Nr:18 skrev:2409614
Under SM i år var det ett par hojar som bullrade för mycket. I deras tillstånd står dock formulerat så att dom kan överstiga bullergränsen om dom åtgärdar problemet. Åtgärden bestod i svartflagg och reparation av ljuddämparen. Förstår inte motviljan mot att hålla en låg ljudnivå?
Är helt med på att man inte bör störa grannarna. Men för egen del, inklusive väldigt många som tittar på racing, är ljudet en del av upplevelsen.
250sp väsnas ingenting, trots att det var en av de hårdaste klasserna i sverige någonsin, brukade folk gå ifrån läktarna. D.v.s motorsport ska dåna, varför tror du dorna i stort sett tog bort dB-gränsen för motogp?
Det är häftigt att se ett viggen starta i 300 blås, ljudet är enormt. Att se en elbil ljudlöst dra förbi är det ingen som märker. Där har du nog största anledningen till motviljan.
Sen tycker väl iofs jag att motoGP är en rejäl överdrift, det låter så mycket att man knappt klarar av att vara nära en hel dag.
Sen ska vi givetvis inte diskvalificera oss från svenska banor. Men för en "icke-bullerdag" på mantorp har iaf jag för mig att ljudkravet var detsamma som man har från vägverket, d.v.s 103dB stillastående mätning.
A-torp lite värre.