Mantorp Park och LMS

Nr:18 skrev:
2409614
Under SM i år var det ett par hojar som bullrade för mycket. I deras tillstånd står dock formulerat så att dom kan överstiga bullergränsen om dom åtgärdar problemet. Åtgärden bestod i svartflagg och reparation av ljuddämparen. Förstår inte motviljan mot att hålla en låg ljudnivå?

Är helt med på att man inte bör störa grannarna. Men för egen del, inklusive väldigt många som tittar på racing, är ljudet en del av upplevelsen.
250sp väsnas ingenting, trots att det var en av de hårdaste klasserna i sverige någonsin, brukade folk gå ifrån läktarna. D.v.s motorsport ska dåna, varför tror du dorna i stort sett tog bort dB-gränsen för motogp?
Det är häftigt att se ett viggen starta i 300 blås, ljudet är enormt. Att se en elbil ljudlöst dra förbi är det ingen som märker. Där har du nog största anledningen till motviljan.

Sen tycker väl iofs jag att motoGP är en rejäl överdrift, det låter så mycket att man knappt klarar av att vara nära en hel dag.
Sen ska vi givetvis inte diskvalificera oss från svenska banor. Men för en "icke-bullerdag" på mantorp har iaf jag för mig att ljudkravet var detsamma som man har från vägverket, d.v.s 103dB stillastående mätning.
A-torp lite värre.

oFFkeFF skrev:
2409795 Är helt med på att man inte bör störa grannarna. Men för egen del, inklusive väldigt många som tittar på racing, är ljudet en del av upplevelsen.
250sp väsnas ingenting, trots att det var en av de hårdaste klasserna i sverige någonsin, brukade folk gå ifrån läktarna. D.v.s motorsport ska dåna, varför tror du dorna i stort sett tog bort dB-gränsen för motogp?
Det är häftigt att se ett viggen starta i 300 blås, ljudet är enormt. Att se en elbil ljudlöst dra förbi är det ingen som märker. Där har du nog största anledningen till motviljan.

Sen tycker väl iofs jag att motoGP är en rejäl överdrift, det låter så mycket att man knappt klarar av att vara nära en hel dag.
Sen ska vi givetvis inte diskvalificera oss från svenska banor. Men för en "icke-bullerdag" på mantorp har iaf jag för mig att ljudkravet var detsamma som man har från vägverket, d.v.s 103dB stillastående mätning.
A-torp lite värre.
Hur folk väljer sina fikaklasser har nog väldigt lite med ljudet att göra.

valmers skrev:
2409855 Hur folk väljer sina fikaklasser har nog väldigt lite med ljudet att göra.

Ljudet är en del av fartupplevelsen pungt! ;)
Sen är det såklart inte det enda som avgör.

valmers skrev:
2409065 Där har du en stor orsak till varför de klasserna snart är ett minne blott.

Ja, och det är ju bra så vi slipper de där tvåtaktarna. Då kan ju alla våra ungdomar börja köra 600 eller SBK så får vi nog ut många unga svenska talanger till VM. Kolla bara på Filip Backlund som är sveriges största hopp i framtiden. Han blev bara ifrånåkt som sjutton i Anderstorp av Lundh (som knappt tar poäng i superstock EM, visserligen en hård serie). Så det ser ju lovande ut med många talanger i dom stora klasserna här hemma...

Sen är det ju klart att RR SM ska köras på Mantorp och inte på Linköpng. Om bara Linköpingsmaffian kunde förstå det också... Annars kan ju RR-SM gå i rondellen vid Sergels torg. 50 varv, lika säkert som i Linköping men destu roligare att titta på!

Var bara tvungen att säga något...

tannicuss skrev:
2410382 Ja, och det är ju bra så vi slipper de där tvåtaktarna. Då kan ju alla våra ungdomar börja köra 600 eller SBK så får vi nog ut många unga svenska talanger till VM. Kolla bara på Filip Backlund som är sveriges största hopp i framtiden. Han blev bara ifrånåkt som sjutton i Anderstorp av Lundh (som knappt tar poäng i superstock EM, visserligen en hård serie). Så det ser ju lovande ut med många talanger i dom stora klasserna här hemma...

Sen är det ju klart att RR SM ska köras på Mantorp och inte på Linköpng. Om bara Linköpingsmaffian kunde förstå det också... Annars kan ju RR-SM gå i rondellen vid Sergels torg. 50 varv, lika säkert som i Linköping men destu roligare att titta på!

Var bara tvungen att säga något...
Då tycker jag att du kan anordna ett SM runt Sergel:D

2409614 Förstår inte motviljan mot att hålla en låg ljudnivå?
Det är ju inte helt enkelt med en tvåtaktatre eftersom det inte finns "orginalljuddämpare" som låter mindre. Klart är ju att det kommer behöva sänkas men det är ju enklare för viss.

2408993 Tänk en gång till: Om alternativet till att rejsa med 95 db är att avstå att rejsa öht, är det då ett svårt val? Jag menar på fullt allvar att du nog ska ta och njuta av ditt buller nu, för inom en snar framtid kan du glömma att du får köra på en svensk bana med dagens höga ljudnivå. Miljönissarna är betydligt starkare än du kan tänka dej, alla banor ligger inte inom flygets område. Varför skulle det vara skämmigt att ha dessa ljudkrav? Varför ska man inte ens diskutera originalljuddämpare-frågan?Tycker att du håller en sandlådenivå utan motstycke nu....

Varför har INGEN SM arrangör ett ljudkrav som är lägre ljud än det som står i SVEMO reglemente?

svara mig på den frågan och ställ dig sen frågan, hur många förare kommer att se till att de bullrar mindre FÖR EN ENDA TÄVLING?

EDIT: kan väl tillägga att LMS har samma ljudkrav på sig som alla andra motoranläggningar i Sverige. Tro på intet sätt att LMS banan har nån sorts dispens bara för att det ligger i närheten av en flygplats.
Lär dig nåt om hur miljökontoret mäter buller från anläggningar som orsakar buller och kom sen tillbaka med en förklaring hur nu LMS kan ha nån sorts dispens som du verkar tro den har...

EDIT2: jag kommer härmed att inte lägga en enda sekund till på det här ämnet. För mig är det helt ointressant längre att ens försöka arrangera ett SM på Mantorp Park.
Det var en trevlig ide, men vissa verkar haka upp sig på skitdetaljer som inte ens berör tävlingen som sådan.
Vi kunde enkelt ha bokat en bullerhelg på Mantorp Park, det har jag redan kollat. Men det är vissa som inte tycker inte att motorcyklar ska få låta, även om de nu får det både för anläggningen och reglementets skull.

Så arrangera ett SM på en bullerfri helg och se hur många det kommer.

Last edited:
håkan skrev:
2411762 Varför har INGEN SM arrangör ett ljudkrav som är lägre ljud än det som står i SVEMO reglemente?

svara mig på den frågan och ställ dig sen frågan, hur många förare kommer att se till att de bullrar mindre FÖR EN ENDA TÄVLING?

EDIT: kan väl tillägga att LMS har samma ljudkrav på sig som alla andra motoranläggningar i Sverige. Tro på intet sätt att LMS banan har nån sorts dispens bara för att det ligger i närheten av en flygplats.
Lär dig nåt om hur miljökontoret mäter buller från anläggningar som orsakar buller och kom sen tillbaka med en förklaring hur nu LMS kan ha nån sorts dispens som du verkar tro den har...

EDIT2: jag kommer härmed att inte lägga en enda sekund till på det här ämnet. För mig är det helt ointressant längre att ens försöka arrangera ett SM på Mantorp Park.
Det var en trevlig ide, men vissa verkar haka upp sig på skitdetaljer som inte ens berör tävlingen som sådan.
Vi kunde enkelt ha bokat en bullerhelg på Mantorp Park, det har jag redan kollat. Men det är vissa som inte tycker inte att motorcyklar ska få låta, även om de nu får det både för anläggningen och reglementets skull.

Jag tror nog att diskussionen gällde framtida bullerkrav. Vi kan säkert vara överens om att kraven kommer att bli hårdare.

Om LMS arrangerar en SM-tävling på Mantorp kommer säkerligen alla att jubla.

valmers skrev:
2411837 Jag tror nog att diskussionen gällde framtida bullerkrav. Vi kan säkert vara överens om att kraven kommer att bli hårdare.

Om LMS arrangerar en SM-tävling på Mantorp kommer säkerligen alla att jubla.

framtida ljudkrav är en annan sak. Det här gällde anno 2007.
Att det kommer vara strängare ljudkrav inom 5 år är jag helt övertygad om.
Dock inte till nästa år. Och arrangera en tävling nästa år där man missar 50-100 förare pga ljudkrav. Den tävlingen är inte jag med och arrangerar.

håkan skrev:
2411919 framtida ljudkrav är en annan sak. Det här gällde anno 2007.
Att det kommer vara strängare ljudkrav inom 5 år är jag helt övertygad om.
Dock inte till nästa år. Och arrangera en tävling nästa år där man missar 50-100 förare pga ljudkrav. Den tävlingen är inte jag med och arrangerar.
Fast nu var det ju inte några problem att hyra en bullerhelg på Mantorp, om jag fattade rätt. Vad är problemet?

valmers skrev:
2411936 Fast nu var det ju inte några problem att hyra en bullerhelg på Mantorp, om jag fattade rätt. Vad är problemet?

jag vet inte, nr:18 tycker visst att det är ett problem och hakar upp sig på det.
Att lägga ner så mkt energi på en fråga som inte ens är aktuell nästa år...
jag har varken tid/lust eller ork att argumentera saker som inte ens berör sakfrågan eller arrangemanget och jag förstår inte hur nån annan har det.
Vissa har mer tid än vad jag verkar ha till sånt, så då räcker deras tid till att göra resten också.

valmers skrev:
2411936 Fast nu var det ju inte några problem att hyra en bullerhelg på Mantorp, om jag fattade rätt. Vad är problemet?

Och jag är inte ens säker på att vi behöver en "bullerhelg" för mantorp, iom att vi "bara" låter 102dB, jämför med exempelvis dragracingen på mantorp som låter som jetplan..

oFFkeFF skrev:
2412039 Och jag är inte ens säker på att vi behöver en "bullerhelg" för mantorp, iom att vi "bara" låter 102dB, jämför med exempelvis dragracingen på mantorp som låter som jetplan..

det lär märkas efter nästa helgs B-race+ERF där

håkan skrev:
2391157
EDIT: Kan väl säga också att tanken är inte ny att LMS skulle arrangera tävling på Mantorp, men det går åt så sjukt mkt folk att arrangera tävlingar och de 15-20personer (av ca 300 medlemmar i LMS RR) som hjälper till idag orkar bara inte göra en STOR tävling till.
Så bra är medlemmarna i LMS Ideela förening på att hjälpa till

Hur många av de 300medlemmarna tävlar själva? Under en tävlingshelg försöker man fokusera på körningen och allt runtikring.

Just det här ämnet är väldigt återkommande. Alla vet att LMS sliter som fasiken för att fixa tävlingshelger och det är vi tacksamma för.
Men just det här "gnällandet" gör så att öronen blöder snart. Man försöker, trots att man kör själv, hjälpa till ibland, men ändå kommer såna pikar om att medlemmarna inte hjälper till. Kul, då känner man sig ännu mer manad att hjälpa till.. eller inte.

Vi får tillsammans försöka lägga ner energi på att innan säsongen hitta folk som vill hjälpa till. Kanske hitta andra vägar att gå, vad vet jag.
Men som det är nu kan man knappt ifrågasätta något utan att någon biter tillbaka direkt. Vi är en klubb som ska hjälpas åt så gott det går.
Sen tyvärr, det finns folk som aldrig hjälper till och de som sliter som in i helvete. Så är det i alla klubbar.

Bikerbitch skrev:
2412794

Just det här ämnet är väldigt återkommande. Alla vet att LMS sliter som fasiken för att fixa tävlingshelger och det är vi tacksamma för.
Men just det här "gnällandet" gör så att öronen blöder snart. Man försöker, trots att man kör själv, hjälpa till ibland, men ändå kommer såna pikar om att medlemmarna inte hjälper till. Kul, då känner man sig ännu mer manad att hjälpa till.. eller inte.

.

Jag kan hålla med dig och jag är skyldig jag med. Vet inte varför det blivit sånt gnäll men kanske för att LMS jobbar hårt och när folk tycker vi ska göra mer så slår det kanske bakut. Så i fortsättningen kan ni/vi sluta fråga om mer tävlingar/träningar osv för det finns inte folk. Fan nu låter jag så där grinig själv,fan:D Vi skulle kunna köra 50 tävlingar om vi hade folk. Sen är det så att folk från LMS oftast svara som privatpersoner här och har dom en dålig dag blir kanske svaret lite gnällit.

Kontentan av det jag vill ha fram är.1: LMS (alla ink mig själv) sluta gnäll på att vi inte har folk det måste alla förstått nu. 2: Sluta be om mer, vi kan inte leverera.

Jag vill inte att LMS:are ska ha någon gnällstämpel vilket vi redan fått.

Eran högst trevlige och för det oftast possitiva förar-rep i LMS

håkan skrev:
2411762 Varför har INGEN SM arrangör ett ljudkrav som är lägre ljud än det som står i SVEMO reglemente?

Barra en kort kommentar innan du exploderar och går upp i atomer av ilska: Jag har inte nån enda gång påstått mej kunna arrangera ett SM öht, än mindre ett med lägre bullerkrav än svemos reglemente. Jag har inte heller sagt att man tvunget måste arrangera på en ickebullerhelg. Däremot ifrågasätter jag varför det för dej ska vara så jävla viktigt att bullra? Inse bara fakta: minskar inte bullret kommer motorsporten att dö. Oavsett vad du har för åsikt om det. Huruvida LMS har nån dispens eller ej har jag ingen aning om, och har heller aldrig påstått att ni har. Det verkar dock som att ni mäter annorlunda än andra banor i landet, eftersom jag aldrig hört om nån som fått åka från sviestad utan att ha fått köra, medans det på övriga banor händer ganska ofta.

Detta var mitt sista inlägg i debatten, eftersom jag tycker att det spårar ur fullständigt. Har man inte samma åsikt som vissa ska man ju lägga ner debatten.

Var ett himla liv senast det sänktes på max db-gränsen. Att det inte fanns ljuddämpare som var gjorde till racing som lät så lite, att det blev en extra merkostnad för alla förare och mest känbart för dom som hade sämre ekonomi med att köpa nya ljuddämpare mm. Tror det var 1998 man senast sänkte gränsen. Då från 105db till nuvarande 102db.

Men varför föra liv om något som ens finns? Kommer säkert ändras i flera punkter i dom flesa reglementen under kommande år men då får man bara se till att följa dom när dom börjar gälla. Regler som säkert har en tanke bakom sig att vara sportsliga eller miljömedvetna. Kan ju tom hända att man gör som i MotoGP eller IDM och tillåter högre db i någon klass.

Klart man ska arrangera race på Mantorp! Om nu någon klubb ser det som ett stort arrangemang så är det väl bara att svälja lite av sin stolthet och göra ett samarrangemang ihop med en annan duktig klubb. På STCC på Mantorp så skickar man upp funktionärer från en Skåneklubb. Borde finnas mc-klubbar betydligt närmre än så tex.

Kan bara hålla med Valmers om att Mantorp är en riktig höjdarbana :tummenupp

Högern förbi depåinfarten på tvåan med plaststolparna precis vid axeln är sånt som gör att man får valuta för alla surt nedlagda kronor :yoparty

kan man fortsätta diskutera tävling 2007 utan att bli påhoppad om bullerkrav hit & dit och framtiden för bullerkrav inom roadracing? starta gärna en annan tråd om det.

Jag hade redan förra veckan tänkt prata med lite folk@mantorppark ang. sm där nästa år och hur det rent praktiskt och tekniskt skulle kunna gå till...
Blev lite förhindrad av olyckliga omständigheter hemma...

jag har förmodligen besked nästa vecka om den tanke/plan om att genomföra det skulle vara möjlig.
Sen är det upp till LMS RR Styrelse (som har möte 5:e sept där jag tänkt ta upp den punkten) att bestämma.
Så ni LMS:are som är intresserade av utgången och kanske vill ha ett ord med i matchen, be there, or be fyrkant.

//håkan

Kan ju fortsätta med vad som kommer mera på det mötet:

B-förares vara eller icke vara på LMS-SM,
650cc/2cyl i 250sp, tid för juniorer på tisdagar,B-räjs diskution, har lite till tror jag :D

björn

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...