Nej, det finns alltid folk som är värre på byråkrati. Vi har lyckats hålla en rätt pragmatisk linje i Sverige, trots allt. Men i princip all byråkrati, om den inte är rent livsnödvändig, är enlgit mig av ondo.
Det största problemet är att som egenföretagare får man i sverige ofta jobba dubbelt så mycket för en lägre lön än som anställd. Ska man dessutom dra in så mycket pengar att företaget går tillräckligt bra för att ha anställda är det ofta helt galet mycket arbete som krävs. Så i konkurrensen med andra inkomstkällor så stryps tillväxten av nya företag i Sverige ganska resolut här.
Och definitionen av det benämns: "Investering"
Det finns för 99,9% av befolkningen bara ett sätt att på laglig väg bli rik, och det är att äga sitt företag. Börs-VD:ar och styrelseproffs undantaget, men det är en liten liten klick..
Att starta företag, kalla sig entreprenör på stureplan och skriva att man är VD på Facebook är sjukt populärt. Men alltför få inser att för att få det att bli en bra affär så krävs att man lägger grunden, och det tar tid.
De som däremot drivit sina företag i 5-15 år, de har det oftas rätt bra. En del av dem jobbar inte ens heltid längre och åker ändå ny Audi och drar till St Anton på semester.
Precis på samma sätt som jag köper lotter ibland, som att jag läser 300 högskolepoäng för att sen gå ut till en ingångslön nästan 10000 lägre än jag hade innan jag började plugga - så får man se ett nystartande av företag som en investering, en möjlighet att få det bättre SEN än man kan drömma om utan att öht satsa.
Och som med allt spelande finns risken att man drar en nitlott. Skillnaden är att man kan påverka utfallet här, men då är vi där du klagar på verkligheten, att det ligger en jävla massa hårt jobb bakom och att risken fortfarande finns att man missbedömt marknaden eller helt enkelt har otur.
Hur många löntagare känner du som kan gå och köpa R8

r och 4msek båtar? Vem köper egentligen de där husen för 17 msek?
Alla har ju knappast vunnit på lotto eller har ärvda pengar. Få är förmodligen vanliga löntagare. Resten har med alla sannolikhet jobbat röven av sig under många år för skitpengar för att komma dit de är!
Är det värt det? Att knappt se sina barn växa upp för att man är på jobbet? Jag tjänar nog hellre mina 35-40 och bor i det där medelklass-villaområdet, kör Audi A6 istället för R8 och åker 100´ hoj istället för msek båt. Men jag kommer va där på ungarnas inskolning!
Hur som helst så är byråkratin inte särskilt betungande. Visst tar bokföringen sin tid, overheadfunktioner är dyra om man blir så stor och det är mkt administrativt jobb. Men det är bara en bråkdel av det som handlar om byråkrati, 90% är sånt som man som företagare behöver för att ha nån som helst styrfunktion och beslutsunderlag/kontroll.
Det har blivit extremt mkt bättre i sverige sen 20 år tillbaka tack vare en faktiskt, hyfsat bra tjänstemanna-kår och ändad lagstiftning.
Men ge gärna lite exempel på vad som är "onödig" idag, för jag är klart färgad i den här frågan.