Malmö - Trevligt ställe

Status
Ej öppen för fler svar.
Som sagt: Jag tror inte att du har läst hundratals utredningar!
Brottsutredningar behöver inte ingå i studier av kriminalitet eller dess faktorer. Har svårt att tro att polisen sitter och funderar över varför en enskild krminell blev kriminell. Knappast deras jobb.
Jag utgår, kanske naivt, ifrån att polisen baserar sina undersökningar på bevis och indicier, inte gissningar om var förövarna eventuellt kommer ifrån eller bor.

Det finns massor med anledningar till att utredningar inte publiceras men om du nu inte offentliggjort hur känner du till dem? För övrigt är ju inte det heller korrekt i förhållande till ditt tidigare påstående om att du baserade din uppfattning på offentliga utredningar.
För övrigt anser jag fortfarande att bevisbördan för att offentliga utredningar är manipulerade ligger på den som kommer med påståendet.

Tycker inte det är fel att punkmarkera, var har du fått det ifrån? Däremot finns det teorier som visat att det i sig kan bidra till kriminalitet, s.k. stämplingteorier. Så även om jag är för det så är det inte oproblematiskt.

Jag har väl knappast sagt emot dina slutsatser, bara varit nyfiken på vilken offentlig utredning det var du syftade till tidigare.

Det har jag redogjort för.
En bekant som arbetar med saken har påvisat vilka slutsatser en sammanställning av avslutade brottsutredningar ger.
Brottsutredningarna är offentliga handlingar.
Sammanställningen med slutledningar och åtgärdsförslag är det inte.
BTW: Jag tror inte att du finns.

....bara för att förtydliga:
- Kultur och bakgrund som sådan gör inte att en grupp är mer benägna att begå brott.

Du snackar så mycket goja så man blir paff. Gäller detta även när det gäller att knulla och misshandla lättklädda blondiner som inte vill?

Etnicitet köper jag direkt. Kultur och bakgrund. Knappast.

Du snackar så mycket goja så man blir paff. Gäller detta även när det gäller att knulla och misshandla lättklädda blondiner som inte vill?

Etnicitet köper jag direkt. Kultur och bakgrund. Knappast.

Håller med helt. Hur du är uppfostrad och vilka värderingar du har med dig är ju det som styr ditt agerande, till det bättre eller sämre. Där skulle iaf jag vilja räkna in kultur och bakgrund...

Det är nog ingen som tvivlat på att Malmö har stora problem. Det känns bra att man nu satsar resurser från olika myndigheter för att stoppa den negativa utvecklingen. Jag hoppas att man har uthållighet för det kommer nog att behövas.

Det är nog ingen som tvivlat på att Malmö har stora problem. Det känns bra att man nu satsar resurser från olika myndigheter för att stoppa den negativa utvecklingen. Jag hoppas att man har uthållighet för det kommer nog att behövas.

Jo, många i tråden påstår att Malmö inte är värre än andra ställen i Sverige.

Hittils har alla påståenden om att vissa grupper är kraftigt överrepresenterade mötts av rasistkortet.
Men här är en grupp som påstår precis samma sak: http://www.skanskan.se/article/20120110/MALMO/701109953/-/foreningar-skriver-brev-till-riksdagen

Hittils har alla påståenden om att vissa grupper är kraftigt överrepresenterade mötts av rasistkortet.
Men här är en grupp som påstår precis samma sak: http://www.skanskan.se/article/20120110/MALMO/701109953/-/foreningar-skriver-brev-till-riksdagen

Det jag tror folk vänder sig mot är att folk som inte varit i Malmö sitter på behörigt avstånd som självutnämnda experter över de problem som finns i Malmö. Det finns ju grader av hur man upplever problemen när man är bosatt på orten eller frekvent besöker den.

Sedan är det nog svårt att rangordna problemstäder. Alla städer som dras med den typen av problem som Malmö har ligger i farozonen för att något ska blossa upp. Just nu är fokus på Malmö. I morgon kanske Göteborg och om ett år Stockholm. Det som gör Malmö extra känsligt är nog närheten till kontinenten. Öresundsbron drar troligtvis en hel del skit med sig. Kör man på obekväma tider är risken rätt stor att bli stoppad. Jag har kört t&r Kastrup ett par gånger sista året och har blivit stoppad varje gång i tullen på vägen hem där man frågat var jag varit och vart jag ska. Kör man bara och vänder får man ögonen på sig det är min slutsats. Kanske har man rent av något system som registrerar bilar. Känns inte som någon slump.

- Hur många har blivit kallade rasister i denna tråd?
- Det finns inte många som invänder mot det faktum att det finns grupper som är överrepresenterade inom viss brottslighet, det "vissa av oss" invänder emot är förklaringen till vad som gör att vissa grupper blir överrepresenterade i brottsstatistiken.

Bazooka med andra gör det genom att helt enkelt konstatera att de är ondskefulla araber och muslimer/somalier...

Jag och ett par andra hävdar att det inte är religion/etnicitet som är orsaken utan att det snarare har att göra med andra, mer allmängiltiga, faktorer(fattigdom, arbetslöshet,missbruksproblem, trångboddhet, låg utbildningsnivå o.s.v.). Dessa problem har dessutom koncentrerats till vissa områden, vilket gör att områdena som sådan dessutom dessutom blir en bidragande faktor då även de som har hyfsade hemförhållanden riskerar att dras med i kriminalitet då så stora delar av umgänget i dessa områden har en negativ påverkan...
.....På samma sätt som killen i den struliga familjen i det svennebananiga villa/radhusområdetområdet med stor sannolikhet kommer att utsättas för positiv påverkan från sitt umgänge som kommer från betydligt tryggare förhållanden.

I delar av Malmö och en del andra storstadsförorter så har man helt enkelt samlat och koncentrerat så många familjer med allehanda problem att området som sådant förstärker problemen, framförallt för unga. De sociala nätverken är många gånger destruktiva medan motsvarande nätverk i tryggare områden har en positiv effekt på de unga som kommer ifrån dem.

Bazooka med andra gör det genom att helt enkelt konstatera att de är ondskefulla araber och muslimer/somalier...

Jag och ett par andra hävdar att det inte är religion/etnicitet som är orsaken utan att det snarare har att göra med andra, mer allmängiltiga, faktorer(fattigdom, arbetslöshet,missbruksproblem, trångboddhet, låg utbildningsnivå o.s.v.). Dessa problem har dessutom koncentrerats till vissa områden, vilket gör att områdena som sådan dessutom dessutom blir en bidragande faktor då även de som har hyfsade hemförhållanden riskerar att dras med i kriminalitet då så stora delar av umgänget i dessa områden har en negativ påverkan...

Varför finns det då så få kriminella asiater?

Dom brukar ju också bo 8stycken i en trerumslägenhet i miljonprogrammet, ändå känner dom inget behov av att råna "svennehoror" på deras iphones eller att stjäla mopeder?

Dom brukar ju också vara fattiga som fan, ändå knivhugger/skjuter dom inte varandra over knarkaffärer.

Dom kommer hit utan att känna någon och ändå hittar dom jobb inom något år istället för att nöja sig med bidrag dom första 8 åren i landet.

Trots att dom gillar att föröka sig som kaniner kan jag inte påminna mig ett enda våldtäktsfall där förövaren har haft "asiatiskt" utseende på senaste tiden.

Är vissa grupper mer svårintergrerade i sammhället och beror det i såna fall på religion eller på var dom härstammar ifrån?

Dom brukar ju också bo 8stycken i en trerumslägenhet i miljonprogrammet, ändå känner dom inget behov av att råna "svennehoror" på deras iphones eller att stjäla mopeder?

Dom brukar ju också vara fattiga som fan, ändå knivhugger/skjuter dom inte varandra over knarkaffärer.

Dom kommer hit utan att känna någon och ändå hittar dom jobb inom något år istället för att nöja sig med bidrag dom första 8 åren i landet.

Trots att dom gillar att föröka sig som kaniner kan jag inte påminna mig ett enda våldtäktsfall där förövaren har haft "asiatiskt" utseende på senaste tiden.

Är vissa grupper mer svårintergrerade i sammhället och beror det i såna fall på religion eller på var dom härstammar ifrån?

Enligt din egen länk är dom iaf. mer benägna att begå våldtäkter än norrmän.

Liten ankedot om Borlänge:
När jag flyttade till Dalarna så hade Borlänge högsta krimminaliteten per tusen invånare i landet. Media på alla nivåer skrek om krimminaliteten i Borlänge. Så gjorde radio Dalarna en interjuv med ett högre polisbefäl i Borlänge. Reportern undrade varför brottsligheten var så hög just nu. Och fick till svar att det fanns vissa individer som ibland satt inne och ibland var ute. Just nu råkade ovanligt många av dessa vara ute. Journalisten undrade då hur många de var, men polisen sa att det var svårt att säga. Då undrade journalisten om han inte kunde säga en ungefärlig siffra. Men spänd förväntan väntade jag på svaret. Skulle det vara 10? eller 50? eller? Polisbefälet svarade: ungefär 8.

Det var ju en väldigt ungefärlig siffra. :D
Misstänker att han hade kunnat namnge individerna om han velat. :) Var förvånad att så få individer kunde skapa så mycket mediaintresse. Även på riksnivå. :va

Det ger perpektiv...

Tja, här har det varit en hel del kriminella asiater (vietnameser).
Stölder, droghandel och hot.
Enligt företrädare från den ledande vietnamesiska familjen, så var det en gangstersläkt.
Efter att några låsts in, så flyttade hela släkten och sedan har det varit lugnt.
Så visst finns det.

Det har jag redogjort för.
En bekant som arbetar med saken har påvisat vilka slutsatser en sammanställning av avslutade brottsutredningar ger.
Brottsutredningarna är offentliga handlingar.
Sammanställningen med slutledningar och åtgärdsförslag är det inte.
BTW: Jag tror inte att du finns.
Först och främst är du en av de jag finner spännande att läsa på SH. Du har en helt egen, lite underfundig, stil att skriva. När du då skrev att ditt påstående om att kultur/religion var en viktig faktor för att förklara indviders kriminalitet var baserat på offentliga handlingar och dokumentation av utredningar så tyckte jag att det verkade intressant, delvis för att det står lite i kontrast till den stora massan av forskning inom området. Trots allt är det ju inte orimligt att det skulle kunna finnas någon offentlig handling kring detta.
Tyvärr verkar det, lite tillspetsat, mer luta åt att det handlar om att du har en kompis som jobbar inom polisen som konstaterat att det finns en överrepresentation av invandrare bland de kriminella, vilket vi alla visste ändå, och den delen som skulle vara intressant är hemlig.
Med andra ord har vi då hamnat i en återvändsgränd eftersom det knappast går att ifrågasätta eller ta del av uppgifterna.

Åter en gång, och för tydlighetens skull: Jag talar inte emot dina slutsatser om kriminalitet eller insatser som kan göras med undantag för det förklaringsvärde som du tillskriver kultur/religion där jag hellre lutar mig mot de faktorer som oftast framhållits i olika studier. Men jag var verkligen nyfiken på vad du hade för info!
Ha en bra dag!

Asiater överhuvud taget är inte det folkslaget som anser sig själva vara störst, bäst och vackrast. Den mentaliteten återfinns mycket i mellanöstern, och man låter sig inte trampas ned och bli sedd som mindre värd av omvärlden. Patriotism är också ett stort stort nyckelord.

Asiaterna tål detta mycket mer än vad de andra invandrarna gör, och det är min teori till varför dessa nöjer sig med 24/7 slitjobb, och är dessutom ett väldigt hårt arbetande folk, som tar oftast allt skit som världen kastar på dem.

Religion? Njae, bosnier är väl rätt så välintegrerade, varit här dock en något decennium längre kanske. Men bosnier är muslimer och det är rätt så många som är högskoleutbildade och har gjort väldigt bra ifrån sig. Sen är ju Bosnien det mest västerländska landet av alla muslimska länder också, så det är kanske en orättvis jämförelse.

Status
Ej öppen för fler svar.
Back