Malmö - Trevligt ställe

Status
Ej öppen för fler svar.
Jag ursäktar dig.
Nej.
20110617.
Offentliga handlingar från rättegångar och dokumentation av utredningar.
I övrigt håller jag med.
Blunda på du.

Jag tror att du hoppas/gissar. Men visst, kör på det. Jag tror att majoriteten av Malmös bråkstakar är killar. Ska vi inte ta och slänga in alla Malmös killar i finkan?

Det löser nog alla problem:gnissla

Jag tror att du hoppas/gissar. Men visst, kör på det. Jag tror att majoriteten av Malmös bråkstakar är killar. Ska vi inte ta och slänga in alla Malmös killar i finkan?

Det löser nog alla problem:gnissla

Om du inriktar dig på killar från muslimska familjer boende i problemområden, så blir det färre.

Inriktar du dig på åldersgruppen 15-45 så blir det ännu färre.
Sorterar du bort dem som uppbär en anställning, så blir det ännu färre.

Har ni stora problem med gäng från Skellefteå som slåss och skjuter där nere?

Skicka hem dom bara!

Det må vara att det inte är så många skottlossningar i Skellefteå eller andra ställen där i krokarna.

Men gå ut en lördagkväll i Skellefteå så har du nog större chans att hamna i bråk än vad du har under 52 lördagkvällar i Malmö eller någon annan större stad söderut.

Eller i din egen stad Umeå kan man ju inte ens besöka grillkiosken under småtimmarna utan att hitta ett gäng hormonstinna svennetrashungar som ska visa sin manlighet. Var ska dom skickas? Hem till mamma och få ett glas varm oboy?

Det må vara att det inte är så många skottlossningar i Skellefteå eller andra ställen där i krokarna.

Men gå ut en lördagkväll i Skellefteå så har du nog större chans att hamna i bråk än vad du har under 52 lördagkvällar i Malmö eller någon annan större stad söderut.

Eller i din egen stad Umeå kan man ju inte ens besöka grillkiosken under småtimmarna utan att hitta ett gäng hormonstinna svennetrashungar som ska visa sin manlighet. Var ska dom skickas? Hem till mamma och få ett glas varm oboy?

Fast statistiken säger nog att det är större risk att hamna i trubbel i Malmö ändå, även om jag absolut tycker att det är för mycket skit även här uppe.

Frågan var om Malmö hade stora problem med organiserade gäng av Skellefteåbor i exil som ställer till problem, eftersom just den gruppen nämndes.

Fast statistiken säger nog att det är större risk att hamna i trubbel i Malmö ändå, även om jag absolut tycker att det är för mycket skit även här uppe.

Frågan var om Malmö hade stora problem med organiserade gäng av Skellefteåbor i exil som ställer till problem, eftersom just den gruppen nämndes.

ok, så man kan alltså bete sig hur svinaktigt som helst så länge man gör det på hemmaplan som infödd svenne. Jag antecknar i min bok.

ok, så man kan alltså bete sig hur svinaktigt som helst så länge man gör det på hemmaplan som infödd svenne. Jag antecknar i min bok.

Näe, det sa jag aldrig, jag sa "i såna fall, skicka hem dem" och sedan ifrågasatte jag om det var ett stort problem i Malmö eftersom någon antydde det.

Du får gärna visa vart jag antydde att det var okej att bete sig svinaktigt?

Nu drömmer du väl ändå? Visst förekommer det hormonslagsmål i alla städer mer eller mindre men jag är ganska övertygad om att riskerna för misshandel är betydligt större i Malmö och övriga små storstäder med integrationsproblem.
Därmed inte sagt att det är invandrarna som står för uppviglingarna, i min byhåla är det oftast tvärtom.

Var Svenskar som höll på o svina sej i Malmö för 10-15 år sen .Sprängde bomber mm .Fina västar har de och kör Hd

Nu drömmer du väl ändå? Visst förekommer det hormonslagsmål i alla städer mer eller mindre men jag är ganska övertygad om att riskerna för misshandel är betydligt större i Malmö och övriga små storstäder med integrationsproblem.
Därmed inte sagt att det är invandrarna som står för uppviglingarna, i min byhåla är det oftast tvärtom.

Nej, tyvärr du ser fler slagsmål på en kväll i en norrländsk småstad än vad du gör om du går ut en gång i veckan ett helt år i Malmö.

Du kan tro att jag drömmer om du vill men jag har gjort bägge delarna. Snarare har jag bott sex år på partyavstånd från Malmö. Sju år i Stockholm och även där ser man sällan bråk. Blev dock utsatt för ett rånförsök på en bakgata på vägen hem från krogen. Jag har rest runt på massor med jobb i byhålor runt om i landet och då främst i norr och där har jag sett åtskilliga slagsmål.

Så jag skulle nog säga att oddsen att du får stryk en kväll i Kiruna är betydligt större än en kväll i Malmö. Skillnaden ligger väl snarare i att Kirunabon slutar slå när du ligger knockad på marken.

Sen är ju t.ex risken för rån större på bakgatorna i våra storstäder. Men risken att du får stryk för att du snackat med fel tjej är störst i byhålorna.

Sist jag var i Kiruna blev jag påhoppad av en mupp som trode jag raggade på hans flickvän när jag eg raggade på hennes kompis. Efter att slaget var över städade vi gemensamt gatuköket och han skakade hand och tackade för god match trots att han såg ut som att han krockat med tåget och jag bara fått en söndersliten skjorta.

Och nu snackar vi inte om en hormonstinn 20-åring utan om en karl i 40-årsåldern, only in Kiruna...

Har ingen erfarenhet av Arboga men skulle nog tro att det är en typisk småstad där du oftast ser en fajt eller två om du går ut en lördagkväll.

Last edited:
Till Skrotnisse:
Vilka offentliga utredningar är det du syftar till?
De som varit uppe här tidigare har ju varit feltokade och/eller kraftigt selekterade. Men det har kanske kommit någon ny? Det vanliga är ju att arbetslöshet, fattigdom, kön och andra psykosociala faktorer väger tyngre än "kultur", så har du hittat något annat vill jag gärna läsa den utredningen.
För övrigt tror jag att du ljuger, har svårt att tänka mig att någon sitter och läser utredningar eller beställer domar från rättegångar bara för skojs. Man gör nog det för att man jobbar med frågorna eller för att man har en tanke om att skapa opinion, typ PI, i vilket fall man knappast kommer att vara neutral.
(Ljuger är kanske ett starkt ord, vad jag menar är att det är få som läser offentliga utredningar och, speciellt, offentligt material från domstolar då du måste beställa det i varje enskilt fall. Dessutom är det knappast så att man får en klar bild av problematiken genom att läsa ett fåtal domar.)

Last edited:
Till Skrotnisse:
Vilka offentliga utredningar är det du syftar till?
De som varit uppe här tidigare har ju varit feltokade och/eller kraftigt selekterade. Men det har kanske kommit någon ny? Det vanliga är ju att arbetslöshet, fattigdom, kön och andra psykosociala faktorer väger tyngre än "kultur", så har du hittat något annat vill jag gärna läsa den utredningen.
För övrigt tror jag att du ljuger, har svårt att tänka mig att någon sitter och läser utredningar eller beställer domar från rättegångar bara för skojs. Man gör nog det för att man jobbar med frågorna eller för att man har en tanke om att skapa opinion, typ PI, i vilket fall man knappast kommer att vara neutral.

Av en person som jobbar med frågorna.
Naturligtvis kommer jag inte att skriva ut något namn, men bland annat så kan jag nämna att de omdiskuterade uppgifterna om att utlandsfödda och personer med utlandsfödda föräldrar har flerdubbelt stor risk att bli kriminella, jämfört med svenskfödda, stötts och blötts ganska ordentligt för att få fram ett acceptabelt resultat.
Mycket av det statistiska materialet måste spädas ut innan det blir offentligt.
Därför kommer du aldrig att se någon statistik över hur hög andel av kriminella som kommer från ett specefikt område eller land.

Även de faktorer som offentliggörs, till exempel utbildning, inkomst och ålder pekar på större risk för kriminalitet inom invandrartäta områden.
Hönan och ägget med andra ord.
Men det är inte konstigt alls att polisen gärna håller koll på invandrarkillar i tjugoårsåldern som hänger i brottsdrabbade områden.
Man letar där det är störst chans att hitta.
Inte konstigare än så.
Det vet du.

Även de faktorer som offentliggörs, till exempel utbildning, inkomst och ålder pekar på större risk för kriminalitet inom invandrartäta områden.

...inom invandrartäta problemområden så blir språk och ursprung ofta en sammanbindande faktor så även ungdomar från skötsamma familjer löper stor risk att hamna i gäng som rymmer många ungdomar med desto stökigare hemförhållanden. Språk och bakgrund gör att de lättare hamnar i fel sällskap.... I "svensktäta" villa- och radhusområden är situationen den totalt motsatta, där är risken stor att även den som har stökigt hemma hamnar i "gott sällskap" eftersom sannolikheten är stor att huvuddelen av kamraterna har desto tryggare och lugnare och således blir påverkan från gänget positiv, istället för som i problemområdena där umgängets påverkan många gånger är negativ.
Det stora problemet ligger i att man koncentrerat så mycket sociala problem i ett och samma område. Då invandrare är överrepresenterade i dessa områden så kommer ju även invandrarungdomar vara de som i störst utsträckning påverkas av "områdets" och umgänget i områdets negativa effekter medan vi svenskar och "de lyckade invadrargrupperna" bor i och är överrepresenterade i väl fungerande områden där vuxennärvaron är stor och där gruppens påverkan blir positiv.

...inom invandrartäta problemområden så blir språk och ursprung ofta en sammanbindande faktor så även ungdomar från skötsamma familjer löper stor risk att hamna i gäng som rymmer många ungdomar med desto stökigare hemförhållanden. Språk och bakgrund gör att de lättare hamnar i fel sällskap.... I "svensktäta" villa- och radhusområden är situationen den totalt motsatta, där är risken stor att även den som har stökigt hemma hamnar i "gott sällskap" eftersom sannolikheten är stor att huvuddelen av kamraterna har desto tryggare och lugnare och således blir påverkan från gänget positiv, istället för som i problemområdena där umgängets påverkan många gånger är negativ.
Det stora problemet ligger i att man koncentrerat så mycket sociala problem i ett och samma område. Då invandrare är överrepresenterade i dessa områden så kommer ju även invandrarungdomar vara de som i störst utsträckning påverkas av "områdets" och umgänget i områdets negativa effekter medan vi svenskar och "de lyckade invadrargrupperna" bor i och är överrepresenterade i väl fungerande områden där vuxennärvaron är stor och där gruppens påverkan blir positiv.

Äggsagtemundo.

Äggsagtemundo.

....bara för att förtydliga:
- Kultur, etnicitet och bakgrund som sådan gör inte att en grupp är mer benägna att begå brott. Däremot finns det folk från vissa grupper som är överrepresenterade i de problemområden och i de grupper som själva dras med den typ av problem som ökar sannolikheten att hamna i kriminalitet.

....bara för att förtydliga:
- Kultur, etnicitet och bakgrund som sådan gör inte att en grupp är mer benägna att begå brott. Däremot finns det folk från vissa grupper som är överrepresenterade i de problemområden och i de grupper som själva dras med den typ av problem som ökar sannolikheten att hamna i kriminalitet.

Äggsagtemundo.

Av en person som jobbar med frågorna.
Mycket av det statistiska materialet måste spädas ut innan det blir offentligt.
Därför kommer du aldrig att se någon statistik över hur hög andel av kriminella som kommer från ett specefikt område eller land.

Hönan och ägget med andra ord.

Man letar där det är störst chans att hitta.
Inte konstigare än så.
Det vet du.
Du hänvisade till offentliga utredningar! Knappast samma som du påstår här.
Varför du sedan ska hänvisa till offentliga utredningar när du dessutom antyder att dessa skulle innehålla manipulerade siffror förstår jag inte.
För övrigt hade det inte varit något problem att visa upp detta eftersom utredningarna redogör för sina källor och det finns möjlighet att kontrollera dessa. Direkt eller via andra kanaler.

Finns för övrigt inget problem med hönan och ägget i denna fråga om du vidgar dina studier lite.

Du hänvisade till offentliga utredningar! Knappast samma som du påstår här.
Varför du sedan ska hänvisa till offentliga utredningar när du dessutom antyder att dessa skulle innehålla manipulerade siffror förstår jag inte.
För övrigt hade det inte varit något problem att visa upp detta eftersom utredningarna redogör för sina källor och det finns möjlighet att kontrollera dessa. Direkt eller via andra kanaler.

Finns för övrigt inget problem med hönan och ägget i denna fråga om du vidgar dina studier lite.

Brottsutredningar som ligger till grund för studier som sedan inte offentliggjorts.
Jag tänker inte länka till hundratals enskillda utredningar (offentliga domstolshandlingar) för att klargöra vilka grunder polisen använder vid spaning.
Du är nog ganska ensam om att anse att frågan inte kan ses från (minst) två håll.
Tyckte du att det var fel att punktmarkera h-a och bandidos medlemmar också?

Alla var ju inte (bevisat) kriminella?
De som utförde dåden kanske inte gjorde det för att de var medlemmar?
Skall återfallsförbrytare följas upp?
Att de levt ett helt liv i kriminalitet innebär ju inte att de kommer att fortsätta.

Brottsutredningar som ligger till grund för studier som sedan inte offentliggjorts.
Jag tänker inte länka till hundratals enskillda utredningar (offentliga domstolshandlingar) för att klargöra vilka grunder polisen använder vid spaning.
Du är nog ganska ensam om att anse att frågan inte kan ses från (minst) två håll.
Tyckte du att det var fel att punktmarkera h-a och bandidos medlemmar också?

Alla var ju inte (bevisat) kriminella?
De som utförde dåden kanske inte gjorde det för att de var medlemmar?
Skall återfallsförbrytare följas upp?
Att de levt ett helt liv i kriminalitet innebär ju inte att de kommer att fortsätta.
Som sagt: Jag tror inte att du har läst hundratals utredningar!
Brottsutredningar behöver inte ingå i studier av kriminalitet eller dess faktorer. Har svårt att tro att polisen sitter och funderar över varför en enskild krminell blev kriminell. Knappast deras jobb.
Jag utgår, kanske naivt, ifrån att polisen baserar sina undersökningar på bevis och indicier, inte gissningar om var förövarna eventuellt kommer ifrån eller bor.

Det finns massor med anledningar till att utredningar inte publiceras men om du nu inte offentliggjort hur känner du till dem? För övrigt är ju inte det heller korrekt i förhållande till ditt tidigare påstående om att du baserade din uppfattning på offentliga utredningar.
För övrigt anser jag fortfarande att bevisbördan för att offentliga utredningar är manipulerade ligger på den som kommer med påståendet.

Tycker inte det är fel att punkmarkera, var har du fått det ifrån? Däremot finns det teorier som visat att det i sig kan bidra till kriminalitet, s.k. stämplingteorier. Så även om jag är för det så är det inte oproblematiskt.

Jag har väl knappast sagt emot dina slutsatser, bara varit nyfiken på vilken offentlig utredning det var du syftade till tidigare.

Status
Ej öppen för fler svar.
Back