Enkel säker investering?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag handlar en del med Bull OMX x15 dvs den rör sig 15 ggr OMX index. Går OMX ner 1% minskar den med 15% och går OMX upp 1% ökar den 15%.

Superhög risk och man får hålla koll "hela tiden". Senaste 3 månaderna ligger jag 400% plus.

Då det är extremt hög risk köper jag för ungefär samma summa oavsett hur mkt vinst jag har.

En både enkel och säker investering! :fakta
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Där är jag beredd att argumentera emot. Bara för att någon annan också tjänar pengar betyder det ju inte att det är en dålig affär för dig. Om du har 2% ränta på ditt lån kan man säga att avkastningen på din amortering är ca 2%. Det är rätt mycket mindre än de genomsnittliga 7-8% man kan få med indexfonder och gör väldigt stor skillnad på lång sikt. Tänk också på att om inflationen också ligger på 2% (vilket den gör nu ungefär) innebär det i praktiken att du lånar pengar gratis. Så ja, att amortera är en investering med väldigt låg risk, men därmed är avkastningen också väldigt låg.

Jag argumenterar gärna till att amortera av lån för känslan att inte vara skuldsatt är jävligt skönt, även om att lönsamheten av att låna kapital till investeringar som har flera gånger högre avkastning..
Me andra ord man sitter säker i båten å behöver inte tänka på ränte höjningar, börsnedgångar eller andra orosmoln..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Byt ut pendlar-droskan mot en elbil. Pengarna man normalt sett eldar upp för att kunna transportera sig betalar istället bilen. Så får man en bil på köpet :fakta
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Angående bostad så är det helt klart bättre att hyra ut den belånade kåken och istället hyra en mindre lägenhet eller torp någonstans.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Det kostar oftast inget att köpa eller sälja en fond. Gå in på en fond och klicka på frågetecknet vid "total avgift" i Avanza så ser du avgifterna.
Förvaltningsavgiften läggs på direkt på fondkursen så man ser den aldrig egentligen. Förvaltningsavgiften/365 dras av på kursvärdet för varje dag som går.

Den här artikeln gillar jag skarpt, den visar hur avkastning i förhållande till risk ökar när man sparar på längre sikt https://rikatillsammans.se/risken-i-den-mekaniska-pengamaskinen/ Hur lång sparhorisont har du Swedie?

Tittar man på 1 års sikt kan ju börsen gå hur som helst, typ som att köpa en lott. Har man 5 år på sig kan man t.ex lägga 50% i passiva indexfonder och resten i guld/räntefonder/kontanter. Då tar man en mindre risk eftersom guld/räntefonder/kontanter ofta går upp i värde när börsen går ner. Men har man 20 år på sig så tycker jag att man kan lägga det mesta i passiva indexfonder, kanske med lite belåning dessutom för att få hävstång.

Sen tycker jag att det är kul att ta en liten del av portföljen och krydda till det med något som ger högre avkastning. T.ex köper jag träd ( https://www.betterglobe.se )som ger en förväntad årsavkastning på ca 13-15% jämfört med 7-8% som man kan räkna med för indexfonder i genomsnitt. Med den högre avkastningen kommer givetvis en högre risk också, det får man ha i åtanke. Jag tänker dock att om man lägger max 10% av sin portfölj där så har man egentligen spridit sin totala risk genom att köpa något som inte korrelerar så mycket med börsen. Schysst koldioxidkompensation för alla fuckyoubörnouts dessutom.

Lite dumt att rekommendera pyramidspelsvarianten BetterGlobe till den stackars Swedie , tycker jag.
https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/guld-och-grona-skogar-6954518
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag argumenterar gärna till att amortera av lån för känslan att inte vara skuldsatt är jävligt skönt, även om att lönsamheten av att låna kapital till investeringar som har flera gånger högre avkastning..
Me andra ord man sitter säker i båten å behöver inte tänka på ränte höjningar, börsnedgångar eller andra orosmoln..
Jo man tar ju såklart en väldigt hög risk om man ligger på 85% i belåningsgrad på bolånet och då ska man såklart amortera, det har ju dessutom staten reglerat via amorteringskrav. Om bostadspriset faller mer än 15% vid den belåningsgraden blir man ju inlåst i sitt hem i princip.

Det jag menar är när man kommer ner till 30-50% i belåningsgrad. Då är man ju rätt trygg och det ska mycket till innan man hamnar i knipa. Då kan man börja fundera på att investera istället för att amortera ner resten för att öka sin avkastning. En del av investeringen kan ju dessutom ligga i något som inte korrelerar mycket med bostadsmarknaden och börsen.

Lite dumt att rekommendera pyramidspelsvarianten BetterGlobe till den stackars Swedie , tycker jag.

Nu är ju better globe inget pyramidspel, men hade det varit det så hade jag hållit med dig. Man kan ju inte direkt anklaga skribenten för att vara nyanserad i den artikeln...
Här finns respons till artikeln. https://rikatillsammans.se/mitt-samarbete-med-better-globe-och-tradplantering-i-afrika/

Jag rekommenderar det eftersom jag själv köper träd och tycker att det är bra. Som vid varje investering är det viktigt att veta vad man ger sig in på och att ha rimliga förväntningar. Tror man t.ex att man kommer tjäna 200% på aktier på ett år är sannolikheten överhängande att man blir besviken :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tjäna ränta är nice. Betala ränta suger.

Det enda som är riskfritt är det sista i stort sett.

Vad funkar? Tja, som läget är nu så typ sådana fonder/aktier KPA undviker samt läkemedel. Folk kommer alltid bli sjuka och just nu är det många nationer/stater som kommer/lär behöva förnya sitt försvar. Mina två (med betoning på två) områden att titta närmare på.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top