Mantorp Park och LMS

Rotorp skrev:
2389438 Kan inte annat än att hålla med i frågeställningen?!?
Mantorm måtte vara 10 ggr bättre/säkrare att anordna ett evenemang på.

Undrar också varför det inte är mer på Mantorp i dagsläget?

varför åker man inte i Brno istället? säkert 100 gånger bättre/säkrare än nån svensk bana...

EDIT: Varför anordnar inte nån klubb tävling på mantorp? (STCC är ingen klubb...)
FMK,HMS?, ARC, Falkenberg, Västra?
förstår inte.. hyr banan, anordna tävling... :tummenupp

håkan skrev:
2390254 varför åker man inte i Brno istället? säkert 100 gånger bättre/säkrare än nån svensk bana...

EDIT: Varför anordnar inte nån klubb tävling på mantorp? (STCC är ingen klubb...)
FMK,HMS?, ARC, Falkenberg, Västra?
förstår inte.. hyr banan, anordna tävling... :tummenupp
Ja, men nu är det ju så att LMS har Mantorp inom "promenadavstånd", och bedriver sin verksamhet på en annan bana som inte kan konkurrera med Mantorp på något sätt. Därav min frågeställning.

valmers skrev:
2390300 Ja, men nu är det ju så att LMS har Mantorp inom "promenadavstånd", och bedriver sin verksamhet på en annan bana som inte kan konkurrera med Mantorp på något sätt. Därav min frågeställning.
Men du har väl fått svaret i tråden? Ljudkrav och kostnad, inget som LMS råder över. Att ingen annan än LMS försökt arrangera SM där sedan -02 säger väl en del också.

Axxexs skrev:
2390008 Så är det på många andra banor med. Tex Assen. Den kostar massor att hyra och har jättehårda regler om miljön. Men dom lyckas köra sina race ändå.

Dom har satt ett maxbelopp på vad en anmälningsavgift får kosta där i deras mästerskap så arrangörerna måste se till att få in sponsorer som täcker mellanskillnaden så dom kan driva sin serie.

Största skillnaden är nog att dom har typ 10 funktionärer per postering och kan inte ha fler men många fler vill. Men sånna banor har en annan dragningskraft för publik, förare och funktionärer. Mantorp skulle jag gissa är något lättare att hitta folk till än vissa andra banor. Borde inte vara svårare iaf.

Hur ofta ägnar du din tid åt att jaga funktionärer? Hittar du fler som vill hjälpa oss är jag först i kön att tacka dig! :tummenupp

Det verkar ju vara en massa folk här som kan en massa om Mantorp, varför tar ni inte bara och fixar ett SM då? Jag är faktiskt tveksam till att man lyckas få ett SM i RR där att gå ihop. Tänk på att det krävs kanske en veckas tid åt att göra allting i ordning, ha racet och sedan städa undan igen. 7 dagars banhyra... Billigt. + träning innan, då. Och så, tja, åtminstone en 80 funktionärer/dag i 3 dagar, om samma upplägg som vi har.

Och kom nu inte dragandes med en massa tjat om sponsorer som betalar mellanpengarna, för er som hittar sponsorer är jag glad, det finns dock inte många företag som kan lägga mellanskillanden för så dålig reklam som RR... Även om det skulle vara på Mantorp. Det är helt enkelt ett förjävla enormt arragemang. Jag bara ser högarna med jobb framför mig... :näsblod

valmers skrev:
2390300 Ja, men nu är det ju så att LMS har Mantorp inom "promenadavstånd", och bedriver sin verksamhet på en annan bana som inte kan konkurrera med Mantorp på något sätt. Därav min frågeställning.

Varför fixar du inte bara till ett SM där? Då tror jag du får svaret, kära du. :tummenupp

Last edited:
Syss skrev:
2390449 Hur ofta ägnar du din tid åt att jaga funktionärer? Hittar du fler som vill hjälpa oss är jag först i kön att tacka dig! :tummenupp

Varför fixar du inte bara till ett SM där? Då tror jag du får svaret, kära du. :tummenupp

Det där med de enorma svårigheterna att få funktionärer jobba ideellt inom föreningar är ofta en myt. Med rätt vilja och lite planering går det oftast bygga upp väl fungerande arbetspooler. Tyvärr missar för många organisationer den där biten med information och hålla aktiv kontakt med frivilliga. Då dör engagemanget ut ganska snabbt..

Tack vare att LMS har "ordning och reda" så är vi väl kända för att ha många och billiga träningar, även våra gatåkningar är billigast. Vi har också arrangerat B-race, SM och EM (ihop med Classic Racing med 600 (!) förare) och tre motardtävlingar. Nu snart hålls en SMC-kurs som berättigar till billigare försäkring hos Folksam för 350:-, så billigt att flera deltagare ifrågasatt om det är riktigt! Så det finns fördelar med att ha eget också även om det inte är lika bra/häftigt som Mantorp.

Själv ska jag åka hoj för första gången på Mantorp på fredag, ska bli jättekul om vädret är bra. :)

Last edited:
Syss skrev:
2390449

Nu tycker jag att du upprepar dej ordentligt. Ett SM på anderstorp kostar en given summa att arrangera. Ett SM på Mantorp skulle inte vara så ohemult mycket dyrare att det inte går att genomföra med en vinst för arrangören. Varför skulle man tvunget hyra banan 7 dagar innan? Man behöver inte hyra anderstorp 7 dagar för ett SM som tar 3 dagar att genomföra....

Angående att prova att arrangera ett SM, du vet mycket väl att SM ska arrangeras av svemoanslutna klubbar, inte av en samling hojdårar på ett forum. Däremot kanske hojdårarna kan bearbeta folk i sina respektive klubbar, så att vi kanske kan köra på Mantorp också? Arbetsmängden ökar inte speciellt mycket bara för att banan heter nåt annat än sviestad:7peta

Neutral skrev:
2390595 Tack vare att LMS har "ordning och reda" så är vi väl kända för att ha många och billiga träningar, även våra gatåkningar är billigast. Vi har också arrangerat B-race, SM och EM (ihop med Classic Racing med 600 (!) förare) och tre motardtävlingar. Nu snart hålls en SMC-kurs som berättigar till billigare försäkring hos Folksam för 350:-, så billigt att flera deltagare ifrågasatt om det är riktigt! Så det finns fördelar med att ha eget också även om det inte är lika bra/häftigt som Mantorp.

Själv ska jag åka hoj för första gången på Mantorp på fredag, ska bli jättekul om vädret är bra. :)
Jätteduktigt! Vad har detta med Mantorp att göra?

Last edited:
Nr:18 skrev:
2390712 Jätteduktigt! Vad har detta med Mantorp att göra?
Jag trodde det framgick i slutet av första stycket..? :va Valmers har redan fått svar på sin fråga och jag valde att framhäva fördelarna med LMS av i dag i stället för att kasta skit på hur illa allt skulle bli om vi ens tänkte på Mantorp. ;) Jag förstår att det är den sistnämnda metoden man ska använda på ett forum så jag ska bättra mig. :D

Neutral skrev:
2390746 Jag trodde det framgick i slutet av första stycket..? :va Valmers har redan fått svar på sin fråga och jag valde att framhäva fördelarna med LMS av i dag i stället för att kasta skit på hur illa allt skulle bli om vi ens tänkte på Mantorp. ;) Jag förstår att det är den sistnämnda metoden man ska använda på ett forum så jag ska bättra mig. :D
Jag vet redan om att LMS är bra på att arrangera, att man har billiga träningar osv. Det jag däremot inte har en susning om är vad det har att göra med möjligheterna att arrangera ett SM på mantorp. Ungefär som att "Äpplen är goda" automatiskt skulle betyda att "hundar är elaka".

Om det nu kostar 60K att hyra banan i mantorp, och 45K att hyra a-torp innebär det att för 3 dagar skulle prisskillnaden vara 45K totalt. De övriga kostnaderna borde vara jämförbara. Lägger man den kostnaden på förarna, vilket jag anser är fel väg att gå, skulle det innebära ett par, tre hundralappar extra. Kolla in ERF som vi kör där om 2 veckor, övriga banor kostar 2500 att köra, Mantorp kostar 2700 istället. Spelar roll, liksom.

Det kostar 250K att hyra Mantorp Park Fre/lör/sön (har jag hört nånstans).

Räkna sen på vad anmälningsavgiften skulle vara om det var säg, 300 förare.
Och även budgetera för vad som händer om det bara kommer 150 också.
Lägg till alla andra utgifter också.

Sopmaskiner, ambulans, städning, mat, ja ni vet allt det där runtomkring, om man aldrig varit med o arrangerat en tävling så har man nog inte så speciellt bra koll på vad pengarna egentligen går det, så jag förmodar att det bara är ett fåtal som förstår...

Om ni kan RR historien väl så gick det inte så bra på sista SM tävlingen på Mantorp, ekonomiskt sett.

//håkan

EDIT: Kan väl säga också att tanken är inte ny att LMS skulle arrangera tävling på Mantorp, men det går åt så sjukt mkt folk att arrangera tävlingar och de 15-20personer (av ca 300 medlemmar i LMS RR) som hjälper till idag orkar bara inte göra en STOR tävling till.
Så bra är medlemmarna i LMS Ideela förening på att hjälpa till

Babar skrev:
2390506 Det där med de enorma svårigheterna att få funktionärer jobba ideellt inom föreningar är ofta en myt. Med rätt vilja och lite planering går det oftast bygga upp väl fungerande arbetspooler. Tyvärr missar för många organisationer den där biten med information och hålla aktiv kontakt med frivilliga. Då dör engagemanget ut ganska snabbt..

Hos oss är det ingen myt, vi välkomnar förslag på hur man får dit mer folk.
Vi har en ansvarig för funktionärer, kom gärna på nästa LMS möte och berätta hur du tänkt dig

Last edited:
håkan skrev:
..
Om ni kan RR historien väl så gick det inte så bra på sista SM tävlingen på Mantorp, ekonomiskt sett.
..

Kan ju iof bero på att man betalade tillbaka stora delar av anmälningsavgiften till alla förarna utom 125jnr och 250SP som var dom enda som hann köra innan det blev hagel på den då redan blöta banan den där helgen i april 2002.

Babar skrev:
2390506 Det där med de enorma svårigheterna att få funktionärer jobba ideellt inom föreningar är ofta en myt. Med rätt vilja och lite planering går det oftast bygga upp väl fungerande arbetspooler. Tyvärr missar för många organisationer den där biten med information och hålla aktiv kontakt med frivilliga. Då dör engagemanget ut ganska snabbt..

Jo, jag vet. Det gäller bara att någon ska få ork att göra det också... Men när det väl är gjort går det ganska smidigt. Jag ser MK Scandia, där jag också hjälper till, som ett bra exempel. Det är samma folk på posteringarna varje år, och de vet precis vad de ska göra och när de ska göra det... :)

Som det är nu har vi bara inte folk till det. Vi har inte folk till att ragga sponsorer till ett stort SM på Mantorp heller.

Det är väldigt många som är väldigt bra på att klaga på ett forum på internet, när det väl handlar om att faktiskt göra något är det fortfarande bara vi ca 20 eldsjälar kvar. Hur många av er som klagar/undrar/funderar/gnäller eller vad ni nu gör är faktiskt beredda att göra något för att få ett SM på Mantorp???? Om vi ens kommer upp i 1 person skulle jag vara förvånad!

Last edited:
håkan skrev:
2391157 Det kostar 250K att hyra Mantorp Park Fre/lör/sön (har jag hört nånstans).
Hoppsan, nu ökade priset väsentligt. Gissas mycket, gör man det kan man ju gissa realistiskt. Att inbilla sej att mantorp kan dubbelt så mycket som a-torp är nog att vara överpessimistisk. Realistiska kvalificerade gissningar torde ge en summa omkring 180K för en helg.

2391406 Hoppsan, nu ökade priset väsentligt. Gissas mycket, gör man det kan man ju gissa realistiskt. Att inbilla sej att mantorp kan dubbelt så mycket som a-torp är nog att vara överpessimistisk. Realistiska kvalificerade gissningar torde ge en summa omkring 180K för en helg.

jag kan ta reda på hur mkt det kostar att hyra banan en bullerhelg fre/lör/sön nästa vecka

//håkan

2391406 Hoppsan, nu ökade priset väsentligt. Gissas mycket, gör man det kan man ju gissa realistiskt. Att inbilla sej att mantorp kan dubbelt så mycket som a-torp är nog att vara överpessimistisk. Realistiska kvalificerade gissningar torde ge en summa omkring 180K för en helg.

Jag var med och hyrde mantorp 2001 en lördag, kostade 35kkr då. Inget ingick förutom 4 upplåsta toaletter.
Skulle man ha sopborstar/flaggor etc, städade toaletter etc kostade det mera. Man fick inte ha någon egen försäljning av mat m.m. Så det var faktiskt svårt att dra ihop stålarna på ett arrangemang.
Vet som sagt inte hur det är idag med priserna förutom att det är dyrare.

Vad gäller LMS att driva ett sm på mantorp, man har ju sin anläggning, brist på folk som alla klubbar, och de arrangerar redan väldigt många tävlingar.
Men visst skulle det vara kul om någon klubb åter kom tillbaka och fixade en sm-tävling på mantorp, kortedala, kom tillbaka ;)

håkan skrev:
2391157
EDIT: Kan väl säga också att tanken är inte ny att LMS skulle arrangera tävling på Mantorp, men det går åt så sjukt mkt folk att arrangera tävlingar och de 15-20personer (av ca 300 medlemmar i LMS RR) som hjälper till idag orkar bara inte göra en STOR tävling till.
Så bra är medlemmarna i LMS Ideela förening på att hjälpa till
Det är ju detta jag är ute efter, historien bakom varför det blivit som det blivit. Hade Mantorp Park legat i Degerfors hade jag frågat mig varför inte KMF arrangerade RR på den banan istället för Gelleråsen.

Tyvärr får man ju alla LMS:are på sig så fort man frågar. Det är ingen som betvivlar att ni lägger ned ett jävla jobb.

valmers skrev:
2392112

Tyvärr får man ju alla LMS:are på sig så fort man frågar. Det är ingen som betvivlar att ni lägger ned ett jävla jobb.

Jag tror inte dom är spec arga på dig gubben. Nu på hösten är alla ganska trötta. Det har varit ett blåsigt år i LMS. Det är redan nu dags att börja skissa på nästa års tävlingar och klasser. LMS som klubb som (skrivits ovan) kör ju redan x antal större tävlingar. Jag tror att anledingen att det inte kommer bli Mantorp (vilket hade varit skit kul) är att vi nu ligger precis på en nivå vi klarar (lite över kanske). Vi får om vi nu ska börja köra Mantorp strycka tex B-räjset på LMS och det tror jag ingen i styrelsen vill. Vi prioreterar "våran" bana där vi kan saker och ting. Tråkigt ja, men tyvärr den verklighet vi lever i. Men vi kanske skulle kunna sammordna nått med ARC? Så att vi tar halva bördan var. Alla förslag är välkommna.

björn.e Förar rep LMS

De belopp jag har hört för vardagar 2006 är ca 45K plus moms samt krav på att man hyr air-fence för ytterliggare 6K plus moms.
Men Nitrous eller Liwa1 kan säkert sprida lite ljus över den frågan.

Ska bli spännande på fredag, har bara kört formelbil på korta sträckan tidigare :)

sandstream skrev:
2392263 De belopp jag har hört för vardagar 2006 är ca 45K plus moms samt krav på att man hyr air-fence för ytterliggare 6K plus moms.
Men Nitrous eller Liwa1 kan säkert sprida lite ljus över den frågan.

Ska bli spännande på fredag, har bara kört formelbil på korta sträckan tidigare :)
Har för mig Nitrous sade något om runt 70' totalt men kan ha fel. Jag vet att de tar extra betalt för air/softfence då de inte behöver ha det för bilar. Håkan ska kolla priserna också. För att ha SM måste man hyra tre dagar "med buller".

Jag har också kört korta sträckan två gånger med Formel Ford. :)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show