De verkar stabila över tid.

Så låt säga man har 30% ökning på ett år. Sen vill man byta.

Vid bytet, kostar det då fondavgiften. t.ex 1% att göra bytet även om man håller sig inom samma ställe t.ex Avanza? Man bara byter fond så att säga?

(jag antar det är så, så man inte bara kan hoppa mellan med pengar och kanske utnyttja)

Ett annat alternativ är sparrobot, du väljer risk och den investerar efter det och din profil åt dig. Säljer / köper / balanserar om din portfölj vid behov. Låga avgifter. Några som finns är lysa.se och opti.se
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hur ser ditt hus ut? Kanske går att montera solpaneler. Har själv funderat på det som investering (men inte kollat vad det kostar och hur mycket bidrag som går att få)

Bara en tanke att kunna få 5-10 % avkastning på investerade pengar utan att behöva göra något när det väl är klart

Inte en helt korkad idé, som jag faktiskt funderat på. Har hyffsat solläge, det enda är att en knippe hög skog (och huset ligger låg) gör att jag har 1-2 timme mindre kvällssol som träffar huset än grannarna. Men annars hela dagen och eftermiddagen, inkl på vintern.

Någon här som kan fixa en deal? För tyvärr vad jag läst är den rätt dyr investering pang på så där.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Inte en helt korkad idé, som jag faktiskt funderat på. Har hyffsat solläge, det enda är att en knippe hög skog (och huset ligger låg) gör att jag har 1-2 timme mindre kvällssol som träffar huset än grannarna. Men annars hela dagen och eftermiddagen, inkl på vintern.

Någon här som kan fixa en deal? För tyvärr vad jag läst är den rätt dyr investering pang på så där.

Dyrt insteg, i en teknologi som utvecklas.
Risk att investera fast sig i något som bli omkört deluxe innan man är halvvägs genom avskrivningen.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Hyr ut till vettigt folk och köp/hyr ett vettigt torp ute i skogen med noll standard.

Det är lite speciellt för dig och bo där, finns folk om gör så dock.

Nackdelen är ofta långa pendlingssträckor men det får man ta om man skall få det billigt.

Man kan få för 1000kr månaden långt utanför städer även vid amortering
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Inte en helt korkad idé, som jag faktiskt funderat på. Har hyffsat solläge, det enda är att en knippe hög skog (och huset ligger låg) gör att jag har 1-2 timme mindre kvällssol som träffar huset än grannarna. Men annars hela dagen och eftermiddagen, inkl på vintern.

Någon här som kan fixa en deal? För tyvärr vad jag läst är den rätt dyr investering pang på så där.

Jag har vattenburen värme med solvärme på taket. Kostade runt 100 000 med 750 liters ackutank. Inte perfekt vinkel på taket men ändå 50 grader nu på taket med 7 graders utetemperatur i skuggan. :tummenupp
Kanske inte din kortsiktigt bästa investering eftersom du vill dra ner på kostnader och utgifter och gärna få in mer pengar. Höjer värdet på huset visserligen, men det är bara när man säljer, och det tar 7 - 10 år innan det betalar sig beroende på hur mycket värme du gör av med på sommaren.
Men det är inte lika nytt som elpaneler så det kommer inte att bli gammalt lika snabbt! :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top