Malmö - Trevligt ställe

Status
Ej öppen för fler svar.
Vad är egentligen felet att bli förknippad med SD? Det enda partiet som har en framtidsvision om ett välmående land. Det enda partiet som inte trampar på sina medborgare. Enda anledningen att det anses fel att sympatisera med SD är att etablissemanget och media anser dessa som paria.

Nej, anledningen är att hela partiet har en samlad intelligens som en mellanstadieelev!

Du kommer med väldigt lite fakta och väldigt mycket känslomässiga argument.
Det gäller väl de flesta inläggen här???
Folk TROR att invandring påverkar kriminaliteten och arbetslösheten och påstår detta i sina inlägg som om det skulle vara en sanning. Finns i stort inga internationella studier som har visat detta. Tar vi brott t.ex. så är risken för att bli utsatt för det betydligt högre på Island, Danmark och Schweiz än vad den är i Sverige. Trots det kan man läsa här att Danmark skulle vara en förebild... Fakta är att Sverige ligger nära mitten i internationella studier och dessutom på väg neråt.
Arbetslöshet är även det mest något folk har på känn eller tror sig veta.
Studier finns på nätet, det är bara ut och leta om man känner för det. Vad gäller arbetslöshet kan du finna en del som är svagt negativa, en del som är svagt positiva och rätt många som inte finner någon korrelation att prata om.

Det är i alla fall rörande att se hur engagerade folk är i gamla, sjuka och fattiga! Ett engagemang som brukar ta slut när vi talar om att betala de som jobbar inom de verksamhetena högre löner. Borde vara kö av anhöriga in till ålderdomshemmen...

Folk TROR att invandring påverkar kriminaliteten och arbetslösheten och påstår detta i sina inlägg som om det skulle vara en sanning. Finns i stort inga internationella studier som har visat detta. Tar vi brott t.ex. så är risken för att bli utsatt för det betydligt högre på Island, Danmark och Schweiz än vad den är i Sverige. Trots det kan man läsa här att Danmark skulle vara en förebild... Fakta är att Sverige ligger nära mitten i internationella studier och dessutom på väg neråt.
Studier finns på nätet, det är bara ut och leta om man känner för det. Vad gäller arbetslöshet kan du finna en del som är svagt negativa, en del som är svagt positiva och rätt många som inte finner någon korrelation att prata om.

Det är i alla fall rörande att se hur engagerade folk är i gamla, sjuka och fattiga! Ett engagemang som brukar ta slut när vi talar om att betala de som jobbar inom de verksamhetena högre löner. Borde vara kö av anhöriga in till ålderdomshemmen...

Jo, jag tror snarare att arbetslösheten hanteras bäst genom att inte kväva småföretag med sanslösa mängder byråkrati och skatter.

Jo, jag tror snarare att arbetslösheten hanteras bäst genom att inte kväva småföretag med sanslösa mängder byråkrati och skatter.

All konkurrens handlar om komparativitet. Inom sverige spelar det ingen roll så länge vi har samma regler för alla.

Då är det alltså en valutapolitikisk fråga. Och hur ger vi Sverige komparativa fördelar mot omvärlden?

För ärligt talat är det inte så jävla mkt byråkrati för företagare i sverige jämfört med hur det är på många andra ställen i världen.

Vilka brott handlar det om, alla eller utvalda?

Vilka brott handlar det om, alla eller utvalda?
Varierar givetvis med olika brott. Sverige ligger t.ex. i botten om vi pratar om inbrott och en del våldsbrott men högre när det gäller andra. Normalt vid sådana studier är att man väljer ut X antal vanliga brott och sedan ser hur många som blir utsatt/anmäler denna typ av brott i ett land. Det går t.ex. att googla på international crime victim surveys om man känner för att ha en tråkig timme...
Finns givetivs alltid olika typer av kritik man kan rikta mot sådana studier men den kritiken är ju rätt blygsam jämfört med argumentet "jag tror att detta är sant" som är så vanligt här på SH.

All konkurrens handlar om komparativitet. Inom sverige spelar det ingen roll så länge vi har samma regler för alla.

Då är det alltså en valutapolitikisk fråga. Och hur ger vi Sverige komparativa fördelar mot omvärlden?

För ärligt talat är det inte så jävla mkt byråkrati för företagare i sverige jämfört med hur det är på många andra ställen i världen.

Nej, det finns alltid folk som är värre på byråkrati. Vi har lyckats hålla en rätt pragmatisk linje i Sverige, trots allt. Men i princip all byråkrati, om den inte är rent livsnödvändig, är enlgit mig av ondo.
Det största problemet är att som egenföretagare får man i sverige ofta jobba dubbelt så mycket för en lägre lön än som anställd. Ska man dessutom dra in så mycket pengar att företaget går tillräckligt bra för att ha anställda är det ofta helt galet mycket arbete som krävs. Så i konkurrensen med andra inkomstkällor så stryps tillväxten av nya företag i Sverige ganska resolut här.

Men ungefär tio av nio invandrare från balkan är ju ingenjörer.
Brukar dock ha glömt dokumenten.

Jag har själv läst tillsammans med en sådan ingenjör. Han fick helt enkelt läsa om hela sin utbildning för att få en svensk examen. Inte många orkar det när dom är i 40-årsåldern och har familj mm.

Varför utgår du från att andra deltagare i debatten är lågutbildade?

Det syns tydlig på resonemangen.

Varför utgår du ifrån att en läkare eller ingenjör skulle ha fyra gånger fler rätt på ett kompetensprov?

Erfarenhet, min vän! Erfarenhet! Den genomsnittlige snickaren har som regel betydligt sämre kunskaper än läkaren även i andra helt ämnen än de som berör människokroppen. Geografi, historia, sammhällskunskap osv.

Last edited:
Om vi leker med en tanke. Låt oss säga att vi tar emot mycket ingenjörer och läkare från Irak, Somalia, Afghanistan osv. Det finns ingen anledning för oss att göra det. Vi är kapabla att skaffa dessa människor själva inom landet. Skulle inte dessa människor göra mycket, mycket mer nytta i deras hemländer? Hur ska dessa länder någonsin kunna byggas upp om vi (i teorin) utarmar dessa få personer med kompetens.

Varför ställer du den frågan till mig? Det är väl inte jag som ansett att vi ska ha kompetenskrav för våra invandrare?

Tror inte Sverige bara behöver högutbildade.Nån ska väl fylla på olja i deras bilar

Årets hittills 6 mord i Malmö verkar invandrings relaterade, rätt många av årets överfallsvåldtäkter verkar likaså, jag förmodar att en stor del av vapnen smugglas in av nyanlända osv osv...

Menar ni att svenskar skulle steppa upp och utföra dom grejorna om vi inte hade haft invandringen?

Jag har själv läst tillsammans med en sådan ingenjör. Han fick helt enkelt läsa om hela sin utbildning för att få en svensk examen. Inte många orkar det när dom är i 40-årsåldern och har familj mm.

Oerhört tragiskt att man diskriminerar bort värdefull kompetens genom att tvinga folk läsa om hela utbildningar. Det finns rätt gott om invandrare med hög utbildningsnivå från sina hemländer som aldrig får chansen att komma in på arbetsmarknaden. De tvingas ta lågavlönade arbeten eller i värsta fall gå på bidrag. Snacka om bortkastade resurser.

Oerhört tragiskt att man diskriminerar bort värdefull kompetens genom att tvinga folk läsa om hela utbildningar. Det finns rätt gott om invandrare med hög utbildningsnivå från sina hemländer som aldrig får chansen att komma in på arbetsmarknaden. De tvingas ta lågavlönade arbeten eller i värsta fall gå på bidrag. Snacka om bortkastade resurser.

Ja, men man måste inse att det samtidigt är svårt att urskilja de med riktig kompetens från golddiggers. Eftersom vi pluggade tillsammans så var det ju lätt och inse att just denna man faktiskt hade kompetensen med sig i bagaget.

Jag vet inte hur man praktiskt skall gå till väga. Även om han har med sig papper på en examen så är det inte säkert att de svenska företagen accepterar hans examensbevis.

Händer det jätteofta?

Jag gick en utbildning med en Bosnisk ingenjör, han saknade alla papper på sin utbildning, det tog honom en vecka att göra kompetensprov och få intyg på vad han kunde.

Men 9 av 10 vill inte göra kompetenstestet för dom vet att dom inte klarar det.

Problemet är nog att många ljuger om sin kompetens när de kommer hit.
Men visst borde det finnas ett sätt att helt enkelt bara få beta av tentorna på nån månad och sedan få en svensk examen, förutsatt att man klarar tentor/examinerande uppgifter.

Problemet är nog att många ljuger om sin kompetens när de kommer hit.
Men visst borde det finnas ett sätt att helt enkelt bara få beta av tentorna på nån månad och sedan få en svensk examen, förutsatt att man klarar tentor/examinerande uppgifter.

Det är 10 år sedan jag tog min civilingenjörs-examen. Jag skulle inte ha en chans i helvetet att beta av mina tentor på nån månad. 2 år är nog en rimligare gissning. Däremot anser jag mig nog ändå i andra avseenden mer kompetent idag än vad jag var då.
Eller mindre okompetent idag än då om någon föredrar den formuleringen.

Alla läser i sin egen takt på högskolan så i praktiken kan man idag beta av sina tentor på nån månad. Men så enkelt är det inte att komma ihåg allt man läst i detalj.

Nej, det finns alltid folk som är värre på byråkrati. Vi har lyckats hålla en rätt pragmatisk linje i Sverige, trots allt. Men i princip all byråkrati, om den inte är rent livsnödvändig, är enlgit mig av ondo.
Det största problemet är att som egenföretagare får man i sverige ofta jobba dubbelt så mycket för en lägre lön än som anställd. Ska man dessutom dra in så mycket pengar att företaget går tillräckligt bra för att ha anställda är det ofta helt galet mycket arbete som krävs. Så i konkurrensen med andra inkomstkällor så stryps tillväxten av nya företag i Sverige ganska resolut här.

Och definitionen av det benämns: "Investering"

Det finns för 99,9% av befolkningen bara ett sätt att på laglig väg bli rik, och det är att äga sitt företag. Börs-VD:ar och styrelseproffs undantaget, men det är en liten liten klick..

Att starta företag, kalla sig entreprenör på stureplan och skriva att man är VD på Facebook är sjukt populärt. Men alltför få inser att för att få det att bli en bra affär så krävs att man lägger grunden, och det tar tid.

De som däremot drivit sina företag i 5-15 år, de har det oftas rätt bra. En del av dem jobbar inte ens heltid längre och åker ändå ny Audi och drar till St Anton på semester.

Precis på samma sätt som jag köper lotter ibland, som att jag läser 300 högskolepoäng för att sen gå ut till en ingångslön nästan 10000 lägre än jag hade innan jag började plugga - så får man se ett nystartande av företag som en investering, en möjlighet att få det bättre SEN än man kan drömma om utan att öht satsa.

Och som med allt spelande finns risken att man drar en nitlott. Skillnaden är att man kan påverka utfallet här, men då är vi där du klagar på verkligheten, att det ligger en jävla massa hårt jobb bakom och att risken fortfarande finns att man missbedömt marknaden eller helt enkelt har otur.

Hur många löntagare känner du som kan gå och köpa R8:or och 4msek båtar? Vem köper egentligen de där husen för 17 msek?

Alla har ju knappast vunnit på lotto eller har ärvda pengar. Få är förmodligen vanliga löntagare. Resten har med alla sannolikhet jobbat röven av sig under många år för skitpengar för att komma dit de är!

Är det värt det? Att knappt se sina barn växa upp för att man är på jobbet? Jag tjänar nog hellre mina 35-40 och bor i det där medelklass-villaområdet, kör Audi A6 istället för R8 och åker 100´ hoj istället för msek båt. Men jag kommer va där på ungarnas inskolning!

Hur som helst så är byråkratin inte särskilt betungande. Visst tar bokföringen sin tid, overheadfunktioner är dyra om man blir så stor och det är mkt administrativt jobb. Men det är bara en bråkdel av det som handlar om byråkrati, 90% är sånt som man som företagare behöver för att ha nån som helst styrfunktion och beslutsunderlag/kontroll.

Det har blivit extremt mkt bättre i sverige sen 20 år tillbaka tack vare en faktiskt, hyfsat bra tjänstemanna-kår och ändad lagstiftning.

Men ge gärna lite exempel på vad som är "onödig" idag, för jag är klart färgad i den här frågan.

Ett av de största problemen med "integrationen" är svenska byråkrater!
Kollar man på de som kommer hit, så är det extremt villiga att anpassa sig efter de villkor som myndigheterna ställer.

Och det är här de svenska byråkraterna kommer in.
De ställer felaktiga krav, (som går stick i stäv med vad gemene man kan tro )
och sen säger hur de nyanlända ska agera, (vilket det med är totalt felaktigt )

Träffade på en som nyss anlänt från irak för nått år sen.
Det var skrämmande vad kan berättade om de svenska byråkraterna.

Detta var en del av informationen han sa att han fick:
Dels så behövde de inte alls lära sig svenska i den utsträckning man kan tänka sig.
Dels så skulle de inte alls försöka få ett jobb, utan söka bidrag.
Dels så skulle de lära sig vilka rättigheter de hade, och sen hålla benhårt på dem i alla situationer.
Dels så skulle de inte överhuvud taget behöva ändra nått i deras kultur för att smidigare smälta in i samhället.
osv osv osv

Han drog upp säkert 20 punkter som han själv tyckte var så korkade att de kunde ju bara inte vara sanna.
Eftersom killen var väldigt bra på engelska och hade motsvarande en civilingengörsutb så vill han veta vad jag tyckte om den information han hade fått från de svenska myndigheterna.

Jag sa som det var.
Oavsett hur det går med upphållstillstånd osv, så ville han ha ett bra jobb så
1) Lär sig svenska språket så bra du kan, så fort du kan. Läs minst DN varje dag, helst fler tidningar. Se på svensk TV för att få uttal etc.
2) Byt namn till nått mer svensk / engelsk klingande (gör dels att du lättare får jobb, dels gnäller "vanligt" folk mindre)
3) Bosätt dig i ett "svenskt" område.
4) Var ödmjuk mot privatpersoner. Mot myndigheterna kan man hålla hårt på sina rättigheter.
5) Skaffa inte skryt kläder / bilar etc. Visst köp en ny bil, men ingen M3a etc
6) Prata inte religion med nån. Svara mycket undvikande om nån vill ha svar. Dvs håll religionen privat.

Det var säkert nått mer som jag inte kommer ihåg nu. De två punkter han tyckte var mest konstiga var punkt 5 och punkt 4. Femman för att "Man var ju tvungen att visa att man fått det bättre genom sånna saker" varvid ja sa att visst, men även om det är en svensk som skaffar detta så kommer det att ligga den personen till last ibland
och punkt fyra för att "mot mydnigheter kan man ju inte säga nått" varvid ja sa att "Tja här i sverige är det så att håller man på sina rättigheter mot myndigheterna så fungerar det bättre, men sämmre om man gör det mot privatpersoner"
Övriga punkter tyckte han lät riktigt vettiga, inte alls som den information som han hade fått från våra byråkrater på de svenska myndigheterna han hade varit i kontakt med.

Händer det jätteofta?

Hur ofta kan jag inte svara på. Men nog har man stött på en hel del invandrare genom åren som haft en kompetens som vida överstiger det de arbetar med i Sverige. Inte sällan låglönejobb. Tittar man på deras barn har de ofta en betydligt högre studiemotivation än många svenskfödda, vilket skulle kunna betyda att de faktiskt har akademikerbakgrund i familjen.

Sedan inser man så klart att det är ett problem när många som kommer hit saknar sina utbildningsbevis. Det är kanske inte en handling som är så enkelt att få ut som flykting. Sedan förekommer det säkert fall där dokumenten är förfalskade och fall där muntliga lögner förekommer om sin utbildningsnivå. Dessa borde gå att avslöja rätt fort.

Som redan påpekats inte är det inte så enkelt att bara sätta sig och beta av tentor på kort tid. Det man läser på universitet och tentar av är en färskvara. Inte en chans att detaljkunskapen sitter kvar efter ett par år. Man borde kanske ha ett annat sätt att testa högutbildade invandrare vilken utbildnings och yrkeskompetens de verkligen besitter än att tvinga dem tillbaka till skolbänken. Sakas något borde de kunna komplettera det utan att läsa om hela utbildningar. Det är ju bortkastad tid.

Status
Ej öppen för fler svar.
Back