Nr:18
Snabbare än Don Queer
Kanske dags att ompröva om vi verkligen måste bullra?Neutral skrev:2392278För att ha SM måste man hyra tre dagar "med buller".

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kanske dags att ompröva om vi verkligen måste bullra?Neutral skrev:2392278För att ha SM måste man hyra tre dagar "med buller".
Ja det funkar ju klockrent i ERF, möjligen kan 250R få problem att nå ner till 95DB.Nr:18 skrev:2392543Kanske dags att ompröva om vi verkligen måste bullra?![]()
Håller med till 100%, inte fan behöver det låta så mycket som en del hojar gör idag (eller vad säger du HåkanNr:18 skrev:2392543Kanske dags att ompröva om vi verkligen måste bullra?![]()
...och 125R samt Supermono om de skulle vara med och förmodligen de flesta twinnar.GSXR1100R skrev:2392610Ja det funkar ju klockrent i ERF, möjligen kan 250R få problem att nå ner till 95DB.
Det är väl bara att ställa någon med en mätare en bit bort på nästa SM-helg och anteckna under tex träningarna hur mycket det låter och sen mäta direkt vid bankanten.Axxexs skrev:2393534Frågan är hur man ska mäta också. 4-taktare har mer energi i sitt ljud vilket gör att det går längre. 2-taktare kanske låtter ettrigt och högt för örat och mätapparaterna när man står nära. Vet på en bana där man mätte ljudet en bit ifrån banan och då lät Supersport mer än både 125 och 250 gjorde trots att dom var färre i Supersport.
Det är väl inte underligt att det är billigare och enklare för LMS att arrangera sina race på sin egen bana även om de har kostnader för den? Det skulle troligen bli ännu dyrare för dem att arrangera på Mantorp.Nr:18 skrev:2389774Lustigt att du tar upp det, i våras gick diskussionens vågor höga om hur dyr startavgiften på a-torp var, trots att den var lägre än året innan. Då hette det att det inte var gratis för LMS att hyra banan för tävling. Tror dock inte att det var du som skrev det, men allmäna meningen var att det var samma kostnader för LMS som för andra klubbar. Helt plötsligt är det massor med pengar billigare att arrangera på sviestad![]()
Stämmer bra det. Många är de crossbanor som fick problem efter att fyrtaktarna slog igenom (bokstavligen!). Ljudet färdades betydligt längre och grannar till banan som tidigare inte haft några klagomål hade nu besvär. Förbjud fyrtakt!Axxexs skrev:2393534Frågan är hur man ska mäta också. 4-taktare har mer energi i sitt ljud vilket gör att det går längre. 2-taktare kanske låtter ettrigt och högt för örat och mätapparaterna när man står nära.
På lång sikt är det ju ett måste men 95dB i SM 2007? Det kommer inte ske.Nr:18 skrev:2392543Kanske dags att ompröva om vi verkligen måste bullra?![]()
Under Sko Uno (numera Veidec Festival) som är EM:s största deltävling så får de bara köra till 18.00. Jag tror att flera klasser fick strykas p g a regnförseningar både -04 och -05 för att de inte vågade bryta mot den regeln. Det är ju bebyggelse på andra sidan E4:an.Gustav O skrev:2393954På lång sikt är det ju ett måste men 95dB i SM 2007? Det kommer inte ske.
Sedan undrar man ju hur Mantorp kan få problem med grannarna, om de har problem , vid Roadracing med tanke på ljudnivåerna på Dragracingen de kör där..
Neutral skrev:2393979Under Sko Uno (numera Veidec Festival) som är EM:s största deltävling så får de bara köra till 18.00. Jag tror att flera klasser fick strykas p g a regnförseningar både -04 och -05 för att de inte vågade bryta mot den regeln. Det är ju bebyggelse på andra sidan E4:an.
Gustav O skrev:2393917Det är väl inte underligt att det är billigare och enklare för LMS att arrangera sina race på sin egen bana även om de har kostnader för den? Det skulle troligen bli ännu dyrare för dem att arrangera på Mantorp.
Som jag skrev så TROR jag att betalningsförfarandet går till så att Roadracingsektionen betalar för banan genom delar av de intäkter de har på sina andra arrangemang som träningar och gatövningar. EXAKT hur det går till får vi fråga Racerpelle om.
Då ber jag om ursäkt för att ha farit med förvirrande uppgifter.håkan skrev:2394141Från och med -07 kommer det ligga med banhyra i budgeten kan jag meddela.
Delas på nåt har det inte gjorts, allt överskott går till huvudklubben som "banhyra", vilket ni som läst LMS RR Möteprotokoll vet ungefär hur mycket det är, och LMS betalar ungefär lika mkt ibanhyra som ARC får göra.
Det är nog ett måste inom en 10-20 årsperiod men det går nog inte över en natt.håkan skrev:2394141Jag hoppas under dagen få reda på hur mkt Mantorp kostar
och att inte hyra den en bullgerhelg? hur ska man få 300 RR Förare att montera tysta system?
//håkan
Gustav O skrev:2394645
Det är nog ett måste inom en 10-20 årsperiod men det går nog inte över en natt.
20 år var nog att ta i, det har du rätt i.håkan skrev:2394713Nja, riktigt så lång tid tror jag inte vi har på oss. Men tillverkarna MÅSTE börja göra tystare system som är anpassade för den kommande marknaden. De kan göra tystare effektsystem om de vill, det är jag övertygad om.
Är det samma pris alla dagar året runt? Ingen skillnad vardag eller helg ens? Det handlar bara om att boka först?håkan skrev:239493644500kr + moms (beroende på vem som hyr banan är det 6% eller 25%)
Grejjen är att de har krav på ett antal bullerfria helger per år.
Hur tror du vi fick 150 ERF-förare att vara tysta? Genom att alternativet är att avstå att köra race, naturligtvis! Om man skriver tilläggsregler som säger 95db så får vi rätta in oss i ledet, helt enkelt.håkan skrev:2394141
Jag hoppas under dagen få reda på hur mkt Mantorp kostar
och att inte hyra den en bullgerhelg? hur ska man få 300 RR Förare att montera tysta system?
//håkan
Nr:18 skrev:2395257Hur tror du vi fick 150 ERF-förare att vara tysta? Genom att alternativet är att avstå att köra race, naturligtvis! Om man skriver tilläggsregler som säger 95db så får vi rätta in oss i ledet, helt enkelt.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |