Mantorp Park och LMS

Nr:18 skrev:
2392543 Kanske dags att ompröva om vi verkligen måste bullra?:)
Ja det funkar ju klockrent i ERF, möjligen kan 250R få problem att nå ner till 95DB.

Kommer ihåg att vi hyrde mantorp en gång i tiden i ducceklubbens regi, vi fick efter bokning ett påslag på 5-10k för airfence som inte fanns, dom skulle skaffa det, i framtiden! Behöver kanske inte säga att vi inte varit där sen dess..

/B

Håller med till 100%, inte fan behöver det låta så mycket som en del hojar gör idag (eller vad säger du Håkan ;).

Frågan är hur man ska mäta också. 4-taktare har mer energi i sitt ljud vilket gör att det går längre. 2-taktare kanske låtter ettrigt och högt för örat och mätapparaterna när man står nära. Vet på en bana där man mätte ljudet en bit ifrån banan och då lät Supersport mer än både 125 och 250 gjorde trots att dom var färre i Supersport.

Axxexs skrev:
2393534 Frågan är hur man ska mäta också. 4-taktare har mer energi i sitt ljud vilket gör att det går längre. 2-taktare kanske låtter ettrigt och högt för örat och mätapparaterna när man står nära. Vet på en bana där man mätte ljudet en bit ifrån banan och då lät Supersport mer än både 125 och 250 gjorde trots att dom var färre i Supersport.
Det är väl bara att ställa någon med en mätare en bit bort på nästa SM-helg och anteckna under tex träningarna hur mycket det låter och sen mäta direkt vid bankanten.

2389774 Lustigt att du tar upp det, i våras gick diskussionens vågor höga om hur dyr startavgiften på a-torp var, trots att den var lägre än året innan. Då hette det att det inte var gratis för LMS att hyra banan för tävling. Tror dock inte att det var du som skrev det, men allmäna meningen var att det var samma kostnader för LMS som för andra klubbar. Helt plötsligt är det massor med pengar billigare att arrangera på sviestad:va
Det är väl inte underligt att det är billigare och enklare för LMS att arrangera sina race på sin egen bana även om de har kostnader för den? Det skulle troligen bli ännu dyrare för dem att arrangera på Mantorp.
Som jag skrev så TROR jag att betalningsförfarandet går till så att Roadracingsektionen betalar för banan genom delar av de intäkter de har på sina andra arrangemang som träningar och gatövningar. EXAKT hur det går till får vi fråga Racerpelle om.

Last edited:
Axxexs skrev:
2393534 Frågan är hur man ska mäta också. 4-taktare har mer energi i sitt ljud vilket gör att det går längre. 2-taktare kanske låtter ettrigt och högt för örat och mätapparaterna när man står nära.
Stämmer bra det. Många är de crossbanor som fick problem efter att fyrtaktarna slog igenom (bokstavligen!). Ljudet färdades betydligt längre och grannar till banan som tidigare inte haft några klagomål hade nu besvär. Förbjud fyrtakt! ;)

På lång sikt är det ju ett måste men 95dB i SM 2007? Det kommer inte ske.
Sedan undrar man ju hur Mantorp kan få problem med grannarna, om de har problem , vid Roadracing med tanke på ljudnivåerna på Dragracingen de kör där..

Gustav O skrev:
2393954 På lång sikt är det ju ett måste men 95dB i SM 2007? Det kommer inte ske.
Sedan undrar man ju hur Mantorp kan få problem med grannarna, om de har problem , vid Roadracing med tanke på ljudnivåerna på Dragracingen de kör där..
Under Sko Uno (numera Veidec Festival) som är EM:s största deltävling så får de bara köra till 18.00. Jag tror att flera klasser fick strykas p g a regnförseningar både -04 och -05 för att de inte vågade bryta mot den regeln. Det är ju bebyggelse på andra sidan E4:an.

Neutral skrev:
2393979 Under Sko Uno (numera Veidec Festival) som är EM:s största deltävling så får de bara köra till 18.00. Jag tror att flera klasser fick strykas p g a regnförseningar både -04 och -05 för att de inte vågade bryta mot den regeln. Det är ju bebyggelse på andra sidan E4:an.

det är ingen bebyggelse andra sidan E4an, iaf inte med bostadshus, det är ju bara Mobila som ligger där.

Dom som brukar klaga bor åt andra hållet. Mot skänningevägen och statoil.
Ett jävla gnäll brukar det bli, så fort någon kör en minut efter tiden när det ska va tyst så ringer dom i gnäller... Ofta bullarar motovägen mycket mer än banan! Men det spelar tydligen ignen roll, verkar som dom bara ringer för att jävlas!

/ozto på tjejes konto

Last edited:
Gustav O skrev:
2393917 Det är väl inte underligt att det är billigare och enklare för LMS att arrangera sina race på sin egen bana även om de har kostnader för den? Det skulle troligen bli ännu dyrare för dem att arrangera på Mantorp.
Som jag skrev så TROR jag att betalningsförfarandet går till så att Roadracingsektionen betalar för banan genom delar av de intäkter de har på sina andra arrangemang som träningar och gatövningar. EXAKT hur det går till får vi fråga Racerpelle om.

Från och med -07 kommer det ligga med banhyra i budgeten kan jag meddela.
Delas på nåt har det inte gjorts, allt överskott går till huvudklubben som "banhyra", vilket ni som läst LMS RR Möteprotokoll vet ungefär hur mycket det är, och LMS betalar ungefär lika mkt ibanhyra som ARC får göra.

Jag hoppas under dagen få reda på hur mkt Mantorp kostar
och att inte hyra den en bullgerhelg? hur ska man få 300 RR Förare att montera tysta system?
//håkan

håkan skrev:
2394141 Från och med -07 kommer det ligga med banhyra i budgeten kan jag meddela.
Delas på nåt har det inte gjorts, allt överskott går till huvudklubben som "banhyra", vilket ni som läst LMS RR Möteprotokoll vet ungefär hur mycket det är, och LMS betalar ungefär lika mkt ibanhyra som ARC får göra.
Då ber jag om ursäkt för att ha farit med förvirrande uppgifter.

håkan skrev:
2394141Jag hoppas under dagen få reda på hur mkt Mantorp kostar
och att inte hyra den en bullgerhelg? hur ska man få 300 RR Förare att montera tysta system?
//håkan
Det är nog ett måste inom en 10-20 årsperiod men det går nog inte över en natt.

Gustav O skrev:
2394645
Det är nog ett måste inom en 10-20 årsperiod men det går nog inte över en natt.

Nja, riktigt så lång tid tror jag inte vi har på oss. Men tillverkarna MÅSTE börja göra tystare system som är anpassade för den kommande marknaden. De kan göra tystare effektsystem om de vill, det är jag övertygad om.

håkan skrev:
2394713 Nja, riktigt så lång tid tror jag inte vi har på oss. Men tillverkarna MÅSTE börja göra tystare system som är anpassade för den kommande marknaden. De kan göra tystare effektsystem om de vill, det är jag övertygad om.
20 år var nog att ta i, det har du rätt i.

okej, min hörsägen om pris för Mantorp var "lite" fel ;)
44500kr + moms (beroende på vem som hyr banan är det 6% eller 25%)

Pris för bullerhelg eller inte är ingen skillnad, problemet är att boka en bullerhelg I TID!

Om man inte bokar innan okt/nov så är det relativt kört att få en bullerhelg, uppskattat från vad Skullman sa över telefon.

Så, om man säger såhär då.
LMS SM har tävling i slutet på Maj
LMS B-Race i början på Juli (??)
LMS Classic tävling i slutet på Juli
LMS Mantorp Park i början på September? 1:a eller 2:a helgen?

Grejjen är att de har krav på ett antal bullerfria helger per år.
det är absolut svårast att få in datum i Juni/juli/augusti.

Sen vet jag inte om LMS ORKAR göra detta med de resurser som finns idag.
Kommer det till folk som kan ta hand om en Mantorp-tävling, så är jag inte helt omöjlig att hjälpa till.

Blir det 3 dagars B-racehelg och ytterligare en 3 dagars på Mantorp, då lär det inte bli nån cup eller liknande som LMS orkar hålla i utan att det blir nytillskott på ett 20tal frivilliga arbetare

//håkan

håkan skrev:
2394936 44500kr + moms (beroende på vem som hyr banan är det 6% eller 25%)

Grejjen är att de har krav på ett antal bullerfria helger per år.
Är det samma pris alla dagar året runt? Ingen skillnad vardag eller helg ens? Det handlar bara om att boka först?

Hur många bullerhelger finns det då? Veidec gör ju av med tre (2 STCC och dragracing-EM).

håkan skrev:
2394141
Jag hoppas under dagen få reda på hur mkt Mantorp kostar
//håkan
Hur tror du vi fick 150 ERF-förare att vara tysta? Genom att alternativet är att avstå att köra race, naturligtvis! Om man skriver tilläggsregler som säger 95db så får vi rätta in oss i ledet, helt enkelt.

2395257 Hur tror du vi fick 150 ERF-förare att vara tysta? Genom att alternativet är att avstå att köra race, naturligtvis! Om man skriver tilläggsregler som säger 95db så får vi rätta in oss i ledet, helt enkelt.

yepp, men nu är det ju så att ni kör samma regel på ALLA tävlingar.
Här skulle just mantorp vara en "utestående" tävling där det gäller andra ljudkrav än på alla andra SM tävlingar...

men men... vi får se på fredag om mitt helsystem går igenom, R1 orginaldämparen lät visst högre... o årka laga :va
EDIT: 70 team, ca 70 hojar, inte 300...

Back