Malmö - Trevligt ställe

Status
Ej öppen för fler svar.
Kanske en bidragande faktor? (Bara lite tankar, hoppa inte på mig nu)

Folk kommer från utlandet där det inte finns alkohol, droger eller "nakna tjejer" som springer runt. Och när vissa kommer hit så lär dem sig att det ät OK att dricka, knarka och gör vad dem vill med flickor för att flickorna är klädda som att dem vill ha lite kul.

Kollade på ett program där ett amish folket låter sina ungdomar gör Exakt vad dem vill under en särskild ålder, och då blev dem "frestade" med alla dessa grejer och vissa av dem blev lite konstiga och gjorde allt möjligt.

Tycker att det är ganska enkelt.

Vi har tagit emot fler invandrare än vad vi klarar av att integrera.

Att det är större problem och tar längre tid att integrera någon från en helt annan kultur där religion bestämmer hur samhället och lagar ska se ut när det svenska samhället fungerar precis tvärtom borde inte förvåna någon. Kan dessutom tänka mig att om man kommer från ett land där man riskerar att bli skjuten för att ha "fel" kläder eller för att man tycker något olämpligt, så klarar man inte av att plötsligt vara i ett land där "allt" är okej. För mkt frihet helt enkelt.

Av någon märklig anledning förvånar det våra politiker.

Tycker att det är ganska enkelt.

Vi har tagit emot fler invandrare än vad vi klarar av att integrera.

Att det är större problem och tar längre tid att integrera någon från en helt annan kultur där religion bestämmer hur samhället och lagar ska se ut när det svenska samhället fungerar precis tvärtom borde inte förvåna någon. Kan dessutom tänka mig att om man kommer från ett land där man riskerar att bli skjuten för att ha "fel" kläder eller för att man tycker något olämpligt, så klarar man inte av att plötsligt vara i ett land där "allt" är okej. För mkt frihet helt enkelt.

Av någon märklig anledning förvånar det våra politiker.

Vi skulle nog klara av att integrera betydligt fler invandrare, än vad som är fallet i dag, om vi istället för att bussa ut dem till sunkiga flyktingförläggningar i industriområden för lång tid innan de ens får en chans att integrera sig, faktiskt försökte bemöta dem på ett genomtänkt och mer humant sätt. Man skulle kunna tänka sig mer individuellt anpassade förhållningssätt till enskilda personer, och med tydligare fokus på värderingar som är viktiga i det svenska samhället, som samarbete, jämställdhet och så vidare. Förmodligen skulle ett sådant synsätt löna sig ekonomiskt i längden, då invandrarna skulle känna sig mer välkomna, och därmed mer positivt inställda till det svenska samhället, vilket ger lyckligare och mer produktiva medborgare i längden. Nackdelen är förstås att det kortsiktigt skulle kosta mer pengar än idag, vilket få är beredda att betala i dagens samhälle där framförhållningen på sin höjd är ett kvartal, trots att det rimligen skulle löna sig för samhället i stort, i längden...

Vi skulle nog klara av att integrera betydligt fler invandrare, än vad som är fallet i dag, om vi istället för att bussa ut dem till sunkiga flyktingförläggningar i industriområden för lång tid innan de ens får en chans att integrera sig, faktiskt försökte bemöta dem på ett genomtänkt och mer humant sätt. Man skulle kunna tänka sig mer individuellt anpassade förhållningssätt till enskilda personer, och med tydligare fokus på värderingar som är viktiga i det svenska samhället, som samarbete, jämställdhet och så vidare. Förmodligen skulle ett sådant synsätt löna sig ekonomiskt i längden, då invandrarna skulle känna sig mer välkomna, och därmed mer positivt inställda till det svenska samhället, vilket ger lyckligare och mer produktiva medborgare i längden. Nackdelen är förstås att det kortsiktigt skulle kosta mer pengar än idag, vilket få är beredda att betala i dagens samhälle där framförhållningen på sin höjd är ett kvartal, trots att det rimligen skulle löna sig för samhället i stort, i längden...

Tror snarare problemet är att svensken inte är så intresserad av invandrare i verkligheten, bara på pappret.

Annars vore det ju enkelt att lösa med att varje invandrarfamilj måste ha en fosterfamilj, dessa bär ansvaret.

Eller varför inte strypa invällningen helt (inklusive anhöriga) tills integrationen har hunnit ikapp?

Om vi dessutom utvisar dom som inte vill integrera sig och leva efter svensk lag så skulle vi snabbt kunna öppna våra gränser för invandring igen, då utav folk med vilja att komma hit och bidraga till samhället och välfärden.

Vi hade en fungerande arbetskraftinvandring en gång i tiden, follk som ville jobba kom hit och visade sig vara duktiga och en tillgång för samhället.

Integration är inget som sker av sej självt.
Vi människor gillar instinktivt folk som är som oss själva. Därför umgås vi helst med folk som liknar oss till språk, beteende, värderingar, etc. Detta gäller alla människor, inklusive oss svenskar.
Till detta kommer att vi människor av naturen är ganska lata. Har vi olika sätt att klara av en uppgift väljer vi normalt den som är snabbast och kräver minst ansträngning.

Detta får till följden att många som är nya i Sverige (eller för den skull svenskar som flyttar utomlands) väljer att bosätta sej i områden där det finns många med samma bakgrund (även om det innebär att det blir väldigt trångt eller svårt att hitta egen bostad). Man finner sej då snabbt tillrätta i det nya landet, om så bara i just det egna lilla bostadsområdet. Integrationen med samhället i övrigt går långsamt eller inte alls. Det är detta som skapar problem.

Lösningen är inte att stoppa invandringen, utan att ta integrationsfrågan på allvar och göra stora förändringar i systemet för att ta emot nyanlända. Med ett väl fungerande integrationssystem skulle vi utan problem kunna ta emot ännu fler invandrare än idag och vi skulle ha verklig nytta av deras eventuella kunskaper.
Bra för dem, bra för Sverige.

Lösningen är inte att stoppa invandringen, utan att ta integrationsfrågan på allvar och göra stora förändringar i systemet för att ta emot nyanlända. Med ett väl fungerande integrationssystem skulle vi utan problem kunna ta emot ännu fler invandrare än idag och vi skulle ha verklig nytta av deras eventuella kunskaper.

Problemet är ju bara att vi redan har tagit hit massor av människor som inte är intergrerade, kommer det fler så söker dom sig till dom som redan är här utan att intergrerats.

Vi måste FÖRST få ordning på dom som är här, innan vi kan ta på oss att få ordning på fler.
Vissa grupper tar i snitt 8 år att få ut i arbetslivet, andra kommer aldrig ut i arbetslivet utan byter bara bidragsform.
Om man då pausar invällningen i 8år så kanske den ena gruppens arbete bär den andres kostnader, samtidigt som dom som redan är här kan hjälpa till att integrera dom som kommer.

Sedan är dom eventuella kunskaper vi kan ha nytta av hos en somalisk getskötare ganska marginella, marknaden är redan mättad kan man säga, det är nog bara riktigt blåögda batikhäxor som kallar det kompetensinvandring...

Men till vilken kostnad?
Vill vi verkligen lägga pengar på detta när vi faktiskt har betydande brister i vårt egna system som till exempel äldrevård och skola?
Är man egoistisk och tänker på sitt egna hus och hem så vill jag då inte lägga pengar på invandringen framför vård, skola och äldreomsorg som behöver mer kapital för att fungera korrekt och inte bara hjälpligt som är nu.

Men skulle man kläcka ur sig dylikt på en politisk stämma så skulle man bli kallad för rasist och dylikt när man istället borde bli kallad realist.

Vi kan inte rädda alla och någonstans finns där en gräns för vad vi klarar av. Jag är ganska övertygad om att den gränsen redan är nådd om man vill ha ett väl fungerande land med bra BNP och dylikt och inte riskera att bli ett U-land om 30 år.
Och att vi ska föregå med gott exempel som det har talats om är ju bara skitsnack. Varför ska en liten nation som Sverige vara ett exempel och på vad? Hur man går från en bra ekonomi till en dålig pga bland annat invandring som vi inte kan hantera?

Så, nu kan ni kalla mig rasist :rolleyes:

Men till vilken kostnad?
Vill vi verkligen lägga pengar på detta när vi faktiskt har betydande brister i vårt egna system som till exempel äldrevård och skola?
Är man egoistisk och tänker på sitt egna hus och hem så vill jag då inte lägga pengar på invandringen framför vård, skola och äldreomsorg som behöver mer kapital för att fungera korrekt och inte bara hjälpligt som är nu.

Det jag menar är alltså att man genom att lägga pengar på att förbättra integrationen NU kommer att få lägre kostnader för samhället i framtiden, då man får ett stabilare samhälle med färre problemindivider/färre strukturella sociala problem. Det kommer visserligen kosta mer pengar på kort sikt (~5-10 år), men i ett längre perspektiv (~20-25 år) kommer samhället (och därmed även du) att spara pengar, i form av effektivare användning av skattemedlen. Genom att satsa nu så kommer vi att ha en framtida ökad tillgång av användbar arbetskraft, något som vi i Sverige kommer behöva med tanke på våra låga födelsetal. Med bättre integrerade invandrare, som också har större förståelse och acceptens för de svenska samhällsidealen, ökar skatteintäkterna (fler som jobbar och betalar skatt) och lägre utgifter (färre sociala problem), vilket ger ett större budgetutrymme för satsningar på t.ex. vård och skola. Se det som en investering i samhället, helt enkelt.

Vi har försökt med det systemet dom senaste 20 åren, och vi har ladrig haft så dålig integrering och så mycket sociala problem som nu.

Att vi skulle lyfta landets ekonomi i framtiden genom att ta hit fler bidragstagare nu är också bullshit.

Hur många år måste dom jobba för att ens gå break even med dom bidrag vi har matat dom med i början?

20-30-40-50?

Om dom börjar sitt liv i Sverige med att gå på bidrag/SFI i 8 år samt att ta hit farmor/farfar och mormor/morfar som aldrig kommer att jobba, hur ska dom hinna jobba ihop ett överskott?

http://www.kristianstadsbladet.se/d...pengar-som-hon-har-betalt-in-under-livet.html

Självklart är inte lösningen att stoppa invandringen, vart skulle vi då göra av alla miljarder som blir över ?

Skola, sjukvård och infrastruktur är väl bra som den är idag. På äldreboenden är det ren lyx med många promenader utomhus som sker dagligen och maten är riktigt bra ?

Sverige måste väl vara enda landet där det är okej att tex. dra ned inom äldeomsorgen för att ge dessa pengar till helt främmande människor(som varken kan läsa eller skriva, eg somalier) som ska slussas in i Sverige ?

Är det ett tack till alla som har arbetat i 45 år och betalat skatt ?

Last edited:
Vi har försökt med det systemet dom senaste 20 åren, och vi har ladrig haft så dålig integrering och så mycket sociala problem som nu.

Så sant. Dagens politiker vågar inte ställa krav på de invandrare som flyttar till dagens Sverige, jag vet inte vad dom är rädda för.

Jag skulle gärna vilja se krav att dom har 1 månad på sig att skaffa sig en försörjning och lära sig språket. Fixar dom inte det så är det bara att ge dom en enkel tågresa hem.

Att dom sedan vill ändra på Sverige för att anpassa det till egna önskelmål är helt absurt, tex. införandet att muslimska lagar och statligt stöd till att bygga mosker. Det är helt otrolig.

Allt det pratas om är rättigheter, men vart är alla skydligheter som att tex. egenförsörjning och att anpassa sig till Sverige och svenskarna ?

Många svenskar är rädda som små möss. Hade svenskarna bara vågar säga vad dom tycker och agera därefter så hade invandringsproblemen knappast existerat då bara en bråkdel hade släppts in.

Flytta jag till ett annat land så får jag väl ändå räkna med att anpassa mig och skaffa mig ett jobb direkt. Inte skulle jag kräva att bli försörjd i alla fall så landet så göra besparingar inom andra området.

Att vi skulle lyfta landets ekonomi i framtiden genom att ta hit fler bidragstagare nu är också bullshit.
Självklart är det inget lyft. Kostnaderna är enorma, främst med tanke på alla bidrag som ger till hyra, mat, nöje, kläder osv.

Sedan tillkommer även stora kostnader för rättsväsendet, både rosengård och rinkeby har kostat stora pengar.

Nu senast är väl att polisen ska ges obegränsade resurser för att lösa problemen i Rosengård ?
Det är också pengar som istället kan användas till äldreomsorg, skola, skattesänkningar osv.

Last edited:
-Stryp all ekonomisk invandring.

-Anhörighetsinvandring ska begränsas och den ekonomiska biten ska inte pappa staten ta, utan deras anhöriga.

-Flyktingar ska tas emot (riktiga flyktingar). Tillfälligt medborgarskap ges. Meningen är inte att en flykting ska bo kvar här resten av livet, utan att ha en tillflyktsort från kriget eller motsvarande. Visst ska permanent medborgarskap kunna ges, men då självklart ska det ställas krav.

-Sluta dela ut PUT. Varför delar vi ens ut PUT så sjukligt enkelt, finns inte någon som helst anledning.

Folk i allmänhet verkar tro att vi är ett "såå rikt land"? Vi har stora skulder och dessa ska betalas tillbaka av framtida generationer.

Kanske börjar bli dags för folket att ta fram papper och penna och se vad detta kommer att leda till. Man kan inte bara handla med känslor. Vi är inte goda människor som hjälper andra människor i nöd genom denna massinvandring. Vill vi vara godhjärtade människor så hjälper man till i deras hemländer. Som det är nu så utarmar vi dom få personer som har några pengar, som istället kan göra någon nytta i deras länder, går istället till flyktingsmugglaren (som garanterat inte har rent mjöl i påsen).

Ingen välfärd kan finnas i denna framtid. Pension räknar jag ärligt talat att inte få när jag blir gammal...

Demokratur... kan inte bli bättre än så här...

Problemet är ju bara att vi redan har tagit hit massor av människor som inte är intergrerade, kommer det fler så söker dom sig till dom som redan är här utan att intergrerats.

Vi måste FÖRST få ordning på dom som är här, innan vi kan ta på oss att få ordning på fler.
Vissa grupper tar i snitt 8 år att få ut i arbetslivet, andra kommer aldrig ut i arbetslivet utan byter bara bidragsform.
Om man då pausar invällningen i 8år så kanske den ena gruppens arbete bär den andres kostnader, samtidigt som dom som redan är här kan hjälpa till att integrera dom som kommer.

Sedan är dom eventuella kunskaper vi kan ha nytta av hos en somalisk getskötare ganska marginella, marknaden är redan mättad kan man säga, det är nog bara riktigt blåögda batikhäxor som kallar det kompetensinvandring...
Att få ordning på integrationen av de som redan är här ser jag som självklart. Det finns inget som säger att vi inte kan göra det samtidigt som vi förbättrar integrationen av nyanlända.

Sen var det väl knappast somaliska getskötare jag tänkte på med kompetensinvandring. Många av de som kommer är högutbildade, men hamnar p.g.a. dålig integrering i lågkvalificerade yrken i Sverige. Här brukar nassarna raljera och säga att blattarnas utbildning knappt motsvarar svensk grundskola, men min egen erfarenhet är att de kunskapsmässigt ungefär motsvarar samma utbildning i Sverige. Givetvis behöver deras kunskaper kompletteras med det som behövs i landet, men detta är också något som integrationsprocessen ska hantera.
Självklart är inte lösningen att stoppa invandringen, vart skulle vi då göra av alla miljarder som blir över ?

Skola, sjukvård och infrastruktur är väl bra som den är idag. På äldreboenden är det ren lyx med många promenader utomhus som sker dagligen och maten är riktigt bra ?

Sverige måste väl vara enda landet där det är okej att tex. dra ned inom äldeomsorgen för att ge dessa pengar till helt främmande människor(som varken kan läsa eller skriva, eg somalier) som ska slussas in i Sverige ?

Är det ett tack till alla som har arbetat i 45 år och betalat skatt ?
Intressant. Du får gärna länka till något riksdagsbeslut där det framgår att man tar pengar från äldreomsorgen och ger till somalier.

Kul iallafall att du är nöjd med svensk skola, sjukvård och infrastruktur. Jag tycker också den är väldigt bra i ett internationellt perspektiv, men jag tycker nog ändå att det finns utrymme för förbättringar.

Det jag menar är alltså att man genom att lägga pengar på att förbättra integrationen NU kommer att få lägre kostnader för samhället i framtiden, då man får ett stabilare samhälle med färre problemindivider/färre strukturella sociala problem. Det kommer visserligen kosta mer pengar på kort sikt (~5-10 år), men i ett längre perspektiv (~20-25 år) kommer samhället (och därmed även du) att spara pengar, i form av effektivare användning av skattemedlen. Genom att satsa nu så kommer vi att ha en framtida ökad tillgång av användbar arbetskraft, något som vi i Sverige kommer behöva med tanke på våra låga födelsetal. Med bättre integrerade invandrare, som också har större förståelse och acceptens för de svenska samhällsidealen, ökar skatteintäkterna (fler som jobbar och betalar skatt) och lägre utgifter (färre sociala problem), vilket ger ett större budgetutrymme för satsningar på t.ex. vård och skola. Se det som en investering i samhället, helt enkelt.

Du får det att låta som att det du säger är sant, vilket jag inte tror. Visst, det ligger en poäng i det du säger och vi ska absolut inte försämra integreringen.
Men jag TROR mer på att lägga pengarna där de behövs betydligt mer, först och främst skola. Att lägga pengar på äldrevården ger ju inget tillbaka så klart men samtidigt så kan man inte strunta i folket som byggde landet en gång i tiden, det är ju för fan så att man skäms just nu. Så fort en människa går i pension så räknas den som ett bihang och får genast lägre status.
Och med mitt tidigare inlägg så syftade jag först och främst på att vi ska stanna av med invandringen tills vi får bukt med de problem vi faktiskt har som vi inte längre kan blunda för, Malmö är ju ett praktexempel på detta.

Jag är som sagt vare sig humanist eller rasist, inget av dem vore ett alternativ för mig. Egoist däremot väger tungt, det känns som att vi har för få sådana i Sverige för tillfället.

Vi kan ha kvar invandringen på samma nivå som nu, om man ser till att personerna integreras.
Det gör de inte om man samlar stora skaror i samma område, med mycket lite kontakt med omvärlden, och matar dem med bidrag och offermentalitet.
Det är dock svårt att få ordning på eftersom de flesta gärna bor med sina likar.
"Tvångsåtgärder" krävs, men det är omöjligt.

Därför anser jag att invandringen skall strypas, så att integrationen hinner med.
Jag är även ganska säker på att det skulle få andra länder att ta emot fler invandrare.
Nu betraktas flyktingar som ett svenskt problem.
Anhöriginvandring är en skitidé.

Intressant. Du får gärna länka till något riksdagsbeslut där det framgår att man tar pengar från äldreomsorgen och ger till somalier.

Indirekt så tar vi ju pengar från äldrevården när vi fortfarande tar emot mer folk än vad vi kan hantera, om man vrider och vänder på det...

Invandringen på 40/50/60-talet går INTE att jämföras med dagens elände vilket packet ALLTID ska ha med i sin argumentation. Ska vi lägga mer pengar på eländet kommer andra saker bli lidande och med tanke på hur Carema får härja fritt så...

Edit: Oväntat att Skrotnisse fortfarande ältar sin utopi

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT