Mantorp Park och LMS

håkan skrev:
2396346 yepp, men nu är det ju så att ni kör samma regel på ALLA tävlingar.
Här skulle just mantorp vara en "utestående" tävling där det gäller andra ljudkrav än på alla andra SM tävlingar...

men men... vi får se på fredag om mitt helsystem går igenom, R1 orginaldämparen lät visst högre... o årka laga :va
EDIT: 70 team, ca 70 hojar, inte 300...
70 team, hälften av teamen har olika hojar på de olika banorna, minst 100 hojar med lägre bullernivå. Varför ska vi tvunget bullra på de andra banorna då? Av samma orsak som hunden slickar sej i arslet?

Nr:18 skrev:
2396889 70 team, hälften av teamen har olika hojar på de olika banorna, minst 100 hojar med lägre bullernivå. Varför ska vi tvunget bullra på de andra banorna då? Av samma orsak som hunden slickar sej i arslet?

jag tror ju inte att alla arrangerande klubbar skriver in 95dB vid bankanten i TR
jag tror heller inte att SVEMO sänker bullernivån i reglementet till 95dB vid bankanten utan behåller det som det är idag, 95dB mätt 10m från bankanten.

Eller har du hört nåt annat?

håkan skrev:
2398069 jag tror ju inte att alla arrangerande klubbar skriver in 95dB vid bankanten i TR
jag tror heller inte att SVEMO sänker bullernivån i reglementet till 95dB vid bankanten utan behåller det som det är idag, 95dB mätt 10m från bankanten.

Eller har du hört nåt annat?
Varför skulle det vara så otänkbart att ha 95 db vid bankanten? Är väl bara att gilla läget:tungan

2403333 Varför skulle det vara så otänkbart att ha 95 db vid bankanten? Är väl bara att gilla läget:tungan

va töntigt det där låter :arsele

jag skulle verkligen inte röra mitt avgassystem bara för en enda tävling på hela säsongen, då står jag hellre över, många med mig tänker nog samma sak.
Så kul är det inte att köra på Mantorp så man skulle lägga ut några tusenlappar på att fixa en orginaldämpare.

Så, låt oss avsluta diskussionen orginalsystemtjafs.
Bullerdag måste det vara om det ska va nåt.
Annars tänker då åtminstone inte jag lyfta ett finger för att försöka få en SM tävling @Mantorp.
Jag skulle då skämmas som SM arrangör med att gå ut o säga att ni bara får bullra 95dB...

//håkan
EDIT: kanske om några år är det dags att ändra SVEMO reglementet.. men än så länge får det va att följa det tycker åtminstone jag på SM tävlingar

håkan skrev:
2408939 va töntigt det där låter :arsele

jag skulle verkligen inte röra mitt avgassystem bara för en enda tävling på hela säsongen, då står jag hellre över, många med mig tänker nog samma sak.
Så kul är det inte att köra på Mantorp så man skulle lägga ut några tusenlappar på att fixa en orginaldämpare.

Så, låt oss avsluta diskussionen orginalsystemtjafs.
Bullerdag måste det vara om det ska va nåt.
Annars tänker då åtminstone inte jag lyfta ett finger för att försöka få en SM tävling @Mantorp.
Jag skulle då skämmas som SM arrangör med att gå ut o säga att ni bara får bullra 95dB...

//håkan
EDIT: kanske om några år är det dags att ändra SVEMO reglementet.. men än så länge får det va att följa det tycker åtminstone jag på SM tävlingar
Tänk en gång till: Om alternativet till att rejsa med 95 db är att avstå att rejsa öht, är det då ett svårt val? Jag menar på fullt allvar att du nog ska ta och njuta av ditt buller nu, för inom en snar framtid kan du glömma att du får köra på en svensk bana med dagens höga ljudnivå. Miljönissarna är betydligt starkare än du kan tänka dej, alla banor ligger inte inom flygets område. Varför skulle det vara skämmigt att ha dessa ljudkrav? Varför ska man inte ens diskutera originalljuddämpare-frågan?Tycker att du håller en sandlådenivå utan motstycke nu....

2408993 Tänk en gång till: Om alternativet till att rejsa med 95 db är att avstå att rejsa öht, är det då ett svårt val? Jag menar på fullt allvar att du nog ska ta och njuta av ditt buller nu, för inom en snar framtid kan du glömma att du får köra på en svensk bana med dagens höga ljudnivå. Miljönissarna är betydligt starkare än du kan tänka dej, alla banor ligger inte inom flygets område. Varför skulle det vara skämmigt att ha dessa ljudkrav? Varför ska man inte ens diskutera originalljuddämpare-frågan?Tycker att du håller en sandlådenivå utan motstycke nu....

håkan är bara tuff för han har den hojen som låter mest och fräsigast...

Personligen tycker jag helt klart att det är skönt med lite tystare hojar, kalla mig gärna mespropp men som idag på mantorp så är det ju fan jobbigt när man inte kan prata i bandepån för allt jävla oväsen! Det är ju inte så att hojarna går speciellt illa med tysta system!

ozto skrev:
2409009 håkan är bara tuff för han har den hojen som låter mest och fräsigast...

Personligen tycker jag helt klart att det är skönt med lite tystare hojar, kalla mig gärna mespropp men som idag på mantorp så är det ju fan jobbigt när man inte kan prata i bandepån för allt jävla oväsen! Det är ju inte så att hojarna går speciellt illa med tysta system!
Effektvinsten finns inte i ljuddämparen, utan i grenröret. På vår ERF-racer kostade nytet från Yoshihelsystem till Yoshigrenrör med kawadämpare 3 hk innan optimering i bänk. Efter optimeringen var skillnaden en halv hästkraft på topp. Vi vann dock effekt längre ner i registret, så jag använder nästan aldrig Yoshimuradämparen.

ozto skrev:
2409009 håkan är bara tuff för han har den hojen som låter mest och fräsigast...

Vår depåpersonal tycker ändå att efter en heldag på ERF med 95DB så surrar det bra i skallen om man inte har proppar.

stefan har rätt, det är dags snart andå, så varför inte börja snacka om bullersänkningen redan nu.

och sen.. funkis snacket..
RR förare börjar med RR för att dom gillar att köra RR!!
Folk i RR klubbar börjar i en RR klubb för att vadå? få förare att byta intresse eller? eller för att ni älskar sporten och vill vara delaktiga utan att köra..
vi fattar att det behövs folk och är ytterst tacksamma för alla slit,
men sluta säga att vi måste ställa upp och jobba på banan, de som kan gör det redan.
vi jobbar minst lika hårt med att få ihop pengar och teamet..

ni finns inte utan oss och våra tävlingar finns inte utan er, men vi har valt redan.

R2 skrev:
2409052 stefan har rätt, det är dags snart andå, så varför inte börja snacka om bullersänkningen redan nu.

och sen.. funkis snacket..
RR förare börjar med RR för att dom gillar att köra RR!!
Folk i RR klubbar börjar i en RR klubb för att vadå? få förare att byta intresse eller? eller för att ni älskar sporten och vill vara delaktiga utan att köra..
vi fattar att det behövs folk och är ytterst tacksamma för alla slit,
men sluta säga att vi måste ställa upp och jobba på banan, de som kan gör det redan.
vi jobbar minst lika hårt med att få ihop pengar och teamet..

ni finns inte utan oss och våra tävlingar finns inte utan er, men vi har valt redan.
Herr krycka kanske kan hoppa ut i flaggtornet nu när han inte är körbar.

:tungan

GSXR1100R skrev:
2409058 Herr krycka kanske kan hoppa ut i flaggtornet nu när han inte är körbar.

:tungan
herrn har redan andra åtaganden inom teamet.

Neutral skrev:
2409050 Originaldämparna till 125R, 250R och supermono då?
Ett hett tips är att dom också får lösa sina bullerproblem. Att bullra är tydligen ett självändamål om man ska köra racing, viktigare än allt annat.....

valmers skrev:
2409065 Där har du en stor orsak till varför de klasserna snart är ett minne blott.

Ja, framtida fyrtakts-prodracers kommer säkert låta mycket mindre :rolleyes:
Frågan är som sagt hur långt bort man ska mäta bullret, vid bankanten, eller kanske klart smartast, hos dem som kan störas av bullret.
Minns jag inte helt fel dånade en r1'a i c:a 90-95dB, på rull, med avslagen motor i 150km/h, d.v.s enbart transmissionsljud från kedja m.m.
Vad jag vet har inga bullernivåer överstigits på exempelvis anderstorp under bullerdagarna hos grannarna, trots vassa högljudande aprilia-250's på sm/em där. Kanske någon mer insatt från arc kan avslöja det?

2409199 Ett hett tips är att dom också får lösa sina bullerproblem. Att bullra är tydligen ett självändamål om man ska köra racing, viktigare än allt annat.....

De har faktiskt sänkt dB i VM för tvåtaktarna från och med i år. Vi förlorar inte så mycket effekt med längre ljuddämpare, största problemet är nog utrymmet, så de inte sticker ut för långt bak, som de inte heller får för reglementet.

Last edited:
oFFkeFF skrev:
2409307 Ja, framtida fyrtakts-prodracers kommer säkert låta mycket mindre :rolleyes:
Frågan är som sagt hur långt bort man ska mäta bullret, vid bankanten, eller kanske klart smartast, hos dem som kan störas av bullret.
Minns jag inte helt fel dånade en r1'a i c:a 90-95dB, på rull, med avslagen motor i 150km/h, d.v.s enbart transmissionsljud från kedja m.m.
Vad jag vet har inga bullernivåer överstigits på exempelvis anderstorp under bullerdagarna hos grannarna, trots vassa högljudande aprilia-250's på sm/em där. Kanske någon mer insatt från arc kan avslöja det?
Vi snackade om framtiden. Bullerrestriktionerna blir knappast mildare. Ingen som sett ett SM kan neka till att 125/250 låter jävligt mycket mer än fyrtaktarna.

valmers skrev:
2409318 Vi snackade om framtiden. Bullerrestriktionerna blir knappast mildare. Ingen som sett ett SM kan neka till att 125/250 låter jävligt mycket mer än fyrtaktarna.

På nära håll ja, på längre håll, nej. Vill du göra ett enkelt test kan du besöka min farbror som bor c:a 1 km från sviestad-rakan. Under ett SM hör du knappt tvåtaktsklasserna dit, däremot hörs 600'orna väldigt väl..
Innan hörde man inte heller crossbanan till farbror, sen fyrtaktarna klev in hörs numer crossbanan också.
De transporterar helt klar ljudet längre bort.
Men det är ju enklare med ett reglemente som säger att alla får bullra lika mycket på ett visst avstånd än att ta reda på exakt hur mycket en hoj låter till en granne.
102dB är det som ska klaras för 95 förbifart.

På landsväg får bilar bullra 103dB. när vi hyrde mantorp icke bullerdag var det bilar som lät i de trakterna och över, mantorps bullerlarm slog iaf inte till.

2409199 Ett hett tips är att dom också får lösa sina bullerproblem. Att bullra är tydligen ett självändamål om man ska köra racing, viktigare än allt annat.....
Får de inte köra support till ERF annars?

Neutral skrev:
2409343 Får de inte köra support till ERF annars?
Har inget med det att göra, har du problem med läsförståelsen?

oFFkeFF skrev:
2409307 Ja, framtida fyrtakts-prodracers kommer säkert låta mycket mindre :rolleyes:

De har faktiskt sänkt dB i VM för tvåtaktarna från och med i år. Vi förlorar inte så mycket effekt med längre ljuddämpare, största problemet är nog utrymmet, så de inte sticker ut för långt bak, som de inte heller får för reglementet.
Under SM i år var det ett par hojar som bullrade för mycket. I deras tillstånd står dock formulerat så att dom kan överstiga bullergränsen om dom åtgärdar problemet. Åtgärden bestod i svartflagg och reparation av ljuddämparen. Förstår inte motviljan mot att hålla en låg ljudnivå?

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...