Magasinera istf. att ställa i garage?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ngn här som provat med att ställa hojen i magasin över vintern såsom Shurgard istf. att ha den i vanligt garage?
 
Oftast finns inga eluttag till dessa förråd svårt underhålls ladda men klart det går.. Finns lmänna uttag på ofetnliga gångarna men hur kul e det sitta o titta på hojen bli laddad?
 
Oftast finns inga eluttag till dessa förråd svårt underhålls ladda men klart det går.. Finns lmänna uttag på ofetnliga gångarna men hur kul e det sitta o titta på hojen bli laddad?

Framåt januari-februari gör man väl vad fan som helst för att få umgås lite med hojen... :rolleyes:
 
Beror väl på vad man har för hoj?
För att komma åt batteriet på Triumphen, nyckeln, ta loss sadeln, och där är batteriet.
Lossa batterikablarna. Klippa av bunt bandet som håller fast det. Lyfta ur det.
Sätta tillbaka sadeln.

På Suzukin. Plastskydden under sadeln tas loss genom lossa 2 insexskruvar. Sedan lossa två insexskruvar som håller sadeln. Lyfta upp plastlocket över batteriet. Lossa batterikablarna.
Lirka upp batteriet. Sätta tillbaka sadeln och insexskruvarna. Sätta tillbaka plastskydden och insexskruvarna.

Skruva fast batteriskruvarna i batteriet så de inte försvinner.
10 minuter Triumphen, 20 minuter Suzukin

Och ta hem batteriet.
Och lämnar man skinnställ, ryggskydd, stövlar och hjälm och handskar i Shurgard-förrådet får batteriet plats hemma. Kruxet är väl får man ha en hoj i förrådet? Bensin? Olja på golvet? Lägga ny betong på våren pga olja? Kanske lägga nått under hojen om den droppar. Eller kan droppa.

Och hålla batteriet laddat hemma under vintern.
Så är det inte svårare ta ur batteriet ser jag inget problem.
 
Kolla vad det kostar att vinterförvara hojen på en mc-firma. För två år sedan i en av Stockholms södra förorter räckte 400 kr per påbörjad kalendermånad. Då ingick underhållsladdning och skön rabatt på verkstadsjobb under vintern. Den summan räcker inte till många Shurguardkvadrat. :tummenupp
 
Kruxet är väl får man ha en hoj i förrådet? Bensin? Olja på golvet? Lägga ny betong på våren pga olja? Kanske lägga nått under hojen om den droppar. Eller kan droppa.

Ingen aning vad Shurgard tycker. För droppande hojar finns i alla fall verkstäder ;)
(Eller miljömattor.)
 
För stockholmsområdet kan jag tipsa om www.selstor.se :tummenupp
Hög säkerhet, men det är bara förvaring. Alltså inget mekande eller tillgång till el. Fast det är ju en ökad säkerhet att inte vad skit som helst kan kopplas in. De har vinterförvaring, eget eller delat, det väljer du själv.:tummenupp
 
Mig veterligt måste du tömma hojen på bensin och ta bort batteriet för få ha den i ett vanligt Shurgardförråd. De vill inte att man förvarar lösningsmedel där pga brandrisk.
 
Jag har haft mina hojar hos shurgard året runt i flera år och det funkar bra, inga problem med personalen, bara att säga till att det är en hoj som ska förvaras. Det är dock ej tillåtet att meka i förrådet och det finns inga eluttag i dom. Åtgången till förråden brukar vara mellan kl 05.30-22.00.
Det kostar en del, jag betalar 1200/mån för 12 kvadrat (3 hojar + all utrustning och reservdelar/kåpset/däcktrave etc..), men en garageplats i storstan är inte heller billig. Mitt förråd är en våning upp från gatuplan men nära hissarna så det är hyfsat smidigt att släpa hojarna in och ut. Enda problemet är flytthelger då hissarna brukar vara högbelastade.
Temperaturen i mitt förråd är ganska jämn året runt ca 18-22 grader.
De anläggningar jag varit på har även haft förråd med garagedörr ut mot gatan, men jag gissar att temperaturskillnaderna mellan sommar/vinter är betydligt större i dom.

Kör så det ryker!
/B)
 
Såg att du bor i Kävlinge. I Malmö så finns det ett shurgard på Lundavägen där de har ett riktigt parkeringsgarage där man kan hyra en mc-plats. Jag hade min hoj där när jag bodde i Malmö. Det var väldigt smidigt och billigare än att hyra ett förråd. Även där är det en jämn temperatur året om. Man bör dock ha ett kapell till hojen eftersom det samlas damm i garaget när folk kör in/ut.
MVH/B)
 
Hos magasin kommer du inte få ta med tanken in, så den lär du få ta av innan. Som någon sa, vinterförvaring hos mc firma är inte mycket dyrare.
 
Såg att du bor i Kävlinge. I Malmö så finns det ett shurgard på Lundavägen där de har ett riktigt parkeringsgarage där man kan hyra en mc-plats.
Japp, fick precis samtal från Shurgard Lundavägen.

Inga problem att ha hojen varken i vanligt förråd eller på särskild MC-plats (även dessa utan el).
MC-plats kostar 625 pix per månad.
Detta ska ställas mot mitt gamla garage jag hade i Malmö förut för 350 riksdaler per månad med plats för två hojar.

Dock så har ju Shurgard mycket bättre säkerhet med övervakningskameror och enskilda förråd etc.

Fast man slipper flytthelgerna med vanligt garage ;)
 
Last edited:
Japp, fick precis samtal från Shurgard Lundavägen.

Inga problem att ha hojen varken i vanligt förråd eller på särskild MC-plats (även dessa utan el).
MC-plats kostar 625 pix per månad.
Detta ska ställas mot mitt gamla garage jag hade i Malmö förut för 350 riksdaler per månad med plats för två hojar.

Dock så har ju Shurgard mycket bättre säkerhet med övervakningskameror och enskilda förråd etc.

Fast man slipper flytthelgerna med vanligt garage ;)

huu .. fan för 625 kr/mån kan du få husa den i min lokal, då kan du meka oxo.
 
Last edited:
Hos magasin kommer du inte få ta med tanken in, så den lär du få ta av innan.

Hos vilket/vilka företag gäller det? Intressant att veta.
Av de som jag känner till har det inte varit några problem med förvaring av motorfordon och de har inte nämnt något om att ta av tanken.
Generellt så är det inte brandrisken som de har hänvisat till utan risken för läckageskador/lukt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top